• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte bara visa vad som dök upp i lådan för någon vecka sedan.

ett objekt som fick @Gummo att kalla mig ”Crazy cat lady”, då han tycker att jag alltid köper på mig halvtrasiga risiga objekt och likt en katt-tant, ser något fint i alla klockor och vill rädda dem allihop. :D

Så vad har jag köpt? :)
Omega Seamaster från Omegas 70-tals pilotlinje med ref 166.090

Det här är lillebrorsan (snålvarianten) i pilotlinjen där även Flightmaster, vissa memomatic och Omega 1000m ingår. Pilotlinjen har inget med att den skulle vara speciellt lämpad för piloter, utan är troligtvis döpt efter huvudnumret i serien som är flightmaster. Linjen karaktäriseras av boettformen som är konformad och har sun-burst borstning.

Läs gärna mer här om de olika klockorna i pilotserien.

http://www.old-omegas.com/pilotline.html


166.090 mäter 38,5x 46mm och mitt exemplar tillverkades ca 1970.

Innuti klockan snurrar ett Omega in-house 1002, samma kaliber som även återfinns i Omega Ploprof 600 och Omega 1000m.

Kaliber 1002 är ett ganska avskytt urverk, främst då det är lite av ett problembarn med många barnsjukdomar bland annat med det automatiska uppdraget.

https://omegaforums.net/threads/advice-please.972/

kaliber 1002 tillsammans med 1000 och 1001 är ett av de första urverken från Omega med den högre ”beat” frekvensen på 28800bph, totalt tillverkades ca 350 000 urverk och kalibern blev på grund av alla problem snabbt uppdaterad till kaliber 1010.


Så här såg min klocka ut när den anlände.


1.jpg
2.jpg
3.jpg

I timegraphern såg det inte jättekul ut.

4.jpg


Jag köpte den här klockan mest på impuls, men så fort den var betald och på väg till mig, hade jag en tanke med den.

Jag kontaktade forumets enda expert på boettslipning och @McGyver gick med på att göra ett försök att rädda boetten. Som ni ser på de tidigare bilderna så ser det ut som någon hårdputsat boetten med cape cod eller likanande och förutom att vara spegelblank var dessutom alla kanter runda.

För att kunna skicka iväg boetten behövde jag först avlägsna urverk, glas, packning och chapter-ring.

Lite problem med att avlägsna den gamla glaspackningen och chapter-ring, men fick hjälp här på forumet och det löste sig tillslut.

https://klocksnack.se/threads/omega-ta-bort-gammal-glaspackning.43151/

5.jpg


Så, nu var boetten ren och redo att skickas till slipning. Fler bilder över magin i slipprocessen kan ni se här i Mcgyvers tråd.

https://klocksnack.se/threads/lappingmachine.32568/page-4#post-1028208


Under tiden som boetten var borta på spa, satte jag igång att riva verket.


6.jpg
7.jpg


Problemet var även att rotorn satt löst. Vid en inspektion syntes det att en del av rotorn hade gått av och en del satt kvar i verket.

Ny, bättre begagnad rotor hittades från en säljare i USA och för knappt en femhundring fick jag den leverad hem i brevlådan (vilket var tur då en ny kostar ca 3000kr från Omega).

8.jpg


Ny uppdragsfjäderfjäder och glaspackning var också beställda och närden nyslipade boetten och alla delar hade levererats monterades delarna ihop.

11.jpg


Mycket bättre värden i timegraphern (inte fullt uppdragen). Vi fullt uppdrag ligger amplituden på runt 300.

10.jpg


Här kommer det färdiga resultatet, stort tack till @McGyver som tog åt sig det svåra uppdraget med att slipa boetten. Jag är ruskigt nöjd med resultatet och rekommenderar alla som har liknande bekymmer med tråkiga boetter att kontakta honom.
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg


Här kommer till sist en storleksjämförelse mellan lillebrorsan och storebror Flightmaster.

jämförelse Pilot flightmaster.jpg


Tack för titten. :)

Ps. Jag vill även påpeka att ingen skugga ska falla över säljaren. Jag köpte den med vetskapen om att det var ett reparationsobjekt och priset var väldigt fördelaktigt. :)
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för alla trevliga kommentarer, den har suttit på de senaste dagarna och fungerar väldigt bra som trevlig vardagsklocka! :)

Läckert slutresultat!
Nu när du servat ett X antal urverk, hur ser din kill/death ratio ut?:)
Börjar komma upp i rätt många verk nu, även om de flesta varit enklare manuella. Länge sedan jag förstörde något verk och ifall någon del går sönder, går det oftast att hitta en ny del på ebay. Så länge man är försiktig (speciellt runt balansen) och demonterar delarna i rätt ordning (inte glömmer att släppa på fjädern t.ex.), så ska det ganska mycket till för att något ska gå sönder.

Edit: De första 10-15 verken så var det väl 50/50 vilka som överlevde. :D
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Tack för alla trevliga kommentarer, den har suttit på de senaste dagarna och fungerar väldigt bra som trevlig vardagsklocka! :)


Börjar komma upp i rätt många verk nu, även om de flesta varit enklare manuella. Länge sedan jag förstörde något verk och ifall någon del går sönder, går det oftast att hitta en ny del på ebay. Så länge man är försiktig (speciellt runt balansen) och demonterar delarna i rätt ordning (inte glömmer att släppa på fjädern t.ex.), så ska det ganska mycket till för att något ska gå sönder.

Edit: De första 10-15 verken så var det väl 50/50 vilka som överlevde. :D
Riktigt häftigt att kunna amatör-serva sina egna ur:) F.ö sitter det ett 10xx verk även i min 18k Constellation.
 
Topp