• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Vad är det jag missar?

StrawberryFields

Sir Notalot
Okej, det här är lite av en rant tråd. Jag kommer att trasha Omega.
Min inbox är alltid öppen för hotbrev och personangrepp...

Omega är ett företag som jag idag inte förstår mig på överhuvudtaget. Det verkar som om de har gott om fanboys där ute i etern som gärna hyllar allt de gör och höjder deras klockor till skyarna. Visst har de gjort en del coola saker på senare tid också, ex kaliber 8500/9300 (co-axiala verk). Problemet som jag ser är väl att verken är så jävla stora att klockorna växer och blir mer eller mindre omöjliga att bära, eller så tappar de sin ursprungliga form (och blir fulare).

Visst, de gamla Seamaster modellerna från 50, 60-tal är coola. But thats about it. Det finns en miljard av de där ute och byts mot ungefär en medelstor påse godis och sedan kostar de en halv förmögenhet att serva för att de måste skickas ner till Genéve.

Av de gamla klockorna finns det två jag skulle kunna tänka mig att köpa och prova.
1. Den gamla Speedmastern med ett kaliber 321 eller 861 verk i.
speedmaster861.jpg



2. Baby Ploproff
babyploprof.jpg


Den stora ploprofen är inte med på listan över Omega klockor jag skulle kunna tänka därför att den helt enkelt är lite för stor. Den är svin cool, men lite stor...

Av de moderna klockorna finns det en (1!)
1. Speedmaste Alaska projekt
speedyalaska.jpg


Det är också allt.


Vad är det Omega gör idag?
Förutom att bränna pengar i kubik på att placera sina produkter i Bondfilmer, för att sedan släppa tre tusen olika Bond Limited Edition modeller. Och urvattna sin månklocka ännu mer genom att en gång per år släpp en ny i vit, svart eller grått. Jag har ingen aning... Vad gör de?
Dagens Speedmaster har fått ett nytt urverk (kanske var på tiden) med den har också tappat formen och vuxit och blivit för stor och bulkig. Ursäkta uttrycket, men den ser nästan gravid ut och jag väntar med spänning på att den ska föda en ny lite speedmaster i storleksordningen 34-35mm.

Omega - Ett företag som gräver sin egen grav och pissar på sitt arv medans de gör det.

Eller har jag missat något?


Jag skriver det här inlägget i vis affekt då jag tidigare har tyckt mycket om Omega, men idag inte längre känner igen företaget.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Du har säkert missat något!!
Men helt ärligt.. Du behöver ju varken gilla eller köpa ALLT Omega producerar!
Köp de modeller du gillar och skit i resten då!
Jo så kan man ju göra... Men jag vill veta om det är någon som har bättre koll eller mer förståelse för vad det är de håller på med idag som kan upplysa mig. Och, man kan ju aldrig starta en tråd utan bilder, det är ju förbjudet.
 

Icaras

Rolex
Dagens Speedmaster har fått ett nytt urverk (kanske var på tiden) med den har också tappat formen och vuxit och blivit för stor och bulkig. Ursäkta uttrycket, men den ser nästan gravid ut och jag väntar med spänning på att den ska föda en ny lite speedmaster i storleksordningen 34-35mm.
What? o_O
Eller du kanske inte hade månklockan i tankarna?

Men visst jag skulle väl halvt kalla mig för Omega-fanboy, för att jag tycker att de skapat jäkligt många roliga klockor genom åren. Men dagens Omega har till större del modeller som jag inte skulle lägga ett öre på. Hade varit roligt om de någon gång kunde hitta en identitet att bygga på istället för att vara överallt på samma gång och pumpa ut halvmesyrer :p
 

StrawberryFields

Sir Notalot
What? o_O
Eller du kanske inte hade månklockan i tankarna?

Men visst jag skulle väl halvt kalla mig för Omega-fanboy, för att jag tycker att de skapat jäkligt många roliga klockor genom åren. Men dagens Omega har till större del modeller som jag inte skulle lägga ett öre på. Hade varit roligt om de någon gång kunde hitta en identitet att bygga på istället för att vara överallt på samma gång och pumpa ut halvmesyrer :p
Precis, det är typ DSOTM jag tänker på... klockan ser ju ut som en liten bulle.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Sett till hur många olika vintagemodeller det finns av tex seamaster så förefaller Omega vara ett märke som under lång tid producerat mängder av modeller och varianter. Att detta skulle vara en ny företeelse av Omega kan kanske diskuteras?

Att de sedan inte följer Rolex linje med en relativt strikt modellserie som ändras förhållandevis sällan, är ju en annan sak. Det som kanske är mest uppseendeväckande är hur många, inte minst Rolex-fanboys, irriteras av Omegas val av stategi... det går väl trots allt ganska skapligt för Omega som företag?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
8500/9300 verk är imponerade rent tekniskt. Utan tvekan att verken håller väldigt hög kvalitet och är pålitliga. Men Omegas tidigare starka varumärket har sjunkit i mina ögon pga. alla (hundratals) limited editions. Låter som man var desperat.. Trist
 

McFly

Cartier
Det är väl samma visa för många företag, det finns ju mer och mindre lyckade modeller. Så är det även för Rolex. Deras DJ2 får mig att undra vad fan som hände egentligen. Inget är rätt enligt mig på den klockan. Sedan finns det ju en uppsjö modeller som är grymma! Har en GMT Master idag. Jag hade en Speedy förut, en modernare variant ref 3570.50 med cal 1861. Grym klocka, skulle gärna äga en sådan igen i framtiden. Omegas bästa enligt mig. Sedan kan jag till viss del förstå kritiken kring deras "limited editions" men i vissa fall så har de faktiskt lyckats bra. DSOTM och Snoopy Award tycker jag är några bra exempel.
Omega-Speedmaster-Moonwatch-Professional-Silver-Snoopy-Award-Apollo-13-6.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Sett till hur många olika vintagemodeller det finns av tex seamaster så förefaller Omega vara ett märke som under lång tid producerat mängder av modeller och varianter. Att detta skulle vara en ny företeelse av Omega kan kanske diskuteras?

Att de sedan inte följer Rolex linje med en relativt strikt modellserie som ändras förhållandevis sällan, är ju en annan sak. Det som kanske är mest uppseendeväckande är hur många, inte minst Rolex-fanboys, irriteras av Omegas val av stategi... det går väl trots allt ganska skapligt för Omega som företag?
Sant sant. Jag ställer mig själv frågan hur länge de ska leva på sin månklocka, det kanske är dags att göra något nytt nu. Att den nu ser ut som en helt annan klocka är bara tråkigt. Jag vet inte riktigt om jag skulle kalla mig själv för en Rolex fanboy, men jag tycker bättre om deras approch till sitt arv.

Det är väl samma visa för många företag, det finns ju mer och mindre lyckade modeller. Så är det även för Rolex. Deras DJ2 får mig att undra vad fan som hände egentligen. Inget är rätt enligt mig på den klockan. Sedan finns det ju en uppsjö modeller som är grymma! Har en GMT Master idag. Jag hade en Speedy förut, en modernare variant ref 3570.50 med cal 1861. Grym klocka, skulle gärna äga en sådan igen i framtiden. Omegas bästa enligt mig. Sedan kan jag till viss del förstå kritiken kring deras "limited editions" men i vissa fall så har de faktiskt lyckats bra. DSOTM och Snoopy Award tycker jag är några bra exempel.
Omega-Speedmaster-Moonwatch-Professional-Silver-Snoopy-Award-Apollo-13-6.jpg
Är det svårt för Omega att få Snoopy Award när det är NASA som delar ut det?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, det är typ DSOTM jag tänker på... klockan ser ju ut som en liten bulle.
Det finns ju några andra Speedmasters som också har 9300 verket i sig. Kan inga Refnr men en del är riktigt skapliga.. Den klassiska Speedyn finns ju kvar.
Jag gillar själv Omega och känner inte alls samma motstånd mot de många modellerna. Mångfald är kul!
:)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
En 50-60 tals Seamaster kan väl i stort sett vilken urmakare som helst serva...

Jag har själv servat en drös. Det är inte raketforskning direkt ;)
Tillverkar du nya delar också när de gamla är utslitna. Tog mest upp det här för att en vän fick skicka sin klocka till Omega för service, vilket i slutändan kostade mer än vad klockan var värd. Men den hade ett högt sentimentalt värde.
 

McFly

Cartier
Är det svårt för Omega att få Snoopy Award när det är NASA som delar ut det?
"The Silver Snoopy award is a special honor awarded to NASA employees and contractors for outstanding achievements related to human flight safety or mission success." Mer kan du läsa här: https://www.nasa.gov/directorates/heo/sfa/award_silver_snoopy.html#.Vof2YLyLUWI

Oavsett hur enkelt eller svårt det är att få "Snoopy Award" så tycker jag att det är en riktigt fin klocka som hyllar Omegas och Speedmasterns roll i rymden. Oavsett om man gillar Omega så är det svårt att hitta någon annan klocka som har så fin historia som Speedmastern.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Men hur ska du ha det?! Du tycker ju i din trådstart att Omega gör för många varianter och har ett spretigt modellprogram... :)
Sett till hur många olika vintagemodeller det finns av tex seamaster så förefaller Omega vara ett märke som under lång tid producerat mängder av modeller och varianter. Att detta skulle vara en ny företeelse av Omega kan kanske diskuteras?
Därför skrev jag "sant sant"
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sant sant. Jag ställer mig själv frågan hur länge de ska leva på sin månklocka, det kanske är dags att göra något nytt nu. Att den nu ser ut som en helt annan klocka är bara tråkigt. Jag vet inte riktigt om jag skulle kalla mig själv för en Rolex fanboy, men jag tycker bättre om deras approch till sitt arv.

:D :D Omega är väl ändå i ständig utveckling. Utvecklingen av co-axialverket till dagens 8500+ och i framtiden METAS chronometer; Seamaster SM300, nya Aqua Terra, nya SMP, Globemaster, keramiska Speedmastern m.m. Rimligen om du nu gillar Rolex inställning så borde du tycka att Omega förändrar FÖR MYCKET.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
"The Silver Snoopy award is a special honor awarded to NASA employees and contractors for outstanding achievements related to human flight safety or mission success." Mer kan du läsa här: https://www.nasa.gov/directorates/heo/sfa/award_silver_snoopy.html#.Vof2YLyLUWI

Oavsett hur enkelt eller svårt det är att få "Snoopy Award" så tycker jag att det är en riktigt fin klocka som hyllar Omegas och Speedmasterns roll i rymden. Oavsett om man gillar Omega så är det svårt att hitta någon annan klocka som har så fin historia som Speedmastern.
Du antar att jag inte har läst det då jag vet att det delas ut av NASA?

Sure, hylla månklockan. Men med hur många olika halvdasiga modeller hade de tänkt att göra det?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
:D :D Omega är väl ändå i ständig utveckling. Utvecklingen av co-axialverket till dagens 8500+ och i framtiden METAS chronometer; Seamaster SM300, nya Aqua Terra, nya SMP, Globemaster, keramiska Speedmastern m.m. Rimligen om du nu gillar Rolex inställning så borde du tycka att Omega förändrar FÖR MYCKET.
Med att göra något nytt menade jag att de kanske ska ta och skicka en klocka till Mars istället för att fortsätta mjölka månklockan.
 

sir alex

Panerai
Jag älskar verkligen DSOTM. Mitt enda problem är att det står Omega på klockan vilket gör det svårt att motivera prislappen. Hade det stått JLC så hade det varit den snyggaste klockan som designats de senaste 15 åren.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Med att göra något nytt menade jag att de kanske ska ta och skicka en klocka till Mars istället för att fortsätta mjölka månklockan.
???? Speedmastern används ju fortfarande vid rymdfärder, vad menar du?

Låt oss vad ärliga här istället. Du är en inskränkt Rolexfanboy som ville skapa en "Dissa omegatråd" men lyckas inte ens vara stringent i de förklaringar du hittar på varför Omega suger. Sluta trolla :)
 
Topp