• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation tråden

hejsam

Patek
2-Faktor
Lite macrobilder på en våffeltavlad 2782 från början av 50-talet
BB74951F-0B50-4282-8CAF-749A649F1D82.jpeg
D2F053A7-2BC9-4EEB-951E-4A3343D4C5B3.jpeg
C419277A-B267-4666-AC0A-8BB3FAD0DDA4.jpeg
CB571642-0043-4B3F-A092-E7856A86CC8A.jpeg
F342315E-02C3-4B2F-9F13-456E9285E930.jpeg
958B57D6-70C3-4827-B6D4-3013E5A58802.jpeg
 

Putteman

Cartier
Jag är lite nyfiken på en sån här gammal Constellation från typ 70-talet. Men jag hittar ingen komplett info utan vet bara att jag tycker dom är coola.

Nån som kan avgöra om det är massiv guld eller double? Casebacken är ju nåt stål såklart, men boetten??

Glaset är väl antagligen hesalite o inte glas eller?

Man får väl anta att en service är ju stor risk man åker på oavsett vilket exemplar man hittar. Generellt kan man anta att det är rimliga kostnader eller kan det dra iväg rejält på nån sån här pjäs? Jag gillar kombon av guld, gammal design, day-date, automatverk och COSC(?). Eller kan det stämma med COSC från den tiden?

Jag söker lite efter rätt klocka i guld, men har nån idé om att den bör vara massiv. Tänker att man då kan låta polera den (ja, jag tycker det är ok) och bruka den till vardags utan att den nöts ner. Rätt tänkt? Eller kan man liksom använda en pläterad klocka hyggligt flitigt o tro att den håller sig fin? Eller ska man anta att den är skör som en nyfödd pga ålder och bara bör nyttjas till kyrkan vid jul??

Just detta ex på bilderna vet jag inte om det är aktuellt. Men det ser väl i sammanhanget rätt fräscht ut? Och vad är lämplig prisnivå? Vill ju kunna prova utan att förlora en massa om det ska gå vidare.

Många frågor blir det. 😀
7BF90201-4CA2-403D-B9CC-4E72432F9599.jpeg
DE8FE460-67CD-458E-96E0-1630EF579860.jpeg
361D26AF-F403-4A4B-A19E-7C31BA002C76.jpeg
34577539-8D3B-40A7-ABA4-9F3A0B341B08.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag är lite nyfiken på en sån här gammal Constellation från typ 70-talet. Men jag hittar ingen komplett info utan vet bara att jag tycker dom är coola.

Nån som kan avgöra om det är massiv guld eller double? Casebacken är ju nåt stål såklart, men boetten??

Glaset är väl antagligen hesalite o inte glas eller?

Man får väl anta att en service är ju stor risk man åker på oavsett vilket exemplar man hittar. Generellt kan man anta att det är rimliga kostnader eller kan det dra iväg rejält på nån sån här pjäs? Jag gillar kombon av guld, gammal design, day-date, automatverk och COSC(?). Eller kan det stämma med COSC från den tiden?

Jag söker lite efter rätt klocka i guld, men har nån idé om att den bör vara massiv. Tänker att man då kan låta polera den (ja, jag tycker det är ok) och bruka den till vardags utan att den nöts ner. Rätt tänkt? Eller kan man liksom använda en pläterad klocka hyggligt flitigt o tro att den håller sig fin? Eller ska man anta att den är skör som en nyfödd pga ålder och bara bör nyttjas till kyrkan vid jul??

Just detta ex på bilderna vet jag inte om det är aktuellt. Men det ser väl i sammanhanget rätt fräscht ut? Och vad är lämplig prisnivå? Vill ju kunna prova utan att förlora en massa om det ska gå vidare.

Många frågor blir det. 😀
7BF90201-4CA2-403D-B9CC-4E72432F9599.jpeg
DE8FE460-67CD-458E-96E0-1630EF579860.jpeg
361D26AF-F403-4A4B-A19E-7C31BA002C76.jpeg
34577539-8D3B-40A7-ABA4-9F3A0B341B08.jpeg
... Baksidan av boetten är ju tydligt stål på dina bilder? Inte bara baklocket. Det är G/S. Därutöver ser den rätt sjavig ut.
 

Putteman

Cartier
... Baksidan av boetten är ju tydligt stål på dina bilder? Inte bara baklocket. Det är G/S. Därutöver ser den rätt sjavig ut.
Tack. Ser såklart att det är stål bakom, men har ingen koll på hur man har kombinerat metaller förr.

På vilket vis ser det sjavig ut? Jag vet inte riktigt vad man ska titta efter liksom. Luras av att det blänker en del.
 

fc2

Rolex
Jag är lite nyfiken på en sån här gammal Constellation från typ 70-talet. Men jag hittar ingen komplett info utan vet bara att jag tycker dom är coola.

Nån som kan avgöra om det är massiv guld eller double? Casebacken är ju nåt stål såklart, men boetten??

Glaset är väl antagligen hesalite o inte glas eller?

Man får väl anta att en service är ju stor risk man åker på oavsett vilket exemplar man hittar. Generellt kan man anta att det är rimliga kostnader eller kan det dra iväg rejält på nån sån här pjäs? Jag gillar kombon av guld, gammal design, day-date, automatverk och COSC(?). Eller kan det stämma med COSC från den tiden?

Jag söker lite efter rätt klocka i guld, men har nån idé om att den bör vara massiv. Tänker att man då kan låta polera den (ja, jag tycker det är ok) och bruka den till vardags utan att den nöts ner. Rätt tänkt? Eller kan man liksom använda en pläterad klocka hyggligt flitigt o tro att den håller sig fin? Eller ska man anta att den är skör som en nyfödd pga ålder och bara bör nyttjas till kyrkan vid jul??

Just detta ex på bilderna vet jag inte om det är aktuellt. Men det ser väl i sammanhanget rätt fräscht ut? Och vad är lämplig prisnivå? Vill ju kunna prova utan att förlora en massa om det ska gå vidare.

Många frågor blir det. 😀
7BF90201-4CA2-403D-B9CC-4E72432F9599.jpeg
DE8FE460-67CD-458E-96E0-1630EF579860.jpeg
361D26AF-F403-4A4B-A19E-7C31BA002C76.jpeg
34577539-8D3B-40A7-ABA4-9F3A0B341B08.jpeg
Stålbakstycke betyder GF. De som är i 18 K har även guldbakstycke. Detta gäller rätt generellt för vintage Omega men jag vågar säga att det är så även för denna modell.

Jag skulle inte benämna dessa som stor risk, delar finns lite överallt och de flesta urmakare kan ta sig an de. Klockorna är inte på nåt sätt sköra utan tål att användas. Bli inte skrämd för att det är vintage, Omega på den här tiden gjorde grymma grejer.
 

Jajo

Omega
2-Faktor
Såg denna Dam-Constellation på tradera.
Ska texten på tavlan vara så här smetig och ful eller är något knas?
A9C7CB55-1C6D-4ED5-BB28-FD071BA07330.png
 
Tjena alla Omega Constellation entusiaster.

Ny på forumet och har en fråga gällande vad som kan anses vara en komplett Omega Constellation c-case/c-shape från slutet av 60-talet? Dvs vad ingick ursprungligen i samband med köpet sv klockan?

Min klocka är en Omega Constellation c-case/c-shape från 1967. Det är ursprungligen min morfars klocka som jag har ärvt. Min ambition är att den ska vara så nära ursprungligt skick som möjligt när det kommer till tillbehör och tanken är kanske att komplettera med någon del i efterhand (om det nu är möjligt). Speciellt då saker som är knutna till modellen, inte själva klockan. Vissa saker som har förlorats med tiden kommer såklart aldrig att kunna återskapas. Men om det någon som äger en komplett c-case så hade det varit intressant att vet vad som borde ingå så att säga.

Vad jag har (se bild nedan):

Klockan
- Omega Constellation c-case från 1967
Boxen - köpt i efterhand hos Kaplans och samtida med klockan. Det verkar vara lite oklart vilken klocka som kom med vilken box back in the day. Men den box som jag hittade ska tydligen vara mest korrekt (om jag har förstått det hela rätt). Men återkoppla gärna om ni tror att så inte skulle vara fallet.
Garanti och försäkringsbevis - Där framgår väldigt mycket information bla köpare, datum för inköp, återförsäljare, pris mm.
Certificate of high precision - certifieringen av urverket som även matchar med numret på verket i klockan.

Det jag saknar/tror mig sakna:

Kvitto
- saknas - omöjligt att få tag på i efterhand såklart.
Broschyr "My and my Omega" - Vad jag har förstått så kom klockan med denna typ av broschyr och min tanke har varit att försöka hitta en broschyr från samma tid som hör ihop med denna typ av klocka. Någon som har en "My and my Omega” broschyr från 60-talet till sin c-case/c-shape?
Garantikort/bevis - Saknas till min klocka och som jag har förstått det kom detta med klockan. Någon som har ett ev garantikort/bevis till sin c-case/c-shape från slutet av 60-talet? Gissar att garantibeviset är knutet till verk/boett-nummer.

Något ytterligare?

Som sagt nyfiken på vad klockan ursprungligen kom med utöver det jag listar ovan, eller om jag listar saker som inte ska vara med. Bifogar bild på det klockan och tillbehören, samt även bild på det jag tror saknas.

c-case.jpeg


Några exempel från ebay på vad jag tror saknas:

My and my Omega.png
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Krosspost men nu constellation-ägare. Velat ett tag då jag villhövt en connie men inte kommer överens med formspråket och vad jag upplever som tunnheten i 60 talarna, då passar ju en 50talare in bra. Ref 2943 cal 504, ska få åka in på spa, förutsatt att Koch tar emot den
20230223_183919.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Krosspost men nu constellation-ägare. Velat ett tag då jag villhövt en connie men inte kommer överens med formspråket och vad jag upplever som tunnheten i 60 talarna, då passar ju en 50talare in bra. Ref 2943 cal 504, ska få åka in på spa, förutsatt att Koch tar emot den
20230223_183919.jpg
50-talarna är klart roligare och ovanligare än 60-talarna! :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Krosspost men nu constellation-ägare. Velat ett tag då jag villhövt en connie men inte kommer överens med formspråket och vad jag upplever som tunnheten i 60 talarna, då passar ju en 50talare in bra. Ref 2943 cal 504, ska få åka in på spa, förutsatt att Koch tar emot den
20230223_183919.jpg
Väldigt fin! Tunnheten stämmer, verken i femsiffriga referenserna som kom på 60-talet är tunnare än 504 vilket möjliggjorde en tunnare boett. Även om jag normalt gillar tunnare klockor så hade det kanske inte något om 14393 var någon millimeter tjockare :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Werner tog emot klockan så nu hoppas vi att det går smort. Alla delar utom centrumplatta samt en datumdel hade han hemma i original så worst case får jag leta nytt åt honom. Enl annonsen var klockan från 62 eller så men serienr säger 58 så det är ju en tidig 2943. Verket i övrigt såg fint och icke-misshandlat. Minutvisaren aningen böjd utöver standard, sen ska han försöka borsta bort lite rost på sekundvisaren
20230227_095918.jpg
20230227_095751.jpg
 
Topp