Rycker i PO tarmen igen. Aldrig prövat den första versionen.Ohh.. den enda och bästa PO. 2500D dessutom (font), som Undersköterskan redan berättat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rycker i PO tarmen igen. Aldrig prövat den första versionen.Ohh.. den enda och bästa PO. 2500D dessutom (font), som Undersköterskan redan berättat.
Då har du missat något! PO2500 42mm var min andra PO (efter PO8500 45,5mm).Rycker i PO tarmen igen. Aldrig prövat den första versionen.
Dock har de dragit i pris...kollat runt en del senaste dagarna o fina ex med fullset ligga sju mellan 25-30 tkr numeraDå har du missat något! PO2500 42mm var min andra PO (efter PO8500 45,5mm).
Den har alltid varit min ögonsten. Ångrar att jag sålde den. Köpt 2 likadana till efterföljande tid men de har varit i dåligt skick (stretchad länk, mikropepprad AR osv tyvärr) så jag har inte behållit någon.
Får du tag i en NOS 2500D 42mm ska du behålla den ett långt tag framöver. Den är lätt den mest bekväma och allsidiga och enligt mig snyggaste PO'n som gjorts.
Något sämre länk och AR-behandling (känsligare?) jämfört med de nya dock.
Dock har de dragit i pris...kollat runt en del senaste dagarna o fina ex med fullset ligga sju mellan 25-30 tkr numera
Håller med! Finns dessutom många balla tavlor som är unika bland Omegas kollektioner.Stort fan av Constellation. Behöver mer kärlek.
Apropå alla AquaTerra uren ovan. Grattis, de är så fina! MEN, det är inte ok att vifta med godis framför småbarn! Har nu fått ett sjukt begär efter en blå Aqua Terra och nu undrar jag, vem tar diskussionen med min fru och tar ansvar för efterföljande konsekvenser? Detta speciellt som jag bedyrat så sent som i somras att min nyinköpta Planet Ocean är den enda klocka jag behöver
Håller med! Finns dessutom många balla tavlor som är unika bland Omegas kollektioner.
Fin men tyvärr 45mm
Nja, det är ju bara att förklara att en PO 8500 går hand i hand med en AT 8500 och att man därför bör ha minst en av varje
Den blå AT'n i fullsize och med 8500G-verket är en helt otrolig klocka. Passa på och köp en nu, rykten gör ju gällande att en helt ny generation AT med kaliber 8900 (METAS-certifierat 8500) kommer att presenteras på Basel-mässan till våren och vara i produktion nästa sommar. Detta, tillsammans med en ny SMP Diver med kaliber 8800 (istället för som nu med kaliber 2500D) är två riktiga lågoddsare inför kommande Basel.
Vänligen
Forumets undersköterska
Fast man vill ju ha metas-certifieringen och alla dess fördelar, varför ska man då inte vänta?
Helt obegripligt att de tog bort datumramen faktiskt.Prisskillnaden + att den nya modellen säkert inte blir lika snygg; känns inte som om en klocka kan bli läckrare. Eller jo förresten, om man återinförde datumramen skulle många av oss jubla
Vänligen
Forumets undersköterska
Hur mycket av magnetsäkerheten har icke-metas certifierade urverk? har ex 2500 calibern fått exempelvis silikonfjädern etc?
Undersköterskan förtjänar fan någon lifetime achievement award från omega. Bidrar med en jäkla massa kunskap (och lite propaganda) gällande Omega.
Kaliber 8500G är ju exempelvis inte METAS-certifierad men klarar ändå minst 15000 gauss precis som METAS-verken. Man får titta lite på vilken specifik klocka det gäller. Förekommer ordet Master på tavlan (vilket det gör på både METAS och icke-METAS) eller på rotorn (endast METAS) så är magnetism inte ett existerande problem.
Det handlar mer om att certifieringen är ny, medan urverken är oförändrade eller nästintill (det finns till exempel inga funktionella skillnader mellan kaliber 8500G och kaliber 8900; de är identiska, men METAS-certifieringen leder till en ny kaliberbenämning, därav den stora mängden "nya" urverk i år). Eftersom urverken är så ruggigt bra är det ju naturligt att Omega, efter att de varit en vända hos COSC, vill testa klockorna på allvar under betydligt tuffare förutsättningar; sett till precision (med tajtare toleranser) och magnetism (på en nivå ingen annan tillverkares produkter klarar av att hantera). Därtill testas ju klockan som helhet (bl.a dess vattenresistens). COSC omfattar ju bara urverken, utan monterade rotorer, som jämförelse. Så visst är METAS-certifieringen en välkommen och lite kaxig kvalitetsstämpel.
Kaliber 2500D saknar (liksom A-C) kiselspiral och får hålla till godo med en Nivarox Anachron-spiral som har en hög resistens mot magnetism. I vilken utsträckning den klarar starka magnetfält är oklart; den uppfyller en ISO-standard som ställer rätt låga krav mätt i gauss och urverket klarar säkerligen mer än så men Omega har aldrig officiellt presenterat några faktiska värden (något de med säkerhet dock har testat och är väl förtrogna med). En metallegering, hur förfinad den än är, kan aldrig konkurrera med en kiselspiral i stabilitet. Det är därför kisel är framtiden (för hela industrin). Det är inte troligt att Omega investerar tid och pengar på en femte revision (2500E) med den patenterade Si14-spiralen i kisel då nya kaliber 8800 (ett 8500G som Omega lyckats pressa ihop lite sett till tjockleken; urverkets närmare specifikationer är fortfarande lite oklara) som introducerades tidigare i år inom kort kommer att ersätta den snart 20 år gamla kaliber 2500 som alltså är på utgående. Jag tror inte denna legendariska kaliber, världens första serieproducerade urverk med co-axial gång, får uppleva sin 20 års dag hösten år 2019 - den för redan en rätt tynande tillvaro jämfört med forna glansdagar och används huvudsakligen i SMP Diver och De Ville Prestige, den förstnämnda är ju alltjämt en storsäljare. Tillverkningsvolymerna är ändå bara en bråkdel numera av vad de var för tio år sedan då kaliber 2500 på egen hand bar hela Omega och fanns i bland annat AT, PO och SMP.
Vänligen
Forumets undersköterska
Mycket nytt och fint i tråden; drar dock till med min från 1948.
Har en 1943:a också i guld på ingång som bara ska få kurera sig färdigt hos McGyver först..
Tackar! Klockan besitter ett stort sentimentalt värde också då den tillhört min käre morfar.Vilken fantastisk pärla ! Har du bild på urverket ?
Vänligen
Forumets undersköterska
Sett den på NK och då borde den ramlat in på övriga ADsFinns nya 39.5mm PO hos AD nu?
Kolla sidan 22 i denna trådFinns nya 39.5mm PO hos AD nu?
Nja, det är ju bara att förklara att en PO 8500 går hand i hand med en AT 8500 och att man därför bör ha minst en av varje
Den blå AT'n i fullsize och med 8500G-verket är en helt otrolig klocka. Passa på och köp en nu, rykten gör ju gällande att en helt ny generation AT med kaliber 8900 (METAS-certifierat 8500) kommer att presenteras på Basel-mässan till våren och vara i produktion nästa sommar. Detta, tillsammans med en ny SMP Diver med kaliber 8800 (istället för som nu med kaliber 2500D) är två riktiga lågoddsare inför kommande Basel.
Vänligen
Forumets undersköterska
Skulle 8900 kalibern vara "sämre" än nuvarande 8500? Finns det några andra rykten på förändringar av AT:n?