• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Andyrew

Cartier
Jag hör dig, men du vet ju också att det är rejäla marginaler på klockor. Vad tror du man säljer till för priser till gråhandlare? Om man som du säger som kund kan få 30-40% på listpriset så ligger handlarens kostnad säkert på 40% av listpriset, eller lägre ändå. Det vill säga, i listpriset finns en rejäl marginal. Så man kan väl tänka sig att AD skickar till gråhandlare med minimal vinstmarginal (5% över inköpspris) men behåller sitt AD-skap och kan fortsätta rulla. Det största problemet tycker jag är att tillverkaren inte låter AD konkurrera prismässigt med gråhandlare när efterfrågan och utbud matchar varandra. Läste en artikel i Forbes tror jag det var, där Ariel Adams beskrev just hur illa behandlade AD´s i USA blev av sina leverantörer, och hur dom inte fick sänka sina vinstmarginaler för att sälja. Gör volymer bättre anpassade till efterfrågan så är det lättare att hålla höga priser, tänker jag. Men absolut bäst vore förstås om AD själv fick bestämma sin vinstmarginal för att kunna sälja.

Gällande relationen återförsäljare - tillverkare tror jag inte klockbranschen är särskilt unik på så vis att det finns hårda krav/regler att foga sig för. Tillverkare kör, framförallt om de är stora, ofta sitt eget race. Apple ska vara notoriskt hårda vad jag har hört av div återförsäljare när det kommer till auktorisation. Regler om fysiska butikers utformning, marginaler, hur de får säljas vidare (parallellimport etc) etcetera. Återförsäljare har ju en lite taskig sits om man själv inte är en drake.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ska bli spännande att se hur kommer arta sig framöver. Ha i åtankte att för ett par år sedan var inte någon Rolex värda sitt listpris heller. Det var vansinne enligt många att gå till AD över huvudtaget...
Ah, du har rätt. Vi får se om detta bara är housekeeping eller en ny trend.
Det vore ju trevligt om Omega mfl kunde lyfta sitt andrahandsvärde och bromsa gråhandlandet.
 

RobVintage

Panerai
No shit. Nu vet jag inte hur det funkar i USA men i Sverige är det fritt fram att ge rabatter, om man alltid skyltar rea däremot så blir det rabalder. Om man ständigt måste ge 30% rabatt för att sälja så vore det ju bättre för alla om priserna och marginalerna sänktes. I den diskussionen är enskilda butiker chanslösa eftersom generalagenten sätter marginaler och priser.
”No Shit” som svar, jag uppfattade inte att ditt förra inlägg var ironiskt kan vara svårt på internet:)
 
Senast ändrad:

Ninen79

Audemars
Innan Rolex hypen så hade vi väl nån här på forumet som agerade grålis åt
Pagoldhs ur. Jag blev erbjuden 20-25% av listpriset på sportrolex som personen kunde förmedla.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Verkar ha sålts ett gäng i USA av Chi Town watch, och garantikorten är typ oläsbara. Exempel i denna tråden:
https://forums.watchuseek.com/f20/chitown-legit-site-buy-omega-watches-3237682-21.html
Fina stämplar!
Screenshot_20180803-142930.jpg

Screenshot_20180803-142959.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur ska en enskild handlare själv kunna bestämma marginalen när det är världsomfattande listpriser?
Det vore ju väldigt märkligt om det var helt olika priser hos olika butiker.

Det finns flera butiker som hellre skulle vilja ha lägre priser och lägre marginal men det är ju upp till generalagenterna.
Det är det jag menar... på många produkter finns ett rekommenderat ut-pris ifrån tillverkaren eller generalagenten. Då har säljaren ett riktmärke och inte ett påtvingat listpris. Om AD’s kan överleva på att sälja en stor del av de klockor dom får av GA till gråhandlare visar det väl på två saker. 1. Dom får för många klockor i förhållande till vad dom kan sälja till kund i butik. 2. Vinstmarginalen är i förhållande till hur många dom fått, tillräckligt hög för att gå runt på även om man säljer vidare till straxt över inköpspris till gråhandel. Man ska ju inte glömma alla icke Ad’s som får sina klockor ifrån samma källa, men utan kraven som en AD har. Jag tycker det mest visar på hur skev klockbranchen är och hur giriga tillverkarna är.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gällande relationen återförsäljare - tillverkare tror jag inte klockbranschen är särskilt unik på så vis att det finns hårda krav/regler att foga sig för. Tillverkare kör, framförallt om de är stora, ofta sitt eget race. Apple ska vara notoriskt hårda vad jag har hört av div återförsäljare när det kommer till auktorisation. Regler om fysiska butikers utformning, marginaler, hur de får säljas vidare (parallellimport etc) etcetera. Återförsäljare har ju en lite taskig sits om man själv inte är en drake.
Exakt. Tillverkarna behöver göra en reality check istället för att hänga sina återförsäljare som inte kan leva upp till krav som saknar verklighetsförankring.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är det jag menar... på många produkter finns ett rekommenderat ut-pris ifrån tillverkaren eller generalagenten. Då har säljaren ett riktmärke och inte ett påtvingat listpris. Om AD’s kan överleva på att sälja en stor del av de klockor dom får av GA till gråhandlare visar det väl på två saker. 1. Dom får för många klockor i förhållande till vad dom kan sälja till kund i butik. 2. Vinstmarginalen är i förhållande till hur många dom fått, tillräckligt hög för att gå runt på även om man säljer vidare till straxt över inköpspris till gråhandel. Man ska ju inte glömma alla icke Ad’s som får sina klockor ifrån samma källa, men utan kraven som en AD har. Jag tycker det mest visar på hur skev klockbranchen är och hur giriga tillverkarna är.

Gällande praxis i de flesta branscher, vill man sälja premiummärken så blir man kvotad.
 

PNM

Panerai
Grejen med lyxprodukter är att den vanliga lagen om efterfrågan inte fungerar. För vissa produkter ökar efterfrågan om priset ökar då produkterna anses vara mer prestigefyllda. Åtminstone minskas inte efterfrågan linjärt med priset. I en sådan marknad måste ju tillverkarna på något sätt kontrollera priset.

Efterfrågan på Omega eller Rolex eller något annat märke styrs ju inte av någon objektiv kavlitetsdimension som bara WISar har någon form av idé kring utan i första hand av vilken prestige dessa märken har i konsumenternas ögon. Det är ju någon slags kollektiv idioti som man deltar i :)

Så inte konstigt att Omega inte vill släppa priset löst och därför vill undvika gråförsäljning. Att de har omsättningskrav är väl för att det är bättre att ha få butiker som säljer många klockor än många butiker som säljer få klockor. Det ökar ju också märkenas prestige.
 

Mauritz

Rolex
Skulle inte Omega öppna egna butiker, b.la i Sverige eller har jag drömt detta:eek:. Om det som TS skrev så kanske det är ett sätt att sannera bort AD:n.
Men vad vet jag spekulationer är dock spekulationer tills motsatsen bevisats.
 

Bottega

Cartier
Lika bra att detta hände. Har fått så dålig service av Rob Engström att man nästan blir mörkrädd. Aldrig att jag sätter min fot i den butiken igen.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Lite komiskt att AD ”fnyser” åt klockor som kommer från Gråhandlare (typ Italien-/Grekland-stämplade) och ska ha extra betalt för att ta garanti-ärende på dessa..
Så står man själv bakom disken och bidrar till hela cirkusen :)
Och ännu roligare blir det när tillverkaren drar tillbaka sina klockor från sagda AD, och säger "ajjabajja", fast man själv har en stor del i att gråmarknaden existerar. Clusterfuck.
 

seiko3

Omega
Från WIS tråden som länkats ovan "Close to 70% of the Omegas you'll find being resold as new with warranty are from Rob Engstrom. They also feed Rolex .... but you won't find as many since nearly every Rolex dealer is doing it"

Hur kommer det sig att Rob står för en så stor del av omegorna, men att samtliga rolex-handlare gör detsamma. Borde inte andra Omega-ADs ha samma problem som Rob och därför sälja inventory till grey-market?
 

Baywatch

Omega
Från WIS tråden som länkats ovan "Close to 70% of the Omegas you'll find being resold as new with warranty are from Rob Engstrom. They also feed Rolex .... but you won't find as many since nearly every Rolex dealer is doing it"

Hur kommer det sig att Rob står för en så stor del av omegorna, men att samtliga rolex-handlare gör detsamma. Borde inte andra Omega-ADs ha samma problem som Rob och därför sälja inventory till grey-market?
Siffrorna låter osannolika om man ser till Robs omsättning. Nymans siffror däremot ;)
 

seiko3

Omega
Siffrorna är väl en höftning, men det låter som att oproportionellt många grey market omegor kommer från Rob vilket är det intressanta.
 
Topp