• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 310 47.6%

  • Totala väljare
    651
Antireflexbehandling, vad anser ni om det? Sen ett tiotal år sen har Omega AR både på ut- och insidan, vilket ger dubbel effekt, men man repar den ganska lätt. Med undantag för t.ex. en kostymklocka föredrar jag AR endast på insidan, åtminstone borde man få välja det när man köper nytt. Sen undrar jag om ni känner till nån som kan slipa bort den?
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Antireflexbehandling, vad anser ni om det? Sen ett tiotal år sen har Omega AR både på ut- och insidan, vilket ger dubbel effekt, men man repar den ganska lätt. Med undantag för t.ex. en kostymklocka föredrar jag AR endast på insidan, åtminstone borde man få välja det när man köper nytt. Sen undrar jag om ni känner till nån som kan slipa bort den?

Tror det är från modell till modell, Speedmaster har endast AR på insidan. Omega är transparenta med vad som gäller på respektive modells produktblad på hemsidan.

Har samma tveksamhet som du, ser det som en jättenackdel. Var och varannan Seamaster/AT på köp&sälj verkar ju fått repor i coatingen efter bara ett par år.

Slipa bort det låter som en besvärlig väg att gå? Kanske någon har koll på vad ca pris är att byta det (om oturen är framme)?
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Antireflexbehandling, vad anser ni om det? Sen ett tiotal år sen har Omega AR både på ut- och insidan, vilket ger dubbel effekt, men man repar den ganska lätt. Med undantag för t.ex. en kostymklocka föredrar jag AR endast på insidan, åtminstone borde man få välja det när man köper nytt. Sen undrar jag om ni känner till nån som kan slipa bort den?
Jag tycker att det ska sitta endast på insidan. Har även klockor som saknar det helt och det är inget jag stör mig på. Hade däremot stört ihjäl mig om jag skulle få en repa på min AT:bag:
 
Jag tycker att det ska sitta endast på insidan. Har även klockor som saknar det helt och det är inget jag stör mig på. Hade däremot stört ihjäl mig om jag skulle få en repa på min AT:bag:
Min Railmaster från -04 (som jag sålt) hade AR på insidan och det funkade utmärkt - man kunde rikta in en solkatt rätt i ögonen och ändå läsa klockan! Plana glas och vassa solkatter från glaset ser billigt ut. Min Planet Ocean har fått repor av mina vassa tummar som ständigt vill torka bort varje dammkorn - hade nog helst slipat bort ARen.
 
Tror det är från modell till modell, Speedmaster har endast AR på insidan. Omega är transparenta med vad som gäller på respektive modells produktblad på hemsidan.

Har samma tveksamhet som du, ser det som en jättenackdel. Var och varannan Seamaster/AT på köp&sälj verkar ju fått repor i coatingen efter bara ett par år.

Slipa bort det låter som en besvärlig väg att gå? Kanske någon har koll på vad ca pris är att byta det (om oturen är framme)?
Det är nog få modeller som bara har AR på insidan. Min Speedmaster månfas har på båda (utan repor dock). Fördelen om man hade slipat bort ARen är ju att man inte får några nya repor.
 

Weberg

Audemars
Hade en likadan tidigare men den tavlan var bara helt svart. Denna är sunburst svart/grå och ger ett heeeelt annat djup. Intressant att de kan åldras så olika, för det fanns väl aldrig två olika varianter va?

IMG_20220226_231259.jpg
 
Nya klockan, men inte helt säker på om det är min stil… bara haft utan cronograf innan…
Snygg men men 😅
FDB8E5FC-6F6A-48F6-A53C-88D4AD0867F0.jpeg
Originalspeedmastern är ju en klassiker, men man måste ju trivas med klockan framför allt. Du får väl känna efter ett par månader iaf. Det jag ogillar jämfört med moderna varianter är avsaknaden av datum, svåravläst stoppur och (fram till nu) gångavvikelsen.
 

MrSpez

Omega
Hej vänner,
kom nyss hem efter att jag justerat länken (Aqua terra 41.5mm) hos AD. Senast jag var där tog vi bort två länkar ( en halv en hel ) och det kändes kanon, klockan satt som ett smäck på handleden men när jag sedan satt i bilen kände jag att det stramar åt och det lämnade märken på huden.

Idag satte vi dit en av länkarna som vi tagit bort och nu har jag riktigt bilhandlarhäng. Klockan hamnar snett och glider upp och ner på handleden. Den vill inte sätta sig sådär gött.

Finns det någon vänlig själ som kan komma med rekommendation till lösning? Läste på forum att man kan köpa halvlänkar x2 som tillsammans mäter 10mm. En hel länk mäter 8mm. Dvs att jag skulle kunna ta bort två hellänkar och lägga till två stycken halva för att få 2mm extra. Frågan är om 2mm blir tillräckligt.

När vi tog bort två länkar så kände man att länken höll emot när jag rörde på handen.. blev även röda märken mönstrade efter länken. Kasst utan microjustering.

Alla tips uppskattas 😄
 

Bilagor

  • CE67E01E-2F5B-4EDF-B904-879C5DF9B8D5.jpeg
    CE67E01E-2F5B-4EDF-B904-879C5DF9B8D5.jpeg
    565.7 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej vänner,
kom nyss hem efter att jag justerat länken (Aqua terra 41.5mm) hos AD. Senast jag var där tog vi bort två länkar ( en halv en hel ) och det kändes kanon, klockan satt som ett smäck på handleden men när jag sedan satt i bilen kände jag att det stramar åt och det lämnade märken på huden.

Idag satte vi dit en av länkarna som vi tagit bort och nu har jag riktigt bilhandlarhäng. Klockan hamnar snett och glider upp och ner på handleden. Den vill inte sätta sig sådär gött.

Finns det någon vänlig själ som kan komma med rekommendation till lösning? Läste på forum att man kan köpa halvlänkar x2 som tillsammans mäter 10mm. En hel länk mäter 8mm. Dvs att jag skulle kunna ta bort två hellänkar och lägga till två stycken halva för att få 2mm extra. Frågan är om 2mm blir tillräckligt.

När vi tog bort två länkar så kände man att länken höll emot när jag rörde på handen.. blev även röda märken mönstrade efter länken. Kasst utan microjustering.

Alla tips uppskattas 😄
Dina angivelser stämmer inte med vad länkbitarna ökar längden på länken med. Du måste mäta från skruven till skruven på nästa länkbit. En Aqua Terra levereras med två s k halvlänkar så dessa två är något du faktiskt skall ha fått med. Halvlänkarna må visuellt vara hälften i längd men sen får man plussa på den bit som inte syns och som är lika stor på både hel- och halvlänkar. En halvlänk förlänger länken med 7mm mot hellänkens 10mm. Att ersätta en hellänk med två halvlänkar ökar alltså 4mm.
 
Topp