• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Folk skriver ju som att Rob konkar och lägger ner men så är det ju inte. Jag kan heller inte tro på att SGN tvingat på dom alla dessa Omega som dom tagit hem och krängt vidare till gråisar. Nej, Rob har nog gått in för att tjäna pengar på att köpa in för säg 45% under list och sälja vidare för säg 35% under (eller var det kan ligga). Det är heller ingen brist på Omega AD i Stockholm, bra sådana så ingen egentlig betydelse för oss heller. Kort sagt, jag kan inte tycka att det är så värst trist eller synd om Rob.
Vore intressant att veta hur många klockor det handlar om. SGN har ju sålt alla klockor till RobE så om det varit orimligt många klockor så har de ju vetat om det.

05408CE1-78EE-4E7D-B953-36308ED14FED.jpeg

Det är ju bara att jämföra antal klockor med en annan butik som säljer Omega. Mårtenssons exempelvis, känner mig väldigt säker i mitt påstående att Mårtenssons inte gråar ut klockor på rutin.

A1EF4FC2-FA4F-4928-A615-40A441D30408.jpeg

Edit: Eller jämför med Bo Berggren som också säljer Patek och Omega.

Vore intressant att veta hur många klockor det handlar om. SGN har ju sålt alla klockor till RobE så om det varit orimligt många klockor så har de ju vetat om det.

05408CE1-78EE-4E7D-B953-36308ED14FED.jpeg

Det är ju bara att jämföra antal klockor med en annan butik som säljer Omega. Mårtenssons exempelvis, känner mig väldigt säker i mitt påstående att Mårtenssons inte gråar ut klockor på rutin.

A1EF4FC2-FA4F-4928-A615-40A441D30408.jpeg

Edit: Eller jämför med Bo Berggren som också säljer Patek och Omega.
Om detta kan vi bara spekulera... såna som Mårtenssons och Jarl Sandin kan ju leva till stor del på smycken och även parfymklockor.

Om detta kan vi bara spekulera... såna som Mårtenssons och Jarl Sandin kan ju leva till stor del på smycken och även parfymklockor.
Hehe, ja. Största delen av Jarl Sandins omsättning är inte klockor, de lever på sina smycken. Så var det i alla fall för något år sedan. Ändå spännande att det är så stor skillnad i omsättning mellan Bo och RobE.

Hehe, ja. Största delen av Jarl Sandins omsättning är inte klockor, de lever på sina smycken. Så var det i alla fall för något år sedan. Ändå spännande att det är så stor skillnad i omsättning mellan Bo och RobE.
Undra hur stor del av Bo’s omsättning härrör sig till omega vs Patek. Det vi inte får glömma i sammanhanget avseende Rob är den stora försäljningen till turister (primärt Asien). Och mig veterligen har de bara öga för ett speciellt märke. Ett märke Bo inte har.

Undra hur stor del av Bo’s omsättning härrör sig till omega vs Patek. Det vi inte får glömma i sammanhanget avseende Rob är den stora försäljningen till turister (primärt Asien). Och mig veterligen har de bara öga för ett speciellt märke. Ett märke Bo inte har.
Underskatta inte Omegas varumärke, kineserna köper det med. Kinesen på Omegas butik i Geneve anställdes ju av en anledning.

Undra vad det i slutändan är som får tillverkarna att dra in AD-status.
När man börjar få nys om ett alldeles för högt grått utbud av samma AD eller om det bara handlar om att sköta det snyggt och inte hamna i fokus på diverse klockforum?
Ville man ha bort gråhandeln helt är det ju bara att börja köpa in klockor med jämna mellanrum från Uret.se-sidor och kicka AD på certet så skulle ryktet sprida sig.
Känns ju inte riktigt som att man har något emot att ens klockor säljs av andra än AD så länge det sköts snyggt.

Senast ändrad:
Har faktiskt handlat och är smått bekant med en kille i usa som sålt löjligt mycket omegor som ör sålde utav Rob Engström!

enligt honom så ska han ha köpt dom via en mellanhand som köpt dom under robs 25% dagar före jul för att sedan dragit av skatten eftersom snubben var utländsk

men detta är bara histirien jag har hört men det låter ju troligt!

Har faktiskt handlat och är smått bekant med en kille i usa som sålt löjligt mycket omegor som ör sålde utav Rob Engström!

enligt honom så ska han ha köpt dom via en mellanhand som köpt dom under robs 25% dagar före jul för att sedan dragit av skatten eftersom snubben var utländsk

men detta är bara histirien jag har hört men det låter ju troligt!
Är ju bara att kolla om alla hans cert är stämplade i december. ;)

Är ju bara att kolla om alla hans cert är stämplade i december. ;)
den jag köpte var stämplat typ 1-3 december!
och stämpeln var sådär otroligt dålig när det kom till vem som sålt de men ringde både omega och rob själva som bekräftade var klockan kom ifrån!

killen in fråga är en av dom mer drivande på en fb sida som heter properly wound.
januari-april så hade han riktigt mycket som var stämplat från just rob!
speedmasters(safir och vanliga), seamasters, fois, PO MM i stora mängder och till löjligt bra priser dessutom

Senast ändrad:
Undra vad det i slutändan är som får tillverkarna att dra in AD-status.
När man börjar få nyss om ett alldeles för högt grått utbud av samma AD eller om det bara handlar om att sköta det snyggt och inte hamna i fokus på diverse klockforum?
Ville man ha bort gråhandeln helt är det ju bara att börja köpa in klockor med jämna mellanrum från Uret.se-sidor och kicka AD på certet så skulle ryktet sprida sig.
Känns ju inte riktigt som att man har något emot att ens klockor säljs av andra än AD så länge det sköts snyggt.
Tror att det är precis som du säger. Att det är ok så länge det inte kommer ut alternativt att ingen klagar. Alla klockor har ju serienummer så det känns ju som att man borde kunna hitta de som säljer till gråhandlarna ganska lätt om man verkligen ville.

Schweizisk klockindustri är märklig. Å ena sidan är de superkapitalistiska och vill bara vinstmaximera, å andra sidan bär industrin på närmast kommunistiska drag, då man vill detaljstyra priset på ett sätt som visar att man har stora problem med att förstå den fria marknadens mekanismer och överlägsenhet i jämförelse med central prisreglering. Släpp marknaden fri, så kommer många av de problem som påralas i tråden försvinna...

Schweizisk klockindustri är märklig. Å ena sidan är de superkapitalistiska och vill bara vinstmaximera, å andra sidan bär industrin på närmast kommunistiska drag, då man vill detaljstyra priset på ett sätt som visar att man har stora problem med att förstå den fria marknadens mekanismer och överlägsenhet i jämförelse med central prisreglering. Släpp marknaden fri, så kommer många av de problem som påralas i tråden försvinna...

Alla i "schweizisk klockindustri" jobbar knappast likadant.

/B

Jo men känns mest tråkigt om dom inte skulle få sälja omega mer pga detta..
Jag vet inte riktigt hur det funkar för dom som säljer Omega utan att vara AD, men jag inbillar mig att dom helt enkelt beställer klockor ifrån generalagenten. Så bara för att man inte är AD behöver det inte betyda att dom inte kan fortsätta sälja märket...

Även Longines är väldigt populärt i Kina.

... när man glider runt på gatorna/tunnelbanan in Guangzhou så är det dock ett märke som jag tyckte man såg betydligt oftare än något annat....

uJLXD0G.jpg
Runt Wangfujing finns det ju typ 10 longines & omega ställen. Vill minnas att en representant sa att ca 70% av omegas produktion går till Kina.
Kanske lite off topic, sorry för det :rolleyes:

Även Longines är väldigt populärt i Kina.

... när man glider runt på gatorna/tunnelbanan in Guangzhou så är det dock ett märke som jag tyckte man såg betydligt oftare än något annat....

uJLXD0G.jpg
Det är väl bättre marginaler om klockorna inte behöver lämna landet de produceras i? :rolleyes:

Jag vet inte riktigt hur det funkar för dom som säljer Omega utan att vara AD, men jag inbillar mig att dom helt enkelt beställer klockor ifrån generalagenten. Så bara för att man inte är AD behöver det inte betyda att dom inte kan fortsätta sälja märket...
Om man säljer Omega och inte är AD så är man gråhandlare ;) Det är bara ADs som kan beställa helt nya klockor.

Eh va? I en fri marknad är företag fria att kräva vilket pris de vill på sina tjänster eller produkter.

Spola framåt:
Och låt tillverkarna stå för butik, personal och lokal reklam m.m. För vem vill vara AD med alla krav på produkter, lager, maskiner, omsättning och PRIS m.m.? När tillverkarna samtidigt trycker ut produkter en masse och squeezar AD från (minst) två håll... Får se när Schweiz får känna på marknaden utan krockkudde...
Grått är det nya fria svarta.#köpvintage #quartzisback

Eh va? I en fri marknad är företag fria att kräva vilket pris de vill på sina tjänster eller produkter.
Glöm det om du vill ha kvar din auktorisation. I en marknad där tillgången är begränsad och efterfrågan hög så ställer tillverkarna upp villkoren. Rätta in dig i ledet annars så får du inte vara med och leka.

Senast ändrad:
Precis tvärt om för min del. Fruktansvärt överlägsen brattig karl som hävdade att det inte fanns mer än absolut max 5% prutmån på guld från Rolex. Hos Krons och Nymans diskuterades det helt andra %. Så jag tar Nymans/Krons alla dagar före Rob, det kan juh chefen där tacka sin personal för.. o_O

Mvh.

Verkligen precis tvärtom för mig när jag köpte min 116618.

Jeg har også fått bedre service og höyere rabatt hos Rob en både nymans og Krons.

Tillbaka
Topp