• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Vad är det jag missar?

StrawberryFields

Sir Notalot
Jobbigt att vara konsekvent? Blir bara lite fundersam, när man startar en tråd för att provocera så borde man väl vara lite bättre förberedd för motargument. Jag tycker precis som den tidigare tråden ( jag och Rozzy länkade till) att det är ett tråkigt, provocerande och gnälligt upplägg på tråd. Årets sämsta... Hittills;)
Jag antar att du har varit upclose and personal med en seamaster planet ocean chronograph som med sina 45.5mm sitter som en smäck och enkelt glider in under skjorta ärmen. Givetvis sitter det också ett 9300 verk i den så att den är riktigt låg också. Att rekommendera en Seiko Sumo och samtidigt tycka att klockor med Omegas Co-axiala verk är förstora behöver inte vara paradoxalt.
Men att kalla mig för en dålig kopia av Stern för att du inte klarar av att lägga ihop två och två själv det var inte att provocera?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jo, med tanke på att SEIKO har flera olika sub-brands. Kolla http://grand-seiko.com eller http://www.seiko-prospex.com
Knappast förvirrande.
Att ha sub brands gör det väl om möjligt ännu rörigare. Jag tycker ju Seiko gör många fantastiska klockor men det är ju väldigt mycket skit också (av erfarenhet och åsikt). Det är ju också problemet med Seiko. Det subjektivt upplevda värdet av varumärket blir för en lekman och även många insatta väldigt lågt. Men det har inte med det här ämnet att göra.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag menar att en icke-klock intresserad person, knappast skulle se varför man skulle lägga upp från 150 papp och uppåt på en klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget slingrande alls, svarade bara på din fråga. Här pratar vi dock Omega, starta en SEIKO-tråd där du kan få fler svar från mig angående SEIKO om du önskar.
Exakt.
Det är väl klart det är. Om ett av dina största hang ups vad gäller Omega är att de har för många varianter?
Skit samma.. Du tycker som du och jag tycker som jag. Skål och puss!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl klart det är. Om ett av dina största hang ups vad gäller Omega är att de har för många varianter?
Skit samma.. Du tycker som du och jag tycker som jag. Skål och puss!
Klart man får tycka olika, åsikten kvarstår dock att Omegas sortiment är väldigt rörigt (liksom flera andra märkens).

Jag har aldrig uttalat något negativt om Omegas kvalitet, gillar många modeller.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jo, med tanke på att SEIKO har flera olika sub-brands. Kolla http://grand-seiko.com eller http://www.seiko-prospex.com
Knappast förvirrande.

Ärligt @yonsson Seiko är krångligast av alla varumärken som diskuteras på detta forum. Så fort man börjar få något så när kläm påt så uppdateras det och serier byter namn, försvinner etc. Vissa finns på vissa sidor och på andra heter det något annat. Japan market, Europa, USA, övriga Asien? Herrejävlar...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ärligt @yonsson Seiko är krångligast av alla varumärken som diskuteras på detta forum. Så fort man börjar få något så när kläm påt så uppdateras det och serier byter namn, försvinner etc. Vissa finns på vissa sidor och på andra heter det något annat. Japan market, Europa, USA, övriga Asien? Herrejävlar...
Håller med dig fullständigt förutom att de inte byter namn på modellerna mellan olika marknader. :)

Fel märke utifrån tråden dock. Varför får man aldrig gnälla utan att någon drar fram SEIKO-kortet? :grumpy:
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Håller med dig fullständigt förutom att de inte byter namn på modellerna mellan olika marknader. :)

Fel märke utifrån tråden dock. Varför får man aldrig gnälla utan att någon drar fram SEIKO-kortet? :grumpy:

Jo jag vet att det var fel märke men va lite kul att det klagades på just det :D

Vad gäller Omega så står jag precis som jag står i de flesta andra märken, finns klockor som är underbara, Speedy PRO, Aqua Terra 8500, Planet Ocean 2500 för att nämna några. Dessa fokuserar jag på :)

Kan inte komma på ett enda märke jag inte skulle kunna tänka mig att köpa något ifrån, bortsätt från skojarmärken som Steinhart osv.
 

MånsT

Rolex
Klart man får tycka olika, åsikten kvarstår dock att Omegas sortiment är väldigt rörigt (liksom flera andra märkens).

Jag har aldrig uttalat något negativt om Omegas kvalitet, gillar många modeller.
Omegas sortiment är Speedmaster, Seamaster, Constellation och De Ville. Det är fyra huvudkollektioner sen har varje sektion vad, 4-6 "subkollektioner". Känns inte som raketforskning, i synnerhet inte när man direkt kan identifiera en Omega som en exempelvis Speedy, Seamaster eller dressig De Ville.

Rolex (för att exemplifiera) har fjorton huvudkollektioner. Av dessa skulle en Expy kunna misstas för en OP och en Sub skulle kunna tas för en Sea Dweller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex (för att exemplifiera) har fjorton huvudkollektioner. Av dessa skulle en Expy kunna misstas för en OP och en Sub skulle kunna tas för en Sea Dweller.
Rolex sortiment är väl snarare ett av de enklaste sortimenten att navigera, modellerna har ju sett liknande ut i typ 40 år. Vidare har de logiska referenser, en ny siffra för varje uppdatering. Man kunde ju lista ut att nya SD skulle heta 116600 långt innan den släpptes.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att du har varit upclose and personal med en seamaster planet ocean chronograph som med sina 45.5mm sitter som en smäck och enkelt glider in under skjorta ärmen. Givetvis sitter det också ett 9300 verk i den så att den är riktigt låg också. Att rekommendera en Seiko Sumo och samtidigt tycka att klockor med Omegas Co-axiala verk är förstora behöver inte vara paradoxalt.
Men att kalla mig för en dålig kopia av Stern för att du inte klarar av att lägga ihop två och två själv det var inte att provocera?

Jag har provat alla inblandade klockor du nämner men äger själv en SMP (år 2001) och en ny Speedy samt en Seiko monster från ca 2005. Vilka av dessa som slinker enklast under skjortärmen är enkelt, omegorna ligger betydligt bättre mot armen. Men coaxarna är högre och Sumon lite bättre än monstret så där är skillnaden mindre. Men till saken -
Det jag vänder mig emot är att du i en tråd hyllar en kloss för att nu dissa en annan med motiveringen att storleken är det som gör att klockan är snudd på omöjlig att bära! Det är ju paradoxalt?! Eller hur?!
Phille är också en provokatör och provocerar och ironiserar med sina inlägg men gör det på en helt annan, högre, nivå. Det är lite som Peter Flack möter Hassangänget... Du är Peter Flack

Det går säkert att göra matematik av detta men jag tror ekvationen blir lite mer komplicerad än 2+2=x
 

Apansson

Torpare
Se Omega lite som en halvtaskig pralinask med några riktiga godbitar i. Som tidigare är skrivet i tråden så är 8500/9300-verken grymt funktionella - tidshållningen är outstanding och det är sjukt långa serviceintervall på dem.
Det är väl lite frågan om vad du vill ha för klocka - söker du något mer diskret och elegant är det svårare att hitta i Omegas kollektion. Söker du däremot en schysst kortärmat-klocka så finns det mycket kul och rätt lekfulla designer i olika former om du tittar på PO/AT/SM300/SMP samt Speedyn för den som är lagd åt det hållet.

Jag håller med om att klockorna är stora, och är i många fall svåra att bära till långärmat för att det helt enkelt ser knas ut, men till bara en schysst t-shirt eller piké där klockan får göra sin grej själv så tycker jag att det är många modeller som är jäkligt snygga. Sen måste man ju gilla det "moderna" stuket på klockor också för att det ska gå hem.
Utbudet är kanske lite väl stort för oss som är nördar på området klockor, vi gillar ju det här med en tydlig linje. Deras "limited" editions är något som icke-klocknördar uppskattar, det kommer något med kanske ännu mer flärd och som är ännu mer udda i en ändå rimlig prisklass (dvs om man inte vill kasta 200k på en konstig Hublot med broderad urtavla). Skillnaden är än en gång att du faktiskt får ett bra urverk i en Omega, till skillnad mot många Hublot-modeller.

De är driftsäkra, gedigna och relativt bra prisade även för gemene man som tycker att alla vi på det här forumet är tappade bakom en vagn för att vi lägger så mycket på klockor. Det Omega gör gör Omega jävligt bra. De kommer aldrig vara lika mytomspunnet som Rolex, men vissa saker tycker jag fan att de gör bättre, typ AR (@yonsson köp en Omega!), lite intressantare urverk och även i många fall schysstare och bättre proportionerade länkar. Svårt att OWGa med dock, skulle väl vara en AT 38.5 av den gamla modellen utan PCL.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Gillar Omegas Seamaster Planet ocean modeller, även speedy. Tror att Omega är en klocka för "alla" och tillverkas därefter. Klockornas bubbla!

Vilket årtal slutade SMP 300M produceras (vågig tavla)?
 

MånsT

Rolex
Rolex sortiment är väl snarare ett av de enklaste sortimenten att navigera, modellerna har ju sett liknande ut i typ 40 år. Vidare har de logiska referenser, en ny siffra för varje uppdatering. Man kunde ju lista ut att nya SD skulle heta 116600 långt innan den släpptes.
Ja, det är klart att de utseendemässigt har varit likadana i decennier, men namnmässigt har Omegas kollektion varit densamma sedan 1950-talet. Alla vet vad en Speedmaster är, alla vet vad en Seamaster är och de produktnamnen är knappast nya för någon. Faktum kvarstår ändå att den nya OP:n på 39 millimeter skulle lätt kunna tas för en Explorer 39 fast utan siffror. Min poäng är att väldigt många av Rolex modeller är väldigt lika.

Vad gäller referenserna så ja, Rolex gör det på ett mer logiskt och bättre sätt men va fan; den genomsnittliga kunden som knallar in till AD:n för att kika och köpa en Sea Dweller säger inte "Hej, jag skulle vilja klämma på en 116600" utan istället säga produktnamnet istället för referensen. Att Omega har referensnummer på 300 siffror spelar ingen roll, man säger typ "Hej jag vill testa en Omega och det ska vara en kronograf". Visst, här har du först och främst Speedmaster och Planet Ocean.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag har provat alla inblandade klockor du nämner men äger själv en SMP (år 2001) och en ny Speedy samt en Seiko monster från ca 2005. Vilka av dessa som slinker enklast under skjortärmen är enkelt, omegorna ligger betydligt bättre mot armen. Men coaxarna är högre och Sumon lite bättre än monstret så där är skillnaden mindre. Men till saken -
Det jag vänder mig emot är att du i en tråd hyllar en kloss för att nu dissa en annan med motiveringen att storleken är det som gör att klockan är snudd på omöjlig att bära! Det är ju paradoxalt?! Eller hur?!
Phille är också en provokatör och provocerar och ironiserar med sina inlägg men gör det på en helt annan, högre, nivå. Det är lite som Peter Flack möter Hassangänget... Du är Peter Flack

Det går säkert att göra matematik av detta men jag tror ekvationen blir lite mer komplicerad än 2+2=x
Jag är hellre Peter Flack än SMP ägare :cigar:
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Vad har du på ingång ? :)
This!
IMG_6950.JPG

Beställde i Mars 2015 direkt efter Basel. Fick testa den i Wien för 3 veckor sedan. :)
Kass bild men den är så bra både på länk o läder. Ska ha både och.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
This!
IMG_6950.JPG

Beställde i Mars 2015 direkt efter Basel. Fick testa den i Wien för 3 veckor sedan. :)
Kass bild men den är så bra både på länk o läder. Ska ha både och.
Fasen jag funderar på den också! Vet inte om jag vågar chansa bara, har inte sett den hos några återförsäljare. Funderar på att köpa tillbaka en AT, sjukt bra klocka.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu när jag tänker efter har jag ångrat alla Omega jag sålt :( SMP-C är jäkligt fräsch och sportig/modern i sin framtoning och AT är den ultimata hybriden mellan dykare och dressur med ett helluva urverk.
 
Herregud, vilken klocka ! Stort grattis till att ha en sådan på ingång. Man blir ju inte lite avundsjuk ! :)

Funderar på exakt samma själv - det är ju en estetisk fullträff som anspelar på Omegas fantastiska historia samtidigt som den är laddad med det allra senaste och bästa Omega förmår i teknisk väg. Helt oslagbar. Har varit helt såld på en Globemaster sedan jag såg den här bilden. Får absolut utöka samlingen med en sådan framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

x4krvc.jpg
 
Topp