• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Det är inte så att de satte i ett nytt glas med för tunn spännring?
Håller med ser ut som det.
Tycker det ser ut som stort gap mellan index & spännring?
Vid tidigare tillfälle har jag fått samma fråga när jage fterfrågade tips på om det är nåt som går att åtgärda. Vore onekligen bra om spännringen är "fel" och om man isåfall skulle kunna byta till en korrekt.

Värt att förtydliga är åtminstone att inget "skav" syntes innan service och glaset byttes inte. Urmakaren sa "det är sånt som kan hända med gamla sköra tavlor" och när det begav sig (för ca 5 år sedan) var jag så pass grön att jag helt enkelt "köpte" resonemanget.

Delar bild på liknande exemplar nedan. Jag har svårt att se att gapet skulle vara större på min. Men ni andra kanske har skarpare ögon?
maxresdefault.jpg

Tycker också det ser ut som fel ring, mer av tavlan är vanligtvis ”gömd” bakom den och då syns antagligen inte skavet på tavlan. Den kanske var där innan servicen till och med.

Sen tycker jag inte spännet ser så original ut
Vad får dig att göra den bedömningen (är genuint nyfiken)? :)
Är långt ifrån expert på vintage-spännen utan har helt enkelt utgått från att det är original då min far köpte klockan NOS från Rönns ur i Växjö på tidigt 2006 (kvitto finns). På den tiden var Rönns ur Omega AD och urmakaren hade också ett gäng "NOS" klockor till salu. Bandet i sig är stämplat Omega på insidan och tycker det ser mycket reko ut. Möjligt att den inte korrekt men det skulle förvåna mig ordentligt.

Vid tidigare tillfälle har jag fått samma fråga när jage fterfrågade tips på om det är nåt som går att åtgärda. Vore onekligen bra om spännringen är "fel" och om man isåfall skulle kunna byta till en korrekt.

Värt att förtydliga är åtminstone att inget "skav" syntes innan service och glaset byttes inte. Urmakaren sa "det är sånt som kan hända med gamla sköra tavlor" och när det begav sig (för ca 5 år sedan) var jag så pass grön att jag helt enkelt "köpte" resonemanget.

Delar bild på liknande exemplar nedan. Jag har svårt att se att gapet skulle vara större på min. Men ni andra kanske har skarpare ögon?
maxresdefault.jpg
Vet faktiskt inte, är kanske önsketänkande. Udda att lyckas repa en tavla så. Inget ska ju gå emot där när man servar vad jag vet. Man hade ju velat försöka hitta nytt glas. Enklast hos bra urmakare som kan mäta glasen.

Finns det falska spännen i denna modell?
Nej men nog heller inte sett något med denna logga, men har dock inte studerar dem då jag föredrar den vanliga typen. Så går enbart på magkänslan att loggan ser typiskt ut som de som är fejkade på andra spännen.
Vad får dig att göra den bedömningen (är genuint nyfiken)? :)
Är långt ifrån expert på vintage-spännen utan har helt enkelt utgått från att det är original då min far köpte klockan NOS från Rönns ur i Växjö på tidigt 2006 (kvitto finns). På den tiden var Rönns ur Omega AD och urmakaren hade också ett gäng "NOS" klockor till salu. Bandet i sig är stämplat Omega på insidan och tycker det ser mycket reko ut. Möjligt att den inte korrekt men det skulle förvåna mig ordentligt.
Inget ovanligt i sig att urmakare samlat på sig oäkta delar men säger inte att fallet är så här, kan du visa bild på insidan också? :)

Nej men nog heller inte sett något med denna logga, men har dock inte studerar dem då jag föredrar den vanliga typen. Så går enbart på magkänslan att loggan ser typiskt ut som de som är fejkade på andra spännen.

Inget ovanligt i sig att urmakare samlat på sig oäkta delar men säger inte att fallet är så här, kan du visa bild på insidan också? :)
IMG_2518.jpeg
IMG_2523.jpeg
IMG_2524.jpeg

Kanske fanns oäkta delar redan 2006 men det som förvånar mig isåfall är att urmakaren rakt upp och ned ljugit om klockan.
Här är lite fler bilder som kan vara till hands i din bedömning :)

IMG_2518.jpeg
IMG_2523.jpeg
IMG_2524.jpeg

Kanske fanns oäkta delar redan 2006 men det som förvånar mig isåfall är att urmakaren rakt upp och ned ljugit om klockan.
Här är lite fler bilder som kan vara till hands i din bedömning :)
Fejk delar har funnits betydligt längre än sedan 2006 och heller inte alltid urmakare har så bra koll att de kan avgöra det, nu säger jag inte att det är så i detta fallet dock.

Spännet ger lite mer information på baksidan att det är tillverkat av "EK" och tycker de stämplarna ser okej ut, det är förhoppningsvis bara min magkänsla om loggan som är fel. Jag har hittat ett spänne med likadan märkning och logga på ebay, men det säger inte så mycket att någon där säger det är äkta:

Den största samlingen information om Omega spännen finns här, dock har jag inte läst igenom alla 50sidor och hittar inte ett exakt likadant som ditt på första sidan där de olika varianterna presenteras.

Edit: kanske ska tillägga att det som gör min magkänsla dålig är dels avsaknaden av fasningar på spännet dvs det är helt platt utan någon "kant" på ovansidan där pinnen ligger på som tex detta nedan. Samt att loggan är väldigt enkel "platt" och utan skarpa former dvs ser nästan helt rundpolerad ut och den nästan smält in i spännet och inte är applicerad på spännet men där kan också ljuset/bilderna spela in en del.
s-l1600.png

Senast ändrad:
Fejk delar har funnits betydligt längre än sedan 2006 och heller inte alltid urmakare har så bra koll att de kan avgöra det, nu säger jag inte att det är så i detta fallet dock.

Spännet ger lite mer information på baksidan att det är tillverkat av "EK" och tycker de stämplarna ser okej ut, det är förhoppningsvis bara min magkänsla om loggan som är fel. Jag har hittat ett spänne med likadan märkning och logga på ebay, men det säger inte så mycket att någon där säger det är äkta:

Den största samlingen information om Omega spännen finns här, dock har jag inte läst igenom alla 50sidor och hittar inte ett exakt likadant som ditt på första sidan där de olika varianterna presenteras.

Edit: kanske ska tillägga att det som gör min magkänsla dålig är dels avsaknaden av fasningar på spännet dvs det är helt platt utan någon "kant" på ovansidan där pinnen ligger på som tex detta nedan. Samt att loggan är väldigt enkel "platt" och utan skarpa former dvs ser nästan helt rundpolerad ut och den nästan smält in i spännet och inte är applicerad på spännet men där kan också ljuset/bilderna spela in en del.
s-l1600.png
Stort tack för info och bifogade länkar!

Någon som har tips på var man kan hitta Fixo Flex, då med guld till min Constellation? Letar febrilt, skall helst vara med Omega logga

s-l1600.png
IMG_2560.jpeg

Denna bild kanske ger spännet en mer ärlig chans?

IMG_2560.jpeg

Denna bild kanske ger spännet en mer ärlig chans?
Det ser mycket bättre ut på denna bild men är du osäker och verkligen vill veta kan du ju plöja igenom den tråden alternativt ställa frågan där.

Jag har som sagt inte så bra koll på denna typ av spänne så du bör inte ta min magkänsla som en sanning, speciellt inte när den ser bättre ut av denna bild.

Fick hem den idag. Helnöjd. Lagom och bärbar storlek. Erkänner dock direkt att jag inte har koll på referensen (verkar vara 191.0001 enligt insidav av baklocket) så tar tacksamt emot kommentarer/funderingar kring skick, franken-varningar etc. Tycker jag får fler/bättre träffar på ref. BA191.0003...

Har redan funderat på om den inte borde ha sekundvisare. Hittat både med och utan via googling. Någon som vet om denna alltid skall ha sekundvisare? Det är ju lite synd att inte kunna se den flyta på samtidigt som man hör hummandet.... :)

20200922_195249-jpg.1558773

20200922_174633-jpg.1558779

20200922_174645-jpg.1558778

20200922_174920-jpg.1558776
Plockade fram klumpen idag men batteriet hade dött. Passade på att ta bild på insidan.

20231202_114320.jpg
20231202_114307.jpg

Någon som sitter på info om denna klocka? Äkthet? Pris? Lyckas inte hitta ref numret heller.. Kan tillägga att jag ej har tillgång till klockan. Tack på förhand 😊

Bilagor

• 1705257808.663486.jpg
    1705257808.663486.jpg
    369 KB · Visningar: 10
Jag har inte köpt den, men den personen frågade om jag ville ge bud på den. Samma person la upp en fake iwc på blocket för några dagar sen. Så man börjar ju undra 🙄

Tillbaka
Topp