Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min gissning är att det inte är värt att fixa. Synns kanske inte så mycket vid användning, och då är väl frågan om prisavdraget är tillräckligt för att göra det värt det.Hej på er, jag är på jakt efter en GSOTM och idag dök det upp en på Blocket. Problemet är att den fått en liten bit av bandhornet avslaget, gissar jag rätt när jag tänker att det inte går att laga, alternativt är väldigt dyrt iom att det är keramik?
Då skulle jag hoppa i vilket fall.OK tack för svar. Det begärs 57500kr för denna, gick en för typ 2v sen i fint skick för 59kkr. Tror inte det går att pruta ner denna så att det skulle vara ”värt det” :/
Hade det varit jag skulle jag försöka kolla upp saken med Omega, det är liksom ingen här som har någon erfarenhet av en chippad keramisk boett. Ingen aning alltså på rak arm. Värdeavdrag för själva skadan därmed omöjligt att säga men spontant skall den nog ner en del för att jag skulle s a s leva med den.Hej på er, jag är på jakt efter en GSOTM och idag dök det upp en på Blocket. Problemet är att den fått en liten bit av bandhornet avslaget, gissar jag rätt när jag tänker att det inte går att laga, alternativt är väldigt dyrt iom att det är keramik?
Då skulle jag hoppa i vilket fall.
Skulle störa mig även om det inte syntes om jag hade fått så liten rabatt. Hade jag sparat typ 10k på nått som inte syns så hade det nog inte stört alls.
Kollade med en Omega AD, de kunde inte ge någon fingervisning om vad det kunde komma att kosta då den var tvungen att skickas till Omega. Det går dock inte att reparera utan hela boetten nått bytas ut, så jag tolkar det som att det hade varit väldigt dyrt att få lagat.Hade det varit jag skulle jag försöka kolla upp saken med Omega, det är liksom ingen här som har någon erfarenhet av en chippad keramisk boett. Ingen aning alltså på rak arm. Värdeavdrag för själva skadan därmed omöjligt att säga men spontant skall den nog ner en del för att jag skulle s a s leva med den.
Ja du kan avstå polering. Antar att klockan är hyfsat ny så du lär inte behöva tänka på service de närmaste åren....om nu inget är fel på klockan vill säga?Hejsan,
Har precis införskaffat min första Omega.
En Seamaster Planet Ocean i 39,5mm.
Vilken intervall rekommenderar ni som är erfarna inom Omega att man bör serva dessa klockor?
Har hört lite olika men allt mellan 5-10 år för en vanlig service och ca 2 år för täthetsservice.
Bör man polera upp klockan I samband med service?
Min åsikt är att det sabbar klockans karaktär.
Går det att avstå polering av klockan om man lämnar in den hos en auktoriserad Omega-urmakare eller är det ett måste att den poleras i samband med service?
Har för mig att t.ex. hos Breitling så kan du inte välja att få klockan enbart servad men inte polerad.
Dvs om Time Promotion / Breitling anser att den ska poleras för att återgå till det estetiska skick som den hade när den var ny.
Någon som har koll på detta?
Tack för svaret!Ja du kan avstå polering. Antar att klockan är hyfsat ny så du lär inte behöva tänka på service de närmaste åren....om nu inget är fel på klockan vill säga?
Kollade med en Omega AD, de kunde inte ge någon fingervisning om vad det kunde komma att kosta då den var tvungen att skickas till Omega. Det går dock inte att reparera utan hela boetten nått bytas ut, så jag tolkar det som att det hade varit väldigt dyrt att få lagat.
Hittade en tråd på Omegaforums om en liknande chippad klocka. Där slutade det dock med att boetten byttes på garanti/goodwill så ingen hint om kostnader. Men vi kan ju ana i intervallet väldigt till sjukt dyrt.Kollade med en Omega AD, de kunde inte ge någon fingervisning om vad det kunde komma att kosta då den var tvungen att skickas till Omega. Det går dock inte att reparera utan hela boetten nått bytas ut, så jag tolkar det som att det hade varit väldigt dyrt att få lagat.
På 8800 så skulle jag nog ge det iaf 10 år innan jag funderade på service. Det i fallet mina användningsvanor där varje klocka ligger stannad en 50% av tiden. Är det en klocka som går mest hela tiden så skulle jag kanske tidigarelägga men Omega anger väl ändå en 7-8 år på sina 8XXX inhouse mot 5 år på icke inhouse (2500/1861) ?Finns olika filosofier kring service, många väntar tills klockan börjar gå dåligt innan den skickas in för service. Andra följer tillverkarens rekommendationer.
Hittade en tråd på Omegaforums om en liknande chippad klocka. Där slutade det dock med att boetten byttes på garanti/goodwill så ingen hint om kostnader. Men vi kan ju ana i intervallet väldigt till sjukt dyrt.
På 8800 så skulle jag nog ge det iaf 10 år innan jag funderade på service. Det i fallet mina användningsvanor där varje klocka ligger stannad en 50% av tiden. Är det en klocka som går mest hela tiden så skulle jag kanske tidigarelägga men Omega anger väl ändå en 7-8 år på sina 8XXX inhouse mot 5 år på icke inhouse (2500/1861) ?
Nej, Metas 9900/8900 kom ju 2016 så för nya. Det är ju bara 8500/9300 som uppnått åldern för att man skall fundera på service.Finns det några erfarenheter av servicebehov för 88XX/99XX än, eller är de för nya? Min 9900 som är levererad från fabrik i år ligger +0,2 spd över ett par månader, medan den från 2018 ibland kan hamna på minus om den sitter i windern. Om den sitter på armen och tillbringar övrig tid med urtavlan nedåt ligger den på +0,3 spd. Fantastiska urverk!
Ja, du. Du får söka djupare på Omegaforums för hittar man någon info så är det nog där. Alla vet ju och kan acceptera att ett safirglas kan krossas men i fallet keramiska boetter så kan ju Omega vara mån om att det inte kommer ut historier om spruckna diton och folk fått betala hiskeliga summor för ett byte. Dom vill ju fortsätta sälja sina keramiska klockor. Prisvärdheten får var och en bedöma men visst är det ett saftigt påslag mot en stålboett. Det var riktigt nära i fjol att jag köpte en keramisk/titan SMP. Då hade jag inga betänkligheter om det här men nu har jag fått mig en funderare.Merpriset för de keramiska versionerna är ju i storleksordningen 40 000 kr jämför med stålversionerna, så det skulle kunna vara väldigt dyrt att byta boett. Jag kan dock tänka mig att det finns någon slags goodwill kring de keramiska som innebär att de inte tar ut hela merpriset på en reservdel.
Eller är det önsketänkande? Jag äger en Planet ocean deep black. Förhoppningsvis behöver jag aldrig ta reda på detta. I vilket fall är de keramiska helt fantastiska. Efter två år har min klocka inte allra minsta spår av användning. Det är skillnad mot min stål-PO som efter en månad hade tydliga märken på de skarpa kanterna vid bandhornen. Och alla polerade metallytor får ju snabbt mikrorepor. Jag skulle inte tveka att köpa en till keramisk Omega (eller Blancpain, för att variera mig lite).
Motståndskraften mot repor gör ju att även begagnade klockor är som nya, så länge inte flisor lossnat, förstås.
Kan ikke garantere at informasjonen stemmer, men jeg mener at jeg har lest på et annet forum at bytte av boet kostet rundt 60-70K og ikke går på garanti. Det var en Speedmaster.Merpriset för de keramiska versionerna är ju i storleksordningen 40 000 kr jämför med stålversionerna, så det skulle kunna vara väldigt dyrt att byta boett. Jag kan dock tänka mig att det finns någon slags goodwill kring de keramiska som innebär att de inte tar ut hela merpriset på en reservdel.
Eller är det önsketänkande? Jag äger en Planet ocean deep black. Förhoppningsvis behöver jag aldrig ta reda på detta. I vilket fall är de keramiska helt fantastiska. Efter två år har min klocka inte allra minsta spår av användning. Det är skillnad mot min stål-PO som efter en månad hade tydliga märken på de skarpa kanterna vid bandhornen. Och alla polerade metallytor får ju snabbt mikrorepor. Jag skulle inte tveka att köpa en till keramisk Omega (eller Blancpain, för att variera mig lite).
Motståndskraften mot repor gör ju att även begagnade klockor är som nya, så länge inte flisor lossnat, förstås.
Du kan lämna in den direkt till Omega/Swatch Group Nordic om du bor i Stockholm.Hej, jag skulle vilja serva min 2254.50. Var bör man gå om man befinner sig i Stockholm?
Det finns sex st auktoriserade Omega servicecenter i Stockholm. Valet är ditt men har väl hört bara gott om Klockmaster Globen och RobE skall man väl inte dissa heller.Hej, jag skulle vilja serva min 2254.50. Var bör man gå om man befinner sig i Stockholm?
WOW! Imponerande samling med många fina klockor!! Vilken får mest respektive minst handledstid av dem?Fäääärdiiig
Eller iofs, det hade inte gjort ont med en Speedy 57 och en Planet Ocean GMT och en...
Fast just nu är jag iaf grymt nöjd med min samling. Ett märke men ändå varierad känns det som. Den kanske kan upplevas som lite trygg/tråkig men jag gillar verkligen att nästan varenda en har GADA-kvaliteer.
![]()
VackertFäääärdiiig
Eller iofs, det hade inte gjort ont med en Speedy 57 och en Planet Ocean GMT och en...
Fast just nu är jag iaf grymt nöjd med min samling. Ett märke men ändå varierad känns det som. Den kanske kan upplevas som lite trygg/tråkig men jag gillar verkligen att nästan varenda en har GADA-kvaliteer.
![]()
Grymt vackert! Reeeeespect!Fäääärdiiig
![]()
GrymtFäääärdiiig
![]()
Tackar. Minst tid får nog AT GMT och SMP Chrono. AT GMT lite otippat för mig iaf, men med sina 43mm är den helt enkelt lite stor. Och SMP Chrono på sina 44mm och 250 gram (typ) är cool men kanske inte vardagsklockan. Resten roteras rätt likvärdigt. Enda osäkra kortet är Globemastern som köptes idag, men som det känns nu kommer den användas riktigt ofta.WOW! Imponerande samling med många fina klockor!! Vilken får mest respektive minst handledstid av dem?
Är en PO näst på tur![]()
Tackar. Bild finns nedan, denim dail Railmaster är det, vilket kanske inte direkt syns på förra bilden.Vackert
Du har inte lust att ta en bild på svarta smp och railmaster ihop så man kan jämföra lite?![]()
Tackar. Jag är riktigt nöjd.Grymt vackert! Reeeeespect!
Tackar. Klart du skall ha en Speedy. Du kan dessutom fortfarande komma ikappGrymtHär ligger jag i lä med två SMP och en PO, Börjar bli Speedy-sugen igen...