• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Joseph

Cartier
Serienummer slipas inte, de säljs som ”nya” med fullgod garanti.
Aktiveras inte garantin vid köpet, när AD stämplar certet? Hur funkar det då när klockan säljs som ny via gråhandel? Tar väl ett tag från att AD stämplar certet till att klockan levererats till gråhandlare på andra sidan som sedan säljer vidare till konsumenten?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Aktiveras inte garantin vid köpet, när AD stämplar certet? Hur funkar det då när klockan säljs som ny via gråhandel? Tar väl ett tag från att AD stämplar certet till att klockan levererats till gråhandlare på andra sidan som sedan säljer vidare till konsumenten?

Garantin gäller, men blir ju kortare än om man själv köpt av AD.

Edit, följer tråden och är fortfarande lite förvånad.
 

PNM

Panerai
Aktiveras inte garantin vid köpet, när AD stämplar certet? Hur funkar det då när klockan säljs som ny via gråhandel? Tar väl ett tag från att AD stämplar certet till att klockan levererats till gråhandlare på andra sidan som sedan säljer vidare till konsumenten?

AD säljer det stämplat till gråhandlaren utan att fylla i datum. Gråhandlaren säljer det vidare så. Sedan på andrahandsmarknaden..
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Aktiveras inte garantin vid köpet, när AD stämplar certet? Hur funkar det då när klockan säljs som ny via gråhandel? Tar väl ett tag från att AD stämplar certet till att klockan levererats till gråhandlare på andra sidan som sedan säljer vidare till konsumenten?
Finns olika varianter. Antigen köps klockor med stämplade cert in = datumet som står kan vara någon månad gammalt alternativt läggs en order till ad från gråhandlaren när han får en beställning = datumet är någon vecka gammalt.
Edit: alternativt som PNM skriver.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Sitter och känner vad tråkigt då dom brukade köra 25% på omega vid jul vilket medför ungefär samma prisbild som vis köp av gråhandlare. Men vilken överraskning, hade aldrig kunnat ana. Följer med spänning svar från rob.
 

Joseph

Cartier
Finns olika varianter. Antigen köps klockor med stämplade cert in = datumet som står kan vara någon månad gammalt alternativt läggs en order till ad från gråhandlaren när han får en beställning = datumet är någon vecka gammalt.
Edit: alternativt som PNM skriver.

AD säljer det stämplat till gråhandlaren utan att fylla i datum. Gråhandlaren säljer det vidare så. Sedan på andrahandsmarknaden..

Så konsumenten får alltså själv fylla i datum? o_O Hände iofs mig när jag köpte ett par Gucciglajjor i UAE (inte boutique) , säljaren sa att jag själv får fylla i det datum som passar mig bäst :cigar:
 
Senast ändrad:

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En ödmjuk fråga: Varför är du förvånad?

Jag förstår att du frågar, skall försöka att svara.

Som flera andra varit inne på. Det känns som att ”alternativa upplägg” dvs städa moms, och släppa till gråhandlare varit väldigt vanligt, och att Rob inte varit värre än någon annan. Jag har trott att just släppa till gråhandel varit vanligare hos handlare med mindre omsättning än exempelvis Rob. Ett skäl till det är att jag uppfattat det som att den asiatiska kundkretsen hållt uppe volymerna. Men de kanske bara vill köpa rollar?

Typ så.
 

Isodor

Audemars
Kanske är fler ADs som ryker där med. Omega vill väl vara premium, eller likna Rolex. Att köra 25% vid jul / övriga tillfällen gör ju knappast de övriga AD eller Omegs glada.
 

Willur

Cartier
Kanske är fler ADs som ryker där med. Omega vill väl vara premium, eller likna Rolex. Att köra 25% vid jul / övriga tillfällen gör ju knappast de övriga AD eller Omegs glada.

Inte omöjligt, besökte Franks Ur för 2 veckor sedan. Säljaren (ägaren?) berättade att Omega skulle "rensa upp" lite i Stockholm då flera hade misskött sig. Sedan får man tolka det hur man vill.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag har sagt det förut - uppskattar urmakarna men inte det övriga. Vissa direkt dryga och otrevliga personer där, rätt ordinär service i övrigt tycker jag. Med risk för att själv låta både dryg och brattig - går mycket hellre till Erikson och accepterar den rabatt jag får där än till ROB. Jag å min sida har inga problem med att de tappar sitt Omegakonto.
 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Känner inte alls igen kritiken om att personalen på rob är dryga utan tvärtom. Nymans däremot upplever jag ofta ett dåligt bemötande.

Känns lite som utsläppskandalen som skakade bilindustrin några år sen. Volksvagen åkte dit men typ alla andra tillverkare körde mer eller mindre samma knep
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om man har en Omega hos dem som har skickats till Schweiz? :rolleyes:
Swatch Group Nordic finns ju fortfarande kvar som möjlig mellanhand.
Risken är såklart att märkena sedan kräver renodlade märkeshandlare, egna entréer och/eller egna rum hos handlarna, precis som bil/mc-branschen. Detta minskar märkets attraktionskraft där man får långt till handlare/service......Kanske inte lika känsligtmedk klockor som bilar dock.
Framförallt Omega men även Rolex är ju kända för att ställa vansinniga krav till sina ADs.
 
Har själv alltid fått väldigt bra bemötande hos rob e både vid köp och service så har svårt att förstå skadeglädjen i vissa inlägg
 

djanbin

Omega
undrar hur andra märken ser på detta... man får inte ens ha longines men patek går bra? Schweiz är litet, klockbranschen också, snacket lär gå.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen skadeglädje alls, de flesta är nog nöjda med Rob och även jag.

Det är klockmarknadens sjuka beteende/tillstånd som de flesta är missnöjda med.
Vi bollas mellan drakarna, AD, gråhandlare, överpriser, rabatter, kontakter mm.
Att höra dessa nyheter gör en både besviken för Robs vägnar men även att det kanske kan bli en förändring till det bättre (hoppas).
Rob kanske får in andra märken som passar bättre i sortimentet som tidigare påpekats i tråden...
 

mackman

Cartier
Säga vad man vill om att det är rätt eller inte - men undrar hur ekonomin påverkas då jag gissar Omega står för en stor del av omsättningen, om inte så drar det nog kunder
 

Belfort

Omega
All heder till Omega som faktiskt tar tag i problemet och rensar upp!
Det påminner mig om cykelsporten som tampats med många dopingskandaler eftersom de medvetet rensat upp ordentligt i leden, jämfört med andra sporter som tassar på tå och aldrig har några dopade (eftersom det knappt görs några kontroller). Jag hoppas fler märken tar efter Omega!
 
Topp