• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Bara för att den är så fin.
697961E0-DA0E-4ED1-BA76-89446016A520.jpeg

Den har fått ett gott hem nu. Kommer att bäras dagligen...
IMG_0758.jpg

Nu har lädret från WatchObsession dykt upp på uthämtningsstället. Ska bli intressant att se hur kvaliteten är och om den sitter bra på Omega spännet.
Ingen som har testat deras ”Omega style” band?

Skriv gärna en recenssion med lite bilder! Har aldrig testat dem från WatchObsession, men däremot har jag köp ”Omega OEM” från Strapsco.com. Där har passformen varit mycket bra och kvalitet på läder känns också bra, men har haft banden för kort tid för att kunna göra en vettig bedömning.

https://strapsco.com/product-category/omega-watch-bands/

Skriv gärna en recenssion med lite bilder! Har aldrig testat dem från WatchObsession, men däremot har jag köp ”Omega OEM” från Strapsco.com. Där har passformen varit mycket bra och kvalitet på läder känns också bra, men har haft banden för kort tid för att kunna göra en vettig bedömning.

https://strapsco.com/product-category/omega-watch-bands/
Kvalitén verkar bra men såg nu när jag fick dem att det är samma som BOB straps på ebay (kanske därför WO inte visar någon bild på baksidan av strapet där märkningen syns). Så spara dig en hundring och beställ via ebay istället.

Nu är det bara klockan som fattas. :)

24CF2E7B-9968-48F7-A07E-7A74BE78A38B.jpeg

Är rätt sugen på en Planet Ocean 39.5 mm är det någon som sitter på en sådan här och kan berätta om sina upplevelser?

Tack på förhand! :bookworm:

Jag bytte precis bort min, men det var en riktig trevlig klocka och den enda POn jag gillar storleksmässigt pga mina något klena handleder.

Inte mycket att klaga på egentligen, bra kvalitet rakt igenom, bra verk, bra finish och bra närvaro på handleden. Jag tycker att den är något hög dock inte jämfört med de andra storlekarna på PO men ändå så att jag märkte av höjden.
Du får dessutom otroligt mycket klocka för pengarna tycker jag! :)

78FC7280-4001-434F-AFDD-ABFCC5052DCA.jpeg

Är rätt sugen på en Planet Ocean 39.5 mm är det någon som sitter på en sådan här och kan berätta om sina upplevelser?

Tack på förhand! :bookworm:

Jag tog över ovan klocka från hejsam. Grymt bra klocka. Sportig och elegant på samma gång och kvaliteten känns fantastisk. Stort plus för snabbjusteringen i länken (typ glidelock). Bär varken stort eller litet ut ungefär som den 16570 som byttes bort dock tjockare. Har beställt gummi (läder med gummi på..) som kommer om någon vecka och blir nice att kunna variera den lite.
2D416662-AA06-4A30-8F5F-89AA7A567C74.jpeg

Jag bytte precis bort min, men det var en riktig trevlig klocka och den enda POn jag gillar storleksmässigt pga mina något klena handleder.

Inte mycket att klaga på egentligen, bra kvalitet rakt igenom, bra verk, bra finish och bra närvaro på handleden. Jag tycker att den är något hög dock inte jämfört med de andra storlekarna på PO men ändå så att jag märkte av höjden.
Du får dessutom otroligt mycket klocka för pengarna tycker jag! :)

78FC7280-4001-434F-AFDD-ABFCC5052DCA.jpeg

Jo att det är mycket dykare för pengarna kan jag hålla med om! Får man fråga mot vilken du bytte och framförallt varför du bytte bort den? :)

Jag tog över ovan klocka från hejsam. Grymt bra klocka. Sportig och elegant på samma gång och kvaliteten känns fantastisk. Stort plus för snabbjusteringen i länken (typ glidelock). Bär varken stort eller litet ut ungefär som den 16570 som byttes bort dock tjockare. Har beställt gummi (läder med gummi på..) som kommer om någon vecka och blir nice att kunna variera den lite.
2D416662-AA06-4A30-8F5F-89AA7A567C74.jpeg

Jo men precis tycker att en sub är en ganska tråkig klocka (blir kanske lite lustigt att säga så när man själv äger en explorer 1 som enligt många säkert inte är särskilt kul) däremot så tycker jag att POn verkar vara lite roligare och särskilt med tanke på att den kostar bra mycket mindre, en sub är kanske en klassiker men den gör inte så mycket för min del :cigar:

Det har jag faktiskt men tack ändå!

Sen jag skaffade min Planet Ocean för ca 5 månader sedan har min Speedy Mark II inte alls fått samma handledstid som innan. Inser att jag lite föredrar mer vattentäta, slitstarka klockor.

Leker nu med tanken att byta min speedy mot en SM300 master Co-axial som är något av en drömklocka. Alternativt köpa en först och sälja vidare den som jag känner minst för. Eller är jag en OWG egentligen? Jag älskar ju min PO men vill ha något att alternera med, Speedyn känns för ömtålig. Vill ha något som slits med större värdighet.

Är det någon som förstår mitt dilemma och kanske har tips om vägen framåt? Inom ramen för trådämnet såklart :)

Edit: måste ju ha ett par bilder.
IMG_20180120_113517.jpg
4889ce732a56ac3026c5b50bbfaeafe9.jpg

Sen jag skaffade min Planet Ocean för ca 5 månader sedan har min Speedy Mark II inte alls fått samma handledstid som innan. Inser att jag lite föredrar mer vattentäta, slitstarka klockor.

Leker nu med tanken att byta min speedy mot en SM300 master Co-axial som är något av en drömklocka. Alternativt köpa en först och sälja vidare den som jag känner minst för. Eller är jag en OWG egentligen? Jag älskar ju min PO men vill ha något att alternera med, Speedyn känns för ömtålig. Vill ha något som slits med större värdighet.

Är det någon som förstår mitt dilemma och kanske har tips om vägen framåt? Inom ramen för trådämnet såklart :)

Edit: måste ju ha ett par bilder.
IMG_20180120_113517.jpg
4889ce732a56ac3026c5b50bbfaeafe9.jpg
Ärligt talat förstår jag inte alls ditt dilemma och inte alls "Speedyn känns för ömtålig. Vill ha något som slits med större värdighet". Nu har jag en Speedy Pro och jag tycker verkligen att det är något som slits med värdighet. Till skillnad från mina 5ATM och Hesalit har du väl 10ATM och safir också? Tycker Speedy och Seamaster (oavsett modell) är alldeles utmärkta komplement men skulle väl inte skaffa två moderna Seamasters, vill ha mer olikheter i dom klockor jag har. Själv har jag gått från AT till PO och tillbaka till AT nu.
Edit: bild
350777CA-E57B-44D3-87EB-511A0ABFF7C7.jpeg

Senast ändrad:
Ärligt talat förstår jag inte alls ditt dilemma och inte alls "Speedyn känns för ömtålig. Vill ha något som slits med större värdighet". Nu har jag en Speedy Pro och jag tycker verkligen att det är något som slits med värdighet. Till skillnad från mina 5ATM och Hesalit har du väl 10ATM och safir också? Tycker Speedy och Seamaster (oavsett modell) är alldeles utmärkta komplement men skulle väl inte skaffa två moderna Seamasters, vill ha mer olikheter i dom klockor jag har. Själv har jag gått från AT till PO och tillbaka till AT nu.
Edit: bild
350777CA-E57B-44D3-87EB-511A0ABFF7C7.jpeg
Alltså, när du lägger fram det sådär så känner jag ju mig bara larvig som ens funderar på att byta. :)
Jag vet inte, jag är bara orolig att den skall se risig ut snarare än snyggt sliten och den oron känner jag inte alls för min PO. Sen har jag alltid varit sugen på den där SM300:an. Förutom det är jag inte alls rädd för att släpa med den överallt, jag har både svettats på den och badat med den men inte helt utan oro för vatteninträngning.
Jag har ingen brådska att göra något alls, men jag har funderat ett tag på detta utan att ha någon att bolla med. Min sambo är tyvärr inte intresserad av dessa frågor.
Uppskattar din input. :)

Hej,

Mark speedyn är väldigt fin, men också lättsliten givet formen och stålet. Mycket mer känslig än 005 som både känns mindre och smidigare. Så jag förstår din oro. Har ägt en Mark för massa årsedan, men inte längre. Är det ytliga repor går dessa att polera bort, utan att förstöra klockan. Värdetappet är de första åren. Sedan har majoriteten av klockorna märken om de används. Vissa älskar just det, andra hatar bruksspåren och köper nytt igen. Det sämsta är att inte använda klockan alls, det är kapitalförstöring.

Har du råd, så behåll båda och köp en tredje. Tre klockor är lagom nivå på KS missbruk. Själv är jag bortom räddning. Din Mark använder du på kvällstid om du vill vara lite uppklädd, eller till skjorta/kavaj dag på jobbet (om du har ett sådant arbete). Dykaren till fritidsaktiviteter.

Skall du sälja en av klockorna, så tycker jag att PO och SM300 liknarvarandra. Olika stil, Ja, men motsvarande funktion som tålig dykare. Då hade jag bytt PO:n (jo, jag läste att du älskar den,så jag svär säkert i kyrkan nu...) Hade jag varit en owg och valt bland dina tre alternativ så hade det blivit SM300 för att den passar flest tillfällen på jobb och privat. Med det är min situation, kanske inte din.

Vill du prova dig fram med fler klockor, köp lite äldre och billigare varianter här på KS och testa. Sälj vidare utan större prisfall. Köp nytt och fint när du bestämt dig.

Det är mina tankar och reflektioner utan att veta vad som är bäst för dig.

Kloka ord @Omega21jul1969
Det är precis det jag menar, att just Mark II verkar vara en repmagnet. Men ärligt talat handlar det mest om att jag inte känner samma sug efter att bära klockan som jag gjorde förut och då försöker jag nog undermedvetet hitta anledningar till att det är bättre att flippa den och gå vidare.

Sen är jag tekniker till yrket, jobbar visserligen på kontor men har ingen dresscode att förhålla mig till. Jag kan bära vad jag vill till jobbet :)
Men.. frågan är ju om jag är OWG till naturen egentligen.. Jag har ju faktiskt bara brukat en klocka i taget fram tills nu och nu känner jag mig nästan tvungen att använda båda mina Omegor, trots att PO:n känns mest rätt nästan hela tiden.
Jag skall nog testa att låta Speedyn ligga en månad, jag skall inte tänka att jag måste rotera in den utan bara välja den klocka som jag är mest sugen på varje dag. Så får jag se hur det känns.
Tack för din input, det är alltid bra att få någon annans perspektiv :)

@Pete11 jag hade väl inte riktigt koll på att MarkII är en repmagnet. Om vi utgår från att PO behålls (klart den skall om du trivs med den) och vi skall hålla oss i tråden (en Omega) så är egentligen det enda komplementet i min bok en Speedmaster av något slag. Om du inte är sugen på en vanlig Pro 005 så finns det ju div versioner med 9300 och numera 9900 METAS, du är ju van vid en rätt stor och tung klocka. Visst, prismässigt drar det ju iväg här.
Tror vi är lite samma, ingenjör vid ett skrivbord utan dresscode och att dressklockor inte är vår grej.

@Stefan S
Nä, inte lätt att veta. Kombinationen av starburstputsning, blankpolerade detaljer och borstade resulterar i en häftig, men lättrepad klocka. Har funderat på en speedy 005, men har inte landat ännu som sagt. Borde gå och pröva en, igen. Men mer än något måste jag klura ut om jag är en OWG eller ej. Om jag ändå byter köper jag nog först och säljer sen.

Jag är ibland ute och skruvar lite och jag tycker det mest är fånigt att ta av klockan i tid och otid. Så hellre en klocka som tar lite repor med "värdighet" som jag kallar det :)

IMG_20180122_095119.jpg

Hej ni högre Omega vetare!

Novis som jag är tänkte jag lyssna er lite i ett beggat klocköp som jag funderar på.

Har sneglat lite på Aqua terran (den föregående modellen) som jag tycker är en mycket fin allround klocka (gillar inte alls den nya modellen) och jag har möjlighet till ett begagnat köp.

Bifogar nedan prisuppg: http://www.uret.se/omega-seamaster-...-co-axial-415mm-bla-stal-o415-mm-p-55876.html

Har möjlighet att köpa den till 34k.

En ägare, bra skick, svensk AD, dec 2015, fullset.

Vad tycker ni generellt om priset och vad är viktigt att jag säkerställer vid affär?

Kan man ringa AD för att bekräfta originalköpet?

Vilket nummer ska matcha klocka kontra cert?

Övriga tips till en nybörjarnovis? :)

Fortsatt trevlig kväll alla!

tittade på omegas instagramfeed häromdagen då de dök upp såna händelse saker(är för gammal för att veta vad det heter..)
Det fick en gammal 28-åring att börja fundera lite..
Screenshot_20180120-085220.png

ska omega börja med giveaways?
köp en PO få en JL dunjacka?

eller hur fan kan annars JL och omega dyka upp ihop? haha

tittade på omegas instagramfeed häromdagen då de dök upp såna händelse saker(är för gammal för att veta vad det heter..)
Det fick en gammal 28-åring att börja fundera lite..
Screenshot_20180120-085220.png

ska omega börja med giveaways?
köp en PO få en JL dunjacka?

eller hur fan kan annars JL och omega dyka upp ihop? haha
Är väl sponsring till OS. På bilden en Bob. Reklam :)

Hej ni högre Omega vetare!

Novis som jag är tänkte jag lyssna er lite i ett beggat klocköp som jag funderar på.

Har sneglat lite på Aqua terran (den föregående modellen) som jag tycker är en mycket fin allround klocka (gillar inte alls den nya modellen) och jag har möjlighet till ett begagnat köp.

Bifogar nedan prisuppg: http://www.uret.se/omega-seamaster-...-co-axial-415mm-bla-stal-o415-mm-p-55876.html

Har möjlighet att köpa den till 34k.

En ägare, bra skick, svensk AD, dec 2015, fullset.

Vad tycker ni generellt om priset och vad är viktigt att jag säkerställer vid affär?

Kan man ringa AD för att bekräfta originalköpet?

Vilket nummer ska matcha klocka kontra cert?

Övriga tips till en nybörjarnovis? :)

Fortsatt trevlig kväll alla!
34 000 kr är dyrt. Som referens så har nyare årsmodeller gått för runt 28' här på forumet. Gå in i säljesdelen och sök efter Aqua Terra så får du upp ett antal referensobjekt. För 34' kan du säkerligen hitta en sprillans ny hos en gråhandlare (ser att Show Commerce tar runt €3500 för en AT 41,5 mm).

34 000 kr är dyrt. Som referens så har nyare årsmodeller gått för runt 28' här på forumet. Gå in i säljesdelen och sök efter Aqua Terra så får du upp ett antal referensobjekt. För 34' kan du säkerligen hitta en sprillans ny hos en gråhandlare (ser att Show Commerce tar runt €3500 för en AT 41,5 mm).

Håller med Choppe, du bör få en för under 30k helt klart! När jag köpte min kunde man få ner dem cirka 20% direkt från AD bara man var beredd att slå till direkt, alltså cirka 38k.
Tror att ADs fortfarande säljer modellen även fast den nya kommit. Hade hellre köpt en sprillans från AD för 38 än beg för 34. Framförallt om det är första klockan du köper, lycka till! :)

Håller med @Choppe och @hejsam
Jag har inte köpt en AT själv, men har kollat Chrono24 tidigare och rekommenderar också att köpa en oanvänd för lite mer. Har du inte budget för det så lägg upp en köpesannons för max 30K eller vänta tills det dyker upp en säljesannons. De dyker upp då och då. Själv gillar jag de nya modellerna, speciellt den med blå tavla och blått gummi. Men alla har sin smak, och det är bra :) lycka till!

Håller med Choppe, du bör få en för under 30k helt klart! När jag köpte min kunde man få ner dem cirka 20% direkt från AD bara man var beredd att slå till direkt, alltså cirka 38k.
Tror att ADs fortfarande säljer modellen även fast den nya kommit. Hade hellre köpt en sprillans från AD för 38 än beg för 34. Framförallt om det är första klockan du köper, lycka till! :)
Ja, 34K beg är pris från handlare som skall leva på det. Royal Watches har en för det. Jälmers som alltid ligger högt har en för 36K. Köpte exakt denna själv ny från Rob i dec 2015 som då gav 25% och det landade på 36K. Flera svenska AD har väl denna gamla kvar och då dessa ex i så fall säkert värmt montern där ett tag så är det nog ett bra läge att deala, bara att ringa runt och kolla.
Edit: Omegas världsgaranti på dessa är 4 år dvs för en från 2015 fortfarande 1+ år garanti kvar. Så trygga begköp.

Finns det intresse av att köpa en Aqua terra (ref 220.10.41.21.03.001) så har jag en ny och oanvänd. Uttagen från Rob E den 19 januari 2018. Det var ett impulsköp. All plast förutom på glaset är kvar. Dock är länken kortad efter mina mått. Tänkte lägga ut den på köp och sälj men kollar ev intresse här först. Allt från butik medföljer, även ett värderingsintyg. 37 000 kr. Finns i Sthlm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp