• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.8%
  • Hesalit

Röster: 324 46.2%

• Totala väljare
    702
Otroligt bra AR! Det är som en fläck eller något i på glaset som syns vid omegaloggan. Jag antar att det AR:n som har blivit skadat?
IMG_5951.JPG

Otroligt bra AR! Det är som en fläck eller något i på glaset som syns vid omegaloggan. Jag antar att det AR:n som har blivit skadat?
IMG_5951.JPG
Ser mer ut som en fläck. ta en mjuk putsduk o snygga till. Fantastik AR på PO. Den är även snyggare än den nya. Den matta bezeln i grått är en fin kontrast. Bilden visar den bästa redfen enligt mig

På tal om AR
IMG_7962.JPG

Funderar på en ny MKII med Racingtavlan, vad tycker panelen?

Snodda bilder...
DSC_9053.jpg

omega-speedmaster-mark-2.jpg

Omega-Speedmaster-Mark-II-Chronograph-Co-Axial-Orange-racing-dial-ref.-327.10.43.50.06.001-4.jpg

Omega-Speedmaster-Mark-II-Chronograph-Co-Axial-Orange-racing-dial-ref.-327.10.43.50.06.001-2.jpg

En riktigt lyckad återkomst i mina ögon. Jag har haft originalet, en dinka från år 1970 med kaliber 861. Att jag sålde den klassar jag alltjämt som mitt kanske största misstag i klocksvängen. Har än så länge bara klämt på den nya skapelsen och den imponerar; tidlös design, ruskigt välbyggd och så har den ju kaliber 3330 med co-axial gång och kiselspiral i sitt inre. En klassiker i lyckad nytappning. Rimligt prissatt är den ju också.

Vänligen
Forumets undersköterska

En riktigt lyckad återkomst i mina ögon. Jag har haft originalet, en dinka från år 1970 med kaliber 861. Att jag sålde den klassar jag alltjämt som mitt kanske största misstag i klocksvängen. Har än så länge bara klämt på den nya skapelsen och den imponerar; tidlös design, ruskigt välbyggd och så har den ju kaliber 3330 med co-axial gång och kiselspiral i sitt inre. En klassiker i lyckad nytappning. Rimligt prissatt är den ju också.

Vänligen
Forumets undersköterska
Designen ser ut som den kräver speciellt fäste för länk eller band?

Kan inte riktgt släppa PO 2500 och har nosat upp en där säljaren säger att den är från 2013? Har ställt frågan om han menar utplockad 2013? Certet är ifyllt med penna så det har uppenbarligen varit tomt från början. Kan man med hjälp av klockans serienummer identifiera vilket år?
Skulle allt stämma och det är en sen PO 2011-2012 är jag redo att klippa den. Tanken är att byta tavla till den vanliga med vit 6, 12 0 9
IMG_1816.jpg

Den kan omöjligen vara från år 2013; däremot finns det förstås gott om PO 2500D uttagna år 2013 som är tillverkade år 2011. Skicka iväg klockans serienummer till "Archer" på Omega Forums så kan han kolla i Omegas Extranet vilken version av kaliber 2500 som klockan har. Är den uttagen år 2013 så har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna vara något annat än ett D-urverk, men måste se ettorna i datumfönstret för att kunna avgöra den saken (alternativt då be en urmakare med tillgång till Omegas Extranet kolla upp den i datorn med hjälp av serienumret).

Vänligen
Forumets undersköterska

Den kan omöjligen vara från år 2013; däremot finns det förstås gott om PO 2500D uttagna år 2013 som är tillverkade år 2011. Skicka iväg klockans serienummer till "Archer" på Omega Forums så kan han kolla i Omegas Extranet vilken version av kaliber 2500 som klockan har. Är den uttagen år 2013 så har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna vara något annat än ett D-urverk, men måste se ettorna i datumfönstret för att kunna avgöra den saken (alternativt då be en urmakare med tillgång till Omegas Extranet kolla upp den i datorn med hjälp av serienumret).

Vänligen
Forumets undersköterska
Ettorna är inte tillräckligt. De PO jag postade för några dagar sedan visade sig vara en C trots 11 i D stil. Så precis som du säger så är det nog bättre med att kolla med serie nr.

Mina bägge kaliber 2500 för tillfället, blygsamt nog blott två dinkor och inga sportklockor. Båda är dressklockor ur De Ville-kollektionen. Lekt lite med NATO-remmar, så länkarna är tryggt undanstoppade.

Överst en De Ville Prestige med kaliber 2500D uttagen år 2014; har aldrig burit denna men i alla fall kommit så långt att skyddsplasten är bortplockad.

Underst en 4531.31.00 med kaliber 2500B uttagen år 2007. Fullservad av Omega i Schweiz under våren år 2015. En riktig keeper och en skönhet med länken, Omegas tjusiga brick bracelet, monterad. Arbetstempot är ju här mer konventionella 28800 halvsvängar per timme, så sekundvisaren förflyttar sig åtta och inte sju gånger per sekund vilket annars är normen för Omegas manufakturkalibrar (undantaget kronografverken) med co-axial gång.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_0651.jpg

Tillbaka
Topp