• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Baby Speedmaster
92F2E839-0644-4F3D-BAEA-553C510455DC.jpeg

Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner.
Nä det är många faktorer som spelar in i gången och inget urverk är lika som ett annat. Urmakaren ser till att det går inom specifikation vid montering. En del ur läggs mer tid på att få att gå mer rätt vid fler positioner men det är tidskrävande och ibland accepteras att den sticker iväg i viss position bara den går inom spec vid användande. På en del verk brukar det stå tex "adjusted to six positions" för att marknadsföra att man lagt tid på detta.

Hej!
Är det någon kunnig som tro sig veta vilken modell/år denna klocka är?
Fick den av min morfar som borde haft den sedan 60 talet ngn gång.
vore roligt att ha lite mer fakta.

Allt gott

/Jonas

Bilagor

• 32F8CA4C-39A2-4930-99BC-6BF91F207CFE.jpeg
    32F8CA4C-39A2-4930-99BC-6BF91F207CFE.jpeg
    329.3 KB · Visningar: 5
Nytt från Omega!

1632415323538.png

1632415347908.png

Snygga, alla varianterna. Men hade hellre sett manuell och mindre än 43 mm. Varför ha modernaste automatverket i en klocka som ska andas vintage 40-tal? När man redan sitter på vettigare manuella alternativ?

Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner. fortade sig med tavlan neråt
Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner.
Från början fortade min 8900 sig med tavlan neråt, men efter ett halvår började hon dra sig i det läget och då var det tavlan upp som gällde för att justera gången.
Min 9904 går fortast (+_0) med kl. sex uppåt. Prova vidare, men jag tror nog att du måste låta rugga verket för att få den på plussidan.

Är det någon som fått nya 321an som kan bjuda på wristshots och dela med sig av hur den sitter på handleden, bärs den stort? På många av bilderna tycker jag det ser ut så.

Jag har en fråga där jag egentligen inte hittade någon bättre tråd att ta den i.
Jag har en avlägsen kollega på jobbet som jag har sett i videomötena med en SMP, äldre modell.
Idag fick jag se den i verkligheten för första gången.

Jag vågade inte fråga, men jag gissar att det är en fejk då sekundvisaren hoppar tio sekunder i taget!
Har ni hört om något sånt någon gång?
Sekundvisaren stod alltså still i tio sekunder för att då hoppa tio sekunder fram i ett svep osv.
Jag menar, även om det varit en fejk med ett billigt kinesiskt verk så hade sekundvisaren ju flutit fram?
Eller finns det kvartsverk som fungerar såhär av någon anledning?

Jag har en fråga där jag egentligen inte hittade någon bättre tråd att ta den i.
Jag har en avlägsen kollega på jobbet som jag har sett i videomötena med en SMP, äldre modell.

Jag vågade inte fråga, men jag gissar att det är en fejk då sekundvisaren hoppar tio sekunder i taget!
Sekundvisaren stod alltså still i tio sekunder för att då hoppa tio sekunder fram i ett svep osv.
Jag menar, även om det varit en fejk med ett billigt kinesiskt verk så hade sekundvisaren ju flutit fram?
Är du säker på att det var så mycket som 10 sekunder? Quartzverk har indikering på låg batterispänning men dom brukar då hoppa en tre, max fem sekunder.

Antagligen ett kvartsur som indikerar att det är dags att byta batteriet.

Hej!
Är det någon kunnig som tro sig veta vilken modell/år denna klocka är?
Fick den av min morfar som borde haft den sedan 60 talet ngn gång.
vore roligt att ha lite mer fakta.

Allt gott

/Jonas
Har en likadan efter min farfar. Jag är också intresserad om någon har mer fakta om tex årtal, modell mm

Bilagor

• E355C046-5A60-4CE5-BA82-2B6B659575C2.jpeg
    E355C046-5A60-4CE5-BA82-2B6B659575C2.jpeg
    337.5 KB · Visningar: 5
Har en likadan efter min farfar. Jag är också intresserad om någon har mer fakta om tex årtal, modell mm
Om man vill veta exakt så behöver klockan öppnas. På många gamla Omega så står referens nr. på insida baklock. Brukar även finnas ett serienummer på verket som kan användas för att bestämma tillverkningsår med hjälp av omvandlingsguider på nätet.

Tillbaka
Topp