• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Är dessa värden acceptabla?

Jag fick precis tillbaka min Omega Seamaster Diver 300 (2019 årsmodell) efter att ha haft hos The Swatch Group i Stockholm. Jag lämnade in den där efter en mindre olyckshändelse med klockan. Dom gjorde en komplett service med vad allt det innebär. Dom bifogade kvitton på avvikelsen, men med tanke på att avvikelsen var 1-2 sek + per månad (!) innan så tycker jag att dessa resultat inte verkar vara något vidare. Jag är dock medveten om att de nuvarande resultaten ligger inom Master Chronometer certifieringen.

Vad tycker ni? Borde man inte lyckats kalibrera den bättre? Eller är det acceptabelt?
IMG_9237.jpeg
Om jag förstår det hela rätt så är de två rapporterna i mitten före och efter, dvs hur gick den vid mottagandet 22/12 och hur går den efter service 11/1. Om det stämmer så går den faktiskt mycket bättre nu, även om ditt användningsmönster gör att den avviker mer från +/-0.
Testa om du kan hitta ett läge att vila den på nattetid som kompenserar för avdrift vid användning.

Se det som en fingervisning. Kan kanske vara saker som gör att just de modellerna är värda mer, men de jag sett brukar ligga på runt 4-5 beroende på skick och gravering och liknande.
Populära modeller i vilket fall, så önskar din vän sälja dem lär det inte vara några bekymmer.
Skulle dock kolla i vintagetråden för bättre bedömning, och då med lite mer info om skick, gång och gärna bättre bilder, även på insidan.

Hej omegaälskare!
men vän fick tre klockor efter sin farfar. Vet någon av er mer om dessa? Är det ”något att ha”?

trevlig söndag till er alla

0D7AA231-680F-4F27-BC4C-10B15BF5595A.jpeg
5D219B4D-2142-4D83-BB82-CD3230A2EC6E.jpeg
761F9193-A4E9-44DA-A372-72B9CAA88714.jpeg

Fina klockor!
Manhattan Constellation är rolig - en 80-tals ikon - finns en helt egen tråd om den modellen: https://klocksnack.se/threads/omega-constellation-manhattan-en-klassiker.49628/
Har ju gått en hel del har jag för mig så kolla K&S för referenspris.

De båda andra Genevemodellerna är ju fina vintageklockor väl kanske inte de mest eftertraktade bland vintageomega. Är osäker på om du får 4 tkr för dem.
Men det är ju fina klockor att få ärva efter sin farfar - tre ur som man faktiskt kan använda dagligen eller vid finare tillfällen.

Den där är ju riktigt mysig! Är din en ca 1987 och 36mm?

Min är från ca 1992.
Japp, 36mm stämmer. Enligt gravyr på baksidan ska den vara från 1989. Din verkar vara från andra generationen medans min är från första.

Finns lite att läsa här om du är intresserad :)

Japp, 36mm stämmer. Enligt gravyr på baksidan ska den vara från 1989. Din verkar vara från andra generationen medans min är från första.

Finns lite att läsa här om du är intresserad :)
Ok kan man se det på gravyren alltså? Stort tack för länken till hemsidan!

1-2 sek/månad är det enligt egen mätning?

Annars hade jag gått in på Omegas hemsida och plockat ut testresultatet ifrån din klocka och jämfört med dem, blir mer rättvis jämförelse tycker jag.
Jo det är enligt egna empiriska observationer när jag använder klockan i vardagen.

Du har rätt ang jämförelsen, det värsta är att jag inte kommer åt originalhandlingarna till klockan just nu. Jag misstänker att det inte räcker med serienumret för att få den informationen på Omegas hemsida...?

Ok kan man se det på gravyren alltså? Stort tack för länken till hemsidan!
Dåligt ljus här inne men hoppas du kan se ändå, "Till vår far 60 år 1989". Klockan kan ju absolut vara köpt -88 också men troligtvis är den från -89. Oklart hur en klocka med denna gravyr kommer ut på marknaden, hade det varit min så hade den fått gå i arv. Ser också nu att jag behöver unna den en tvätt 😳

IMG_20210125_101839.jpg

En tråkig omständighet, vet ej om det är så för fler engelska serviceställen. Finns ju en del både auktoriserade och oberoende urmakare för Omega som erbjuder betydligt bättre priser än hemma.

0FFA6C66-FAA4-4C48-9ACA-B8D55A2EDC11.jpeg

En tråkig omständighet, vet ej om det är så för fler engelska serviceställen. Finns ju en del både auktoriserade och oberoende urmakare för Omega som erbjuder betydligt bättre priser än hemma.

0FFA6C66-FAA4-4C48-9ACA-B8D55A2EDC11.jpeg
Troligtvis då det blir rätt dyrt med importtull till UK och sedan en till tillbaka till EU.

Var det bara i England som man kunde hitta lite billigare alternativ då? Hur ser det ut i övriga EU?
Jag personligen har bara erfarenhet av Omega-service i England utöver svenska AD. Vet inte varför just England haft betydligt billigare priser men det har funkat bra att skicka och få tillbaka klockan inom några veckor så jag har inte brytt mig om att leta/jämföra i andra EU-länder. Men det bör rimligen finnas prisvärda alternativ på annat håll som någon kan tipsa om.

Går i tankar kring en Omega SMP PO Ceragold, dvs varianten i roseguld.
Finns en 2016 till salu på LW som jag är lite sugen på.
Är det samma viklås i roseguld till både läder och gummiband?
Om inte, vilka varianter finns till gummi?

Verkar tyvärr som att du bara får viklås i rosé på läderrem, inte på gummibandet...
Edit: Gummibandet verkar komma med spänne i samma stil/material som boetten på klockan.

Bildsökte på referensen och hittade denna med alligator

Ser helt klart ut som exakt samma viklås som den hos LW, samma guld som i boetten. Bredden på viklåset ser ut som 20mm för bägge i mina ögon, bandbredd vid luggarna är 22mm på dessa 45,5mm boetter.

Bildsökte på referensen och hittade denna med alligator

Ser helt klart ut som exakt samma viklås som den hos LW, samma guld som i boetten. Bredden på viklåset ser ut som 20mm för bägge i mina ögon, bandbredd vid luggarna är 22mm på dessa 45,5mm boetter.
Ja men visst ser det ut som det?
Tänkte om någon här på forumet var helt säker på det.
Får nog fråga en Omega återförsäljare. Dem kanske vet :)

Slog du till på Speedy Moonphasen? Var borta när man försökte köpa, men nu är ju suget efter modellen stort (även om det nog skulle blivit att investera i metallänk också) :)
Nej, jag har inte ens kontaktat dom. Dåligt att dom inte uppdaterar med att dom är borta men anat då det rått status quo på den där sale-sidan.

Tillbaka
Topp