• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Fäääärdiiig 😀
Eller iofs, det hade inte gjort ont med en Speedy 57 och en Planet Ocean GMT och en... 😜

Fast just nu är jag iaf grymt nöjd med min samling. Ett märke men ändå varierad känns det som. Den kanske kan upplevas som lite trygg/tråkig men jag gillar verkligen att nästan varenda en har GADA-kvaliteer.

F090DC47-A6BA-41A0-8F06-472B27EDA918.jpeg
Bara att gratulera till en imponerande samling! :)

Tackar. Minst tid får nog AT GMT och SMP Chrono. AT GMT lite otippat för mig iaf, men med sina 43mm är den helt enkelt lite stor. Och SMP Chrono på sina 44mm och 250 gram (typ) är cool men kanske inte vardagsklockan. Resten roteras rätt likvärdigt. Enda osäkra kortet är Globemastern som köptes idag, men som det känns nu kommer den användas riktigt ofta.

Tackar. Bild finns nedan, denim dail Railmaster är det, vilket kanske inte direkt syns på förra bilden.

Tackar. Jag är riktigt nöjd.

Tackar. Klart du skall ha en Speedy. Du kan dessutom fortfarande komma ikapp 😀

Och så Railmaster vs svart SMP då 😀
381615E6-EED4-43B3-9685-880CF56F8BE5.jpeg
Förstår dig, SMP Chrono är nog inte den mest optimala vardagsklockan om man inte har enorma handleder. Dock kul att fu har en i din samling! Tycker Globemastern är riktigt fin och det är definitivt en klocka som jag vill äga i framtiden. Så elegant och stilren är den!!

Tackar.

Förstår dig, SMP Chrono är nog inte den mest optimala vardagsklockan om man inte har enorma handleder. Dock kul att fu har en i din samling! Tycker Globemastern är riktigt fin och det är definitivt en klocka som jag vill äga i framtiden. Så elegant och stilren är den!!
Globemaster har jag suktat länge efter. Så idag blev det till slut ett ”äntligen”. Klart underskattad modell enligt min mening.

Fäääärdiiig 😀
Eller iofs, det hade inte gjort ont med en Speedy 57 och en Planet Ocean GMT och en... 😜

Fast just nu är jag iaf grymt nöjd med min samling. Ett märke men ändå varierad känns det som. Den kanske kan upplevas som lite trygg/tråkig men jag gillar verkligen att nästan varenda en har GADA-kvaliteer.

F090DC47-A6BA-41A0-8F06-472B27EDA918.jpeg

Ser ut som en väldigt fin samling av Omegor tycker jag 😍. Bra jobbat! Nya Seamaster 300 Diver med vit tavla sticker verkligen ut i rummet. Skulle du få för dig och separera med den i framtiden, hojta till 🙂

Hallå,

Jag får i tankarna att köpa min första riktiga klocka och jag har, som så många andra, fått upp ögonen för Omega SPM-C. Har hittat ett exemplar på en facebookgrupp som säljs full-set för 30 000 SEK (med visst utrymme för förhandling). Enligt säljaren är klockan uttagen 2018. Säljaren verkar vara en ung kille som gör militärtjänst. Googlar jag på honom bor han hemma på en adress med sina föräldrar.

Jag har frågat säljaren kring servicehistorik, tidigare ägare, vilken AD den är uttagen från, servicehistorik samt vad han menar med fullset. Är det några andra relevanta frågor jag bör ställa?

Några Omega SPM fantaster där ute som kan hjälpa mig undvika eventuella minor? Vad jag bör tänka på när jag handlar begagnat samt era synpunkter på objektet i sig.

Saxxat från annonsen.

"Hej, gör en intressekoll/försäljning av min fina omega. Klockan från 2018 och är i använt skick. Det finns lite hairlines på länken och låset. Utöver det är klockan i väldigt fin skick och bara rent allmänt en fantastiskt klocka. Funderar på att sälja då jag har annat i sikte just nu. Klockan kommer fullset.
Tar emot bud och byten kan vara intressant. Testa mig bara"

1605721412462.png
1605721427067.png

1605721434967.png

1605721443396.png

1605721455005.png

Om detta inte är rätt tråd att posta i får ni gärna hänvisa mig rätt.

Hallå,

Jag får i tankarna att köpa min första riktiga klocka och jag har, som så många andra, fått upp ögonen för Omega SPM-C. Har hittat ett exemplar på en facebookgrupp som säljs full-set för 30 000 SEK (med visst utrymme för förhandling). Enligt säljaren är klockan uttagen 2018. Säljaren verkar vara en ung kille som gör militärtjänst. Googlar jag på honom bor han hemma på en adress med sina föräldrar.

Jag har frågat säljaren kring servicehistorik, tidigare ägare, vilken AD den är uttagen från, servicehistorik samt vad han menar med fullset. Är det några andra relevanta frågor jag bör ställa?

Några Omega SPM fantaster där ute som kan hjälpa mig undvika eventuella minor? Vad jag bör tänka på när jag handlar begagnat samt era synpunkter på objektet i sig.

Saxxat från annonsen.

"Hej, gör en intressekoll/försäljning av min fina omega. Klockan från 2018 och är i använt skick. Det finns lite hairlines på länken och låset. Utöver det är klockan i väldigt fin skick och bara rent allmänt en fantastiskt klocka. Funderar på att sälja då jag har annat i sikte just nu. Klockan kommer fullset.

1605721412462.png
1605721427067.png

1605721434967.png

1605721443396.png

1605721455005.png

Här på KS kan du hitta dessa för 25-28tkr . 30 är för mkt imho för denna smp.

Hallå,

Saxxat från annonsen.

1605721412462.png
1605721427067.png

1605721434967.png

1605721443396.png

1605721455005.png

Fick svar från säljaren nu. Klockan är inköpt okt - 18 och således inte servad. Inköpskvitto samt försäkringsbevis finns från Klockmaster (Kent Watch & Jewelry i Sundsvall). Klockan kommer med yttre box, box, cert, extra länkar samt manual.

Vad tror ni är rimligt att denna kan vara värd? Om jag bjuder 26, är det ett rejält skambud?

Fick svar från säljaren nu. Klockan är inköpt okt - 18 och således inte servad. Inköpskvitto samt försäkringsbevis finns från Klockmaster (Kent Watch & Jewelry i Sundsvall). Klockan kommer med yttre box, box, cert, extra länkar samt manual.

Vad tror ni är rimligt att denna kan vara värd? Om jag bjuder 26, är det ett rejält skambud?
Sök på annonser här under säljes för att få prisbild, vågar inte säga exakt. Ett plus med denna är att den är uttagen andra halvåret -18 då alla Omega fick fem års garanti (även om det kanske inte står på pictograms), kan ju vara värt en liten slant mer kanske?

Sök på annonser här under säljes för att få prisbild, vågar inte säga exakt. Ett plus med denna är att den är uttagen andra halvåret -18 då alla Omega fick fem års garanti (även om det kanske inte står på pictograms), kan ju vara värt en liten slant mer kanske?

Det är såklart svår att veta. Mitt syfte att köpa denna klocka är inte för att göra en rejäl vinst. Jag budade både 26 och 28 men säljaren vill promt ha 30 för den. Jag ser ett stort värde i att allting som följde med vid inköp även hänger med när han säljare vidare den.

Det är såklart svår att veta. Mitt syfte att köpa denna klocka är inte för att göra en rejäl vinst. Jag budade både 26 och 28 men säljaren vill promt ha 30 för den. Jag ser ett stort värde i att allting som följde med vid inköp även hänger med när han säljare vidare den.
Vad innebär egentligen "30 000 SEK (med visst utrymme för förhandling)" om det inte finns något utrymme för förhandling? 😂 Skämt åsido så brukar de som sagt säljas (eller åtminstone utannonseras) för circa 25k här på K&S men du får själv avgöra om du tycker att det är värt att lägga tid på att försöka att hitta ett annat ex för att spara in mellanskillnaden. Om han inte vill göra något på priset så hade jag nog personligen letat vidare med tanke på att det är en dussinklocka som ofta dyker upp till försäljning men om du tycker att det känns som ett OK pris, säljaren verkar reko och skicket är bra så kan det väl kanske vara värt det om du vill ha klockan här och nu.

Vad innebär egentligen "30 000 SEK (med visst utrymme för förhandling)" om det inte finns något utrymme för förhandling? 😂 Skämt åsido så brukar de som sagt säljas (eller åtminstone utannonseras) för circa 25k här på K&S men du får själv avgöra om du tycker att det är värt att lägga tid på att försöka att hitta ett annat ex för att spara in mellanskillnaden. Om han inte vill göra något på priset så hade jag nog personligen letat vidare med tanke på att det är en dussinklocka som ofta dyker upp till försäljning men om du tycker att det känns som ett OK pris, säljaren verkar reko och skicket är bra så kan det väl kanske vara värt det om du vill ha klockan här och nu.
Jag får helt enkelt ta en funderare på om det är värt 3-4k mer för att få klockan förhållandevis snabbt.

Vet du om denna bezel går att rotera åt båda hållen? Har googlat lite och verkar som denna modell skall kunna göra det medans säljaren hävdar att den bara går att rotera moturs.

Jag får helt enkelt ta en funderare på om det är värt 3-4k mer för att få klockan förhållandevis snabbt.

Vet du om denna bezel går att rotera åt båda hållen? Har googlat lite och verkar som denna modell skall kunna göra det medans säljaren hävdar att den bara går att rotera moturs.
Moturs ...dykare. Ett råd i all välmening...
kika lite här på KS..finns hur mkt som helst att läsa om den referensen. https://klocksnack.se/threads/upprop-omega-smp-alla-som-har-eller-har-haft-en.6965/

Senast ändrad:

Nej, den går bara att rotera moturs vilket är ganska vanligt bland dykarur. Det har att göra med tidtagning vid dykning där vridringen är tänkt att visa hur länge du har varit under ytan (=hur länge syret räcker) och det är en säkerhetsåtgärd så att den bara ska kunna visa mindre tid, inte mer och därmed utgöra en säkerhetsrisk om man skulle råka vrida den av misstag. ☺️

Denna fråga har säkert tidigare ställts men tänkte dubbelkolla med er proffs. Jag letar efter en tabell eller någon sorts guide till huruvida Omega seamaster 300m har förändrats i tjocklek över tid. Dvs en översikt över klockans geometriska (kan inte dessa klocktermer) specifikationer

Mvh

Denna fråga har säkert tidigare ställts men tänkte dubbelkolla med er proffs. Jag letar efter en tabell eller någon sorts guide till huruvida Omega seamaster 300m har förändrats i tjocklek över tid. Dvs en översikt över klockans geometriska (kan inte dessa klocktermer) specifikationer

Mvh
Omega anger bara boettdiameter och aldrig höjd, generellt har jag funnit det svårt att hitta uppgifter öht om tjockleken på deras klockor. Några tabeller på det lär man inte finna tror jag.

Mvh
Ett kasst svar kanske men om du inte hittar det du söker så kan du söka efter recensioner på Youtube. Det finns så klart en hel del skit men många är väldigt välproducerade och detaljerade i sin info där skjutmått används för att visa de olika måtten.

Den nuvarande modellen ska vara 13.5mm enligt Hodinkee, den föregående var 12.8mm och den klassiska Goldeneyemodellen 2531.80 är 12mm. Jag kan inte verifiera uppgifterna då jag inte äger någon av ovanstående modeller men det var den info jag kunde googla mig till.

Mvh
Vad jag kunde hitta:
ModellTjocklek
Omega 2531.80.0011.8 mm
Omega 2220.80.0012.7 mm
Omega 212.30.41.20.03.00113 mm
Omega 210.30.42.20.03.00113.7 mm

• Like
Reactions: F32
Tillbaka
Topp