• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 386 53.6%
  • Hesalit

Röster: 334 46.4%

• Totala väljare
    720
Dagens ära
3EBB838C-3A40-4080-BE25-278EB7D3387B.jpeg
Svart eller blå?

Jag tackar för svaren jag fått. Jag kollade också in Chrono24 men kommer nog köpa den hos en lokal AD. Får jag den för ca 45-46k tycker jag det känns fullt överkomligt. Skönt att ha köpt den lokalt ifall det blir några problem också. Har en Omega AD bara ett par hundra meter från dörren så ska börja där i första hand :)
Jag fick 22% på priset på min Smp kronograf hos lokal AD. Bra säljare och bra bemötande på alla sätt. Jag kollade mycket på C24 men med 22% rabatt kändes köpet hos ADn given. Det va mitt första dyra klockköp så kändes bra ha en dialog med dem och extra skönt veta att papper och allt är i sin ordning :)

Jag har länge varit sugen på en Omega Seamaster Diver 300 (210.30.42.20.03.001) eller Speedmaster Moonwatch (311.30.42.30.01.005) och tänkte slå till nu i slutet av sommaren.
Omegas listpriser ligger på 53-55 Tkr men som jag har förstått är det möjligt att komma lägre än listpris vid köp hos AD. Vad är rimligt att köpa dessa för? Har ingen kontakt med någon urhandlare idag.
Tack på förhand.
Är du i närheten av södra delarna i Sverige kan jag verkligen rekommendera Rydbergs ur i Helsingborg. Har själv köpt Omega där och även fått fina erbjudanden därifrån på annat trevligt. Försök få tag på den äldre mannen som äger stället annars snacka med grabbarna där.

Hej!
Vet nu inte om detta är rätt forum, men jag försöker i alla fall.
Har fått ärva denna gamla Omega Seamaster och har ingen aning om det är en intressant årsmodell.
Jag gissar att den är från slutet 40-talet, eller 50-talet, lite oklart på den punkten
Det enda jag vet om den är att min far fick den av en dykare någon gång på mitten av 1900-talet som betalning för ett jobb som utförts.
Finns det något värde i denna eller är det bara att kasta i soptunnan.
20200806_192105.jpg
20200806_192136.jpg

Hej!
Har fått ärva denna gamla Omega Seamaster och har ingen aning om det är en intressant årsmodell.
Jag gissar att den är från slutet 40-talet, eller 50-talet, lite oklart på den punkten
Det enda jag vet om den är att min far fick den av en dykare någon gång på mitten av 1900-talet som betalning för ett jobb som utförts.
20200806_192105.jpg
20200806_192136.jpg
Ser ut på tavlan som om den tagit in vatten vid kronan. Gissar att den inte servats så jag skulle tipsa om att inte dra upp den (vilket jag även gissar att redan gjorts).
Finns de som är mycket duktiga på vintagedelen av forumet som säkert kan ge dig bättre råd än jag, men i rent affektionssyfte tycker jag absolut du ska försöka ge den nytt liv. Snygg modell!
@JohanSA kanske har råd att ge?

Hej!
20200806_192105.jpg
20200806_192136.jpg
Finns ju många som vill ha såna klockor idag. En snabb googling ger ju indikation vad den på ett ungefär kan vara värd.
Om du vill behålla den kan det vara bra att kosta på den en service! :)

Fick höra talas om en snurra som håller klockan uppvriden när den inte används. Sökt runt lite på nätet utan att hitta något som känns rätt. Någon som har tips eller kan länka till en tråd här på ks?

Hallå!
Har terroriserat en hel del olika trådar med febriga inlägg om diverse klockor som jag snöat in på. Läser just nu sista året på min master (för att sedan bli nyexad samhällsvetare med bostadsrätt o mao kassa utsikter för något fetare klockköp :D...) och är riktigt sugen på en lite dyrare klocka. Har genom åren gnetat på under mina studier, sparat, placerat osv och har som resultat en ganska så icke-impande budget på 30tkr att köpa klocka för. Var idag på Jälmers ur i Borås och skulle egentligen prova en Tag Heuer, vilket ägaren tycktes vara en militant motståndare till. I vart fall blev det så att jag fick klämma och känna på några begagnade omega och jag måste säga att seamastern känns otroligt bra. Fick bara en halvkass bild, dessvärre, men har som ett resultat av detta blivit sugen på att köpa en begagnad omega till examen. Har ungefär ett år på mig att planera och klura, därav min totala förvirring. Har dock ingen brådska med köpet...
image0.jpg

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er som är lite mer erfarna av att köpa begagnade klockor över nätet. Har hittat en smp jag vill köpa via CH24, approved dealer, bra kommunikation etc. Men garantikortet har inget inköpsdatum skrivet på sig, är detta vanligt? Jag tog för givet att säljare fyllde i det när klockan såldes. Verkar det ”shady” eller kan man fortskrida med köpet?

Enligt säljaren så är detta vanligt med Omega klockor och de har flera stycken inne atm med detta. Säljaren är från Tokyo om det säger er något, om det är vanligt förekommande i Asien?

Tacksam för svar och råd.

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er som är lite mer erfarna av att köpa begagnade klockor över nätet. Har hittat en smp jag vill köpa via CH24, approved dealer, bra kommunikation etc. Men garantikortet har inget inköpsdatum skrivet på sig, är detta vanligt? Jag tog för givet att säljare fyllde i det när klockan såldes. Verkar det ”shady” eller kan man fortskrida med köpet?

Enligt säljaren så är detta vanligt med Omega klockor och de har flera stycken inne atm med detta. Säljaren är från Tokyo om det säger er något, om det är vanligt förekommande i Asien?

Tacksam för svar och råd.
Den har aldrig sålts till någon kund från en AD. Den har gått vidare till gråhandlare och då vill inte AD skylta vem dom är så därför inget ifyllt eller stämplat. Jo, det är nog hyfsat vanligt. Är klockan till åren så Omega fabriksgaranti ändå gått ut så tycker jag det inte är någon stor grej men är den rätt ny så skall du veta att ingen gällande fabriksgaranti finns på den. Säljaren kan ju ge garanti men då måste den nog skickas dit vid ev issues vilket kan vara krångligt.

Tillbaka
Topp