• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Nicke L

Audemars
2-Faktor
C0105FF5-8DDB-412E-8420-890A1E107311.jpeg
Den tavlan är magisk i solskenet!!!
 

Daniel_st

Cartier
Fråga, jag har aldrig behövt dra upp min aquaterra under det året jag haft den utan den har bara tickat på. Är eventuellt på gång att köpa en till med urverket 8800 för att ha något fint som ombyte. När man skall dra upp både 8800 och 8900 kan man dra dem för mycket så något skadas? Hört blandat om de här.

Inga problem med att låta ena klockan ligga någon månad och bara vila?
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Fråga, jag har aldrig behövt dra upp min aquaterra under det året jag haft den utan den har bara tickat på. Är eventuellt på gång att köpa en till med urverket 8800 för att ha något fint som ombyte. När man skall dra upp både 8800 och 8900 kan man dra dem för mycket så något skadas? Hört blandat om de här.

Inga problem med att låta ena klockan ligga någon månad och bara vila?
Jag låter de bara ligga. Drar kanske 25 varv och så använder jag dem. Dessa två kanske jag använder någon gång då och då per månad. Typ kanske 3-4 dagar. Fungerar utmärkt.
0B82F4CE-6696-40AF-89EE-AB91DE050FB4.jpeg
67045241-50BB-4808-8B22-2AD5DA2989F9.jpeg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack för svar, kan man klanta till det och dra upp den för mycket?
Enligt mig kan man inte dra upp en automatisk klocka för mycket, de har en säkerhetskoppling mot det som gör att du till slut bara snurrar på kronan utan att det drar upp fjädern mer. Tror även många modernare manuella klockor har det skyddet, men äldre manuella hade/har ett stopp som man kunde vrida till och fortsatte man sen med mer kraft så kunde man pajja ngt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Enligt mig kan man inte dra upp en automatisk klocka för mycket, de har en säkerhetskoppling mot det som gör att du till slut bara snurrar på kronan utan att det drar upp fjädern mer. Tror även många modernare manuella klockor har det skyddet, men äldre manuella hade/har ett stopp som man kunde vrida till och fortsatte man sen med mer kraft så kunde man pajja ngt.
Automatiska måste kunna "kugga över" när de är fullt uppdragna eftersom de annars skulle överdras av automatiken. Tror inte manuella har detta, men rätta mig gärna.
 

Matte96

Omega
2-Faktor
2FE2C2D9-6BCA-4441-8180-399CCA0F10BC.jpeg

Hej alla!
Letar efter en väldigt specifik Omega. Hittar den dock ingenstans
Hur håller man bäst koll på om det gör det?
 
Automatiska måste kunna "kugga över" när de är fullt uppdragna eftersom de annars skulle överdras av automatiken. Tror inte manuella har detta, men rätta mig gärna.

Enligt mig kan man inte dra upp en automatisk klocka för mycket, de har en säkerhetskoppling mot det som gör att du till slut bara snurrar på kronan utan att det drar upp fjädern mer. Tror även många modernare manuella klockor har det skyddet, men äldre manuella hade/har ett stopp som man kunde vrida till och fortsatte man sen med mer kraft så kunde man pajja ngt.
En automat kan inte överdras, fjädern kuggar om bara och man kan höra ett klick. Det finns manuella som funkar så också, iaf. bland de med gångreserv.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Är Chrono24 att lita på. Hittat klockan hos en professionell säljare och allt verkar okej.
Har det fungerat bra för er att handla där ifrån?
C24 i sig är ju i stort sett bara en förmedlare (ibland säljer de egna klockor oxå), så det du får kolla på är om säljaren för just "din" klocka är att lita på (och så ev använda dig av C24s trusted checkout).

Som vanligt när det gäller att köpa så är det "köp säljaren", så gör din efterforskning och kolla att säljaren faktiskt existerar (även utanför C24), att de har funnits ett tag, att de har gjort flera affärer, att de har ett gäng trovärdiga reviews o.s.v.

(och är priset alldeles för bra för att vara sant så är det troligen inte sant :))

Edit: Med det sagt, så har jag köpt 2 klockor av 2 olika handlare via C24 utan några som helst problem, så känns det bra så går det bra!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Är Chrono24 att lita på. Hittat klockan hos en professionell säljare och allt verkar okej.
Har det fungerat bra för er att handla där ifrån?
Och ytterligare ett tips; kolla good guys & bad guys tråden för Chrono24 här på forumet:
(går att söka i enbart den tråden)

Där kanske just din handlare finns med, o då kan du ju skicka PM/DM till personen som köpt från din handlare och fråga vad han tyckte.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
C24 i sig är ju i stort sett bara en förmedlare (ibland säljer de egna klockor oxå), så det du får kolla på är om säljaren för just "din" klocka är att lita på (och så ev använda dig av C24s trusted checkout).

Som vanligt när det gäller att köpa så är det "köp säljaren", så gör din efterforskning och kolla att säljaren faktiskt existerar (även utanför C24), att de har funnits ett tag, att de har gjort flera affärer, att de har ett gäng trovärdiga reviews o.s.v.

(och är priset alldeles för bra för att vara sant så är det troligen inte sant :))

Edit: Med det sagt, så har jag köpt 2 klockor av 2 olika handlare via C24 utan några som helst problem, så känns det bra så går det bra!
Kunde inte förklarat det bättre än @johpe 😊👍
Jag har gjort ett köp via C24. Det gick väldigt smidigt. Handlaren var lokaliserad i Polen, altså inom EU.
@Matte96 du har bättre köparskydd om du köper från en auktoriserad återförsäljare än från en privatperson på C24. Men viktigast är att göra sin research och köpa säljaren.
Önskar lycka till!
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Är Chrono24 att lita på. Hittat klockan hos en professionell säljare och allt verkar okej.
Har det fungerat bra för er att handla där ifrån?
Jag tycker det fungerar bra. Lite bakgrundskontroll gör man ju alltid sedan blir det lite dyrare via C24 med 2,5 procent i valutapåslag. Jag köpte denna till dottern för 6350 euro med frakt + 2,5 procent och kunde få den för 6300 med frakt vid direktköp av butiken. Valde att ta den via C24 ändå. Kändes säkrare.
4D9BC35D-F42F-42A5-BAE9-D08C2238DBC4.jpeg
 
  • Like
Reactions: Man
Topp