• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Professional. Köpt på Loppis med....

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hade du lika tråkig attityd på gamla gula TTT eller känner du dig bara lite bättre än alla andra här på KS Joakim C? Tror att näst intill alla dina kommentarer handlar om gnäll på oss som hänger här och de som driver forumet.

Kamma till dig så tror jag att forumupplevelsen blir roligare för samtliga. Dig inräknad.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per, jag gnäller inte, jag fick just reglerna ändrade och är seriös med Köp & Sälj... Vore fantastiskt om dessa herrars kunskaper togs tillvara på ett bra sätt och vad vore bättre än säljrådgivning?......

Du har inte fått något ändrat. Men att du har så svårt att förstå har tvingat oss att ännu djupare förklara då du verkar gjort det till en livsmission att ständigt missförstå.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Per, jag gnäller inte, jag fick just reglerna ändrade och är seriös med Köp & Sälj... Vore fantastiskt om dessa herrars kunskaper togs tillvara på ett bra sätt och vad vore bättre än säljrådgivning?......

Har du använt K&S eller har du för avsikt att använda forumet i framtiden?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har du inte stake att helt enkelt säga att ni missat detta i fetstil och tillagt det.........
2) Säljannonser skall innehålla ett pris, auktionsförfaranden är ej tillåtna.

Har stake men finner ditt beteende mycket konstigt och jag undrar än en gång vad du gör här med ditt gnäll? Att vi lade till det sista är för att du har problem att läsa regelverket.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mina påpekanden har ju lett fram till en konkret förbättring, vilket kommer alla tillgodo och jag vill säga att ett mervärde är tillfört här.
Just FYI. Du tillförde inget. Reglerna fanns innan och det fanns inget problem med att folk använde sig av budgivning. :)

Det var du som medvetet valde att misstolka och Lemholt80 som agerade sniket i en naiv förhoppning att hitta den sista idioten som köpare av hans klocka. Han bröt dock inte mot reglerna men han lär knappast ha fått ett enda rimligt bud då köpare först börjar pruta från något rimligt snarare än från något fantasipris. Lite som snåljåparna på ebay som sätter ett buy-now mer än dubbla marknadspriset i hopp om att någon ska pruta 25% och tro sig göra en bra deal. Inte vidare jättesnyggt.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Intressant hur en tråd kan utveckla sig. Från att ha varit något av KS fellgood-tråd så blev det en lite sur eftersmak. Jag tror ärligt talat inte säljaren hade något ont eller bedrägligt uppsåt med sitt pris på 70. Han fick tidigare i tråden indikationer på ett pris mellan 50 och 60 samt råd om att lägga ut den för 60 av erfarna medlemmar. Han kollar lite priser hos internationella handlare och har säkert inte full koll på vad som är rimligt att dra av från dessa priser om man ska sälja som privatperson på ett svenskt forum. Självklart vill säljaren få ut så mycket som möjligt för sin klocka och plötsligt så står det 70 i annonsen, säljaren tar det säkra före det osäkra samt har lite dålig taktkänsla. Problemet är väl egentligen hur säljaren väljer att gå i försvar och delvis till attack när flera påtalar tveksamheter kring annonsen utformning. Det hade sannolikt varit bättre att visa en lite större ödmjukhet för andras tankar om just annonsens utformning och justerat den vilket säljaren i alla fall valde att göra men efter att snöbollen var i rullning och växt sig ganska stor.
@Joakim C jag är imponerad av din klarsynthet av vad som är rätt och fel och hur saker skall tolkas. Om ok för dig avser jag att fortsättningsvis hänvisa mina barn till dig via pm då de ställvis tjatar något alldeles extra om frågor där de redan borde veta svaret. Jag kommer att älska när du sakligt förklarar att enligt det skriftliga avtalet om månadspeng så betalas den ut första tisdagen varje månad kl. 18.00 och inte tidigare. Avtalet kan av bägge parter sägas upp men det råder en uppsägningstid och avtalet måste givetvis omförhandlas innan någon månadspeng kan utbetalas överhuvudtaget... Detta kommer sannolikt få tyst på dem då de snabbt inser att du alltid vet vad som är rätt och fel. Finns ingen gråskala bara svart och vitt. Själv kan jag läsa min bok i hängmattan i lugn och ro.
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När det gäller regler för försäljning är det en klar fördel om det inte finns gråzoner, framförallt om det blir en tvist. Nu har de ju lagt till regeln om auktionsförfarande som du själv kan se.

Vi har inte lagt till det. Vi har förtydligat det. Annars är det som sagt väldigt tydligt att en auktion inte funkar om man ska ange ett pris.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Forumstatistik är ju din avdelning, vill du ha reda på det föreslår jag en enkätfråga här på forumet. Många som blir bedragna vill helst inte berätta öppet om det, då många skäms för sin egen del. För mig är frågan avslutad då reglerna nu är "förtydligade".

Du drar alltså antaganden ur hatten som en femörestrollkarl på Kiviks marknad. Det känns ju inte så väldigt seriöst. Men ganska väntat.
 

Lemholt80

Omega
Jag vill börja med att be om ursäkt att jag skrev killar och inte hen/hens. Finns säkert en del tjejer/kvinnor/damer här med. Hoppas att ni haft en trevlig dag. Och att kvällen fortsätter så. Hoppas vi kan fortsätta i god anda allihop och att mitt idiotiska beslut av Prutning istället för budning blir förlåtet. Skall ej göra så igen hädanefter. Jag ber om ursäkt. Trevlig kväll.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag vill börja med att be om ursäkt att jag skrev killar och inte hen/hens. Finns säkert en del tjejer/kvinnor/damer här med. Hoppas att ni haft en trevlig dag. Och att kvällen fortsätter så. Hoppas vi kan fortsätta i god anda allihop och att mitt idiotiska beslut av Prutning istället för budning blir förlåtet. Skall ej göra så igen hädanefter. Jag ber om ursäkt. Trevlig kväll.

Oroa dig inte, diskussionen handlar inte om dig. Nu är det bara en diskussion om tolkning av regelverk..
 

Lemholt80

Omega
Oroa dig inte, diskussionen handlar inte om dig. Nu är det bara en diskussion om tolkning av regelverk..

Ingen fara. Jag läser på och lär mig. Får jag passa på att fråga varför det står Bonde under mig. Nog för att jag är stolt Skåning. Men är det någon innebörd i det. Rank system typ eller? Kan man läsa om det någonstans? Inte hittat det.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hur ställer ni er till prislistan på speedmaster101.com? Enligt den tycker jag att värdet på klockan snarare ligger runt 40-45 än 50-60 som många hävdat. Visst, priser på speedys har stuckit, men sidan är ändå en rätt bra referens på hur priserna ser ut på de olika referenserna. Här har vi en 145.012 i behov av service med rätt kassa visare, visserligen ovanlig men inte den ovanligaste speedyn och de objekt som går dyrt är ju samlarobjekt i bra skick.

Jag tänker att det börjar bli som med vintagerolex, de i riktigt bra skick kostar huggorm och fortsätter att stiga medan de i sämre skick håller en lägre prislapp och ligger stabilt eventuellt sjunker något.

(obs. jag är ej spekulant på objektet i fråga)

Referens:
http://speedmaster101.com/price-chart-2/
 
Topp