Andyrew
Basic
Jag hör dig, men du vet ju också att det är rejäla marginaler på klockor. Vad tror du man säljer till för priser till gråhandlare? Om man som du säger som kund kan få 30-40% på listpriset så ligger handlarens kostnad säkert på 40% av listpriset, eller lägre ändå. Det vill säga, i listpriset finns en rejäl marginal. Så man kan väl tänka sig att AD skickar till gråhandlare med minimal vinstmarginal (5% över inköpspris) men behåller sitt AD-skap och kan fortsätta rulla. Det största problemet tycker jag är att tillverkaren inte låter AD konkurrera prismässigt med gråhandlare när efterfrågan och utbud matchar varandra. Läste en artikel i Forbes tror jag det var, där Ariel Adams beskrev just hur illa behandlade AD´s i USA blev av sina leverantörer, och hur dom inte fick sänka sina vinstmarginaler för att sälja. Gör volymer bättre anpassade till efterfrågan så är det lättare att hålla höga priser, tänker jag. Men absolut bäst vore förstås om AD själv fick bestämma sin vinstmarginal för att kunna sälja.
Gällande relationen återförsäljare - tillverkare tror jag inte klockbranschen är särskilt unik på så vis att det finns hårda krav/regler att foga sig för. Tillverkare kör, framförallt om de är stora, ofta sitt eget race. Apple ska vara notoriskt hårda vad jag har hört av div återförsäljare när det kommer till auktorisation. Regler om fysiska butikers utformning, marginaler, hur de får säljas vidare (parallellimport etc) etcetera. Återförsäljare har ju en lite taskig sits om man själv inte är en drake.