• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 379 53.8%
  • Hesalit

Röster: 326 46.2%

• Totala väljare
    705
Jag har rätt dålig koll på Omegas varianter av Speedmastern, men jag tror mig har sett en del. Dock aldrig denna. En raritet? En ful ankunge? Limited Edition av något slag?
DEB29D61-0CC9-4F28-97A6-C9760D71C327.jpeg
1199C921-0F2C-4B65-AE5D-C186D8471F40.jpeg
727661A8-21E1-4D96-A25B-9AAD04BF2C82.jpeg

En kompis till mig har en Seamaster 2254 liggandes som han inte använder. Han kan tänka sig att låta den gå vidare och jag tycker att den är riktigt läcker.
Klockan är från 2004, fullset med allt som ska vara med och den är i bra skick. Dock är den aldrig servad vilket isf blir det första jag gör. Vad är ett rimligt prisintervall på en sådan klocka?

Det första du gör är att sälja länken till mig och sätter klockan på ett nato-band istället. Sen service. ;)

Är det någon som vet om det finns ett 18mm gummi med curved ends till en Midsize SMP
Kan tyvärr inte hitta något så vänder mig till er :)

First OMEGA Wrist-Chronograph Limited Edition
Limiterad i 18 exemplar, pris 120.000 CHF
Fick faktiskt se den här (men inte röra, inte fota och med tystnadsplikt) under mitt besök hos Omegas Atelier Tourbillon 12/6, där varje exemplar (inkl hela verket) byggs för hand.
https://www.omegawatches.com/news/a-real-piece-of-history-is-reborn
https://www.omegawatches.com/watches/specialities/first-omega-wrist-chronograph/product
https://www.ablogtowatch.com/first-omega-wrist-chronograph-limited-edition-watch/
0604DFA8-B9FD-4261-87D2-7E1942967BF1.jpeg

Hur är det att bada med 60th anniversary Speedyn? WR satt till 60m så antar att det är lugnt

Det första du gör är att sälja länken till mig och sätter klockan på ett nato-band istället. Sen service. ;)
Haha, jag är inte helt förtjust i natoband så blir det affär så får den sitta kvar där den sitter. Just den länken tycker jag är den snyggaste i seamaster-familjen.

Fortf ingen som vill uttala sig om priset?

En kompis till mig har en Seamaster 2254 liggandes som han inte använder. Han kan tänka sig att låta den gå vidare och jag tycker att den är riktigt läcker.
Klockan är från 2004, fullset med allt som ska vara med och den är i bra skick. Dock är den aldrig servad vilket isf blir det första jag gör. Vad är ett rimligt prisintervall på en sådan klocka?
Prisintervallen för den klocka ligger väl från 17 till strax över 20.
Mycket trevlig klocka som jag själv har.

Hej kära omega vänner, jag sitter och funderar på att införskaffa denna vackra skapelse.

Ni som har en/har haft, vad tycker ni om den? Är den lika intressant efter ett halvår ett år som i början? Min rädsla är att den är lite "för enkel" och att jag kommer tappa intresset för den efter ett tag. Högst person ligt förstår jag men ändå intressant att höra era tankar.

Bifogar även en bild från när jag prövade den hos Jarl Sandin sist.
IMG_20180705_132807.jpg

Hej kära omega vänner, jag sitter och funderar på att införskaffa denna vackra skapelse.

Ni som har en/har haft, vad tycker ni om den? Är den lika intressant efter ett halvår ett år som i början? Min rädsla är att den är lite "för enkel" och att jag kommer tappa intresset för den efter ett tag. Högst person ligt förstår jag men ändå intressant att höra era tankar.

IMG_20180705_132807.jpg

Är det en 39.5 eller en 43? Det enda som retar mig är tjockleken, på 13mm hade den vart en sub-konkurrent av rang.

Man får ju tänka på att klockan är vattentät till 600 m och har glasback, så inte helt rättvis jämförelse.

IMG_20180705_132807.jpg
Haft blå 43,5. Nog den klocka jag minns med störst glädje av dom jag inte har kvar. Älskade den blå färgen. Hade inga problem med tjockleken, den harmoniserar med storleken och ett sånt här ur skall ju ha lite substans. Problemet var att den varvades med en Speedy Pro som då oftast bars på läderband. Man gick från under 100g Speedy till 210g PO och den kändes varje gång i tyngsta laget. Kanske skulle ha haft det matchande gummilädret?

Dessutom har klockan en tjockare länk än exempelvis Submariner, vilket matchar bättre med tjockleken på klockan, jag tycker inte den upplevs topptung då. Jag har ju iofs 39,5 ska sägas.

Haft blå 43,5. Nog den klocka jag minns med störst glädje av dom jag inte har kvar. Älskade den blå färgen. Hade inga problem med tjockleken, den harmoniserar med storleken och ett sånt här ur skall ju ha lite substans. Problemet var att den varvades med en Speedy Pro som då oftast bars på läderband. Man gick från under 100g Speedy till 210g PO och den kändes varje gång i tyngsta laget. Kanske skulle ha haft det matchande gummilädret?

Tack för input! Jag älskar att ha möjligheten att ha länk men hade nog varvat mellan gummi och länk om jag kört på den.
Dessutom har klockan en tjockare länk än exempelvis Submariner, vilket matchar bättre med tjockleken på klockan, jag tycker inte den upplevs topptung då. Jag har ju iofs 39,5 ska sägas.

Tack för input, när jag klämde på 43,5an så kändes den inte överdrivet topptung, speciellt i jämförelse med breitling superocean steelfish 44mm som är oerhört tung. Så egentligen är det nog snarare vad magkänslan säger i slutändan .

Jag har 43,5 och jag gillar den - upplever den inte som för tjock/topptung. Jag gillar enkelheten med den, jag valde mellan denna, smp-c och chrono men upplevde smp-c som lite ”liten” och enkel, chrono för tjock och lite för sportig/rörig - denna gillar jag som lite kaxigt enkel - typ :)
AEBB088D-287D-4C7A-B0F0-786406ADB6B2.jpeg

Jag har 43,5 och jag gillar den - upplever den inte som för tjock/topptung. Jag gillar enkelheten med den, jag valde mellan denna, smp-c och chrono men upplevde smp-c som lite ”liten” och enkel, chrono för tjock och lite för sportig/rörig - denna gillar jag som lite kaxigt enkel - typ :)
AEBB088D-287D-4C7A-B0F0-786406ADB6B2.jpeg

Håller med om smp-c. Är även med dig om enkelheten eller att den känns "clean". Känner mig oerhört kluven om den för mig är "för clean" eller inte.

Summa summarum så lär jag vela ett litet tag, jag har trots allt till oktober att bestämma mig så det känns ändå tryggt. Fortsätt dock gärna fresta med fina bilder :D:cigar:

Har haft min 2531.80 på service för knappt två månader sen. Min högst oproffsiga mätning av tiden typ när jag ställt den mot frökenur vid månadsskifte så verkar den nätt och jämt klara cosc, ca +5-6/s per dag. Ska man vara nöjd med det?

560020D6-D2E9-4004-B200-40E8C192E1C7.jpeg

Vet inte hur jag ska tolka det här sammantaget om vad tidsgången är vid användning? I min uppmätning har jag använt klockan och låtit den vila nattetid med tavla upp.

Senast ändrad:
Hej alla proffs och tyckare,

Jag petar in en bild på en klocka. Ni som är proffs, kan ni utifrån bilden se vilken ref. det är?
Om någon dessutom råkar ha en adjustable clasp så är jag intresserad.
F3A9B409-9EA3-49D9-B922-C282E36B1EE3.jpeg

Tack Robin.
Ursäkta om min nästa fråga verkar elak, men hur säker är du på siffrorna?
Jag fick andra siffror av förra ägaren; men den personen verkar... brista i trovärdighet.
Och å fan, så då går det inte att sätta dit en clasp?

Jag har en Planet Ocean XL 45,5mm med 2500 urverket. Har den med Omegas original gummi och viklås, väger endast 130 gram, samt är betydligt lägre än
motsvarande med 8500 verket. Bild bifogas.

IMG_8734.jpg

Tillbaka
Topp