• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Hejsan! Ny medlem här!
Jag tänkte införskaffa min första vintage klocka och har snöat in lite på Constallation. (Tycker pie pan är så snygg!)
Så jag tänkte kolla om någon vet ungefär vad en sådan kan ligga på i pris. Jag förstår att det beror till stor del på skicket och vilket material den är av. Men jag tänkte använda den som en vardagsklocka så ungefärligt pris på en i stål, som inte är i perfekt skick.
Tack på förhand!
ca 10k

Hejsan! Ny medlem här!
Jag tänkte införskaffa min första vintage klocka och har snöat in lite på Constallation. (Tycker pie pan är så snygg!)
Så jag tänkte kolla om någon vet ungefär vad en sådan kan ligga på i pris. Jag förstår att det beror till stor del på skicket och vilket material den är av. Men jag tänkte använda den som en vardagsklocka så ungefärligt pris på en i stål, som inte är i perfekt skick.
Tack på förhand!
8-10kkr för en Dogleg Pie Pan skulle jag tro. :)

Som du säger beror ju priset på skicket, men var längesedan jag såg en korrekt (ej ommålad och bytta delar) dogleg med piepan tavla för under 10k oavsett skick. En fin kostar nog 15-20k idag!
Precis! Därför jag sa att den inte behövde vara perfekt eftersom jag tänkte använda den till vardags. (Eller är det en dålig ide?) Jag får kanske kolla på Seamasters istället, dem verkar vara lite billigare. :)

A0226990-2AC3-4578-A4B4-91EB5441AE41.jpeg

Min Constellation-trippel: 167.005, 168.005 samt 168.019
24F4648B-0DB4-4B6B-800C-1722036B203A.jpeg
982D1795-DD00-472C-B0F2-7BEC99511C17.jpeg
A8392698-F1B4-46D5-8C5E-E57CE297E8CF.jpeg

Senast ändrad:
Som vanligt pissiga bilder, pga min begränsade mobilkamera, men jag ville spontant fota denna vid besök hos mina föräldrar.

Nåväl, min 79-årige fars stolthet nedan. Den tidigare ägaren är min mors mosters man, vilken gav denna till farsan för drygt 20 år sen. Han fick m.a.o "ärva" den, vilket han såg som en fantastisk ära och aldrig glömt. Han bär den endast vid för honom speciella tillfällen (till min glädje vid tämligen många familjesammankomster, coola klockor skall användas).

När jag frågat om denna, tror farsan att den var inköpt nån gång på slutet av 70-talet i butik. Huruvida guldvärdet är 14 eller 18 etc karat minns han tyvärr inte längre säkert. Den har dock blivit rätt högt värderad hos urmakare, och iom det är ett quartzverk i den, antar jag att det var guldvärdet samt det speciella armbandet med likvärdigt guldvärde som höjer värdet till stor del.

Det jag tycker är coolt med denna är givetvis armbandet. Det är ju lite exklusivt iom att det är specialbyggt för boetten, och det går inte ens att justera längden (!). På mina spink-armar är den förstås alldeles för stor. En lite tråkig sak är att original-caset har gått sönder i gångjärns-fästena. De har försökt laga detta via inlämning, men har aldrig blivit bra. Har själv glott och funderat på olika lösningar. Dock svårt att lösa det snyggt.

20191016_233148.jpg
20191016_215846.jpg
20191016_211209.jpg

Senast ändrad:
Försöker använda min Connie innan eventuell försäljning. Den absolut mest estetiskt tilltalande klockan i min samling, men kommer på något vis inte överens med den när den sitter på handleden...:(
IMG_20200219_112525.jpg

Min som jag sålde nyss till en mkt. trevlig finsk KSare. Trevligt att vi har så bra representation från våra nordiska länder på KS ! Vi väntar in Island, undrar hur klockintresset på vintagesidan är där? Någon som har koll??

Tillbaka
Topp