• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Alright, stort sug efter ännu en klocka!
Valet står mellan en nya Omega PO 39.5 (8900) samt en vit Explorer 216570

Hittar ingen vettig tråd att ta upp diskussionen i så provar både i denna samt i 216570-tråden då jag antar jag kommer få något partiska röster så får jag göra en sammaslagen bedömning utifrån dessa två trådar :D

Någon här som har ägt eller äger båda och kan ge för-/nackdelar?
Vilken hade ni köpt och varför?

Hoppas det är ok att ta frågeställningen här och att det inte går alldeles för offtopic att jag blandar in en annan modell än just den som tråden avhandlar?
Asså detta är ju omega tråden så då får det bli PO men inte 39,5mm...den ser bara fel ut tycker jag. PO 8500 42mm är mitt val då den är klart snyggast. :)

Asså detta är ju omega tråden så då får det bli PO men inte 39,5mm...den ser bara fel ut tycker jag. PO 8500 42mm är mitt val då den är klart snyggast. :)

Väntat svar, men vill ändå höra lite olika åsikter :)
Har aldrig sett den live, jämför bara med subben på 40mm som är perfekt storlek för mig! Vill ju ha nya modellen (nya bezeln,tavlan samt 8900-verket och för att inte nämna glidelock!)men 43.5mm är kanske bättre?

Senast ändrad:
Har aldrig sett den live, jämför bara med subben på 40mm som är perfekt storlek för mig! Vill ju ha nya modellen (nya bezeln,tavlan samt 8900-verket och för att inte nämna glidelock!)men 43.5mm är kanske bättre?
Personligen tycker jag nya PO är to shiny...

Ingen fel på ngn av dinkorna, men för nästan samma peng som för explorern, höj budget lite och,köp en Seamaster 300m samt en Speedy moonwatch ??!!

Finns så många klockbutiker i Genève att du kan köpa klockor, med kölista i Sverige, rakt över disk...

33AF96A2-98EA-4A31-BFC9-E7877122EB30.jpeg

Jag har prövat båda. Gillar inte proportionerna på 39.5mm 8800:an. Du får längre power reserve med 43,5 8900 och jag älskar min. Blinget vande jag mig vid.
216570 är ju 42mm och på gränsen till för fläskig för mig och som allroundklocka är PO:n överlägsen. :)

Se bara:
1518197232567390470197.jpg

Jag har prövat båda. Gillar inte proportionerna på 39.5mm 8800:an. Du får längre power reserve med 43,5 8900 och jag älskar min. Blinget vande jag mig vid.
216570 är ju 42mm och på gränsen till för fläskig för mig och som allroundklocka är PO:n överlägsen. :)

Se bara:
1518197232567390470197.jpg
Visste faktiskt inte att 43.5 hade längre power reserve!
Heter det 8800? Fick för mig det var 8900,eller det är bara kronograferna?

Den är bra fin! Svart eller blå?:)

Hittar ingen vettig tråd att ta upp diskussionen i så provar både i denna samt i 216570-tråden då jag antar jag kommer få något partiska röster så får jag göra en sammaslagen bedömning utifrån dessa två trådar :D

Hoppas det är ok att ta frågeställningen här och att det inte går alldeles för offtopic att jag blandar in en annan modell än just den som tråden avhandlar?
Jag bytte min PO 39.5 mot en Explorer II dock den äldre versionen (16570).
2 ganska olika klockor, POn är en mer renodlad dykarklocka. Tycker också omegan har mer imponerande specifikationer (även om jag jämför med 216570), framförallt med tanke på priset.
Ändå är jag mer nöjd med Rolexen, varför vet jag inte riktigt. Kanske den sitter bättre på mig helt enkelt, eller för att den är mer allround och jag inte behöver en renodlad dykare egentligen.
Tycker att POn var lite hög annars var jag väldigt nöjd med storleken, också fördel att den är riktigt bra på gummi!

Tror du måste testa båda klockorna för att bilda en egen uppfattning, båda är riktigt bra klockor (dock olika prisklasser).
Jag är inget fan av den nya Explorer II:an, så jag hade valt POn. Mendans den äldre Explorern hade jag valt framför POn alla gånger :)
IMG_2541.jpg

IMG_2223.jpg

Alright, då hänger jag med :D

Har sett den i recensionstrådarna här på forumet, tycker den blåa verkar riktigt bra! har dock en blå klocka redan (dock sunburst) så överväger den svarta..
Skaffa i så fall den svarta med orange i. Jag övervägde en sån men är nöjd med den jag har. Gummit är dock överlägset till den orange, tycker jag. Den kanske är aningen skrikig, men då är 216570 skrikigare tycker jag.

Jag bytte min PO 39.5 mot en Explorer II dock den äldre versionen (16570).
2 ganska olika klockor, POn är en mer renodlad dykarklocka. Tycker också omegan har mer imponerande specifikationer (även om jag jämför med 216570), framförallt med tanke på priset.
Ändå är jag mer nöjd med Rolexen, varför vet jag inte riktigt. Kanske den sitter bättre på mig helt enkelt, eller för att den är mer allround och jag inte behöver en renodlad dykare egentligen.
Tycker att POn var lite hög annars var jag väldigt nöjd med storleken, också fördel att den är riktigt bra på gummi!

Tror du måste testa båda klockorna för att bilda en egen uppfattning, båda är riktigt bra klockor (dock olika prisklasser).
Jag är inget fan av den nya Explorer II:an, så jag hade valt POn. Mendans den äldre Explorern hade jag valt framför POn alla gånger :)
Tack för svar! Personligen gillar jag inte 16570 alls medans 216570 tilltalar mig väldigt mkt, så allting är ju i slutändan väldigt subjektivt :)

Po'ns specifikationer är ju riktigt bra, känns rent spontant som om man får mer för pengarna! (AR är ju rätt trevligt för övrigt)
Samtidigt är en Rolex alltid en Rolex.

Bästa alternativet är ju såklart att prova båda, tycker bara det känns så fel att klampa in till AD och prova runt när jag inte har i åtanke att köpa där.

Om du råkar vara Stockholmare @Richie kan jag erbjuda en träff över en kaffe/öl så du kan känna på min PO i lugn och ro utan stressen av en AD-säljare som står bredvid.

Ägt båda och föredrar absolut PO men ganska olika klockor. Tycker proportionerna är bra på 39,5 och att övriga är för stora men allt är ju subjektivt!
03C7DD0C-6DF5-449C-ACC7-A449F6B03C17.jpeg

Var inne och prövade en sådan hos Rob för ett tag sedan och fick ett enormt sug. Kan fås ny från gråhandlare för 40k. Det kan du inte säga om Expyn.

Tyckte den var väldigt fin och satt bra på mina handleder (18cm.)
70B9E4EA-4E20-48FF-BB9A-69C4EAC77958.jpeg
B5DA20E3-50E3-448A-80EF-601902D64ACA.jpeg

Någon som ägt både senaste PO och SubC? Vilken föredrar ni? För och nackdelar?
Är ju 2 helt olika klockor både i strl, utseende, WR, urverk etc....sedan tycker jag att man ska diskutera Omega i denna tråden och inte Rolex :)

Jag har lite svårt för nya PO då jag tycker den bli för bling bling...både bezel o tavla ger mer reflektioner än tex den förra generationen med 8500 verket. PO är överlag en stor klocka framförallt tjockleken är en dealbreaker...så länge du bär den till t-shirt o o uppkavlat inga problem, men vid skjorta o kavaj går den bort. Jag har prövat PO flera ggr (tappat räkningen faktiskt). Jag kan inte ha den som en OWG klocka iaf. Som en del i en samling skulle den kunna funka.

Är ju 2 helt olika klockor både i strl, utseende, WR, urverk etc....sedan tycker jag att man ska diskutera Omega i denna tråden och inte Rolex :)

Jag har lite svårt för nya PO då jag tycker den bli för bling bling...både bezel o tavla ger mer reflektioner än tex den förra generationen med 8500 verket. PO är överlag en stor klocka framförallt tjockleken är en dealbreaker...så länge du bär den till t-shirt o o uppkavlat inga problem, men vid skjorta o kavaj går den bort. Jag har prövat PO flera ggr (tappat räkningen faktiskt). Jag kan inte ha den som en OWG klocka iaf. Som en del i en samling skulle den kunna funka.

Tänkte att jag skulle välja mellan denna tråden eller subtråden istället för att skapa en ny tråd.Det blev denna. :)

Men tack för dina reflektioner.

Rosa NATO är tydligen för mycket för forumet...
OK med honugns-färgat läder?

Bilagor

• 82C4CCE0-0A44-40C6-AD59-4A0F6F53CB23.jpeg
    82C4CCE0-0A44-40C6-AD59-4A0F6F53CB23.jpeg
    113.4 KB · Visningar: 1
Denna Seamaster 300 60th har varit i min ägo en vecka nu och har aldrig köpt en helt ny klocka förut...
Men kunde inte låta bli när jag fick testat denna ...

Storleken på 39mm är enligt mitt tycke alldeles lagom stort, och är enligt mitt tycke som ett roligare alternativ än en Sub som kanske egentligen var grundplanen. (passar dessutom betydligt bättre på mina taniga armar :))

Är väldigt, väldigt nöjd!
3.jpg
4.png
5.jpg

Denna Seamaster 300 60th har varit i min ägo en vecka nu och har aldrig köpt en helt ny klocka förut...
Men kunde inte låta bli när jag fick testat denna ...

Storleken på 39mm är enligt mitt tycke alldeles lagom stort, och är enligt mitt tycke som ett roligare alternativ än en Sub som kanske egentligen var grundplanen. (passar dessutom betydligt bättre på mina taniga armar :))

Är väldigt, väldigt nöjd!
3.jpg
4.png
5.jpg
Grattis, bra köp, mkt snygg

Hej!
Jag behöver hjälp med denna pjäs.
Vet att det är en Seamaster men jag undrar om någon har ett ref.nr eller annan info som kan hjälpa mig att hitta en.
Seamaster.png

Tjena Omegafolket!:happyhappy: Skulle vilja ha lite smakråd angående min Omega Seamaster 600 och en stållänk ref 1168 som jag funderar på att inhandla. Tror ni uret och länken skulle passa ihop utséendemässigt? Självaste försäljaren av länken tyckte att min klocka var för elegant för länken och tyckte inte jag skulle köpao_O Vad tror ni?
FF79A2FF-9632-4C75-9CC4-28511906ADEC.jpeg
382F4CF3-157F-4414-BAE0-F660D09AC4F8.png

Tillbaka
Topp