• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 309 47.9%

  • Totala väljare
    645

Boothroyd

Omega
Mycket bra!

Min har varit på spa idag

image.jpeg

Mycket tjusig!
Måste säga att jag verkligen älskar den blåa urtavlan.
 

Holken

Panerai
Hur byter era 8500verk datum. Min hoppar fram ett litet hack ca en halvtimma innan 0000 och sen klickar den fram sig till det nya datumet precis som den ska vid dygnsskiftet.
Lägger med en bild på när den hoppat fram det lilla hacket.
image.jpeg
 
Saknar min gamla PO 2500 för mycket så nu ska jag köpa en 8500.
Det jag undrar är när den nya träboxen kom?
Är det samma urverk i 8500 men i gamla boxen?
 
Ok. Finns det någon tanke bakom att det är precis så här?

Det är urverkets konstruktion; ungefär en halvtimme före själva skiftet kan man se att det gamla datumet börjar glida undan för det nya.

Det jag undrar är när den nya träboxen kom?

År 2014; klockor sålda senare har dock ofta den gamla röda vinylboxen ändå (det fanns ju ett lager hos både tillverkaren och handlarna att göra slut på, därtill skedde bytet successivt) så det är ingen garanti att klockan kommer med träboxen bara för att den sålts senare.


Är det samma urverk i 8500 men i gamla boxen?

Den andra generationen PO (alltså PO 8500, i produktion år 2011-2016) finns bara med kaliber 8500B.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Ok då vet jag att det är som det ska även om det faktiskt känns ganska dåligt för ett så hypat och dyrt urverk. Min gamla GMT Master från -88 slog om perfekt utan minsta förvarning.

Jo, jag håller med. Datumväxlingen är ett av ytterst få förbättringsområden där Omega kunde lagt ner mer energi. Det fungerar förstås felfritt, men en snabbare växlingsprocess och en konstruktion som inte varit så ETA-inspirerad (vilket också gäller ställverket) hade varit önskvärt. Icke desto mindre är urverksfamiljen state of the art och det bästa världen hittills skådat när det gäller mekaniska urverk i serieproduktion - laddat med tekniskt godis på en nivå vi tidigare bara kunnat drömma om.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Haha nä så farligt är det inte, sover ju oftast strax innan midnatt så slipper se fördärvet
Du har snart krängt av din Rolexar och har en Omega på armen snart igen!
Nu ska vi inte prata R.... i denna tråden...möjligt att det kompletteras med nån Omega framöver även om inget lockar jätte mkt just nu. Ska dock klämma o känna på den nya PO:s så fort jag hinner. Den ref du har är ändå en favorit...
 
År 2014; klockor sålda senare har dock ofta den gamla röda vinylboxen ändå (det fanns ju ett lager hos både tillverkaren och handlarna att göra slut på, därtill skedde bytet successivt) så det är ingen garanti att klockan kommer med träboxen bara för att den sålts senare.
Den andra generationen PO (alltså PO 8500, i produktion år 2011-2016) finns bara med kaliber 8500B.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för värdefull information!
En fråga till när jag ändå är i farten, PO GMT 43,5, finns den endast med 8605 och är det verket lika bra som 8500?
Tack på förhand:)
 
Tack för värdefull information!
En fråga till när jag ändå är i farten, PO GMT 43,5, finns den endast med 8605 och är det verket lika bra som 8500?
Tack på förhand:)

Kaliber 8500 är basverket som utgör grunden för alla andra i Omegas nya generation av manufakturkalibrar; kaliber 8605 är alltså ett 8500 med GMT-funktion.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
-45 sekunder på två veckor ger väl cirka -3 sek/dygn så det är ju inom ramarna för COSC, dock brukar Omega regulera klockorna så att de går aningen plus vilket alltid är att föredra och den nya METAS-standarden är 0 till +5 sek/dygn vilket är tuffare än COSC's -4 till +6 sek/dygn (vilket motsvarar en precision på 99,99%).

En förklaring till varför klockan går minus kan vara om du låter den vila i någon särskild position nattetid. I så fall kan det vara en god idé att pröva sig fram och se om klockan går plus i någon särskild position. Går den något minus i wristtime (vilket alltså är ovanligt med manufakturkalibrarna som bygger på 8500-serien) kan detta kompenseras med rätt position under natten vilket sammantaget kan ge en bättre precision. Men kolla hur klockan presterar på handleden; minusgång är irriterande i sig men börjar den göra sämre än -4 sek/dygn skulle jag tveklöst lämna in den då kaliber 8500G i din klocka är byggd för så mycket bättre precision.

Vänligen
Forumets undersköterska
Passar på att återkoppla efter att ha följt rådet att lägga den i en annan position när jag inte använder den.

Eftersom det inte en enda gång sen jag köpte den fått vila från handleden längre än gångreserven så har jag kunnat skippa snurran och lägga den på högkant istället. Så, resultatet då? Den tappar fortfarande, men den har bara tappat 4 sekunder på en månad. Det måste väl anses som godkänt? :)
 
Passar på att återkoppla efter att ha följt rådet att lägga den i en annan position när jag inte använder den.

Eftersom det inte en enda gång sen jag köpte den fått vila från handleden längre än gångreserven så har jag kunnat skippa snurran och lägga den på högkant istället. Så, resultatet då? Den tappar fortfarande, men den har bara tappat 4 sekunder på en månad. Det måste väl anses som godkänt? :)

Bra jobbat, det lönar sig ofta att pröva sig fram.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp