• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Såg även detta. Nyfiken på om det är så eller går i den riktningen?
Ryktas om det. Så sent som i somras gav jag dock 50 000 för en Seamaster Diver 300M med både länk och gummi hos en AD och det är väl en hyfsad rabatt. Varierar nog från AD till AD, men förhandlingsutrymmet verkar ha sjunkit på många nya modeller. Klart att priserna och förhandlingsutrymmet påverkas när Rolexutbudet torkat ut fullständigt.

Begagnatpriserna har också gått upp på senare tid och man riskerar inte att förlora alltför mycket när man köper en Omega. Om man ser tillbaks över ett antal år så är det snarare många som får tillbaks det de gav. Det är inte lite som Omega har höjt priserna.

Senast ändrad:
Vad är det som hindrar Omega att göra den här mindre och tunnare? :dead:

1631622489508.png

Har funderat ett tag o sett bilder o videos. Jag ville verkligen att det skulle uppstå kärlek idag… men…
FDAEEB2B-A779-4B8B-AD75-7E80E5C86825.jpeg

på avstånd ser det lovande ut…när vi närmade oss varandra då blev värmen till kyla.
Omega har på många sätt gjort en väldigt bra version av SMP med denna Bond modell. Caset, glaset, materialet o designen är verkligen en fullträff i min bok. Även länken ser ju så bra ut o känns vid första anblick helt magiskt bra….Men här tar allt slut för mig. Just länken är inte följsam runt handleden utan man får den där flygande effekten vilket jag vet att jag inte kan leva med. Låset & länken bygger även en hel del massa vilket gör att tillsammans så blir den delen tjockare än boetten. Riktigt synd på en annars väldigt lyckad modell. Visst man kan bära den på Nato eller annat band men det funkar inte för mig då jag så gärna ville att länken skulle funka. Fan… den är ju så snygg ändå.

Har funderat ett tag o sett bilder o videos. Jag ville verkligen att det skulle uppstå kärlek idag… men…
FDAEEB2B-A779-4B8B-AD75-7E80E5C86825.jpeg

på avstånd ser det lovande ut…när vi närmade oss varandra då blev värmen till kyla.
Omega har på många sätt gjort en väldigt bra version av SMP med denna Bond modell. Caset, glaset, materialet o designen är verkligen en fullträff i min bok. Även länken ser ju så bra ut o känns vid första anblick helt magiskt bra….Men här tar allt slut för mig. Just länken är inte följsam runt handleden utan man får den där flygande effekten vilket jag vet att jag inte kan leva med. Låset & länken bygger även en hel del massa vilket gör att tillsammans så blir den delen tjockare än boetten. Riktigt synd på en annars väldigt lyckad modell. Visst man kan bära den på Nato eller annat band men det funkar inte för mig då jag så gärna ville att länken skulle funka. Fan… den är ju så snygg ändå.
Just det du nämner om länken är precis min uppfattning också. Men jag kan undra om länken till slut "sätter sig" och blir lite mer följsam.
Men kanske bara är ett önsketänkande...vill så gärna ha en.

Alla Omega-proffs - tacksam för inspel på vad ett rimligt pris är för denna De Ville prestige från 2014. Schyst skick, inte servad men fullset givetvis. Tack!

Bilagor

• 242192008_600902407907772_2031592496804822445_n.jpg
    242192008_600902407907772_2031592496804822445_n.jpg
    429 KB · Visningar: 12
Är det någon som har en Speedmaster Moonphase 44.25mm (helst 304.30.44.52.01.001)? Hade gärna tagit lite feedback och bilder på en sån. Väldigt sugen på en.
Jag har precis köpt en blå med krokodilläder från 2018 i mycket bra skick. Jag har 18 cm. handled och tycker den sitter perfekt - upplevs inte stor eller hög och är lätt på handleden. Alla visare linjerar perfekt förutom datumet som är en aning fel. C:a -1 s/d, stoppuret påverkar inte märkbart

Jag har precis köpt en blå med krokodilläder från 2018 i mycket bra skick. Jag har 18 cm. handled och tycker den sitter perfekt - upplevs inte stor eller hög och är lätt på handleden. Alla visare linjerar perfekt förutom datumet som är en aning fel. C:a -1 s/d, stoppuret påverkar inte märkbart
Månen är väldigt verklighetstrogen. Fotsteget stör inte, vilket jag befarade, utan går knappt att urskilja med blotta ögat. Inte ens med ett förstoringsglas går det att se att det är ett fotsteg som anas. En lupp kanske förstorar mer.

Min nya lilla samling Omegor. Månfasen blir vinterklocka då månen syns mest, POn på sommaren då man kan bada och för att variera lite, och guldtresoren vid enstaka tillfällen. Jag tror det räcker så här. Kanske en AT worldtimer.

Bilagor

• AE48E044-F9D4-42CB-AC50-7F7DEAF5536D.jpeg
    AE48E044-F9D4-42CB-AC50-7F7DEAF5536D.jpeg
    404.4 KB · Visningar: 11
  • A90CEBEA-8801-401D-9F72-487111CC4DDE.jpeg
    A90CEBEA-8801-401D-9F72-487111CC4DDE.jpeg
    372.3 KB · Visningar: 13
  • 7890A6A4-E255-47C0-879C-574F616F0786.jpeg
    7890A6A4-E255-47C0-879C-574F616F0786.jpeg
    353.5 KB · Visningar: 12
Köpte denna nyligen men kronan skruvar inte in så den skulle behöva ses över och ev få ny krona/kronhals. Säkert skulle inte en allmän service skada heller. Någon som har några tips på urmakare i Stockholmstrakten som kan tänkas fixa detta eller är det bara AD som kan få fram delar numera?

D1F68237-0FD2-4370-8C07-92D719262005.jpeg

Ryktas om det. Så sent som i somras gav jag dock 50 000 för en Seamaster Diver 300M med både länk och gummi hos en AD och det är väl en hyfsad rabatt. Varierar nog från AD till AD, men förhandlingsutrymmet verkar ha sjunkit på många nya modeller. Klart att priserna och förhandlingsutrymmet påverkas när Rolexutbudet torkat ut fullständigt.

Begagnatpriserna har också gått upp på senare tid och man riskerar inte att förlora alltför mycket när man köper en Omega. Om man ser tillbaks över ett antal år så är det snarare många som får tillbaks det de gav. Det är inte lite som Omega har höjt priserna.
Var i Italien för 3 veckor sedan och min vän köpte en Seamaster 300, dem kunde erbjuda rejäla rabatter på upp till 25-30% på samtliga Omega. Säkert mer om man tryckte på. Men vet inte exakt hur det är i sverige nu.

Håller på att experimentera lite med "manuell ruckning" om man kan kalla det så? Dvs att låta klockan vila i olika positioner över natten för att se om jag kan få den att gå snabbare (går just nu ca -3 sek per dygn). Har läst att (iaf Rolex-klockor) kan förvaras med tavlan uppåt för att gå snabbare men har inte lyckats. Gäller det även Omegas 8900 verk, för jag har inte lyckats... Har (kanske lite halvhjärtat) provat olika positioner men ser ingen märkbar förändring alls faktiskt.

Någon som har erfarenhet?

Håller på att experimentera lite med "manuell ruckning" om man kan kalla det så? Dvs att låta klockan vila i olika positioner över natten för att se om jag kan få den att gå snabbare (går just nu ca -3 sek per dygn). Har läst att (iaf Rolex-klockor) kan förvaras med tavlan uppåt för att gå snabbare men har inte lyckats. Gäller det även Omegas 8900 verk, för jag har inte lyckats... Har (kanske lite halvhjärtat) provat olika positioner men ser ingen märkbar förändring alls faktiskt.

Jag har en PO med 8900 och har hittat positioner som gör att jag inte behövt ställa klockan sen dec. ifjol. Vilka positioner det gäller kan variera över tid också. Det gäller dock att verket går så pass exakt att det finns lägen där verket fortar sig resp. drar sig för att det ska funka. -3s/d är nog för långt ifrån.

Så här ser det ut med min Aqua Terra med 8800-verk.
Screenshot_20210921-111036_WatchCheck.jpg

Under användning går den ganska exakt, något fort. Vilar jag den med tavlan uppåt fortar den sig rätt ordentligt. Ställer jag den på högkant med 12an neråt så sackar den sig något.
Som @Stefan78 säger, och som du själv är inne på, så gäller det att hitta en balans.
Ladda hem en app och mät, det går inte att gå på magkänsla.

Så här ser det ut med min Aqua Terra med 8800-verk.

Under användning går den ganska exakt, något fort. Vilar jag den med tavlan uppåt fortar den sig rätt ordentligt. Ställer jag den på högkant med 12an neråt så sackar den sig något.
Som @Stefan78 säger, och som du själv är inne på, så gäller det att hitta en balans.
Ladda hem en app och mät, det går inte att gå på magkänsla.

Tack för input!
Ja, jag har använt mig av Toolwatch-appen men har som sagt inte kunnat läsa ut något mönster. Kanske måste göra mycket fler mätningar innan man kan dra någon bättre slutsats. Jag ska prova ha den med tavlan upp ett par nätter så får vi se om det blir bättre.

Tack!

Tillbaka
Topp