• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 309 47.9%

  • Totala väljare
    645

Lauda

Patek
2-Faktor
ECA6AAF3-6583-4CE9-A58C-C2973B6A4F7D.jpeg
 

Bergets

Panerai
Smart eller crazy? Köpte min andra pre-bond igår, en two tone midsize automatic NOS, dvs aldrig använd. Kommer med originalbox, cert. Har bara köpt den som investering. Sitta på den ett par år o sälja sedan. 31000 på Chrono24 men fick den för 28000 på säljarens egen hemsida.
3C11A1F9-EF00-46FE-B62D-295C0C35C491.jpeg
Riktigt fin, jag hade exakt en sådan för kanske två år sedan - dock välanvänd, supertrevlig :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fick tillbaka min Omega Aqua Terra (Master Chronometer från 2018) från garanti service för 2-3v sedan och tycker att uppdraget nu är mycket trögare/segare än innan servicen. När jag manuellt drar upp klockan genom att vrida kronan åt ett och samma håll hela tiden (istället för fram o tillbaka som vissa gör när de vrider upp den) så börjar det gå segare och segare och så när jag släpper kronan kan jag se att den långsamt snurrar något halv-varv tillbaka. (Tolkar det själv som att ngn packning håller i mot eller till o med snurrar upp sig som ett gummiband)

Skulle ni säga att detta är normalt? Att det kommer "gå till sig" med lite användning? Eller ska man ta och lämna tillbaka klockan till service igen?
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Fick tillbaka min Omega Aqua Terra (Master Chronometer från 2018) från garanti service för 2-3v sedan och tycker att uppdraget nu är mycket trögare/segare än innan servicen. När jag manuellt drar upp klockan genom att vrida kronan åt ett och samma håll hela tiden (istället för fram o tillbaka som vissa gör när de vrider upp den) så börjar det gå segare och segare och så när jag släpper kronan kan jag se att den långsamt snurrar något halv-varv tillbaka. (Tolkar det själv som att ngn packning håller i mot eller till o med snurrar upp sig som ett gummiband)

Skulle ni säga att detta är normalt? Att det kommer "gå till sig" med lite användning? Eller ska man ta och lämna tillbaka klockan till service igen?
Skulle höra av mig till urmakaren. Hade ett liknande problem med min Zodiac. Den blev också segare och segare när man vred upp den. Snurrade dock inte tillbaka som din gör. På min klocka gick till slut stammen till kronan av och den fick åka på service :(
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Skulle höra av mig till urmakaren. Hade ett liknande problem med min Zodiac. Den blev också segare och segare när man vred upp den. Snurrade dock inte tillbaka som din gör. På min klocka gick till slut stammen till kronan av och den fick åka på service :(
Tack för input, får svänga förbi o diskutera med urmakaren helt enkelt (nu har ju han själv inte gjort servicen då det var garanti hos Swatch, men hoppas de kan föreslå vad som bör göras iaf).
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Tack för input, får svänga förbi o diskutera med urmakaren helt enkelt (nu har ju han själv inte gjort servicen då det var garanti hos Swatch, men hoppas de kan föreslå vad som bör göras iaf).
Hoppas du får ett vettigt svar! :) Alltid bättre att vara på säkra sidan och kolla med en yrkeskunnig tänker jag!
 

Erkkn

Cartier
Fick tillbaka min Omega Aqua Terra (Master Chronometer från 2018) från garanti service för 2-3v sedan och tycker att uppdraget nu är mycket trögare/segare än innan servicen. När jag manuellt drar upp klockan genom att vrida kronan åt ett och samma håll hela tiden (istället för fram o tillbaka som vissa gör när de vrider upp den) så börjar det gå segare och segare och så när jag släpper kronan kan jag se att den långsamt snurrar något halv-varv tillbaka. (Tolkar det själv som att ngn packning håller i mot eller till o med snurrar upp sig som ett gummiband)

Skulle ni säga att detta är normalt? Att det kommer "gå till sig" med lite användning? Eller ska man ta och lämna tillbaka klockan till service igen?


Hmm, upplever samma sak på min Speedmaster 3861 😮😔

Men drar alltid upp den uppåt/från mig och den har samma tendens som du säger att den vill dra tillbaka kronan lite i slutet av uppdraget. Ska testa dra upp den åt andra hållet vilket också verkar gå efter att idag kikar i manualen...
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hmm, upplever samma sak på min Speedmaster 3861 😮😔

Men drar alltid upp den uppåt/från mig och den har samma tendens som du säger att den vill dra tillbaka kronan lite i slutet av uppdraget. Ska testa dra upp den åt andra hållet vilket också verkar gå efter att idag kikar i manualen...
Ja, precis, jag drar alltid upp den som du beskriver (vrider uppåt/från mig om o om igen), men jag har sett många som vrider fram o tillbaka och då får jag inte "gummibands effekten" på min AT. Men jag vred alltid upp den på samma sätt innan service också och då upplevde jag inte att det blev trögare o trögare. Så antingen är det ngn packning eller liknande som ligger lite fel eller också är det bara att packningarna är nya och så kommer det slitas till om ett tag.
 

Erkkn

Cartier
Ja, precis, jag drar alltid upp den som du beskriver (vrider uppåt/från mig om o om igen), men jag har sett många som vrider fram o tillbaka och då får jag inte "gummibands effekten" på min AT. Men jag vred alltid upp den på samma sätt innan service också och då upplevde jag inte att det blev trögare o trögare. Så antingen är det ngn packning eller liknande som ligger lite fel eller också är det bara att packningarna är nya och så kommer det slitas till om ett tag.

Ska låta den gå "tom" sen ska jag känna på uppdragen, var bara så inne på att man kunde dra upp den åt ett håll...

Fortsättning följer...
 

fredrikwts

Breitling
Hej

är sugen på ett gummiarmband till den planet ocean som är på bild. Original orange har inte samma nyans som ringen. Tänker nåt som har samma nyans, eller ett vitt? Eller nåt annat som passar? Helst vill jag ha med vikspänne men är inte viktigaste
 

Bilagor

  • 17A1C4D4-DB75-4023-8B49-00C48F7EA5BF.jpeg
    17A1C4D4-DB75-4023-8B49-00C48F7EA5BF.jpeg
    415 KB · Visningar: 12

Bjornens

Omega
Kul att se den i tråden. Inte så vanlig ännu? En tidigare på ks? Hur känns den nu @Hebbe?

provade den i två utförande i veckan. Vad är trådens tankar? Fördel/nackdelar jämfört med ”vanliga” modellen? Förutom priset då…

bjuder på två bilder:

2CD7E45E-DA67-4FB7-AB27-0508BA4E448F.jpeg


924DB31B-A9CA-474A-BB9E-4C338C337AB1.jpeg
Var på klocksafari i München idag och konstaterar att denna är slut överallt. De pratade om väntetid på ca 6mån nu då den sålt enormt bra. Glad att jag köpte min i tid…
 
Topp