• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Vad är det jag missar?

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag älskar verkligen DSOTM. Mitt enda problem är att det står Omega på klockan vilket gör det svårt att motivera prislappen. Hade det stått JLC så hade det varit den snyggaste klockan som designats de senaste 15 åren.
Så du menar att för att det står Omega på den så är den inte snygg?
Eller menar du mer att prislappen varit mer "rätt" om det stått JLC på den?
Varför skulle den vara mer rätt då?
 

Norra

Panerai
Största skillnaderna mellan "rymdklockan" idag och 1969 är väl ändå bara urverket och länken? Bland det mest tidlösa som finns, så liten bulle vet jag inte. 9300-modellerna, ja. Fast även de är coola i mitt tycke. Sen kan jag hålla med om att de spottar ut lite väl många LE-modeller, men det är bara att skita i dem?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Varför ställde du ens frågan då till att börja med? Försök åtminstone att skapa diskussion istället för att bara vara dryg.
Jag ställde frågan för att jag undrade om du visste om det. Vet man om att det är NASA som delar ut the silver snoopy så blir det lite mindre imponerande. Hade det istället var ryska fedrationens motsvarande ryndorgan hade det varit lite coolare.

???? Speedmastern används ju fortfarande vid rymdfärder, vad menar du?

Låt oss vad ärliga här istället. Du är en inskränkt Rolexfanboy som ville skapa en "Dissa omegatråd" men lyckas inte ens vara stringent i de förklaringar du hittar på varför Omega suger. Sluta trolla :)
Det är ju lite roligt att de fortfarande används vid rymdfärder när det idags läget måste finnas klockor som är bättre lämpade för det.

Du kanske ska förklara för mig vad det är jag missar med Omega idag istället för att snacka om kanelbullar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är ju lite roligt att de fortfarande används vid rymdfärder när det idags läget måste finnas klockor som är bättre lämpade för det.

Du kanske ska förklara för mig vad det är jag missar med Omega idag istället för att snacka om kanelbullar.
Vad är det klockan ska göra förutom att vara anpassad till förhållandena menar du? (Manuellt ur, hesalit etc). Ska den kunna vecklas ut till en liten månlandare eller vadå? Kan du förvandla dina Rolexklockor till mini-Segways och åka runt på stan på dem?

Jag har redan skrivit flera anledningar till att gilla vad Omega gör, jag kan inte tvinga dig att vara mindre fanboyinskränkt än vad du är.
 

Norra

Panerai
Det du missar med Omega är det en BMW-förare missar med Mercedes (ja, jag vet att bilar och klockor är den äldsta jämförelsen någonsin). Man gillar det man gillar och skiter i resten. Många Rolex-fanboys, även om jag idag har mer respekt för Rolex än jag haft förut, är helt hjärntvättade och insnöade på att Rolex är bäst, mycket tack vare gammal marketing som fortfarande är effektiv idag. Omega gör samma sak, fast 50 år senare. Sen ska man inte glömma alla Rolex' omotiverade prishöjningar. Tillsammans med Omegas prishöjningar utvecklas deras klockor väldigt mycket, rent tekniskt.
 

POO

Panerai
ROLEX har och har haft massa klockor som sett ut som skit, ingen sitter som en fågelholk och inte fattar grejen för det.
 
???? Speedmastern används ju fortfarande vid rymdfärder, vad menar du?

Låt oss vad ärliga här istället. Du är en inskränkt Rolexfanboy som ville skapa en "Dissa omegatråd" men lyckas inte ens vara stringent i de förklaringar du hittar på varför Omega suger. Sluta trolla :)

Är det inte så att X-33 är den klocka som astronauterna använder till största delen idag..?
Att speedyn (3570) fortfarande är "flight qualified" är väl mer en kvarleva..
Speedy PRO är riktigt trevlig, och en klocka som bör ha snurrat in i var mans samling någon gång åtminstone.


Håller med vissa här om att modellerna med 9300-verket, oavsett modellprogram, känns grymt klumpiga. Om de bara kunde hyvla av någon mm till på höjden hade det varit mycket bättre!

För övrigt är det här ett diskussionsforum för klockintresserade. Vill du diskutera kanelbullar finns säkert bagarsnack.se
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det inte så att X-33 är den klocka som astronauterna använder till största delen idag..?
Att speedyn (3570) fortfarande är "flight qualified" är väl mer en kvarleva..
Speedy PRO är riktigt trevlig, och en klocka som bör ha snurrat in i var mans samling någon gång åtminstone.


Håller med vissa här om att modellerna med 9300-verket, oavsett modellprogram, känns grymt klumpiga. Om de bara kunde hyvla av någon mm till på höjden hade det varit mycket bättre!

För övrigt är det här ett diskussionsforum för klockintresserade. Vill du diskutera kanelbullar finns säkert bagarsnack.se
image.jpeg

Augusti 2014.
 

Skeeter

Panerai
Ren och skär underhållning denna tråden, popcorn time :D
Själv är jag grymt nöjd med min AT, den blå tavlan är väldigt snäll mot ögonen, hade köpt klockan oavsett tillverkare enbart på tavlans utstrålning :cool:
 

sir alex

Panerai
Så du menar att för att det står Omega på den så är den inte snygg?
Eller menar du mer att prislappen varit mer "rätt" om det stått JLC på den?
Varför skulle den vara mer rätt då?
Jag älskar verkligen DSOTM men har lite svårt för varumärket Omega. Fast egentligen så bryr jag mig nog lite för mycket vad andra tycker om Omega istället för vad JAG tycker.
 
http://www.ablogtowatch.com/astronaut-chris-hadfield-in-love-with-space-and-his-omega-x-33-watch/

http://m.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/Astronauts/ESA_and_Omega_a_watch_for_astronauts

Det är säkert så att vissa astronauter fortfarande kör med speedy pro under sina turer, men jag kan tänka mig att en quartzmodul fyller en större funktion nu för tiden. Kalender, alarm, timer, stoppur mm.

Hur som helst så är det en imponerade bedrift vad omega har lyckats med, då och nu.
Det är synd att varumärket vattnar ur sig själv genom alla special editions och avarter..

Jag tycker inte de är ensamma. Hublot och AP har väl gjort en jäkla massa specialare på sina Big Bang och ROO t ex.
 
Okej, det här är lite av en rant tråd. Jag kommer att trasha Omega.
Min inbox är alltid öppen för hotbrev och personangrepp...

Omega är ett företag som jag idag inte förstår mig på överhuvudtaget. Det verkar som om de har gott om fanboys där ute i etern som gärna hyllar allt de gör och höjder deras klockor till skyarna. Visst har de gjort en del coola saker på senare tid också, ex kaliber 8500/9300 (co-axiala verk). Problemet som jag ser är väl att verken är så jävla stora att klockorna växer och blir mer eller mindre omöjliga att bära, eller så tappar de sin ursprungliga form (och blir fulare).

Visst, de gamla Seamaster modellerna från 50, 60-tal är coola. But thats about it. Det finns en miljard av de där ute och byts mot ungefär en medelstor påse godis och sedan kostar de en halv förmögenhet att serva för att de måste skickas ner till Genéve.

Av de gamla klockorna finns det två jag skulle kunna tänka mig att köpa och prova.
1. Den gamla Speedmastern med ett kaliber 321 eller 861 verk i.
speedmaster861.jpg



2. Baby Ploproff
babyploprof.jpg


Den stora ploprofen är inte med på listan över Omega klockor jag skulle kunna tänka därför att den helt enkelt är lite för stor. Den är svin cool, men lite stor...

Av de moderna klockorna finns det en (1!)
1. Speedmaste Alaska projekt
speedyalaska.jpg


Det är också allt.


Vad är det Omega gör idag?
Förutom att bränna pengar i kubik på att placera sina produkter i Bondfilmer, för att sedan släppa tre tusen olika Bond Limited Edition modeller. Och urvattna sin månklocka ännu mer genom att en gång per år släpp en ny i vit, svart eller grått. Jag har ingen aning... Vad gör de?
Dagens Speedmaster har fått ett nytt urverk (kanske var på tiden) med den har också tappat formen och vuxit och blivit för stor och bulkig. Ursäkta uttrycket, men den ser nästan gravid ut och jag väntar med spänning på att den ska föda en ny lite speedmaster i storleksordningen 34-35mm.

Omega - Ett företag som gräver sin egen grav och pissar på sitt arv medans de gör det.

Eller har jag missat något?


Jag skriver det här inlägget i vis affekt då jag tidigare har tyckt mycket om Omega, men idag inte längre känner igen företaget.
Det är ganska enkelt!
Omega är ett företag och bör därför drivas som ett sådant med intäkter och expansion.
Att tro att en företagare skall tänka som vi /de flesta av oss klocknördar skulle vara väldigt naivt.
Smaken är delad och gudskelov för det,finns massor jag inte skulle ens tänka att bära.
Från badkaret
 

marer

Cartier
http://www.ablogtowatch.com/astronaut-chris-hadfield-in-love-with-space-and-his-omega-x-33-watch/

http://m.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/Astronauts/ESA_and_Omega_a_watch_for_astronauts

Det är säkert så att vissa astronauter fortfarande kör med speedy pro under sina turer, men jag kan tänka mig att en quartzmodul fyller en större funktion nu för tiden. Kalender, alarm, timer, stoppur mm.

Hur som helst så är det en imponerade bedrift vad omega har lyckats med, då och nu.
Det är synd att varumärket vattnar ur sig själv genom alla special editions och avarter..

Jag tycker inte de är ensamma. Hublot och AP har väl gjort en jäkla massa specialare på sina Big Bang och ROO t ex.

"The Speedmaster Professional remains one of several watches qualified by NASA for spaceflight and is still the only one so qualified for EVA"
Med andra ord är det den enda klockan astronauten får ta med sig ut på rymdpromenad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Speedmaster
 

Minuteman

Rolex
Tillverkar du nya delar också när de gamla är utslitna. Tog mest upp det här för att en vän fick skicka sin klocka till Omega för service, vilket i slutändan kostade mer än vad klockan var värd. Men den hade ett högt sentimentalt värde.
Finns givetvis undantag, men de flesta Seamasterverk finns det fortfarande bra tillgång på delar till. Dock börjar delarna bli ganska dyra tyvärr...

Skicka till Omega låter som ett sådant undantag :)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Rozzy hann före

https://klocksnack.se/threads/omega.47279/

Lite kul att du tycker Omega är stora och i en annan tråd tycker att Seiko Sumo är mest "pang för pengen"

Skriv nu istället en hyllningstråd till midsizedykare från micromärken eller vad dina klena handleder nu hellre traktar efter ;)
Med tanke på vad man får betala för en Seiko Sumo, och vad man får för klocka är det mest pang för pengarna.
Jag säger inte att Omega har blivit för stora för mina handleder (även om de är rätt tunna). Men midsize dykare är spännande :D
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag älskar verkligen DSOTM men har lite svårt för varumärket Omega. Fast egentligen så bryr jag mig nog lite för mycket vad andra tycker om Omega istället för vad JAG tycker.
Jag hajjar!!! Som du skrev inlägget så såg det it som att klockan blev "ful" bara för att det står Omega på den.
Jag kn förstå att man tycker mer eller mindre om ett varumärke. Men att just designen blir misslyckad bara för att det står Omega och inte JLC på tavlan håller jag inte med om:)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Någon gång i förhistorien lär de ha beställt i alla fall tre för att sätta på sina astronauter. Eller så råkade bara Aldrin och Armstrong och den sista killen som ingen kommer ihåg vad han heter ha köpt likadana klockor på markan i Cap Canaveral någon vecka innan uppskjutet.
Speedmaster blev väl flight-qualified av NASA 63-64 typ... dvs några år innan månlandningen.

edit: modellen fanns väl att köpa redan innan, men fick tillägget proffessional efter att de godkänts av NASA.
edit2: 63-64... fast 65 enl länken nedan såg jag
 

marer

Cartier

Asplund

Patek
2-Faktor
Någon gång i förhistorien lär de ha beställt i alla fall tre för att sätta på sina astronauter. Eller så råkade bara Aldrin och Armstrong och den sista killen som ingen kommer ihåg vad han heter ha köpt likadana klockor på markan i Cap Canaveral någon vecka innan uppskjutet.

NASA beställde ingen tillverkning av Speedyn, det var en racing klocka som kom med i testerna för vilken klocka NASA skulle använda.
 
Topp