Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Richemont har rätt många klockmätken, samma sak med Swatch group. Svårt att se någon butik representera alla märken från någon av de två.Måste svida rejält för Rob. Finns väl ingenting i Longines-segmentet i deras övriga sortiment.
Är varje märke självständigt avseende AD-nätverk? Har alltid tyckt att det varit lite underligt att Rob har sålt Cartier och Hublot men inga andra Richemont resp LVMH-märken.
Precis tvärt om för min del. Fruktansvärt överlägsen brattig karl som hävdade att det inte fanns mer än absolut max 5% prutmån på guld från Rolex. Hos Krons och Nymans diskuterades det helt andra %. Så jag tar Nymans/Krons alla dagar före Rob, det kan juh chefen där tacka sin personal för..Känner inte alls igen kritiken om att personalen på rob är dryga utan tvärtom. Nymans däremot upplever jag ofta ett dåligt bemötande.
Känns lite som utsläppskandalen som skakade bilindustrin några år sen. Volksvagen åkte dit men typ alla andra tillverkare körde mer eller mindre samma knep
Verkligen precis tvärtom för mig när jag köpte min 116618.Precis tvärt om för min del. Fruktansvärt överlägsen brattig karl som hävdade att det inte fanns mer än absolut max 5% prutmån på guld från Rolex. Hos Krons och Nymans diskuterades det helt andra %. Så jag tar Nymans/Krons alla dagar före Rob, det kan juh chefen där tacka sin personal för..
Mvh.
Samma här!Verkligen precis tvärtom för mig när jag köpte min 116618.
Sitter och känner vad tråkigt då dom brukade köra 25% på omega vid jul vilket medför ungefär samma prisbild som vis köp av gråhandlare. Men vilken överraskning, hade aldrig kunnat ana. Följer med spänning svar från rob.
Say what? Hajar nada!Enda gången jag sett Patekklocka i så här pappask var när kund stoppade mer 6-7 st i en axelremsväska(!) i en butik.
Veckan efter var jag storögt vittne till hur 5 st Leica M-hus shoppade på samma nonchalanta sätt(utan att dra kortet någon av gångerna föv).
Rånrisken måste ju vara så stor att det näst intill är farligt för tredje man.
Jag har ofta funderat på vilken affärsidén är, moms eller omsättning ?
Mycket vill ha mer, Omega och resten av alla aktörer vill väl få så mycket pengar som möjligt, som alla andra giriga bolag, så kommer världen vi lever i alltid att se ut.
Eller att de slutar gråa så man kan börja köpa klockor från andra märken också?En positiv sak i det hela är att de nu kanske kan ta in något annat märke.
Jaha...och jag har hört raka motsatsen att dom ska utöka sortimentet med; Panerai, Audemars Piguet, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin...
Man kanske inte ska tro på allt man hör?!
Nu när Swatchgroup lämnat så lär det ju inte dröja innan nästa tillverkare har hört om det och checkar ut.
Du har 3 inlägg och verkar sitta på en hel del info, intressantNu när Swatchgroup lämnat så lär det ju inte dröja innan nästa tillverkare har hört om det och checkar ut.
ADParallellimport är dyrt för tillverkaren. Alla bolag och branscher försöker komma tillrätta med det för att tjäna mer pengar. Finns det ett led till eller är det Swatch Group direkt till ADs?
Omsättning/Vinst:
Gissa om dessa siffror är rimliga i Stockholm. Fundera också på varför det knappt ens går att få tag på Rolex hos någon AD medan gråmarknaden har alla heta modeller i överflöd.
Tråkigt för Rob om de tappar mycket business. Med tanke på hur svårt det är med tilldelning från både Rolex och Patek så tror jag att det finns en risk att de inte kan överleva långsiktigt om de inte får in något nytt. Det är bara att kolla siffrorna ovan så ser det minst sagt jobbigt ut om en stor del av exporten nu försvinner. Siffrorna visar också rätt så tydligt hur skalan på den eventuella gråexporten ökat markant de senaste åren. Klart att även Swatch Group har svårt att förklara detta internt. Så mycket har knappast efterfrågan ökat i Stockholm och lilla Sverige.
Trading är moderbolaget till Rob Engström AB så innehåller även omsättningen från denne, så totalen är Tradings.Sedan verkar ju Rob Engström vara två företag.
https://www.ratsit.se/5562221654-Rob._Engstrom_Trading_Aktiebolag
https://www.ratsit.se/5560678624-Rob._Engstrom_AB
Med en omsättning 2017 på 460mjkr totalt, så det är en rejäl skillnad.
Intressant när man börjar studera sådana här siffror är att peers (ex nymans och bo bergren) alla har haft samma omsättningsökning under de senaste 5 åren. Tolka det hur ni villOmsättning/Vinst:
Gissa om dessa siffror är rimliga i Stockholm. Fundera också på varför det knappt ens går att få tag på Rolex hos någon AD medan gråmarknaden har alla heta modeller i överflöd.
Tråkigt för Rob om de tappar mycket business. Med tanke på hur svårt det är med tilldelning från både Rolex och Patek så tror jag att det finns en risk att de inte kan överleva långsiktigt om de inte får in något nytt. Det är bara att kolla siffrorna ovan så ser det minst sagt jobbigt ut om en stor del av exporten nu försvinner. Siffrorna visar också rätt så tydligt hur skalan på den eventuella gråexporten ökat markant de senaste åren. Klart att även Swatch Group har svårt att förklara detta internt. Så mycket har knappast efterfrågan ökat i Stockholm och lilla Sverige.
Man kan väl kanske tänka sig att Rob sett vad andra gör och inte varit smarta nog att skala upp stegvis. Eller så kan man givetvis tro att Nymans och Krons kränger klockor i butik för ca två miljoner varje dag de har öppet. Jag vet inte.Intressant när man börjar studera sådana här siffror är att peers (ex nymans och bo bergren) alla har haft samma omsättningsökning under de senaste 5 åren. Tolka det hur ni vill
Nja, känns osannolikt. Men jag jobbar inte med retail så vad vet jag. Det ser dock ut som att Rob E missat skala upp sin sidohandel lite diskret..Man kan väl kanske tänka sig att Rob sett vad andra gör och inte varit smarta nog att skala upp stegvis. Eller så kan man givetvis tro att Nymans och Krons kränger klockor i butik för ca två miljoner varje dag de har öppet. Jag vet inte.
Nja, kolla lite nogare på siffrorna så har ökningen börjat tidigare.Man kan väl kanske tänka sig att Rob sett vad andra gör och inte varit smarta nog att skala upp stegvis. Eller så kan man givetvis tro att Nymans och Krons kränger klockor i butik för ca två miljoner varje dag de har öppet. Jag vet inte.
De har statuerat ett exempel nu. Troligtvis tillräckligt för att göra alla glada och nöjda en stund.Nymans nästa? De har ju haft samma osannolika omsättningsökning. De har ju iofs fördelen att sprida ut försäljningen på tre butiker: