• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan ju vara så att Swatch group vetat om detta länge, men nu har en ny taktik och försöker få bukt med att stora volymer hamnar hos gråhandlare vilket sänker konsumenternas vilja att betala listpris. Tänker bla. på prishöjningen nyligen.

Alltså business as usual men att den ena parten ändrat ståndpunkt. Detta är dock bara spekulationer ifrån min sida, som mycket annat i tråden. :)

Vi vet ju inget säkert förrän Rob eller Omega/ Swatchgroup bekräftar det hela.
Jag har hört ryktet från flera håll de senaste dagarna så det får nog antas stämma.

Problemet är ju just det du säger, alltså att tillverkarna har en flyktig syn på det hela. Givetvis vet en generalagent om en butik säljer orimligt många exemplar. Det finns tillverkare som aktivt letar efter butiker som säljer till gråhandlare och det finns tillverkare som själva säljer direkt till butiker som inte är auktoriserade, samt allt däremellan. Lägg till att vissa tillverkare har omsättningskrav så blir det en jäkla soppa.

Givetvis är det skillnad på reaktion beroende på om klockorna stannar inom ett visst område eller om klockorna färdas till andra marknader. SEIKO UK gick exempelvis bananas när vissa säljare skickade GS från Japan till EU, så länge de inte skickar till EU får de däremot hållas.
 

Baywatch

Omega
Swatch Group Nordic bekräftar att Rob Engström inte kommer fortsätta att sälja Omega. Representant för andra märken inom Swatch Group var inte på plats så vet inget om dessa märken.
Vilket mer eller mindre är standard, speciellt på mindre marknader. Nymans har väl också varit i blåsväder?
Har aldrig handlat av Nymans (vet ej) men så är det nog.

Ang Rob E: det är ingen slump att en ”provat-gråis” som finns här på forumet, och inte gör mkt väsen av sig, alltid levererar stora mängder Rob-stämplade klockor till minst 30% rabatt.

Pröva lägga ut en köpesannons på en Omega t.ex så vet ni nog vad jag menar. Redan 2014 hörde jag från anställd på Rob att de skeppar stora
mängder grått.
 
Men är det inte bra för swatch att det säljs mycket klockor?? Rob verkar ju sälja som fan. Spelar väl ingen roll till vem han säljer till? Elle?
 

E.Z.

Cartier
Hörde över en axel igår att Rob verkar tappa alla varumärkena de har från Swatchgroup efter att det kommit fram att de gråa ut stora mängder Omega till USA.

Någon som hört något?

Folk som arbetar på Nymans Ur säger samma sak så det verkar stämma..

EDIT: De säger alltså att Rob kommer eller har blivit av med sin auktorisation.

Swatch Group Nordic bekräftar att Rob Engström inte kommer fortsätta att sälja Omega. Ingen representant för andra märken inom Swatch Group var inte på plats så vet inget om dessa märken.

Supertrist!

Jag har hört ryktet från flera håll de senaste dagarna så det får nog antas stämma.

Problemet är ju just det du säger, alltså att tillverkarna har en flyktig syn på det hela. Givetvis vet en generalagent om en butik säljer orimligt många exemplar. Det finns tillverkare som aktivt letar efter butiker som säljer till gråhandlare och det finns tillverkare som själva säljer direkt till butiker som inte är auktoriserade, samt allt däremellan. Lägg till att vissa tillverkare har omsättningskrav så blir det en jäkla soppa.

Givetvis är det skillnad på reaktion beroende på om klockorna stannar inom ett visst område eller om klockorna färdas till andra marknader. SEIKO UK gick exempelvis bananas när vissa säljare skickade GS från Japan till EU, så länge de inte skickar till EU får de däremot hållas.

Hade varit intressant att höra feedback/kommentarer direkt från Rob Engström som ju finns här på forumet - @ROB-1832 har ni någon info/feedback?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller säljs för det priset folk vill betala.. men jag hör dig
Fast det blir ju katastrof för butikerna. Tänk dig själv, som butik pristävlar du ju mot gråhandel. Hur lätt är det att sälja ett märke där det finns så stor gråhandel att folk förväntar sig 30-40% off? Klart man som butik kan ge rabatt men man lever ju på att det finns en marginal på det man säljer.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Men är det inte bra för swatch att det säljs mycket klockor?? Rob verkar ju sälja som fan. Spelar väl ingen roll till vem han säljer till? Elle?

Som tråden varit inne på så är det nog AD's i de områden där klockorna hamnar som drabbas hårdast, i detta fallet USA.

Inte så kul som AD om gårhandlaren på hörnet säljer samma grejer för 30% mindre - flång nya från AD i europa.
 

RobVintage

Panerai
Som tråden varit inne på så är det nog AD's i de områden där klockorna hamnar som drabbas hårdast, i detta fallet USA.

Inte så kul som AD om gårhandlaren på hörnet säljer samma grejer för 30% mindre - flång nya från AD i europa.
Fast det är ju det som är grejen med gråhandlare att det är billigare? Varför skulle man annars köpa från gråhandlare?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Rob slängde ut mig ur butik 2016 då de menade att jag var sammankopplad med gråhandlare. Nu utslängda pga sammankopplade med gråhandlare.

Skål...
63E7A6AB-E884-4B7B-911B-6B0450A9F2EC.jpeg
 

Omega87

Rolex
Svårt för Omega att höja sin status när stora rabatter är norm. Sen är väl problemet att priserna sprungit ifrån efterfrågan på många av Omegas modeller.

Instämmer. Normen är ju berättigad för priserna på Omega är för höga i förhållande till vad man får. Detsamma kan säkert sägas om ett annat märke där hypen är stor. Men just Omega känna överprisade.
 
Senast ändrad:

Ola G

Cartier
Anmärkningsvärt men inte alls oväntat.
Att du gråsäljer är ok ända tills dess att det märks, då blir Omega plötsligt heliga och ska göra "allt" vad de kan för att blockera denne gråsäljare, samtidigt som det är business as usual hos alla andra :rolleyes:
Problemet är nog att Omega har övervärderat vilka priser köparna är villiga att ge för en massproducerad klocka i mellanskiktet.
Med vänlig hälsning
Ola G
 
Topp