• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 310 47.6%

  • Totala väljare
    651

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Dagens Omega (och numera den enda som finns kvar i lådan🤯)
36D8FDFC-7353-4BF6-BBD9-0210ADD0EB6B.jpeg
Säljer du av för att möjliggöra något stortköp?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Säljer du av för att möjliggöra något stortköp?
Som vanligt så flippr jag runt lite då jag alltid är på jakt efter nåt nytt😃 Den här gången blev det en, om man nu ens får säga det i denna tråd…
Tudor Black Bay 58 Bronze Boutique Edition, som jag tänkt ha under OWG March
Men är på jakt efter en fin Speedy Mark II också, så helt Omega-lös ska jag nog inte bli!
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Som vanligt så flippr jag runt lite då jag alltid är på jakt efter nåt nytt😃 Den här gången blev det en, om man nu ens får säga det i denna tråd…
Tudor Black Bay 58 Bronze Boutique Edition, som jag tänkt ha under OWG March
Men är på jakt efter en fin Speedy Mark II också, så helt Omega-lös ska jag nog inte bli!
Önskar lycka till i sökandet! 😊
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte sett den förut. 80-tal? Hur funkar den? Är det en tiominutersvisare till höger och 60 min. längst ner?
Den är rätt ovanlig som jag förstått det, åtminstone med guldig tavla. Vanligare med svart tavla.
Min hae ref. 386.1031 och är från 1991.

Subdial höger: Mäter tiondels sekund (kronograf)
Subdial vänster: Mäter timmar (kronograf)
Sundial nere: Swkundvisning (inte kronograf)
Vid de ”vanliga visarna” finns två kronografvisare, även om en gömmer sig bakom den andra så att det bara ser ut som en, vilka mäter sekunder och minuter (kronograf).

Här har du ett exempel:
Enligt bilden har kronografen mätt 0 timmar, 0 minuter, 21 sek, 4 tiondels sek = 21,4 sek
1216918C-72C3-4A4C-BF07-10A3CB9FCDD0.jpeg
 
Den är rätt ovanlig som jag förstått det, åtminstone med guldig tavla. Vanligare med svart tavla.
Min hae ref. 386.1031 och är från 1991.

Subdial höger: Mäter tiondels sekund (kronograf)
Subdial vänster: Mäter timmar (kronograf)
Sundial nere: Swkundvisning (inte kronograf)
Vid de ”vanliga visarna” finns två kronografvisare, även om en gömmer sig bakom den andra så att det bara ser ut som en, vilka mäter sekunder och minuter (kronograf).

Här har du ett exempel:
Enligt bilden har kronografen mätt 0 timmar, 0 minuter, 21 sek, 4 tiondels sek = 21,4 sek
1216918C-72C3-4A4C-BF07-10A3CB9FCDD0.jpeg
Smart och lättavläst!
 

Willen95

Omega
Någon som kan rekommendera en bra urmakare i Sthlm för omega? Min sambo ärvde en omega kvartsare nyligen och behöver batteribyte och övrig service.
 

Matte96

Omega
2-Faktor
2EB9E030-ADF1-4839-87E6-D564A1B9E15B.jpeg

Hej alla på KS
Har precis fått hem Omega till sambon
En Seamaster 300M 36mm 23.52.2000
Köptes via Chrono24 av en riktigt klockbutik i Tyskland. Har fått bra omdömen.
Allting ser bra ut, klockan verkar okej och håller tiden fint. Referensnumret verkar också okej
Dock så är informationen på spännet lasergraverat. När jag googlar på det så får jag både ris och ros. En del säger att det skall vara så och andra inte.
En till synes identisk klocka såldes i sverige för någon år sedan och den var äkta och jag ser inte skillnad
Hade ni lämnat in klockan till en återförsäljare och dubbelkollat den eller kan man vara lugn?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
2EB9E030-ADF1-4839-87E6-D564A1B9E15B.jpeg

Hej alla på KS
Har precis fått hem Omega till sambon
En Seamaster 300M 36mm 23.52.2000
Köptes via Chrono24 av en riktigt klockbutik i Tyskland. Har fått bra omdömen.
Allting ser bra ut, klockan verkar okej och håller tiden fint. Referensnumret verkar också okej
Dock så är informationen på spännet lasergraverat. När jag googlar på det så får jag både ris och ros. En del säger att det skall vara så och andra inte.
En till synes identisk klocka såldes i sverige för någon år sedan och den var äkta och jag ser inte skillnad
Hade ni lämnat in klockan till en återförsäljare och dubbelkollat den eller kan man vara lugn?
Visa gärna bild på vad du menar?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
A28FEA3B-51ED-446C-9F41-1F781A266EB0.jpeg

35BD7499-AD89-4B8C-9CC8-7289EDE01308.jpeg

Såhär ser det ut på 36mm
D593E68D-4BD2-4C8A-9402-2F5E8661781B.jpeg

Såhär ser det ut på min 40mm
OK, då är jag med, min 41mm SMPc från 2015 ser ut som din sista bild. Din 36mm ser ev ut att ha lite sämre finish men är ju oxå mer sliten, så svårt att säga (och jag är absolut ingen export) och är väl absolut inget ovanligt att det används lite olika tekniker o utseenden från samma tillverkare.
 
Topp