Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är ju kul om det är sant Men inga av märkena du räknade upp är ju Swatchgroup om jag inte tar fel?*såg att det redan nämntsJaha...och jag har hört raka motsatsen att dom ska utöka sortimentet med; Panerai, Audemars Piguet, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin...
Man kanske inte ska tro på allt man hör?!
Något hyckleri då Bergströms också säljer till gråis. Förstår att de inte är lätt som butik med konkurrera när många vill ha de så billigt som möjligt plus då dyra hyror arbetsavgift med mera
Jag vet de med faktum då jag köpt från gråis och har vänner som köpt ifrån olika gråisar som fått någon klocka därifrån. Fått detta bekräftat så sitter inte o ljugerUtveckla gärna det där, vad har du för belägg? Vilken eller vilka gråhandlare säljer de till?
Jag vet de med faktum då jag köpt från gråis och har vänner som köpt ifrån olika gråisar som fått någon klocka därifrån. Fått detta bekräftat så sitter inte o ljuger
Hur och varför osv tänker jag inte gå in på . Men varför jag ska hänga ut de gråisarna finns det ingen mening med.
Klockan jag köpte för några år sen var också direkt ifrån Bergström via gråis.Ok, så någon du känner har köpt en klocka av gråhandlare som är såld hos Bergströms, det låter inte otroligt men det säger ju inget om vem som sålt klockan till gråhandlarn, eller?
Vidare är det underligt att du tycker det är ok att hänga ut Bergströms på oklara grunder men inte kan säga vilken eller vilka gråhandlare det gäller?
Klockan jag köpte för några år sen var också direkt ifrån Bergström via gråis.
Oklar grunder? Jag vet det är så men jag förstår inte varför jag ska hänga ut en gråis som inte gjort något fel.
Kan ta ett nytt exempel (inte Bergströms denna gången) i Sthlm fråga en säljare mig ifall jag har företag för då kan jag sätta upp den på firman ”9 av 10 gör det” citat säljaren själv.
Sätta upp den på firman?Klockan jag köpte för några år sen var också direkt ifrån Bergström via gråis.
Oklar grunder? Jag vet det är så men jag förstår inte varför jag ska hänga ut en gråis som inte gjort något fel.
Kan ta ett nytt exempel (inte Bergströms denna gången) i Sthlm fråga en säljare mig ifall jag har företag för då kan jag sätta upp den på firman ”9 av 10 gör det” citat säljaren själv.
Gråhandlarens ord. De förstod jag med de tillbehör som kom till och kontakten med diverse personer.Vilka belägg har du för att det är Bergströms själva som sålt klockan till gråhandlaren?
Mm Han förklara ingående hur de gör.Sätta upp den på firman?
Gråhandlarens ord. De förstod jag med de tillbehör som kom till och kontakten med diverse personer.
Jag hör dig, men du vet ju också att det är rejäla marginaler på klockor. Vad tror du man säljer till för priser till gråhandlare? Om man som du säger som kund kan få 30-40% på listpriset så ligger handlarens kostnad säkert på 40% av listpriset, eller lägre ändå. Det vill säga, i listpriset finns en rejäl marginal. Så man kan väl tänka sig att AD skickar till gråhandlare med minimal vinstmarginal (5% över inköpspris) men behåller sitt AD-skap och kan fortsätta rulla. Det största problemet tycker jag är att tillverkaren inte låter AD konkurrera prismässigt med gråhandlare när efterfrågan och utbud matchar varandra. Läste en artikel i Forbes tror jag det var, där Ariel Adams beskrev just hur illa behandlade AD´s i USA blev av sina leverantörer, och hur dom inte fick sänka sina vinstmarginaler för att sälja. Gör volymer bättre anpassade till efterfrågan så är det lättare att hålla höga priser, tänker jag. Men absolut bäst vore förstås om AD själv fick bestämma sin vinstmarginal för att kunna sälja.Fast det blir ju katastrof för butikerna. Tänk dig själv, som butik pristävlar du ju mot gråhandel. Hur lätt är det att sälja ett märke där det finns så stor gråhandel att folk förväntar sig 30-40% off? Klart man som butik kan ge rabatt men man lever ju på att det finns en marginal på det man säljer.
Tycker du är ganska tråkig i din ton så jag lägger ner det. Vill inte hänga ut säljaren eller gråisen men antingen är du väldigt naiv eller lever i något slags drömland.Du är mer än oklar i ditt påstående.
Vad skulle det vara för tillbehör?
Tycker du är ganska tråkig i din ton så jag lägger ner det. Vill inte hänga ut säljaren eller gråisen men antingen är du väldigt naiv eller lever i något slags drömland.
Jag kan tänka mig alla gör detta för kraven är så hårda med sälja plus då allt som tillkommer som hyra,löner skatt arbetsavgifrer osv
Ha de gott
Ok kanske bara jag som uppfattar de då. Alltid svårt med internet ;-)Det var inte min intention att ha en tråkig ton till dig, trist om du uppfattar det så.
Jag är bara mycket intresserad av vilka fakta du har för att backa upp ditt påstående.
Ska bli spännande att se hur kommer arta sig framöver. Ha i åtankte att för ett par år sedan var inte någon Rolex värda sitt listpris heller. Det var vansinne enligt många att gå till AD över huvudtaget...Tråkig historia detta. Kontentan är dock att Omega väldigt sällan är värda sitt listpris. Om de kunde renodla sitt utbud istället för att vattna ur det skulle detta inte vara ett så vanligt fenomen. Men Omega är ju inte ensamma om detta.
Hur ska en enskild handlare själv kunna bestämma marginalen när det är världsomfattande listpriser?Jag hör dig, men du vet ju också att det är rejäla marginaler på klockor. Vad tror du man säljer till för priser till gråhandlare? Om man som du säger som kund kan få 30-40% på listpriset så ligger handlarens kostnad säkert på 40% av listpriset, eller lägre ändå. Det vill säga, i listpriset finns en rejäl marginal. Så man kan väl tänka sig att AD skickar till gråhandlare med minimal vinstmarginal (5% över inköpspris) men behåller sitt AD-skap och kan fortsätta rulla. Det största problemet tycker jag är att tillverkaren inte låter AD konkurrera prismässigt med gråhandlare när efterfrågan och utbud matchar varandra. Läste en artikel i Forbes tror jag det var, där Ariel Adams beskrev just hur illa behandlade AD´s i USA blev av sina leverantörer, och hur dom inte fick sänka sina vinstmarginaler för att sälja. Gör volymer bättre anpassade till efterfrågan så är det lättare att hålla höga priser, tänker jag. Men absolut bäst vore förstås om AD själv fick bestämma sin vinstmarginal för att kunna sälja.
Ok kanske bara jag som uppfattar de då. Alltid svårt med internet ;-)
De blir en djävla balansgång vad jag Kan berätta och inte berätta men du får antingen ta mitt ord som lögn eller så du lita på de jag säger att gråis bekräftade det för mig.
Jag har inget emot varken Bergström rob eller någon annan. Tvärtom har jag fått jätte fint bemötande ifrån Bergström i Uppsala och desto sämre i Malmö och helt ok i Göteborg.
Detta är ju ganska OT men RobE var forumsponsor när det var gratis att vara sponsor. När det började kosta pengar byttes huvudsponsor. Finns inget konstigt med det.Det har väl alltid varit diverse rykten om Robs renhet/icke renhet. Jag är fortfarande nyfiken på vad som hände mellan Rob och KS. Ingen rök utan eld som det brukar heta, men samtidigt är det ju ibland extremt irriterande i retail att man måste köpa in x antal av svårsålda produkter bara ”för att leverantören säger det”. Säger sig självt att det blir knepigt som relativt liten aktör då.
Märklig säljare, du skulle ju likväl kunna jobba på skatteverket.Mm Han förklara ingående hur de gör.
Men jag är osäker den diskussionen är ok här. Eftersom jag inte hade företag så var de inte aktuellt.
Det är klart det gör det. Varumärken och priser urvattnas.
Hur? Genom att ge rabatt naturligtvis, ryktet om rabatt sprider sig och handlaren säljer mer.Hur ska en enskild handlare själv kunna bestämma marginalen när det är världsomfattande listpriser?
Det vore ju väldigt märkligt om det var helt olika priser hos olika butiker.
Det finns flera butiker som hellre skulle vilja ha lägre priser och lägre marginal men det är ju upp till generalagenterna.
Tyckte det hela var extremt konstigt men ägaren stod jämte, kanske inte lika nöjd vad säljaren berätta men han ingrep inte.Märklig säljare, du skulle ju likväl kunna jobba på skatteverket.
Jag har svårt att förstå hur en AD för klockor kan fakturera låt säga 50kg kalixlöjrom, 10kg kobebiff osv, berätta gärna hur.
No shit. Nu vet jag inte hur det funkar i USA men i Sverige är det fritt fram att ge rabatter, om man alltid skyltar rea däremot så blir det rabalder. Om man ständigt måste ge 30% rabatt för att sälja så vore det ju bättre för alla om priserna och marginalerna sänktes. I den diskussionen är enskilda butiker chanslösa eftersom generalagenten sätter marginaler och priser.Hur? Genom att ge rabatt naturligtvis, ryktet om rabatt sprider sig och handlaren säljer mer.