Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä det är många faktorer som spelar in i gången och inget urverk är lika som ett annat. Urmakaren ser till att det går inom specifikation vid montering. En del ur läggs mer tid på att få att gå mer rätt vid fler positioner men det är tidskrävande och ibland accepteras att den sticker iväg i viss position bara den går inom spec vid användande. På en del verk brukar det stå tex "adjusted to six positions" för att marknadsföra att man lagt tid på detta.Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner.
Har inte sett den kombon förut men jävligt fräscht var det!Korspostar från speedy-tråden:
Finns det någon med 3861 som även äger en Aqua terra 41mm? Förstår att det är ett långskott men är nyfiken på om speedylänken funkar på AT? Har sett att AT gummi funkar på speedy så kan inte vara
heeelt off?
![]()
Snygga, alla varianterna. Men hade hellre sett manuell och mindre än 43 mm. Varför ha modernaste automatverket i en klocka som ska andas vintage 40-tal? När man redan sitter på vettigare manuella alternativ?Nytt från Omega!
![]()
![]()
![]()
Omega Speedmaster Chronoscope Collection - Hands-on Review, Price
A new take on the Speedmaster with new case, new movement, new dial... We review the new Omega Speedmaster Chronoscope collection.monochrome-watches.com
Den är väl manuell?Snygga, alla varianterna. Men hade hellre sett manuell och mindre än 43 mm. Varför ha modernaste automatverket i en klocka som ska andas vintage 40-tal? När man redan sitter på vettigare manuella alternativ?
Jag var tveksam först, då jag tyckte det var för rörigt på tavlan, men man vänjer sig.Vit/silver tavla oxå, snygg som fan tycker jag.
![]()
Baksidan var ju riktigt läcker oxå.
Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner. fortade sig med tavlan neråt
Från början fortade min 8900 sig med tavlan neråt, men efter ett halvår började hon dra sig i det läget och då var det tavlan upp som gällde för att justera gången.Tänkte mest att de borde uppföra sig liknande eftersom det är samma kaliber men kanske många aspekter som påverkar. Har provat krona ner nu i natt och det resulterade i -6 s/d. Ska prova fler positioner.
Passar ej tyvärr.Korspostar från speedy-tråden:
Finns det någon med 3861 som även äger en Aqua terra 41mm? Förstår att det är ett långskott men är nyfiken på om speedylänken funkar på AT? Har sett att AT gummi funkar på speedy så kan inte vara
heeelt off?
![]()
Passar ej tyvärr.
Förlåt, mitt fel. Såklart den är, men rätta mig om jag har fel den bygger på en automat?Den är väl manuell?
Inte lätt att hålla koll på Omegas oändliga katalog av referensnummer och urverkFörlåt, mitt fel. Såklart den är, men rätta mig om jag har fel den bygger på en automat?
Tack för korrigeringen.
Ja, den är ju manuell!Den är väl manuell?
Är du säker på att det var så mycket som 10 sekunder? Quartzverk har indikering på låg batterispänning men dom brukar då hoppa en tre, max fem sekunder.Jag har en fråga där jag egentligen inte hittade någon bättre tråd att ta den i.
Jag har en avlägsen kollega på jobbet som jag har sett i videomötena med en SMP, äldre modell.
Idag fick jag se den i verkligheten för första gången.
Jag vågade inte fråga, men jag gissar att det är en fejk då sekundvisaren hoppar tio sekunder i taget!
Har ni hört om något sånt någon gång?
Sekundvisaren stod alltså still i tio sekunder för att då hoppa tio sekunder fram i ett svep osv.
Jag menar, även om det varit en fejk med ett billigt kinesiskt verk så hade sekundvisaren ju flutit fram?
Eller finns det kvartsverk som fungerar såhär av någon anledning?
Är du säker på att det var så mycket som 10 sekunder? Quartzverk har indikering på låg batterispänning men dom brukar då hoppa en tre, max fem sekunder.
Antagligen ett kvartsur som indikerar att det är dags att byta batteriet.Jag har en fråga där jag egentligen inte hittade någon bättre tråd att ta den i.
Jag har en avlägsen kollega på jobbet som jag har sett i videomötena med en SMP, äldre modell.
Idag fick jag se den i verkligheten för första gången.
Jag vågade inte fråga, men jag gissar att det är en fejk då sekundvisaren hoppar tio sekunder i taget!
Har ni hört om något sånt någon gång?
Sekundvisaren stod alltså still i tio sekunder för att då hoppa tio sekunder fram i ett svep osv.
Jag menar, även om det varit en fejk med ett billigt kinesiskt verk så hade sekundvisaren ju flutit fram?
Eller finns det kvartsverk som fungerar såhär av någon anledning?
Har en likadan efter min farfar. Jag är också intresserad om någon har mer fakta om tex årtal, modell mmHej!
Är det någon kunnig som tro sig veta vilken modell/år denna klocka är?
Fick den av min morfar som borde haft den sedan 60 talet ngn gång.
vore roligt att ha lite mer fakta.
Allt gott
/Jonas
Om man vill veta exakt så behöver klockan öppnas. På många gamla Omega så står referens nr. på insida baklock. Brukar även finnas ett serienummer på verket som kan användas för att bestämma tillverkningsår med hjälp av omvandlingsguider på nätet.Har en likadan efter min farfar. Jag är också intresserad om någon har mer fakta om tex årtal, modell mm
Verkligen en sport Omega bemästrar.AR behandlingen är![]()
![]()