• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
20211120_184824.jpg
20211120_184854.jpg
20211120_184918.jpg

Svarar mig själv; fått pris på 650 kr från återförsäljare.
Det var inte så farligt!

Om jag får skarva lite här:
Nån som vet skillnaden i längd mellan en helöänk och två halvlänk?
Upplever ATn lite tight med en halvlänk. Två halvlänk känns lite slappt, men blir den tightare än två halvlänk med en hellänk istället för den halva som sitter där nu? (fattar ni vad jag menar? Det gör knappt jag)

Det var inte så farligt!

Om jag får skarva lite här:
Nån som vet skillnaden i längd mellan en helöänk och två halvlänk?
Upplever ATn lite tight med en halvlänk. Två halvlänk känns lite slappt, men blir den tightare än två halvlänk med en hellänk istället för den halva som sitter där nu? (fattar ni vad jag menar? Det gör knappt jag)
Enligt vad jag ätt dem till är halvlänk 6mm och hellänk 8mm så har man 3 halvlänkar till sin klocka får man "alla" möjliga kombinationer i inkrement av 2mm (enligt vad jag räknat på iaf).

Jag förstår nog vad du menar, och skulle säga att det är därför jag köper en extra halvlänk för jag behöver 3 x 6mm = 18mm (3 halvlänkar) istället för 2 x 8mm = 16mm (2 hellänkar) för att den ska sitt perfekt. Jag har provat med 2x6 + 1x8 = 20mm och då är den för lös och med 2x8 är den liiite för tight.

Enligt vad jag ätt dem till är halvlänk 6mm och hellänk 8mm så har man 3 halvlänkar till sin klocka får man "alla" möjliga kombinationer i inkrement av 2mm (enligt vad jag räknat på iaf).

Jag förstår nog vad du menar, och skulle säga att det är därför jag köper en extra halvlänk för jag behöver 3 x 6mm = 18mm (3 halvlänkar) istället för 2 x 8mm = 16mm (2 hellänkar) för att den ska sitt perfekt. Jag har provat med 2x6 + 1x8 = 20mm och då är den för lös och med 2x8 är den liiite för tight.
Precis. Då ska jag testa byta halvan till en hel. Tror 2mm till är tillräckligt.
Sitter bra oftast, men blir man varm är det obekvämt.

Väldigt fin färg combo! Reagerar dock över att den kändes så liten i jämförelse med Tudor Chronon, vad är det för storlek på Omegan?
Den är 42 så egentligen större än Tudorn som är 41 men det kan delvis vara vinkeln men främst känns Omegan mindre och bärs mer som en 40 pga luggarna som är mindre. 👍

Hej!
Har nyligen införskaffat ett Omega seamaster Aqua terra från 2005 med ref 2504.30. Tyvärr är länken lite kort, endast 17 cm. Är det någon som vet om dessa länkbitar fortfarande går att beställa via omega? Eller finns det någon här som kan sälja länkbitar?

Kul att se den i tråden. Inte så vanlig ännu? En tidigare på ks? Hur känns den nu @Hebbe?

provade den i två utförande i veckan. Vad är trådens tankar? Fördel/nackdelar jämfört med ”vanliga” modellen? Förutom priset då…

bjuder på två bilder:

2CD7E45E-DA67-4FB7-AB27-0508BA4E448F.jpeg

924DB31B-A9CA-474A-BB9E-4C338C337AB1.jpeg
Jag tycker den är kanon. Gillar att allt är borstat. Kupade glaset. Färgerna o den varma tonen. Länken väldigt bekväm. Hela paketet är lätt tack vare titan o sitter bra på min handled. Den är även lite ”tunnare”vilket man märker snabbt om man haft stål SMP i nuvarande kollektionen. Natot ska testat framöver så snart jag fått hem det

Craig Smp är helt klart den Smp jag hittills varit mest nöjd med.

Senast ändrad:
Jag tycker den är kanon. Gillar att allt är borstat. Kupade glaset. Färgerna o den varma tonen. Länken väldigt bekväm. Hela paketet är lätt tack vare titan o sitter bra på min handled. Den är även lite ”tunnare”vilket man märker snabbt om man haft stål SMP i nuvarande kollektionen. Natot ska testat framöver så snart jag fått hem det

Craig Smp är helt klart den Smp jag hittills varit mest nöjd med.
Tack! Tycker också att titanlänk/mesh lyfter klockan. La en beställning. Och gillar att den inte är så tjock. Överväger Erikas band före Nato, får leta efter inspiration medan väntan på att klockan skall dyka upp.

Tack! Tycker också att titanlänk/mesh lyfter klockan. La en beställning. Och gillar att den inte är så tjock. Överväger Erikas band före Nato, får leta efter inspiration medan väntan på att klockan skall dyka upp.
Har et band från Erikas som borde passa riktigt bra så borde nog faktisk prova det någon dag. Kan ta lite bidler när jag kommer så långt 🙂
2CBC7728-C5AB-46FF-9D8C-50F54D3FCD5E.jpeg
E324A4E3-0AA9-43DB-A9F1-09C98AC38AA5.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp