• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 365 53.6%
  • Hesalit

    Röster: 316 46.4%

  • Totala väljare
    681
AT@ work
IMG_20160830_115637~3.jpg
 
Är dina AT:s 41,5mm ?

Jupp, det är en grå AT 8500A uttagen år 2011 och en blå AT 8500G uttagen år 2016; båda fullsize om 41,5mm.

Är det en vit AT med roseguld index och visare?

Nej, kan tyckas så på min sedvanligt usla iphone-bild. Visarna och index är visserligen i solitt guld (som de flesta AT 8500) men av den vanliga rhodiumpläterade sorten.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
God Morgon vänner av Omega,

Jag har börjat kasta lystna blickar på en Omega Seamaster AT 231.10.39.60.06.001 (kvartsaren som jag tycker verkar praktisk).
Är det någon som har någon erfarenhet av denna? Snygga wristshots? Och slutligen, är länken så solid och fin som den ser ut?
Känns som otroligt mycket klocka för pengarna och definitivt som en mördare i samma segment som Grand Seikos dresskvartsare.
 
Jag tog hem den nya quartz innan jag bestämde mig för den automatiska.
Skulle helt klart rekommendera att hitta en begagnad av de äldre kvartsuren. Tavlan på den gamla slår den nya alla dagar. Den nya ser billig ut enligt mig. Första bilden är på den nya där inget på tavlan är förhöjt utan det ser ut som en printad tavla. Andra bilden är tagen från google men på den tidigare modellen quartz där man ser att dom lagt ner mer på själva tavlan.
image.jpeg
image.jpeg
 
@blåklockan notering om tavlan är tänkvärd och gäller även AT 8500; A- och de flesta av B-versionerna har teak dials med faktiska nivåskillnader medan G-versionerna snarast är en optisk illussion då de i själva verket har helt släta tavlor vid en närmare granskning. Noterbart när det gäller kvartsversionerna är att de har visare och index i stål medan AT 8500 levereras med visare och index i rhodiumpläterat, solitt guld. Tipset är som vanligt att helt strunta i kvartsversionerna; det är inte vettigt att lägga så stora belopp på en batteridriven klocka - måste man nu nödvändigtvis bära en sådan styggelse kan man ju hålla sig till klockor i prisklassen där dessa dominerar, alltså <5k. Det har ju länge ryktats att Omega helt ska sluta med kvartsklockor och antalet modeller i de olika kollektionerna med kvartsverk har ju också stadigt minskat de senaste åren. Själv skulle jag välkomna den dagen detta verkligen sker (och den är säkerligen i antågande). Livet är helt enkelt för kort för kvartsklockor - det finns alldeles för många fantastiska mekaniska urverk där ute.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jag var anti-pcl förr men tycker numera att det är grymt snyggt, iaf på mer dressade klockor. På terran tycker jag det funkar riktigt bra. Ger den ett mer exklusivt intryck.

Jag tycker att det polerade gör hela grejen, mycket snyggt. Angående datumramen så kan jag inte bestämma mig.
 
Här är min nyligen inhandlade Seamaster diver. Det är min första riktiga klocka. Otroligt nöjd. Gillar dess mångsidighet. Passar i alla tillfällen.
Blir impad på era övriga klockor, svårt att välja vilken nästa blir!
 

Bilagor

  • 20160824_172510-02.jpeg
    20160824_172510-02.jpeg
    92.7 KB · Visningar: 156
Här är min nyligen inhandlade Seamaster diver. Det är min första riktiga klocka. Otroligt nöjd. Gillar dess mångsidighet. Passar i alla tillfällen.
Blir impad på era övriga klockor, svårt att välja vilken nästa blir!

Grattis, SMP'n är en otrolig klocka och fortfarande value for money trots att den snart listar på dubbla listpriset jämfört med 2006 års priser. Men så är det ju en på alla sätt bättre klocka med keramikbezel, skruvade stift i länkarna och urverk med co-axial gång som föregångarna saknade. Njut av SMP'n !

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Det har med magnetism att göra. Rolex Milgauss har samma symbol ingraverat om man skruvar av det första av två lock.

"The symbol for magnetic flux density – the capital letter 'B' with an arrow"
Jasså? Är du 100%? Fick även svar från vintagetråden där de hävdade att "B:et" står för Bofors, alltså troligtvis en gåva från det företaget.
To be continued.. :)
 
Dom är väldigt fina, pre-Bond klockorna i SMP-serien. Har aldrig ägt någon själv (p.g.a den integrerade länken) men alltid gillat designen i övrigt; vackert tidlös på något sätt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Dom är väldigt fina, pre-Bond klockorna i SMP-serien. Har aldrig ägt någon själv (p.g.a den integrerade länken) men alltid gillat designen i övrigt; vackert tidlös på något sätt.

Vänligen
Forumets undersköterska
Hade även en quartzare i slutet på nittiotalet.
Som du skrev så är det lite synd med integrerade länken.
/j
 
Tillbaka
Topp