• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster genom tiderna

Gummo

Joker
2-Faktor
Såg nu att jag glömde en massa folk med fina klockor längre bak i tråden! Flåt men det är bara raka luggar som kan vinna baggagelapparna:(
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag kan polera ner lite på sidorna!:)
haha! Provat de med snurrade bandhorn men de blir lite för breda/feta för mig. Såna här däremot är bättre! Denna blev lite för dyr dock :(
IMG_1832.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.
IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg

vi finns i city! ...och vet var det finns riktigt bra kaffe... ;)



 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ja det hade varit fel att låta geografi avgöra en så här viktigt bedömningstävling :) Då hade jag ju kunnat ge dem till grannen som har en automatic;)

rätt låt vann! och ...tur att du inte skrev Speedmaster a*****tic, det är ju två ord som INTE får förekomma bredvid varandra, renlärligt ska det va... ...men du o @inox kan väl höra av er när det blir dags så hänger jag gärna med på Speedyfika!:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Förstår inte varför en vintage Rolex skulle passa bättre som vardagsklocka? Är den mindre fin? Den lär väl knappast vara så mycket mer stryktålig, få som faktiskt utsätter sin klocka för det som NASA testade Speedmastern för.

Jag syftade mest på vatten och att det är en kronograf. Lätta att haka i om man inte är försiktig!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Räknade lite slarvigt och kom fram till följande:
2915-3: 2 st
2998-61: 1 st
2998-62: 1 st
2998-64: 1 st
105.002: 1 st
105.003: 3 st (varav en bruning)
105.012: 4 st
145.012: 2 st
145.022: 4 st

Känns nästan lite löjligt, känslan är att det borde finnas långt fler, @NiklasArvid gissade på 20 st 105.012..... hur känns det att ha så fel eller sover
alla SpeedyLovers.....

Just nu:
105.003 4st :)
145.022 5st, men det finns ju många fler :)
dsc00822-jpg.152901

b8b89423-5c20-4c8e-92f7-f1ae71c810d2_zpsujgbznbo.jpg~original
 

M021

Rolex
2-Faktor
@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.
IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg
Fasiken vilken trevlig gest. Tyvärr bor man i utomlands men bjuder gärna på en kaffe vid annat tillfälle :)
 

hejo

Panerai
@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.
IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg
Cool "lapp" @inox är ju en värdig vinnare! Du får gärna bjuda på en kopp den 19/8 ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Givet! Väldigt trevligt initiativ!
Elkokt går bra;)
Va fasen, mitt svar verkar inte ha kommit iväg! Nu då?
Dra ett PM med din adress så skickar jag! Eftersom det bara är straight med spetsiga visare som gäller för mig lär det dröja innan jag skaffar en egen
Givet! Väldigt trevligt initiativ!
Elkokt går bra;)
Va fasen, mitt svar verkar inte ha kommit iväg! Nu då?

Slänger på lådan vilken dag som helst under sommaren:) Eftersom det bara är straight med vassa visare som gäller för mig lär det nog dröja innan jag får en egen. Får nöja mig med att kika på era och dricka kaffe med @NiklasArvid å @jakob.dala här på hemmaplan vid tillfälle.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Själv tror jag att jag eventuellt är för feg för 321. har jag insett.

Vad är det roligaste man kan köpa med 861.?
 

fc2

Rolex
Själv tror jag att jag eventuellt är för feg för 321. har jag insett.

Vad är det roligaste man kan köpa med 861.?

Det roligaste man kan köpa alla kategorier är en cal. 910 flightmaster, så nästan cal. 861. Annars finns Seamaster Skywalker eller Darth Vader, eller bullhead (cal. 930). Finns en del Seamasters med 861 också, samt De Ville med 930. Du har också Omega Jedi (den riktiga med 861, inte den som alla felaktigt kallar Jedi med cal. 1040.)

Måste du ha Speedmasters hade jag gått på de tidiga med annorlunda baksida men utan stepped dial då de senare är ganska dyra. Sen så har du de innan -72 inte bromsen i plast heller vilket är trevligt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det roligaste man kan köpa alla kategorier är en cal. 910 flightmaster, så nästan cal. 861. Annars finns Seamaster Skywalker eller Darth Vader, eller bullhead (cal. 930). Finns en del Seamasters med 861 också, samt De Ville med 930. Du har också Omega Jedi (den riktiga med 861, inte den som alla felaktigt kallar Jedi med cal. 1040.)

Måste du ha Speedmasters hade jag gått på de tidiga med annorlunda baksida men utan stepped dial då de senare är ganska dyra. Sen så har du de innan -72 inte bromsen i plast heller vilket är trevligt.

Är väldigt svag för 910orna men tänkte i detta fall främst på Speedmasters då detta skulle vara en betydligt mer användbar klocka för mig än en Flightmaster. Men man ska aldrig säga aldrig förstås... :)

Tack för svar!

Hugget som stucket men antingen 145.022 Transitional 68 el 69 eller en straight writing -70 (kanske lite hårigare om du frågar mig) :)

Får börja kika lite. Det jobbiga är ju att 145.022 har ett längre produktionsspann än typ Jura-perioden.
 
  • Like
Reactions: fc2

hejo

Panerai
Är väldigt svag för 910orna men tänkte i detta fall främst på Speedmasters då detta skulle vara en betydligt mer användbar klocka för mig än en Flightmaster. Men man ska aldrig säga aldrig förstås... :)

Tack för svar!



Får börja kika lite. Det jobbiga är ju att 145.022 har ett längre produktionsspann än typ Jura-perioden.
Tja, kanske inte om du som jag prioriterar applicerad logga, likväl som jag blev åthutad för att inte vara entusiast när man kör curved lugs så
hämnas jag på dig med att allt utan applicerad logga inte är på riktigt :blackeye: :)
 

inox

Cartier
Dra ett PM med din adress så skickar jag! Eftersom det bara är straight med spetsiga visare som gäller för mig lär det dröja innan jag skaffar en egen


Slänger på lådan vilken dag som helst under sommaren:) Eftersom det bara är straight med vassa visare som gäller för mig lär det nog dröja innan jag får en egen. Får nöja mig med att kika på era och dricka kaffe med @NiklasArvid å @jakob.dala här på hemmaplan vid tillfälle.
Eventuellt kommer jag att ha utrymme för klockkaffe i Stockholm i augusti.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Själv tror jag att jag eventuellt är för feg för 321. har jag insett.

Vad är det roligaste man kan köpa med 861.?

Vad gör att du drar dig för en 321? :)

Och till resten, verkar tyvärr som vi är rätt utspridda, men skulle ju vara oerhört roligt med en speedmaster gtg, och då sikta på en referensstege från 57-2015. Hur coolt vore inte det. Nästan så coolt att jag tror vi skulle få en rad i hodinkee om det lyckades... Någon som tar på dig ansvaret;) :D?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Enbart att jag tycker det verkar meckigt att eventuellt vara tvungen att skicka till Omega i moderlandet för service.

...men egentligen älskar jag dom ju och inser att det är det enda rätta och den enda Speedy som skulle göra mig nöjd.
Känslan kompenserar (Förhoppningsvis) ;) Har inte behövt det än, dock är det väl dags för en översyn snart....
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som kan hjälpa mig med info om denna länken?
Ska tydligen vara en Speedmaster original och rätt länk för modellen 145022, men ovanlig. Jag hittar inget på internet om den.
FullSizeRender.jpg
 
Topp