• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Highwon

Breitling
Försöker använda min Connie innan eventuell försäljning. Den absolut mest estetiskt tilltalande klockan i min samling, men kommer på något vis inte överens med den när den sitter på handleden...:(
IMG_20200219_112525.jpg
Hur mycket har du tänkt att sälja den för?
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Denna tråd var för övrigt ett fynd. Min drömklocka var länge en vintage Pie Pan. Fick sedan en sådan som 30-årspresent av min fru. Har tänkt uppgradera bandet något (i sommar blir det ett ljusbrunt mocka) men i övrigt svårt att tänka mig något trevligare att ha på handleden.
713021D8-7F8B-46EC-ADF8-D3C90812836A.jpeg
2DFD930F-F91B-48DB-9D4B-2EF81A2AFBAA.jpeg
68A2DAC3-B79C-451B-A052-60AA60D0484F.jpeg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Denna tråd var för övrigt ett fynd. Min drömklocka var länge en vintage Pie Pan. Fick sedan en sådan som 30-årspresent av min fru. Har tänkt uppgradera bandet något (i sommar blir det ett ljusbrunt mockak) men i övrigt svårt att tänka mig något trevligare att ha på handleden.
713021D8-7F8B-46EC-ADF8-D3C90812836A.jpeg
2DFD930F-F91B-48DB-9D4B-2EF81A2AFBAA.jpeg
68A2DAC3-B79C-451B-A052-60AA60D0484F.jpeg
Den där speciella tavelpatinan är fin och antagligen väldigt ovanlig med det där regnbågs/pärlemoskimret eller vad det ska kallas. Tror jag haft två stycken det jag kommer ihåg. Båda var Omega, en som på bilden och en svarttavlad Seamaster, båda oskadda i ytskiktet för övrigt.

En pjäs att vara rädd om.
 
Senast ändrad:

Canee

Cartier
2-Faktor
Den där speciella tavelpatinan är fin och antagligen väldigt ovanlig med det där regnbågsskimret eller vad det ska kallas. Tror jag haft två stycken det jag kommer i ihåg. Båda var Omega, en som på bilden och en svarttavlad Seamaster, båda oskadda i ytskiktet för övrigt.
Intressant att du noterar det. Har funderat mycket på hur den uppstått. Tycker att den adderar en härlig karaktär till tavlan som jag från början inte var helt såld på. Har dock kommit att tycka att det är en mycket trevlig detalj.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Intressant att du noterar det. Har funderat mycket på hur den uppstått. Tycker att den adderar en härlig karaktär till tavlan som jag från början inte var helt såld på. Har dock kommit att tycka att det är en mycket trevlig detalj.
Ingen dålig present. Man ser dem sällan.
 
B

Bobby3005

Guest
Någon som kan rekommendera en urmakare för service av en constellation i Stockholm?
 

Olaa

Cartier
Är det där definition av mint? Otroligt.
var lite av en grail som jag jagade i många år,,detta ex har rätt kvalitet för att kunna se och njuta av orginaldesignen men ändå våga använda utan att sätta första repan,, framstår som att den har klarat sig fint från "förbättringar" genom åren, det som jag tvingades byta vid service var glaset och krona som hade skador. :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
var lite av en grail som jag jagade i många år,,detta ex har rätt kvalitet för att kunna se och njuta av orginaldesignen men ändå våga använda utan att sätta första repan,, framstår som att den har klarat sig fint från "förbättringar" genom åren, det som jag tvingades byta vid service var glaset och krona som hade skador. :)
Den ser oförskämt bra ut. Gratulerar!
 
Constellations med guld på stål. Hur mycket guld är det generellt? Är ute efter en gulddressare till mitt bröllop men vill inte ha en klocka med lövtunt doublelager på.
 
B

Bobby3005

Guest
Constellations med guld på stål. Hur mycket guld är det generellt? Är ute efter en gulddressare till mitt bröllop men vill inte ha en klocka med lövtunt doublelager på.

Om jag utgår från min Pie-Pan som är guld på stål så tycker jag inte att du behöver vara orolig. Klockan är från 1966 och har hittills inte blivit av med guldet och synliggjort stålet. Så oavsett om det är lövtunt eller inte så verkar det vara rätt mängd guld så att det hela tiden ser ut som en guldklocka.
Hoppas svaret hjälper.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Constellations med guld på stål. Hur mycket guld är det generellt? Är ute efter en gulddressare till mitt bröllop men vill inte ha en klocka med lövtunt doublelager på.

Tror att frågan är för brett ställd. Vilken Connie frågar du om? 50, 60, 70-tal? Eller Senare?

Tidiga var stålboetter med ett pålagt guldlager. Senare fanns elektropläterade klockor.

Så... beroende på hur tjockt lager av guld det är utanpå stålet är du intresserad av en Constellation? En i mina ögon ganska speciell fråga.

Känner att jag måste avråda dig från de gamla (50-60-tal) - de gamla klockorna som är "guld på stål" visar sin stålboett även från sidan (förutom "C-case", "front loaders" och 168.004/168.010). Det är bara bandhornen som det är lagt guld på. Den yttre glasringen/bezel är i helguld. Boett och boettlock är i stål.
 
Senast ändrad:
Tror att frågan är för brett ställd. Vilken Connie frågar du om? 50, 60, 70-tal? Eller Senare?

Tidiga var stålboetter med ett pålagt guldlager. Senare fanns elektropläterade klockor.

Så... beroende på hur tjockt lager av guld det är utanpå stålet är du intresserad av en Constellation? En i mina ögon ganska speciell fråga.

Känner att jag måste avråda dig från de gamla (50-60-tal) - de gamla klockorna som är "guld på stål" visar sin stålboett även från sidan (förutom "C-case", "front loaders" och 168.004/168.010). Det är bara bandhornen som det är lagt guld på. Den yttre glasringen/bezel är i helguld. Boett och boettlock är i stål.

Tack för svar och jag råd. Det är främst pie pans från 60-talet jag är intresserad av. Att stålboetten syns från sidan tilltalar faktiskt mig, och budgeten räcker nog ändå inte till en pie pan i solid guld även om det är lockande. Såldes ju en grym constellation i 18k guld på Kaplans i helgen för 22tkr (har jag för mig). Men avråder du för att stålboetten syns eller för att bandhornen är double?
 
Om jag utgår från min Pie-Pan som är guld på stål så tycker jag inte att du behöver vara orolig. Klockan är från 1966 och har hittills inte blivit av med guldet och synliggjort stålet. Så oavsett om det är lövtunt eller inte så verkar det vara rätt mängd guld så att det hela tiden ser ut som en guldklocka.
Hoppas svaret hjälper.

Tack, att få del av andras erfarenhet är fantastiskt bra! Kul att du är nöjd med den. Hur la du vantarna på din, för hur mycket och har du bild? :)
 
Topp