• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 327 46.3%

• Totala väljare
    707
Vidare är jag också kluven till automatic eller quartz. Sett att det är en stor prisskillnad mellan de två. Om någon äger en/två eller ägt båda typer, vilken föredrog ni?
Det finns egentligen inga fördelar alls med automatiska urverk så om du inte har problem med den tickande sekundvisaren hos quartz så är det definitivt att föredra av många anledningar - du har alltid korrekt tid, den stannar inte om du tar av dig den över helgen, den enda löpande kostnaden är ett batteribyte för någon hundring med ett par års mellanrum jämfört med ett antal tusenlappar för service av ett automatiskt urverk osv.

Jag funderar på att slå till på en likadan, har inte sett den irl än men fick samtal från butiken idag att de har en inne. Poppar tavlan lika mkt som den ser ut att göra? Grattis till köpet förresten!

Tack :)
Den kritvita tavlan gör verkligen att klockan sticker ut och jag reagerar fortfarande varje gång jag tittar på den.
Vågmönstret är kanske inte lika framträdande som på den blå varianten. I alla fall inte inomhus, solsken har jag inte sett sedan jag fick hem klockan. De små men ändå tydliga röda detaljerna är gör enligt mig jättemycket. Visarna skiftar mellan grått och svart beroende på ljus.
Jag är verkligen supernöjd!

Fast en flytande sekundvisare är ju magisk

...i början :D

Omegans 8500 verk eller nyare är ju riktigt bra och dessutom trevliga att titta på. Tycker du ska löpa linan ut och köpa en automatisk. Det är ju det du vill ha.
Vill du veta exakt tid är inget av alternativen du givit bäst. Det finns annat fint som går mer rätt. Eller en app i mobilen.

Jag själv har bara ägt AT 38,5 (quartz). Magisk pjäs. Som @HSK skrev, är du inte allt för brydd om urverket/flytande sekundvisare så skulle jag köra på quartz. En beggad i hyfsat skick bör du kunna få för 15K! :)

Hej KS! Ny medlem här på sidan efter månader(år?) av ghost-läsning. Har börjat bli intresserad av en ny klocka till samlingen. Är just nu mest inne på en Omega AT men sneglar lite åt en Rolex OP. Vilken av dessa klockor är er personliga favorit? och varför? Någon som ägt båda? Vidare är jag också kluven till automatic eller quartz. Sett att det är en stor prisskillnad mellan de två. Om någon äger en/två eller ägt båda typer, vilken föredrog ni?

Mvh
Dany
Finns en tråd om samma fråga:
https://klocksnack.se/threads/omega-at-eller-rolex-op.81152/

Har ägt båda och tyckte att OP 36mm satt bäst på min handled.
ATn var för tjock och stor.

Hej KS! Ny medlem här på sidan efter månader(år?) av ghost-läsning. Har börjat bli intresserad av en ny klocka till samlingen. Är just nu mest inne på en Omega AT men sneglar lite åt en Rolex OP. Vilken av dessa klockor är er personliga favorit? och varför? Någon som ägt båda? Vidare är jag också kluven till automatic eller quartz. Sett att det är en stor prisskillnad mellan de två. Om någon äger en/två eller ägt båda typer, vilken föredrog ni?

Mvh
Dany

I mina ögon kör AT över OP på alla fronter men tbh, jag är också notoriskt kritisk mot Rolex dressmodeller.

Vad tycker ni om speedyn på bor-länk? :)
A4A14769-CDF1-4869-B70A-C076E6F5ECDA.jpeg
77BA918C-0445-4BAC-890B-D416DCEB0C89.jpeg
0472D796-205B-477F-8D71-DEDF6643BEEF.jpeg

Det finns egentligen inga fördelar alls med automatiska urverk så om du inte har problem med den tickande sekundvisaren hos quartz så är det definitivt att föredra av många anledningar - du har alltid korrekt tid, den stannar inte om du tar av dig den över helgen, den enda löpande kostnaden är ett batteribyte för någon hundring med ett par års mellanrum jämfört med ett antal tusenlappar för service av ett automatiskt urverk osv.

Kunde inte hålla med mer. Herregud vad livet hade varit lättare om det bara fanns en av varianterna!

Fast en flytande sekundvisare är ju magisk

...i början :D

Omegans 8500 verk eller nyare är ju riktigt bra och dessutom trevliga att titta på. Tycker du ska löpa linan ut och köpa en automatisk. Det är ju det du vill ha.
Vill du veta exakt tid är inget av alternativen du givit bäst. Det finns annat fint som går mer rätt. Eller en app i mobilen.
Så är det ju, känslan av en automatisk runt handleden ska man nog inte underskatta...

Vart inne hos 3 Omega AD på mindre än en vecka, sverige danmark belgien.

PO 43,5 ”slut” finns inte i skylfönstret. Populär eller inlöpen minskar inför års slut?
Verkar märkligt att tre bolag känt att de behöver köra window dressing inför bokslut. Nytt på gång, eller har Omega prioriterat att tillverka andra modeller?

4FB7978F-C01E-4483-87AA-21F704AC44C0.jpeg

Slår lite dank innan det är dags att klippa sig.
Kört den här fyra veckor i sträck nu. Trots att jag haft den i flera år. Brukar byta varje vecka annars..
Intressant, vad är det för klockor du varvar med. Tankar på att flippa min 2254.50 mot något annat har dykt upp men jag har en insikt att jag kommer att ångra det och dom är ju lite svåra att hitta eller då jag alltid säljer för billigt så kommer det att kosta att återanskaffa en.

Intressant, vad är det för klockor du varvar med. Tankar på att flippa min 2254.50 mot något annat har dykt upp men jag har en insikt att jag kommer att ångra det och dom är ju lite svåra att hitta eller då jag alltid säljer för billigt så kommer det att kosta att återanskaffa en.
Det är olika efter humör och årstid. Men främst Explorer ll (16570) och en GS (SBGX059). Ibland nån Seiko, Certina eller mikro.
Funderar också ofta på att sälja då man vill testa annat. Men landar alltid i att jag förmodligen skulle ångra mig.

2254.50 är förmodligen tillsammans med 2500 Planet Ocean det närmsta Omega kommer till moderna klassiker. Håll i den om du inte desperat behöver byta!
Grejen är att jag är sugen på PO 2500 42mm, dom är lite för lika. Sen har jag ju också senaste SMP och senaste AT. Finansiera en PO utan att sälja skall väl gå men känns enkelspårigt med en massa Seamasters. Men jag är ju den jag är, älskar ju dom.

Grejen är att jag är sugen på PO 2500 42mm, dom är lite för lika. Sen har jag ju också senaste SMP och senaste AT. Finansiera en PO utan att sälja skall väl gå men känns enkelspårigt med en massa Seamasters. Men jag är ju den jag är, älskar ju dom.

Fan, det är ingen lätt sits måste jag medge. Något av ett lyxproblem iaf, då det blir lyckat oavsett vad du gör :)

Tillbaka
Topp