• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

ChumpTime

Panerai
Spola framåt:
Och låt tillverkarna stå för butik, personal och lokal reklam m.m. För vem vill vara AD med alla krav på produkter, lager, maskiner, omsättning och PRIS m.m.? När tillverkarna samtidigt trycker ut produkter en masse och squeezar AD från (minst) två håll... Får se när Schweiz får känna på marknaden utan krockkudde...
Grått är det nya fria svarta.#köpvintage #quartzisback

Det finns de i tråden som tycker att RobE förtjänar straffet från Swatch och de som tycker synd om dem. Ingen tror dock att det är något som RobE kommer kunna gå oskadda ur. Där har du en indikation på huruvida det ligger ett värde i att vara AD trots alla regler.

F.ö är det just det, vertikal integrering med tillverkarägda butiker/licenserade enmärkesbutiker som är den nya trenden. LVMH, Richemont, Rolex och Swatch går alla åt det hållet sedan några år tillbaka. AD säljer till slutkonsument med upp till 50% bruttomarginal. Efterfrågan är inte beroende av vem som är AD, därav beroendepositionen gentemot tillverkarna.
 

AE41500

Panerai
Glöm det om du vill ha kvar din auktorisation. I en marknad där tillgången är begränsad och efterfrågan hög så ställer tillverkarna upp villkoren. Rätta in dig i ledet annars så får du inte vara med och leka.

Så blir det säkert slutligen. Man ser ju hur det är inom bilbranschen, som ofta är en föregångare på flera plan...
Betr. AD så gäller sedan länge bl.a. separerade enheter/rum för AD av bl.a. VW och Audi fastän dom ligger under samma paraply.
BMW var ännu tidigare med stora krav på hur en AD.s utrymmen och sätt att approacha sina kunder skulle vara.
Det gäller att hålla hårt på brandingen, på gott och ont för oss kunder/köpare...
Klockindustrin ligger efter helt klart. Vi kommer säkert att få se ändringar!
 

M.M

Cartier
Glöm det om du vill ha kvar din auktorisation. I en marknad där tillgången är begränsad och efterfrågan hög så ställer tillverkarna upp villkoren. Rätta in dig i ledet annars så får du inte vara med och leka.

Gäller detta även ex. Omega? Varför riskerar AD isf att skicka iväg klockor åt gråhållet? Min tolkning är att omsättningskraven ställer till det för AD? Efterfrågan kan ju inte vara lika hög som tillgången i detta fall? (Observera: Har oftast fel så ge gärna input) #antalsiffrorimodellnumret
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Gäller detta även ex.Omega? Varför riskerar AD isf att skicka iväg klockor åt gråhållet? Min tolkning är att omsättningskraven ställer till det för AD? Efterfrågan kan ju inte vara lika hög som tillgången i detta fall? (Observera: Har oftast fel så ge gärna input)
Precis. Säg att efterfrågan på t.ex Omega till priset som ställts upp av tillverkare är för låg. Då vore det inte konstigt om klockor gråas iväg för att butikerna ska klara sina omsättningskrav.

Det är lite av en rävsax, där en AD kan (?) förlora sin AD-status om de inte säljer ett visst antal klockor. Detta antal är sen för högt, vilket leder till att klockorna gråas iväg vilket OCKSÅ kan leda till förlust av AD-status, men bara om det upptäcks. Man maybe är damned if you do, men damned if you don't.
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Gäller detta även ex.Omega? Varför riskerar AD isf att skicka iväg klockor åt gråhållet? Min tolkning är att omsättningskraven ställer till det för AD? Efterfrågan kan ju inte vara lika hög som tillgången i detta fall? (Observera: Har oftast fel så ge gärna input) #antalsiffrorimodellnumret
44284821-B490-4155-8354-C2594606639D.jpeg
 

M.M

Cartier
Antar att det finns skillnader mellan tillverkare och hur avtal ser ut mellan tillverkare och AD maa vilken strategi tillverkare har för sitt varumärke m.m. Marknaden står för spelreglerna i slutändan, oavsett om det är tillverkare, AD el någon annan som är snett ute... Antar det gör ont även med krockkudde när marknaden står där framför den inslagna vägen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har aldrig hört talas som en sådan definition - vilket kriterium för en fri marknad är det som bryts?
Officiellt gör de inte det heller. ”Rekommenderat cirkapris” står det alltid på prislistor. Det får inte stå något annat enligt lag. Men avviker du är du rökt ändå eftersom det bara finns en leverantör och de kommer alltid ha ”slut i lager” när du ska beställa om inte listan följs...
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det finns de i tråden som tycker att RobE förtjänar straffet från Swatch och de som tycker synd om dem. Ingen tror dock att det är något som RobE kommer kunna gå oskadda ur. Där har du en indikation på huruvida det ligger ett värde i att vara AD trots alla regler.

F.ö är det just det, vertikal integrering med tillverkarägda butiker/licenserade enmärkesbutiker som är den nya trenden. LVMH, Richemont, Rolex och Swatch går alla åt det hållet sedan några år tillbaka. AD säljer till slutkonsument med upp till 50% bruttomarginal. Efterfrågan är inte beroende av vem som är AD, därav beroendepositionen gentemot tillverkarna.
Den trenden avstannade iofs 2012-2014 för att i stort sätt dö 2016, idag är det snarare försäljningsmodeller som Richemonts köp av Net-A-Porter och Watchfinder som är utvecklingen. Varför envisas med butiker på fina gatan när riktig lyx är att slippa åka dit?

Oavsett är det nog kärvt för fysiska AD, i vilket fall om man av någon anledning vill växa som både Rob och Nymans har gjort det senaste decenniet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tror dom listar det som export, sen varierar nog tillvägagångssättet lite. Jag har aldrig fått några dummies, dock en del tomma boxar och ibland bara papper. Men back in the days när gummistämpeln fortfarande fanns så fanns det en handlare som stämplat kvittot som export :eek:
Sen kan man ju anta hur stor den privata gråhandeln är med dessa, många som beställer mängder med klockor.
Bara för att förtydliga så tullar/momsar man självklart hemma vid den egna redovisningen....så ingen får några vilda idéer
Det sker även till privatpersoner direkt i butiken. De (ej RobE) skickar klockan till ditt eller din väns utländska bolag. De lyfter momsen men köparen betalar inte moms när den tas in i Sverige. Vips har en klocka som kostat 500K i butik kostat dig drygt 300K och staten har gått miste om lagstadgad moms. Kanske kommer klockan ut till försäljning i Sverige för 380K och med en nettovinst på 80K kommer snart en klocka till att skickas till Ungern, Malta, Spanien, Italien, USA eller var nu företaget är registrerat. Mycket vill ha mer så kanske RobE:s julrea har stört Omegaförsäljningen för andra AD för hela året? Ovanligt många Speedmaster säljs privat första halvåret och nästan ingenting det andra halvåret för alla väntar på rean i december.
 
Senast ändrad:

Tysken

Breitling
Lite söndagsläsning. Om än ett par år gammalt. Spännande vad saker de strömmar in från olika håll.

Ansvarig säljare till AD har provision på allt de säljer till AD. Tydligt incitament att titta mellan alla fingrar och tår.

Klas Nilsson på SGN lär packa sina lådor på St eriksgatan snart.



1220BB99-7DF2-4750-9AC8-5CFAC7FD166D.jpeg
A41CEDE7-3763-44F4-9F4D-E25CE426DAC9.jpeg
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Leverantörerna tycks ju ställa en hel del krav för att vara AD, tänker framförallt på omsättningskrav och försäljning av mindre populära modeller för att få de populära. Kombinera det med väldigt specifika krav på exponeringsytor som säkert inte är gratis för butikerna. Det är väl så branschen ser ut men jag undrar om tillverkarna hade blivit lite ödmjukare mot sina ADs om det gjordes försök med kommisionslager. På så sätt hade ju konstnaderna för hyllvärmare inte legat hos AD (som om man ser till vissa i STHLM inte verkar ha några problem med sin omsättning förvisso) utan hos leverantörerna själva. Samtidigt som de hade sett om ADs sitter och håller på populära modeller eller om de lämnar kommisionslagret samma vecka som varan levererats till ADn.

Ang. Mywatch, kan knappt hålla mig för att få köpa en Trisso eller Trissot med 15% avdrag :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Googlar man ”Christer Lindå Swatch Group” så får man upp följande: https://www.mywatch.nu/swatch-group
38889EAE-1ED0-4B10-8F94-E3FF56DFBE6D.jpeg
9A137FF7-5AC4-4641-94BC-7231DBC631F5.jpeg

SGN arbetar alltså för att ta fram ett avtal med en av Sveriges största gråhandlare vilka redan idag gråar ut SGNs klockor 15% off listpriset. :eek:
Shit vad pajigt, Mywatchs hemsida ser ut som att den är tillverkad av en tioåring som gått kurs i hemsidesdesign på förskolan. Kanske är ett bra företag, ingen aning, men när man exempelvis marknadsför en klocka med texten (ambassadörs exemplar) så är jag skeptisk.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
”If you can’t stand them, join them”.

”Om de ändå säljer dina klockor med cert från Rob. E., skriv ett avtal direkt med dem”.

(Edit: rättstavning)
 
Senast ändrad:

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Googlar man ”Christer Lindå Swatch Group” så får man upp följande: https://www.mywatch.nu/swatch-group
38889EAE-1ED0-4B10-8F94-E3FF56DFBE6D.jpeg
9A137FF7-5AC4-4641-94BC-7231DBC631F5.jpeg

SGN arbetar alltså för att ta fram ett avtal med en av Sveriges största gråhandlare vilka redan idag gråar ut SGNs klockor 15% off listpriset. :eek:
Sjukt...SGN kör en hokuspokus:
”titta här medans vi öppnar nya kanaler in till gråhandeln”

28F43B17-9AEE-422C-B183-5D336671749F.png
 

donpasta

Panerai
När jag var med i Panerai forumet och var med på några GTG runt i europa så träffade jag 2st killar från Kina som levde på gråhandel. De var så kända hos visa uraffärer i europa så de kunde ringa innan och lägga undan mängder av Rolex, Panerai, Omega, Breitling och Cartier vet jag och sett själv när de hämtat ut och betala i butiker i europa. Dessa klockor togs hem till kina och Shanghai där de såldes. Klockorna var ofta redan sålda innan de kommit hem med dem... så är inte förvånad att en svensk klockbutik har velat sälja massa klockor...
 

puffen

Cartier
Hur fungerar det i praktiken när man blir av med ADn? Måste alla klockor som dom har inne lämnas tillbaka eller får man sälja utan att vara AD och hur blir det med garantier?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Klas har väl inte ersatt Christer? Det är väl den dansken Mette som tagit över ansvaret för hela norden som jag förstod det?

Du kan ha helt rätt där, lyssnade med ett halvt öra när det pratades om de strukturella förändringarna.
 
Topp