• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Nej, jag har inte ens kontaktat dom. Dåligt att dom inte uppdaterar med att dom är borta men anat då det rått status quo på den där sale-sidan.
Verkade som mycket är borta men såg någon Railmaster på läder iaf. Ändå alltid kul att ha upptäckt en ny modell som väckt habegär, sen får man väl se om man springer på blåa Moonphase Speedyn till rimligt pris på resor eller annan handlares utförsäljning

Idag blev det Omega! 😃
20210202_091808-01.jpeg

Vad är problemet med Aqua Terra?
Jag har haft två stycken nu, för stunden äger jag en nästan ny mörkblå med både länk och gummi. Storleken är perfekt, jag älskar färgen och tavlan, urverket med öppen baksida är en nice touch, inget retar mig alls. (Förutom metall-länken kanske som är rent av dålig)

Min poäng iaf är att klockan är nära på perfekt men jag känner noll och inget när jag tar på mig den. Har inte ens haft den länge.. Vad är det för fel på mig (eller klockan?)

ct8fIOH.jpg

Jag har haft två stycken nu, för stunden äger jag en nästan ny mörkblå med både länk och gummi. Storleken är perfekt, jag älskar färgen och tavlan, urverket med öppen baksida är en nice touch, inget retar mig alls. (Förutom metall-länken kanske som är rent av dålig)

Min poäng iaf är att klockan är nära på perfekt men jag känner noll och inget när jag tar på mig den. Har inte ens haft den länge.. Vad är det för fel på mig (eller klockan?)

ct8fIOH.jpg

Håller med, riktig skitklocka! Sälj den billigt till mig så slipper du gå omkring med åbäket! 😉

Nä, men skämt åsido, kanske helt enkelt är fel modell för dig? Alla har vi olika saker som får hjärtat att klappa lite extra.

Min är en keeper, fantastisk all-rounder, stilren och "enkel" med en grym tavla!

ct8fIOH.jpg
Vad är det med länken som är dåligt? :)

ct8fIOH.jpg
Ledsen att behöva säga det men, det är inte klockan det är fel på, det är dig ;)
Skämt åsido, ibland klickar man bara helt enkelt inte. Jag har lite samma problem med min speedy, ibland kan den ligga orörd i klocklådan i flera veckor och flipparsjukan slår till, sedan tar jag på mig den en dag och tänker "hur kunde jag vilja sälja den här"...

Fick hem min AT för någon vecka sedan och har inte tagit av mig den sedan dess, jag fullkomligt älskar den

Titta vad jag hittade i en gammal flyttlåda häromdagen!
Min gamla Seamaster pre Bond. Köpt under studietiden i Umeå i början av 90 talet. Det fanns en väldigt trevlig urmakare på Kungsgatan som sålde Omega, jag var där och klämde och tittade så fort studierna medgav. Klockan har varit med på mycket roligt, mycket tentaångest som lindrats av åsynen, första operationen (då i fickan) samt examen. Box o papper vet jag med bestämdhet att jag slängt under någon av alla flyttar.
Midsize 38mm, quartz ref 396.1042, som ni ser sitter datumfönstret i omedelbar anslutning till minutmarkeringen. Idag skulle jag säga att storleken är bättre till min hustru, även armar blir tydligen fetare :)

Bilagor

• 19F3EC57-A0F3-4BFB-BDCE-3B374294DDE1.jpeg
    19F3EC57-A0F3-4BFB-BDCE-3B374294DDE1.jpeg
    370.1 KB · Visningar: 60
  • E52EC435-76B7-4B40-BE6E-5C071CE2E307.jpeg
    E52EC435-76B7-4B40-BE6E-5C071CE2E307.jpeg
    420.9 KB · Visningar: 105
Håller med, riktig skitklocka! Sälj den billigt till mig så slipper du gå omkring med åbäket! 😉

Nä, men skämt åsido, kanske helt enkelt är fel modell för dig? Alla har vi olika saker som får hjärtat att klappa lite extra.

Min är en keeper, fantastisk all-rounder, stilren och "enkel" med en grym tavla!
Haha, ja det är no är bara så att den inte är för mig. Tycker fortfarande den är vacker men det saknar något för mig. :(
Vad är det med länken som är dåligt? :)
Den känns billig och sladdrig. I jämförelse mot min SubC så känns det som en Seiko länk, möjligtvis en orättvis jämförelse men hade trott det var lite bättre på de nya modellerna.
Ledsen att behöva säga det men, det är inte klockan det är fel på, det är dig ;)
Skämt åsido, ibland klickar man bara helt enkelt inte. Jag har lite samma problem med min speedy, ibland kan den ligga orörd i klocklådan i flera veckor och flipparsjukan slår till, sedan tar jag på mig den en dag och tänker "hur kunde jag vilja sälja den här"...

Fick hem min AT för någon vecka sedan och har inte tagit av mig den sedan dess, jag fullkomligt älskar den
Ja det är nog bara jag som har tankarna inställt på något annat omedvetet.. Som sagt, rent abstrakt är klockan grym! Får se om det hjälper att låta den ligga ett tag och se om gnistan återvänder :)

ct8fIOH.jpg
Jag har känt likadant för en liknande modell som använder nästan samma boett. Jag funderade själv länge på vad det var och kan inte komma fram till något annat än att den är för perfekt. Det kanske låter konstigt, men jag menar att den blir ... tråkig, kanske? Eller inte tråkig, men något ointressant eftersom den är så bra? Man blir inte fascinerad, överraskad, irriterad, missnöjd, förundrad eller något av den, eftersom den är så bra/stilren/enkel.

Det kan vara bra om man bara vill ha en klocka, om man vill sluta klocksurfa och bara ha något på handleden som man inte tänker på eller funderar över - men ofta är vi som hänger inte den typen som vill det. ;)

Jag har känt likadant för en liknande modell som använder nästan samma boett. Jag funderade själv länge på vad det var och kan inte komma fram till något annat än att den är för perfekt. Det kanske låter konstigt, men jag menar att den blir ... tråkig, kanske? Eller inte tråkig, men något ointressant eftersom den är så bra? Man blir inte fascinerad, överraskad, irriterad, missnöjd, förundrad eller något av den, eftersom den är så bra/stilren/enkel.

Det kan vara bra om man bara vill ha en klocka, om man vill sluta klocksurfa och bara ha något på handleden som man inte tänker på eller funderar över - men ofta är vi som hänger inte den typen som vill det. ;)
Huvudet på spiken! Jag har faktiskt själv sagt att den är ’för perfekt’. Den är så bra att det blir lite trist, jag behöver något kasst och kul, typ panerai tror jag 😂

ct8fIOH.jpg
Aldrig ägt en AT men anledningen är precis den du beskriver här. Kanonklocka på alla sätt men noll känslor framkallas. Eller kanske inte, för känslan "besviken" får jag trots allt.
Finns så många andra klockor jag hellre skulle ägt men som är klart sämre.

Haha, ja det är no är bara så att den inte är för mig. Tycker fortfarande den är vacker men det saknar något för mig. :(

Den känns billig och sladdrig. I jämförelse mot min SubC så känns det som en Seiko länk, möjligtvis en orättvis jämförelse men hade trott det var lite bättre på de nya modellerna.

Ja det är nog bara jag som har tankarna inställt på något annat omedvetet.. Som sagt, rent abstrakt är klockan grym! Får se om det hjälper att låta den ligga ett tag och se om gnistan återvänder :)
Okej, vad har du för årsmodell på din? Min är visserligen ifrån 2013 så jag kan inte svara på hur dom nyare länkarna känns men jag upplever att den håller samma kvalle som oysterlänken på min 114060 (förutom det gigantiska viklåset 😁 ). Sen är ju alltid smaken som baken också...

Okej, vad har du för årsmodell på din? Min är visserligen ifrån 2013 så jag kan inte svara på hur dom nyare länkarna känns men jag upplever att den håller samma kvalle som oysterlänken på min 114060 (förutom det gigantiska viklåset 😁 ). Sen är ju alltid smaken som baken också...
Det är en 2018 116610 men jag vet inte, tycker det är enorm skillnad 😅

Øhhhh....https://www.hodinkee.com/

Fra kommentarfeltet: "Am I noticing a trend? This looks like a Rolex Yachtmaster. The new Zenith looks like a Daytona. Would brands ever consider eating some of Rolex's lunch? Methinks they might. I know this is not really new, but the market (read: availability) is set up nicely for this kind of activity these days."

OMEGA_522.30.42.20.03.001_PUB.jpg

Rolex-Oyster-Perpetual-Yacht-Master-40-126622-Blue-Dial-Promo-Shot.jpg

OMEGA_522.30.42.20.03.001_amb_caseback.jpg

Senast ändrad:
Nån som inhandlat en AT hos svensk AD nyligen?
Är det nåt som överlag finns hemma eller lista?
Vad kan dom göra på priset?

Jag är inte känd för att ta helt genomtänkta beslut överlag (byter golfklubbor minst en gång om året) så har redan innan jag hämtat ut min Tudor BB58 börjat fundera på annat...
Min första klocka så vill ju att det blir rätt. Går ju iof att byta med reservationen att min fru enligt egen utsago slår ihjäl mig 😂

Jag är inte känd för att ta helt genomtänkta beslut överlag (byter golfklubbor minst en gång om året) så har redan innan jag hämtat ut min Tudor BB58 börjat fundera på annat...
Min första klocka så vill ju att det blir rätt. Går ju iof att byta med reservationen att min fru enligt egen utsago slår ihjäl mig 😂
Inte nyligen men min upplevelse är det brukar finnas AT inne hos AD ganska ofta. Är väl ingen modell som flyger av hyllorna antar jag. Tycker dock att den moderna AT:n är supertrevlig! Har varit nära att införskaffa en igen ganska nyligen.. :) Vad gäller pris är det som vanligt något som skiljer från butik till butik och kanske också beroende på säljarens dagsform ;) Enklaste är att ställa frågan direkt till AD.

Det var nyligen nån i tråden som fick 18 % rabatt hos AD på Aqua Terra. Jag blev erbjuden att köpa dammodellen med 25 % rabatt hos samma AD :D

Det är ingen AT men nära på. Om du vill göra ett klipp så känns detta som ett fynd.
Kanske inte en optimal första klocka dock.

Jag diggar den :)
En av få klockor som tickar in boxarna för mina krav/önskemål.
  • Bra storlek
  • Inget datum
  • Under radarn
  • Tålig
  • Mångsidig
  • Grymt prisvärd under 40 K
Kan dock hålla med om att den kanske inte är optimal som sin första klocka. Man måste kanske ha provat lite olika modeller tidigare, så man vet vad man uppskattar och vill ha.

CC77EF76-F50B-4136-85E9-783C01D8D0F4.jpeg

Senast ändrad:

Det var nyligen nån i tråden som fick 18 % rabatt hos AD på Aqua Terra. Jag blev erbjuden att köpa dammodellen med 25 % rabatt hos samma AD :D
Ett färskt exempel där det gavs 25% rabatt på AT: https://klocksnack.se/threads/uret-se-eller-ad.143299/
Naturligtvis ingenting man kan räkna med men lägger man fram det lite snyggt så verkar det ändå finnas en del att göra på priset.

Jag diggar den :)
En av få klockor som tickar in boxarna för mina krav/önskemål.
  • Bra storlek
  • Inget datum
  • Under radarn
  • Tålig
  • Mångsidig
  • Grymt prisvärd under 40 K
Kan dock hålla med om att den kanske inte är optimal som sin första klocka. Man måste kanske ha provat lite olika modeller tidigare, så man vet vad man uppskattar och vill ha.

CC77EF76-F50B-4136-85E9-783C01D8D0F4.jpeg
Otroligt snygg! Jag gillar den borstade länken och historien bakom klockan men brukar tycka att den blå färgen ser så ljus ut på bilder.

Otroligt snygg! Jag gillar den borstade länken och historien bakom klockan men brukar tycka att den blå färgen ser så ljus ut på bilder.
Den är inte så ljus i verkligheten. Skulle säga att den är mörkblå, men inte så mörk att den går mot svart i vissa ljus. Den skiftar nyanser i olika blå iallafall. Riktigt cool.

bild liggande på Ikea-kasse blå :)
E10337DD-212B-4D53-ABD4-B0A019D1A27E.jpeg

Tillbaka
Topp