Tänkte bara visa vad som dök upp i lådan för någon vecka sedan.
ett objekt som fick @Gummo att kalla mig ”Crazy cat lady”, då han tycker att jag alltid köper på mig halvtrasiga risiga objekt och likt en katt-tant, ser något fint i alla klockor och vill rädda dem allihop.
Så vad har jag köpt?
Omega Seamaster från Omegas 70-tals pilotlinje med ref 166.090
Det här är lillebrorsan (snålvarianten) i pilotlinjen där även Flightmaster, vissa memomatic och Omega 1000m ingår. Pilotlinjen har inget med att den skulle vara speciellt lämpad för piloter, utan är troligtvis döpt efter huvudnumret i serien som är flightmaster. Linjen karaktäriseras av boettformen som är konformad och har sun-burst borstning.
Läs gärna mer här om de olika klockorna i pilotserien.
http://www.old-omegas.com/pilotline.html
166.090 mäter 38,5x 46mm och mitt exemplar tillverkades ca 1970.
Innuti klockan snurrar ett Omega in-house 1002, samma kaliber som även återfinns i Omega Ploprof 600 och Omega 1000m.
Kaliber 1002 är ett ganska avskytt urverk, främst då det är lite av ett problembarn med många barnsjukdomar bland annat med det automatiska uppdraget.
https://omegaforums.net/threads/advice-please.972/
kaliber 1002 tillsammans med 1000 och 1001 är ett av de första urverken från Omega med den högre ”beat” frekvensen på 28800bph, totalt tillverkades ca 350 000 urverk och kalibern blev på grund av alla problem snabbt uppdaterad till kaliber 1010.
Så här såg min klocka ut när den anlände.
I timegraphern såg det inte jättekul ut.
Jag köpte den här klockan mest på impuls, men så fort den var betald och på väg till mig, hade jag en tanke med den.
Jag kontaktade forumets enda expert på boettslipning och @McGyver gick med på att göra ett försök att rädda boetten. Som ni ser på de tidigare bilderna så ser det ut som någon hårdputsat boetten med cape cod eller likanande och förutom att vara spegelblank var dessutom alla kanter runda.
För att kunna skicka iväg boetten behövde jag först avlägsna urverk, glas, packning och chapter-ring.
Lite problem med att avlägsna den gamla glaspackningen och chapter-ring, men fick hjälp här på forumet och det löste sig tillslut.
https://klocksnack.se/threads/omega-ta-bort-gammal-glaspackning.43151/
Så, nu var boetten ren och redo att skickas till slipning. Fler bilder över magin i slipprocessen kan ni se här i Mcgyvers tråd.
https://klocksnack.se/threads/lappingmachine.32568/page-4#post-1028208
Under tiden som boetten var borta på spa, satte jag igång att riva verket.
Problemet var även att rotorn satt löst. Vid en inspektion syntes det att en del av rotorn hade gått av och en del satt kvar i verket.
Ny, bättre begagnad rotor hittades från en säljare i USA och för knappt en femhundring fick jag den leverad hem i brevlådan (vilket var tur då en ny kostar ca 3000kr från Omega).
Ny uppdragsfjäderfjäder och glaspackning var också beställda och närden nyslipade boetten och alla delar hade levererats monterades delarna ihop.
Mycket bättre värden i timegraphern (inte fullt uppdragen). Vi fullt uppdrag ligger amplituden på runt 300.
Här kommer det färdiga resultatet, stort tack till @McGyver som tog åt sig det svåra uppdraget med att slipa boetten. Jag är ruskigt nöjd med resultatet och rekommenderar alla som har liknande bekymmer med tråkiga boetter att kontakta honom.
Här kommer till sist en storleksjämförelse mellan lillebrorsan och storebror Flightmaster.
Tack för titten.
Ps. Jag vill även påpeka att ingen skugga ska falla över säljaren. Jag köpte den med vetskapen om att det var ett reparationsobjekt och priset var väldigt fördelaktigt.
ett objekt som fick @Gummo att kalla mig ”Crazy cat lady”, då han tycker att jag alltid köper på mig halvtrasiga risiga objekt och likt en katt-tant, ser något fint i alla klockor och vill rädda dem allihop.
Så vad har jag köpt?
Omega Seamaster från Omegas 70-tals pilotlinje med ref 166.090
Det här är lillebrorsan (snålvarianten) i pilotlinjen där även Flightmaster, vissa memomatic och Omega 1000m ingår. Pilotlinjen har inget med att den skulle vara speciellt lämpad för piloter, utan är troligtvis döpt efter huvudnumret i serien som är flightmaster. Linjen karaktäriseras av boettformen som är konformad och har sun-burst borstning.
Läs gärna mer här om de olika klockorna i pilotserien.
http://www.old-omegas.com/pilotline.html
166.090 mäter 38,5x 46mm och mitt exemplar tillverkades ca 1970.
Innuti klockan snurrar ett Omega in-house 1002, samma kaliber som även återfinns i Omega Ploprof 600 och Omega 1000m.
Kaliber 1002 är ett ganska avskytt urverk, främst då det är lite av ett problembarn med många barnsjukdomar bland annat med det automatiska uppdraget.
https://omegaforums.net/threads/advice-please.972/
kaliber 1002 tillsammans med 1000 och 1001 är ett av de första urverken från Omega med den högre ”beat” frekvensen på 28800bph, totalt tillverkades ca 350 000 urverk och kalibern blev på grund av alla problem snabbt uppdaterad till kaliber 1010.
Så här såg min klocka ut när den anlände.
I timegraphern såg det inte jättekul ut.
Jag köpte den här klockan mest på impuls, men så fort den var betald och på väg till mig, hade jag en tanke med den.
Jag kontaktade forumets enda expert på boettslipning och @McGyver gick med på att göra ett försök att rädda boetten. Som ni ser på de tidigare bilderna så ser det ut som någon hårdputsat boetten med cape cod eller likanande och förutom att vara spegelblank var dessutom alla kanter runda.
För att kunna skicka iväg boetten behövde jag först avlägsna urverk, glas, packning och chapter-ring.
Lite problem med att avlägsna den gamla glaspackningen och chapter-ring, men fick hjälp här på forumet och det löste sig tillslut.
https://klocksnack.se/threads/omega-ta-bort-gammal-glaspackning.43151/
Så, nu var boetten ren och redo att skickas till slipning. Fler bilder över magin i slipprocessen kan ni se här i Mcgyvers tråd.
https://klocksnack.se/threads/lappingmachine.32568/page-4#post-1028208
Under tiden som boetten var borta på spa, satte jag igång att riva verket.
Problemet var även att rotorn satt löst. Vid en inspektion syntes det att en del av rotorn hade gått av och en del satt kvar i verket.
Ny, bättre begagnad rotor hittades från en säljare i USA och för knappt en femhundring fick jag den leverad hem i brevlådan (vilket var tur då en ny kostar ca 3000kr från Omega).
Ny uppdragsfjäderfjäder och glaspackning var också beställda och närden nyslipade boetten och alla delar hade levererats monterades delarna ihop.
Mycket bättre värden i timegraphern (inte fullt uppdragen). Vi fullt uppdrag ligger amplituden på runt 300.
Här kommer det färdiga resultatet, stort tack till @McGyver som tog åt sig det svåra uppdraget med att slipa boetten. Jag är ruskigt nöjd med resultatet och rekommenderar alla som har liknande bekymmer med tråkiga boetter att kontakta honom.
Här kommer till sist en storleksjämförelse mellan lillebrorsan och storebror Flightmaster.
Tack för titten.
Ps. Jag vill även påpeka att ingen skugga ska falla över säljaren. Jag köpte den med vetskapen om att det var ett reparationsobjekt och priset var väldigt fördelaktigt.
Senast ändrad: