• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 386 53.6%
  • Hesalit

Röster: 334 46.4%

• Totala väljare
    720
Någon som haft/har en Omegamatic? Tycker de ser riktigt cool ut men vet inte riktigt vad jag ska tycka om 1400 kalibern.

Stulen bild
2514-30-00-25.png
Spanade på en sån tidigare idag på C24, känns som en rätt bra instegsomega? Sjukt snygg i vart fall.

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er som är lite mer erfarna av att köpa begagnade klockor över nätet. Har hittat en smp jag vill köpa via CH24, approved dealer, bra kommunikation etc. Men garantikortet har inget inköpsdatum skrivet på sig, är detta vanligt? Jag tog för givet att säljare fyllde i det när klockan såldes. Verkar det ”shady” eller kan man fortskrida med köpet?

Enligt säljaren så är detta vanligt med Omega klockor och de har flera stycken inne atm med detta. Säljaren är från Tokyo om det säger er något, om det är vanligt förekommande i Asien?

Tacksam för svar och råd.
Bara så du inte får en otrevlig överraskning, glöm inte lägga på tull och moms när du räknar på klockor utanför EU. Många som missar det...

Wow, ska ha den i åtanke då. Planerar att bli medlem i klubb omega under årets slut! Budgeten för närvarande ligger dock på 30, så sneglar på begagnade seamasters som inbitet Bond-fan. :D

Det tycker jag verkligen du ska bli! Är själv lite av en Bond-fantast och har helt enkelt accepterat att jag måste ha en minst en Seamaster i samlingen. Har gått igenom runt fem stycken senaste året och tror nu jag hittat rätt med ref 2231.80. Med det sagt är jag lite sugen på att komplettera med en till Seamaster av något slag :D

Det tycker jag verkligen du ska bli! Är själv lite av en Bond-fantast och har helt enkelt accepterat att jag måste ha en minst en Seamaster i samlingen. Har gått igenom runt fem stycken senaste året och tror nu jag hittat rätt med ref 2231.80. Med det sagt är jag lite sugen på att komplettera med en till Seamaster av något slag :D

Ser fram emot att bli! Har varit ganska mkt velande eftersom det rör sig om den första "finklockan", sitter för tillfället bara på en Seiko Presage (som jag dock också har trivits otroligt bra med de senaste åren!). Tänkte egentligen köpa något nytt, men när budgeten ändå klättrar upp emot 30 gillar jag Omega lite för mycket för att inte slå till på en bättre begagnad, eller pre owned som man väl ska säga. :) Sökte på din klocka och satan vad snygg den var, bara att gratulera! Något avis. :D

Speedmaster hade jag gått för. Mkt Omega och klassisk dinka
Bra poäng, var och prövade ett par Speedys på Jälmers ur i Borås nyligen, de båda var dessvärre dubbelt över min budget... men jag är fortsatt öppensinnad! Lutar mest åt seamaster nu för tillfället pga personlig preferens, men mycket kan ju hända de månader jag funderar. Kanske blir en Daniel Wellington. ;)

Bra poäng, var och prövade ett par Speedys på Jälmers ur i Borås nyligen, de båda var dessvärre dubbelt över min budget... men jag är fortsatt öppensinnad! Lutar mest åt seamaster nu för tillfället pga personlig preferens, men mycket kan ju hända de månader jag funderar. Kanske blir en Daniel Wellington. ;)
Dubbelt över 30 tusen? Då kan du inte mena vanliga 005 månklockan? Den får du ju för 34-40 typ ny eller nåt år gammal

Ja visst så kan det ju vara. Men klassiska speedyn finns inom budget med lite stretch iaf :)
Haha, nej jag får be om ursäkt. När jag besökte Jälmers var min budget strax under 25, vilket jag inte nämnt innan... Speedysen på Jälmers låg såvitt jag minns på strax under 50tkr (kanske 45-47?). Alltså inget ont om Jälmers, bara jag som är lite mjuk i skallen efter en arbetsvecka och några öl... :D Tyckte jag fick ett trevligt bemötande och bra tips på Jälmers! Men det är alltså inte prisvärt? Det är trist att höra.

Haha, nej jag får be om ursäkt. När jag besökte Jälmers var min budget strax under 25, vilket jag inte nämnt innan... Speedysen på Jälmers låg såvitt jag minns på strax under 50tkr (kanske 45-47?). Alltså inget ont om Jälmers, bara jag som är lite mjuk i skallen efter en arbetsvecka och några öl... :D Tyckte jag fick ett trevligt bemötande och bra tips på Jälmers! Men det är alltså inte prisvärt? Det är trist att höra.
Annonsen jag länkade till ligger inte så off för att vara handlare. Under 40 säkert här på KS. Brukar dyka upp titt som tätt. Lycka till i jakten på din Omega. Håll oss uppdaterade :)

Annonsen jag länkade till ligger inte så off för att vara handlare. Under 40 säkert här på KS. Brukar dyka upp titt som tätt. Lycka till i jakten på din Omega. Håll oss uppdaterade :)
Såg den nu! Ursäkta förvirringen, hoppas inte det verkar som jag försöker snacka skit om en specifik säljare... Ska hålla er uppdaterade! Håller mig kvar för inspiriation. :)

Han brukar ligga något högt i pris kan jag tycka. Exempelvis Bergströms hade en pre owned Speedmaster från 2019 för 40 tkr för någon månad sedan :)

Hallå igen!
På tal om att inte ha bråttom... dök nyligen upp en pre owned Omega Semaster (Diver Chrono Fullset från 2013) för 28 900kr... En ägare, i väldigt fint skick och tillgänglig omedelbart... Vad tycker ni om priset? Ska man kanske hugga?

Hej!
Vet nu inte om detta är rätt forum, men jag försöker i alla fall.
Har fått ärva denna gamla Omega Seamaster och har ingen aning om det är en intressant årsmodell.
Jag gissar att den är från slutet 40-talet, eller 50-talet, lite oklart på den punkten
Det enda jag vet om den är att min far fick den av en dykare någon gång på mitten av 1900-talet som betalning för ett jobb som utförts.
Finns det något värde i denna eller är det bara att kasta i soptunnan.
20200806_192105.jpg
20200806_192136.jpg
Fin! Förmodligen en 50-talare, värde kanske 3-4 000, men här kanske någon annan kan flika in mer. Släng för f.. inte! Om du inte vill ha den så sälj här på forumet.

Har länge velat ha en riktigt kvalitets klocka som kan följa mig genom livet och har snöat in mig på en Seamaster.
Den senaste modellen är både för dyr och för stor för mig så jag är intresserad av modellen som upphörde ca 2018 och är 41mm i diameter och ca 47 mm(lug to lug) med ett automatiskt urverk.

Jag har dock aldrig köpt en begagnad klocka och absolut inte i den här prisklassen!

Nu mina funderingar:

Är Seamastern ett bra val utifrån min önskan om en klocka som ska vara med länge?

Är det något speciellt man bör tänka på vid köp av en begagnad klocka?

Har någon förslag på en annan klocka som jag borde överväga istället?

Tack!

Har länge velat ha en riktigt kvalitets klocka som kan följa mig genom livet och har snöat in mig på en Seamaster.
Den senaste modellen är både för dyr och för stor för mig så jag är intresserad av modellen som upphörde ca 2018 och är 41mm i diameter och ca 47 mm(lug to lug) med ett automatiskt urverk.

Jag har dock aldrig köpt en begagnad klocka och absolut inte i den här prisklassen!

Nu mina funderingar:

Är Seamastern ett bra val utifrån min önskan om en klocka som ska vara med länge?

Är det något speciellt man bör tänka på vid köp av en begagnad klocka?

Har någon förslag på en annan klocka som jag borde överväga istället?

Tack!

Forsök å få tag på en her på forumet av en selger med referenser så går det nok helt fint.
Seamastern er et bra val, men finns mycket annat også så verdt å se litt rundt för du kjöper. Finns mange bra kanaler på Youtube og info her på KS.

Noen alternativer:
Tudor Black Bay 58 (ca 30k)
Rolex Oyster Perpetual 36 (ca 42-45k)
Omega Aqua Terra (35-40k)
Omega Planet Ocean 39,5mm (35-40k)
Eldre Rolex Explorer 36 (ca 40k??)
Vintage Datejust (30-35k)

Tillbaka
Topp