• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Nice! Grattis.
Du måste ha original gummit. Det är otroligt! 😍
Köp ett billigt gummiband först o testa innan du går på Omegas svindyra gummiband. Ska du sedan ha ett viklås på får du gräva djupt - där du har stålarna. Det fanns ett svart, i princip helt nytt, Original med viklås 18 mm på Blocket för ett tag sedan för 990 bagis med kvitto och skyddspåse. Jag var nere i 900 + frakt men backade. Jag kom på att jag inte behövde detta. Bara viklåset hade man kunna sålt för 1000-1500. ⏰
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Köp ett billigt gummiband först o testa innan du går på Omegas svindyra gummiband. Ska du sedan ha ett viklås på får du gräva djupt - där du har stålarna. Det fanns ett svart, i princip helt nytt, Original med viklås 18 mm på Blocket för ett tag sedan för 990 bagis med kvitto och skyddspåse. Jag var nere i 900 + frakt men backade. Jag kom på att jag inte behövde detta. Bara viklåset hade man kunna sålt för 1000-1500. ⏰

Ang viklås så krävs ju också band gjorda för just viklås för att det ska bli bra så det blir ju extra dyrt av den anledningen också.

Vad är det som finns på blocket? Hittade ett viklås för 1500 men låter på ditt inlägg som det ska finnas ett band också?

I princip håller jag med om att man skulle köpa ett billigt gummiband för att testa grejen men problemet är att man inte får ens nästan samma känsla av ett annat gummi. Det här gummibandet är ganska speciellt i sin enkelthet (jag har testat mååånga). Bättre att låna eller gå till ad och klämma på en som redan sitter på gummi isf tycker jag.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Ang viklås så krävs ju också band gjorda för just viklås för att det ska bli bra så det blir ju extra dyrt av den anledningen också.

Vad är det som finns på blocket? Hittade ett viklås för 1500 men låter på ditt inlägg som det ska finnas ett band också?

I princip håller jag med om att man skulle köpa ett billigt gummiband för att testa grejen men problemet är att man inte får ens nästan samma känsla av ett annat gummi. Det här gummibandet är ganska speciellt i sin enkelthet (jag har testat mååånga). Bättre att låna eller gå till ad och klämma på en som redan sitter på gummi isf tycker jag.
Fanns på Blocket. Det såldes förra veckan. Ett riktigt klipp som jag ångrar att jag inte köpte.
 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Köp ett billigt gummiband först o testa innan du går på Omegas svindyra gummiband. Ska du sedan ha ett viklås på får du gräva djupt - där du har stålarna. Det fanns ett svart, i princip helt nytt, Original med viklås 18 mm på Blocket för ett tag sedan för 990 bagis med kvitto och skyddspåse. Jag var nere i 900 + frakt men backade. Jag kom på att jag inte behövde detta. Bara viklåset hade man kunna sålt för 1000-1500. ⏰
Nu har ju jag redan gummit så jag ska inte testa nå annat.
Ang att testa billigt först. Jag tycker inte man ska testa billigt först. Det är som natt och dag vad det gäller det mesta. Passform, keeper som sitter på plats och kvalitetsmässigt förstås.

Jag menar inte det med viklås btw 😊
 

J-P

Omega
2-Faktor
Har precis köpt min första ”riktiga” klocka och önskar lite tips på vad man ska ha för olika klockarmband?
Mvh Kalle
B15479C4-7EC2-4FD6-8C76-A620CB9A201E.jpeg
Grattis! Originalgummit är grymt bra. Kör länk på vintern och gummi på sommaren.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Härliga bilder som vanligt FilPro, trevlig fredag! 🙏🏻, är de tagna med DSLR/systemkamera?

-Tack @Hrvatista , det var snällt sagt🙏🏼 Jag tycker att det är ett bra sätt att hedra de klockor man uppskattar genom att fota dem.

Jag tar bilder med min iPhone 11 faktiskt. Ibland blir riktigt bra. Det får jag tacka @TheSpeedyShutter för som lärt mig hur man hanterar ljuset🙂
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Köp ett billigt gummiband först o testa innan du går på Omegas svindyra gummiband. Ska du sedan ha ett viklås på får du gräva djupt - där du har stålarna. Det fanns ett svart, i princip helt nytt, Original med viklås 18 mm på Blocket för ett tag sedan för 990 bagis med kvitto och skyddspåse. Jag var nere i 900 + frakt men backade. Jag kom på att jag inte behövde detta. Bara viklåset hade man kunna sålt för 1000-1500. ⏰
SMP-gummit går inte att ha till något viklås. Fast ”keeper” som i så fall måste skäras bort plus fyrkantiga hål. C-spänne gäller här.
3CADE34B-2152-4FA8-BE57-F2F5FBDB61A2.jpeg
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
SMP-gummit går inte att ha till något viklås. Fast ”keeper” som i så fall måste skäras bort plus fyrkantiga hål. C-spänne gäller här.
3CADE34B-2152-4FA8-BE57-F2F5FBDB61A2.jpeg
Konstigt. Jag är helt säker på att det satt ett viklås på - nästan säker känner jag nu ⛄️ Men jag har antagligen blandat ihop två annonser. Bra att du har koll. Jag har inte tråden kvar i Blocket. Då hade jag kunnat se bilden. Typ ett sådant var det.
018BA059-C6BF-4739-A620-4E3DF484A43D.png
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Konstigt. Jag är helt säker på att det satt ett viklås på - nästan säker känner jag nu ⛄️ Men jag har antagligen blandat ihop två annonser. Bra att du har koll. Jag har inte tråden kvar i Blocket. Då hade jag kunnat se bilden. Typ ett sådant var det.
018BA059-C6BF-4739-A620-4E3DF484A43D.png
Det du visar på bilden är ett gummi från förr iaf. Ser ut som butterfly-clasp med microjustering, man flyttar pinnarna för att justera längden. Men en sådan clasp passar liksom bara till sådana gummin med hål för dessa pinnar och inte till några läderband. Du såg/minns säkert rätt, det kan mycket väl ha varit ett äldre SMP-gummi.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Det finns en variant av OEM gummit för viklås också. Om pengarna verkligen brinner i fickan. Ska se om jag kan hitta länk

Här är iaf en skärmdump från TRF

564C480D-E85B-4E44-95D4-8FAC59B2C65C.png
74D7907E-915E-4D9D-B58E-44A1322CF7CD.png
Det är inte lätt att komma ihåg vad jag såg på Blocket. Vad jag dock kommer ihåg att jag var rätt långt in i dealen och bad säljare skicka det som ett Blocketpaket varav säljaren "tyckte det var jobbigt" och ville att jag skulle swisha direkt. Då skrev jag att "kan inte en säljare skicka med Blocketpaket" så ska man nog som köpare avstå affären. Sedan hörde jag inget mer. Jag tror jag har blandat ihop några annonser prismässigt. Det var nog strax under 2000 samt att det var längre tillbaks i tiden. November 2021 eller där omkring. Det finns säkert någon annan som såg den annonsen. En Stockholmsannons var det och bandet hade inte varit på en SMP utan möjligen på en Planet O men var på 20 mm. Det jag skrev först om för 900 (990) bagis var ett svart Omega Nato tror jag. Och det var en säljare från Västerås. Han ville inte heller skicka med Blocketpaket och då backade jag. Man svarar på för många annonser på Blocket. Blir det ingen affär så raderar jag trådarna. Mvh /P
 
Mina tester har visat att Omega specar mindre än vad verkligheten ger (sannolikt för att slippa reklamationer), har kollat och fått en 61-62 timmar på SMP med 8800 specat 55. I praktiken grejar en SMP 8800 att läggas ex sent fredag kväll och den tickar fortfarande på måndag morgon, din AT går ju lite längre. För att vara säker är det inga problem att kan dra lite manuellt med kronan medans den ligger.
Håller med - min Tresor med 8511 är specat 60, men går nästan 72 timmar, dock tappar de i gångavvikelse på slutet.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det är inte lätt att komma ihåg vad jag såg på Blocket. Vad jag dock kommer ihåg att jag var rätt långt in i dealen och bad säljare skicka det som ett Blocketpaket varav säljaren "tyckte det var jobbigt" och ville att jag skulle swisha direkt. Då skrev jag att "kan inte en säljare skicka med Blocketpaket" så ska man nog som köpare avstå affären. Sedan hörde jag inget mer. Jag tror jag har blandat ihop några annonser prismässigt. Det var nog strax under 2000 samt att det var längre tillbaks i tiden. November 2021 eller där omkring. Det finns säkert någon annan som såg den annonsen. En Stockholmsannons var det och bandet hade inte varit på en SMP utan möjligen på en Planet O men var på 20 mm. Det jag skrev först om för 900 (990) bagis var ett svart Omega Nato tror jag. Och det var en säljare från Västerås. Han ville inte heller skicka med Blocketpaket och då backade jag. Man svarar på för många annonser på Blocket. Blir det ingen affär så raderar jag trådarna. Mvh /P
Kan inte en köpare betala för varan innan den skickas ska man nog som säljare avstå affären 🙂
Jag hade hellre inte skickat iväg något med blocketpaket och läser du lite runt på forumet så finns det många varningar kring blocketpaket så tycker inte det är så konstigt att såga nej till det.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Kan inte en köpare betala för varan innan den skickas ska man nog som säljare avstå affären 🙂
Jag hade hellre inte skickat iväg något med blocketpaket och läser du lite runt på forumet så finns det många varningar kring blocketpaket så tycker inte det är så konstigt att såga nej till det.
Hade den legat här på KS så hade jag swishat direkt. ⛄️
 
Topp