• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Hej!
Min vän fick tre klockor efter sin farfar, varav en är en constellation. Någon av er som vet mer om denna?

2A4D0A1B-AD6C-4E60-BFA7-B4F840542E42.jpeg
Har redan svarat på denna bild i någon av trådarna här på KS men om den är till salu är jag mycket intresserad! Otroligt fin modell. Tar gärna emot tips om någon listar en till salu också.

Hej! Någon som vet lite mer om dessa? Ref? Verk? Osv. Uppskattar info starkt.

Mvh Opc
PXL_20210205_103055421.jpg

Jag är verkligen ingen expert även om jag för tillfället har två Constellations. Men tavlan ser ju ut att vara ommålad utan att ens ta hänsyn till index som ser ut at ha målats över med samma färg? Färgsläpp även uppe vid 11:57 mot kanten av boetten som jag inte heller riktigt känner igen formen på men här erkänner jag villigt att jag inte alls har koll på hela Constellationhistorien.

Jag är verkligen ingen expert även om jag för tillfället har två Constellations. Men tavlan ser ju ut att vara ommålad utan att ens ta hänsyn till index som ser ut at ha målats över med samma färg? Färgsläpp även uppe vid 11:57 mot kanten av boetten som jag inte heller riktigt känner igen formen på men här erkänner jag villigt att jag inte alls har koll på hela Constellationhistorien.

Tjena! Tack för svaret
Enligt min urmakare är tavlan ej ommålad vilket tydligen var väldigt ovanligt. Det mörka du ser på indexarna är nog torkad lysmassa.
Däremot så har tavlan tappat färg 11,57 och vid 15 ute i kanten.
Glömde såklart fråga urmakaren min vad det sitter för verk i osv... Därav frågan här😅

Uppskattar svaret ändå vill gärna veta mer om klockan. Boetten och visar kombon känns lite udda.

Senast ändrad:
Tjena! Tack för svaret
Enligt min urmakare är tavlan ej ommålad vilket tydligen var väldigt ovanligt. Det mörka du ser på indexarna är nog torkad lysmassa.
Däremot så har tavlan tappat färg 11,57 och vid 15 ute i kanten.
Glömde såklart fråga urmakaren min vad det sitter för verk i osv... Därav frågan här😅

Uppskattar svaret ändå vill gärna veta mer om klockan. Boetten och visar kombon känns lite udda.
Där ser man, jag ska inte ge mig på att svara på denna typ av frågor egentligen. Jag är bra på att gilla hur klockorna ser ut m.m. men när det kommer till detaljkunskap är jag svag... :rolleyes:

Tänkte renovera denna Pie Pan och behöver bla nytt band. Var finner man ett i brun krokodil 18/14? Verkar vara förbaskat svårt att hitta i den storleken.
7D727F71-F36B-46EC-93B2-1CEAD3A19044.jpeg

Tänkte renovera denna Pie Pan och behöver bla nytt band. Var finner man ett i brun krokodil 18/14? Verkar vara förbaskat svårt att hitta i den storleken.

Detta hade jag rekommenderat, ostoppat och matt, mycket bra band. :)

Edit: Scratch that, det är ett XL-band

Detta hade jag rekommenderat, ostoppat och matt, mycket bra band. :)
Lite dyrare än de andra, men kanske bättre? De förra var blanka, även om det nötts bort rätt snyggt på mitt ena. Tack <3 :D

Och här är det matta bandet i normallängd! :)

Min första vintage! Fick den levererad idag, köpte på Chrono24, det gick hur smidigt som helst. Jag tror klockan är oanvänd, den är i perfekt nyskick, som om tiden har stått stilla i över 50 år.

Mycket nöjd med mitt köp, men nu vet jag inte om jag vågar använda den...

48100552-A004-4DD6-8B50-BF84C7699F7D.jpeg

3D3E6AB7-ACD9-4DCD-B2B7-46B6E268C0ED.jpeg

4372409F-D437-49A1-9ADC-7E403462CB38.jpeg

661FEE82-601B-4260-AE24-1C2B97228A91.jpeg

Senast ändrad:
Skaffade nedan Constellation för ett tag sedan och är mycket nöjd med klockan sånär som på glaset som jag misstänker är ett generiskt glas. Jag upplever det högt och med en profil som känns fel för klockan. Vad säger ni som sett några fler klockor än jag om nedan? Och var får jag ett originalglas monterat?

33743915-7D68-413D-B461-0AB734F8E2C9.jpeg

B4113AFF-5F82-4B1E-824E-779124185754.jpeg

Skaffade nedan Constellation för ett tag sedan och är mycket nöjd med klockan sånär som på glaset som jag misstänker är ett generiskt glas. Jag upplever det högt och med en profil som känns fel för klockan. Vad säger ni som sett några fler klockor än jag om nedan? Och var får jag ett originalglas monterat?

33743915-7D68-413D-B461-0AB734F8E2C9.jpeg

B4113AFF-5F82-4B1E-824E-779124185754.jpeg
Omegas originalglas ska ha en liten Omegalogga precis i mitten ovanpå visarna. Har det inte det så är det som du säger ett generiskt glas.

Omegas originalglas ska ha en liten Omegalogga precis i mitten ovanpå visarna. Har det inte det så är det som du säger ett generiskt glas.
Det visste jag ju faktiskt att det brukar finnas. Logga saknas på detta glas så det är definitivt inte original. Frågan är då var man hittar ett originalglas?

Det visste jag ju faktiskt att det brukar finnas. Logga saknas på detta glas så det är definitivt inte original. Frågan är då var man hittar ett originalglas?
Hej

Jag har själv behövt byta glas på min 168.017 då mitt glas var sprucket .
Köpte ett gammalt glas på tradera med förhoppning att det skulle ha en mer tidstypisk omega logga i glaset jämfört med ett nytt omega ersättningsglas som har "happy feet" symbolen. Glaset jag köpte verkar ha en liknande glasprofil som det på din klocka jag är dock inte säker på om det verkligen var ett orginalglas jag köpte då loggan är extremt svår att se samt spänningsringen inte riktigt passade men glaset gick att använda för urmakaren iallafall.
Varför jag nämner ovan är för att säljaren finns kvar på tradera och säljer gamla glas nr 420 som enligt honom skulle vara en äldre benämning på PZ5022 någon här kanske vet om detta stämmer om det är orginal samt rätt glas för dig??

Jag kan inte mycket om urmakeri men kan inte utskjutandet även bero på hur man använder i glaspressen.
Har tagit en bild på min klocka så du kan bedöma själv hur det blev, loggan går endast att antyda med lupp i rätt ljusvinkel tyvärr.

20210411_125333.jpg

20210411_125426.jpg

Jag har läst i ett utdrag från omegas montörsinstruktioner (omega forum) att det inte fanns krav på att montera symbolen i glaset lodrätt däremot fanns ett krav att skarven på spänningsringen skulle ligga mellan minut 25-35 för att vara mindre synlig.

Hej

Jag har själv behövt byta glas på min 168.017 då mitt glas var sprucket .
Köpte ett gammalt glas på tradera med förhoppning att det skulle ha en mer tidstypisk omega logga i glaset jämfört med ett nytt omega ersättningsglas som har "happy feet" symbolen. Glaset jag köpte verkar ha en liknande glasprofil som det på din klocka jag är dock inte säker på om det verkligen var ett orginalglas jag köpte då loggan är extremt svår att se samt spänningsringen inte riktigt passade men glaset gick att använda för urmakaren iallafall.
Varför jag nämner ovan är för att säljaren finns kvar på tradera och säljer gamla glas nr 420 som enligt honom skulle vara en äldre benämning på PZ5022 någon här kanske vet om detta stämmer om det är orginal samt rätt glas för dig??

Jag kan inte mycket om urmakeri men kan inte utskjutandet även bero på hur man använder i glaspressen.
Har tagit en bild på min klocka så du kan bedöma själv hur det blev, loggan går endast att antyda med lupp i rätt ljusvinkel tyvärr.

20210411_125333.jpg

20210411_125426.jpg

Jag har läst i ett utdrag från omegas montörsinstruktioner (omega forum) att det inte fanns krav på att montera symbolen i glaset lodrätt däremot fanns ett krav att skarven på spänningsringen skulle ligga mellan minut 25-35 för att vara mindre synlig.
Tack för svaret! Och tack för benämningen av glaset, hade inte koll på det. Ska söka runt lite efter ett då. Tycker att ditt glas har en lite mer naturlig profil i förhållande till boetten men hade nog trott det skulle vara större skillnad.

Då dök det upp en C-shape idag, med ref 168.017. Den skall få sig en service, rengöring och glasbyte av lokala urmakaren, men potentialen är stor! Är det svårt att komma över en originallänk till dessa? Bilderna gör den ej rättvisa, den är i gott skick men glaset skall givetvis bytas......
74CC9FAC-B746-48C4-BF78-B5243F2A3ACF.jpeg
6BCE4350-FB14-45A7-A9F1-5CD2E1753F2A.jpeg
1CCBD410-B0D2-47AC-9861-228CE942326A.jpeg

Jag har denna sorgliga syn. En servad Omega Constellation ref 168.027 med glasring i vitguld. Och en ovanlig orginallänk med stretch.
Att den ser så sorglig ut är för att Postnord tappade bort tavlan som skickades till England för renovering.
:dead:

F063F28E-76CA-4939-8878-EF5D66F046C5.jpeg

Tillbaka
Topp