• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Denna tråd var för övrigt ett fynd. Min drömklocka var länge en vintage Pie Pan. Fick sedan en sådan som 30-årspresent av min fru. Har tänkt uppgradera bandet något (i sommar blir det ett ljusbrunt mocka) men i övrigt svårt att tänka mig något trevligare att ha på handleden.
713021D8-7F8B-46EC-ADF8-D3C90812836A.jpeg
2DFD930F-F91B-48DB-9D4B-2EF81A2AFBAA.jpeg
68A2DAC3-B79C-451B-A052-60AA60D0484F.jpeg

Tack, att få del av andras erfarenhet är fantastiskt bra! Kul att du är nöjd med den. Hur la du vantarna på din, för hur mycket och har du bild? :)

Se mitt inlägg ovan, även den guld på stål. Har aldrig tänkt att det är negativt att boetten är i stål. Köpte på forumet för 12k för några år sedan. Då var den nyservad.

Tack för svar och jag råd. Det är främst pie pans från 60-talet jag är intresserad av. Att stålboetten syns från sidan tilltalar faktiskt mig, och budgeten räcker nog ändå inte till en pie pan i solid guld även om det är lockande. Såldes ju en grym constellation i 18k guld på Kaplans i helgen för 22tkr (har jag för mig). Men avråder du för att stålboetten syns eller för att bandhornen är double?

Jag missförstod dig. Jag uppfattade dig som att du ville ha en guld på stål och att det inte skulle synas att det var just det. Därför avrådde jag från de klockor som visar en del av stålboetten. För mig är det, precis som du själv skriver, tilltalande att stålet syns på sidan. Det är ärligare helt enkelt. Inte en stålklocka som vill vara guld utan en ärlig "two tone". När det nu är utrett så ändrar jag min rekommendation till "kör". Se bara till att guldet sitter kvar som det ska på bandhornen. Det är tjockt och klarar av normalt slitage. Skulle någon däremot ha använt den eller misshandlat den så pass att guldet har lossnat bitvis är det snart när omöjligt att fixa.

Guld på stål

39441041764_5538aa34a3_b.jpg

Jag missförstod dig. Jag uppfattade dig som att du ville ha en guld på stål och att det inte skulle synas att det var just det. Därför avrådde jag från de klockor som visar en del av stålboetten. För mig är det, precis som du själv skriver, tilltalande att stålet syns på sidan. Det är ärligare helt enkelt. Inte en stålklocka som vill vara guld utan en ärlig "two tone". När det nu är utrett så ändrar jag min rekommendation till "kör". Se bara till att guldet sitter kvar som det ska på bandhornen. Det är tjockt och klarar av normalt slitage. Skulle någon däremot ha använt den eller misshandlat den så pass att guldet har lossnat bitvis är det snart när omöjligt att fixa.

Guld på stål

Fenomenal med svart tavla. Rätt ovanligt får jag en känsla av?

Guld på stål

Otroligt snyggt med svarta tavlor. Men jag kan av någon anledning inte se det på min handled. Tack för råden. Gäller samma sak med seamasters, guld på stål från 50-/60-tal?

Tack, att få del av andras erfarenhet är fantastiskt bra! Kul att du är nöjd med den. Hur la du vantarna på din, för hur mycket och har du bild? :)

Den köptes Kaplans sommaren 2017, hade lite tur tajmingen då den verkar ha gått upp i pris sedan jag köpte klockan. Köpte den för 8400kr. La upp en bild på tidigare tråden men laddar upp igen :)
Men det går att hitta under 10.000kr idag men alla dem verkar tyvärr ha anmärkningar på skicket så det är väl lite gambling, samtidigt så kanske det räcker att den tickar på bröllopet. Men det vet du bäst själv hur länge du tänkt äga klockan.

Bilagor

• 60B49758-3458-43A5-BEE2-3570F51626D1.jpeg
    60B49758-3458-43A5-BEE2-3570F51626D1.jpeg
    470.6 KB · Visningar: 20
C7BD7ADD-8C44-42E3-8203-266996F7C60B.jpeg

Hur stort problem är detta på en kvarts kronograf constellation? Klockan är från 2000 ca så ingen vintage men kanske någon besitter kunskapen?

Constellation x 3 :angel:

-st168.005 cal 561 ca 1966
-OT 2853 de luxe cal 505 ca 1957
-153.014 cal 712 ca 1966; det man kan berätta om denna doldis är att caliber 712 är ett chronometercertat inhouse automatverk som är 3mm tjockt! 1966!

Designen gör att den förmodligen hamnar i kategorin 80tals batteriklockor om man inte ser en tydlig bild eller får chansen att hantera den för då upptäcker man direkt att den har det lilla extra som sig bör i Omegas toppserie,, silverlinnetavla, böjd bakboett, format plexi, intressant typsnittval, kombinerat blanka och borstade ytor.... mums! :happyhappy:
DSC06368.JPG
DSC06370.JPG

Senast ändrad:
Constellation x 3 :angel:

-st168.005 cal 561 ca 1966
-OT 2853 de luxe cal 505 ca 1957
-153.014 cal 712 ca 1966; det man kan berätta om denna doldis är att caliber 712 är ett chronometercertat inhouse automatverk som är 3mm tjockt! 1966!

Designen gör att den förmodligen hamnar i kategorin 80tals batteriklockor om man inte ser en tydlig bild eller får chansen att hantera den för då upptäcker man direkt att den har det lilla extra som sig bör i Omegas toppserie,, silverlinnetavla, böjd bakboett, format plexi, intressant typsnittval, kombinerat blanka och borstade ytor.... mums! :happyhappy:
DSC06368.JPG
DSC06370.JPG
Grymma alla 3, men du får gärna sälja de två nedre till mig ;)

Grymma alla 3, men du får gärna sälja de två nedre till mig ;)
var tvungen att kolla noteringarna. 2006; då köpte jag min 168.005:a. Var första "fina" klockan för mig, behövde en bröllopsklocka när en kompis gifte sig.
Man skall aldrig säga aldrig men risken är nog att det blir fler Connies hellre än färre... :cool:

var tvungen att kolla noteringarna. 2006; då köpte jag min 168.005:a. Var första "fina" klockan för mig, behövde en bröllopsklocka när en kompis gifte sig.
Man skall aldrig säga aldrig men risken är nog att det blir fler Connies hellre än färre... :cool:
Jag är så jävla dum att jag sålde min fina 168.005 nyligen. Ångrar det verkligen :(

Jag är så jävla dum att jag sålde min fina 168.005 nyligen. Ångrar det verkligen :(
det är ju ett bra tecken på att du kanske får skaffa en på nytt isof :)
Hade lite funderingar på att sälja min ett tag men dom ger ju inga stora pengar jmf med vad man får för klocka,, konstaterade att det skulle vara svårt att hitta en opolerad, felfri med cert, box och inköpskvitto igen,, enda felet är att glaset är av nya modellen efter förra servicen, lite högre modellen,, men jag har sparat det gamla platta om andan skulle falla på :happyhappy: ...(end of rubb-it-in-speech) :hilarious:

det är ju ett bra tecken på att du kanske får skaffa en på nytt isof :)
Hade lite funderingar på att sälja min ett tag men dom ger ju inga stora pengar jmf med vad man får för klocka,, konstaterade att det skulle vara svårt att hitta en opolerad, felfri med cert, box och inköpskvitto igen,, enda felet är att glaset är av nya modellen efter förra servicen, lite högre modellen,, men jag har sparat det gamla platta om andan skulle falla på :happyhappy: ...(end of rubb-it-in-speech) :hilarious:
Mmm fortsätt bara.. fortsätt sparka med ditt perfekta exemplar på den som redan ligger ner..

Tillbaka
Topp