• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
Inte den modellen som åsyftas dock. Kolla de typiska Constellation-bandhornen och indexen på denna 2852 och jämför med nyutgåvan:

1000015309.jpg
ja den nya har ju de klassiska "dog-leg" bandhornen (som inte ditt exempel visar men som väl var klassiskt på constellation annars).

(men finns fler seamasters som liknar den nya oxå, slängde bara in några snabbgooglade exempel)

Verkligen helt sinnessjukt listpris.. Är den limiterad?
Det framgår inte om den är limiterad.

Priset är väl inte högt. Den är nästan 40k billigare än sitt äldre och betydligt alldagligare syskon:

*Jag skämtar naturligtvis. Omegas priser är väldigt höga, i synnerhet med ädla metaller.

Men de kunde ju ha sparat lite genom att sätta in urverket 8806 i stället, och sänkt priset. Det guldprydda 8807 är ju onödigt på den här modellen med solid baksida.

Senast ändrad:
Urtavlan hos denna klocka är helt fantastisk i direkt belysning.

PXL_20250207_133245675_crop.jpg

Tavlan startar sitt liv som en spegelpolerad skiva av keramik. Efter 30 minuters bearbetning med laser är det bara vågmönstret, minutmarkeringarna och all text som är spegelblankt. Allt annat är matt och absorberar nästan allt ljus. Timmarkeringarna är så klart applicerade.

Se denna video:

Eftersom det handlar om spegelytor kan foto tyvärr inte återge effekten fullt ut.

Vad som händer med läsbarheten när det inte finns direkt infallande ljus på tavlan är en annan historia, men ni ser i fotot vad som händer med minutmarkeringarna mellan klockan 9 och klockan 1, där det är skugga.

Senast ändrad:
Urtavlan hos denna klocka är helt fantastisk i direkt belysning.

PXL_20250207_133245675_crop.jpg

Tavlan startar sitt liv som en spegelpolerad skiva av keramik. Efter 30 minuters bearbetning med laser är det bara vågmönstret, minutmarkeringarna och all text som är spegelblankt. Allt annat är matt och absorberar nästan allt ljus. Timmarkeringarna är så klart applicerade.

Se denna video:

Eftersom det handlar om spegelytor kan foto tyvärr inte återge effekten fullt ut.

Vad som händer med läsbarheten när det inte finns direkt infallande ljus på tavlan är en annan historia, men ni ser i fotot vad som händer med minutmarkeringarna mellan klockan 9 och klockan 1, där det är skugga.
Tack, ska kolla videon!

Hej,
Jag lämnade in min Louis Brandt på Klockmaster Karlaplan för service idag. Allting frid och fröjd. 20 min senare ringer de och säger att de pratat med generalagenten och att den måste till Omega i Schweiz och att det kan ta upp till sex månader. Priset vill hon inte säga något alls om, men drar till med att det kan bli tre x prislistan för en kronograf.

Vad är era erfanheter från service i Schweiz? Tack på förhand!

Mvh

Bilagor

• 1000018569.jpg
    1000018569.jpg
    361 KB · Visningar: 6
Hej,
Jag lämnade in min Louis Brandt på Klockmaster Karlaplan för service idag. Allting frid och fröjd. 20 min senare ringer de och säger att de pratat med generalagenten och att den måste till Omega i Schweiz och att det kan ta upp till sex månader. Priset vill hon inte säga något alls om, men drar till med att det kan bli tre x prislistan för en kronograf.

Mvh
Rimligtvis bör du väl kunna få ett kostnadsförslag på service som du sedan får ta ställning till? Nämnde de inget om det?

Hej,

Mvh

Kolla ovan

Tack! Vore ju fantastiskt om vi hamna där hemsidan indikerar
Bara att hålla tummarna att inget dyrt är sönder. KM Karlaplan brukar vara bra att ha att göra med. Kanske sent nu, men bra att påpeka för Omega att du önskar behålla så mycket som möjligt i originalskick och ev undvika polering. Så att de inte byter för mycket på den för att få den fabriksny.

Bara att hålla tummarna att inget dyrt är sönder. KM Karlaplan brukar vara bra att ha att göra med. Kanske sent nu, men bra att påpeka för Omega att du önskar behålla så mycket som möjligt i originalskick och ev undvika polering. Så att de inte byter för mycket på den för att få den fabriksny.
Dessvärre är det inte möjligt om den går till Omega i Schweiz. De har som policy att renovera klockorna till nyskick, så man kan väl slippa polering men tyvärr byter de visare etc om de inte ser ut som nya… Helt värdelöst.

Servade en Pre Bond för några år sedan och trots att jag påpekade 1000 ggr att jag ville behålla originalvisarna så kom den tillbaka med nya… Fanns inget att göra åt det enligt AD

Dessvärre är det inte möjligt om den går till Omega i Schweiz. De har som policy att renovera klockorna till nyskick, så man kan väl slippa polering men tyvärr byter de visare etc om de inte ser ut som nya… Helt värdelöst.

Servade en Pre Bond för några år sedan och trots att jag påpekade 1000 ggr att jag ville behålla originalvisarna så kom den tillbaka med nya… Fanns inget att göra åt det enligt AD
Så har det helt klart varit, men uppfattar att de är bättre på att lyssna nu. Har en kollega som har en vintage Speedmaster nedskickad med löfte om att få behålla visare och tavla orörd från Omega. Men den har inte kommit hem än….

Så har det helt klart varit, men uppfattar att de är bättre på att lyssna nu. Har en kollega som har en vintage Speedmaster nedskickad med löfte om att få behålla visare och tavla orörd från Omega. Men den har inte kommit hem än….
Jag pratade med dem angående min 145.022-69 för kanske tio år sedan och då var det blankt nej på att behålla tavla och visare.
Sa att det handlade om att kunna garantera att inget går sönder under och efter servicen.
Bra om de ändrat policy.

2023 skickade jag dumt nog en 50-tals seamaster till Omega i Schweiz. Hade varit tydlig (tyckte jag) med att ingen polering skulle utföras och behåll visarna.
Den kom tillbaka polerad och med nya visare. Kronan som var fel från början blev utbytt mot en liknande dvs fel.

1000007834.jpg

Jag har via Karlaplan varit väldigt tydlig i mail vad jag tycker är acceptabelt och inte. En kommentar Omega/Swatch i Sverige hade vid sin okulära genomgång var "Läderarmbandet är slitet" vilket man kan tycka, men det känns helt orelevant. Så jag är lite nojig. Ska jag betala top dollar för att inte få det som jag vill liksom..

Tillbaka
Topp