• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 310 47.6%

  • Totala väljare
    651
Går i köpt tankar på nya speedmastern, men velar ju såklart mellan safir å hesalit..
Det som talar mest för safir är casebacken, då är frågan kan man köpa den separat å sätta på hesalit varianten? Då jag gillar länken mycket mer på den och priset såklart diffar ju en del 😊
Safir, utan tvekan, för min del. Repskyddat och öppen bakboett. Jag tror det mest är månnostalgiker som vill ha hesalit.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Är egentligen en länk-kille men Omegas gummi var sjukt bra!

20220219_160440.jpg
20220219_160512.jpg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Går i köpt tankar på nya speedmastern, men velar ju såklart mellan safir å hesalit..
Det som talar mest för safir är casebacken, då är frågan kan man köpa den separat å sätta på hesalit varianten? Då jag gillar länken mycket mer på den och priset såklart diffar ju en del 😊

Jag är 100% för hesalit för jag tycker det är en av de grejer som utmärker speedyn och när man vant sig vid hur det bryter ljuset är det svårt att tänka sig annat.

Vad jag förstår är urverket på hesalit inte lika dekorerat som på safir så blir inte riktigt samma grej att sätta see thru på hesalit. Var iaf så på .005 tiden
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Går i köpt tankar på nya speedmastern, men velar ju såklart mellan safir å hesalit..
Det som talar mest för safir är casebacken, då är frågan kan man köpa den separat å sätta på hesalit varianten? Då jag gillar länken mycket mer på den och priset såklart diffar ju en del 😊
Kan säga så här… det finns några här som köpt safir och ångrat sig men mig veterligen inte någon som skrivit att dom ångrat att dom köpt hesalit. Förr gick det iaf inte att sätta safirbacklocket från 006 på en 005, det passade helt enkelt inte. Idag vet jag inte men gissar att även om det passade skulle Omega antagligen vägra sälja ett annat än som reservdel till någon som äger safir-versionen. Svaret blir nog att du får leva med täckt baksida om du köper hesalit.
Jag är 100% för hesalit för jag tycker det är en av de grejer som utmärker speedyn och när man vant sig vid hur det bryter ljuset är det svårt att tänka sig annat.

Vad jag förstår är urverket på hesalit inte lika dekorerat som på safir så blir inte riktigt samma grej att sätta see thru på hesalit. Var iaf så på .005 tiden
Samma urverk numera, cal 3861, så ingen skillnad där. Förr var det 1863 i safirmackan vilket är snyggare dekorerat än 1861.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor

dempha

Rolex
2-Faktor
Går i köpt tankar på nya speedmastern, men velar ju såklart mellan safir å hesalit..
Det som talar mest för safir är casebacken, då är frågan kan man köpa den separat å sätta på hesalit varianten? Då jag gillar länken mycket mer på den och priset såklart diffar ju en del 😊
Jag är en av dom som @Stefan S nämner. Jag velade också mellan 005 och 006 men valde tillslut en 006a. Verket är riktigt tjusigt genom glasbaksidan och jag tänkte att jag inte kommer bry mig om den ”vita ringen” som uppstår runt tavlan på safirversionen. Det tog dock inte lång tid innan jag började störa mig på den och även alla reflektioner i safirglaset, tavlan ser dessutom mer gråaktig än svart ut. Jag hade den nog i drygt ett år innan jag gav upp och sålde den. Hesalitglas blir repigt och det är tråkigt att inte se verket men hade jag köpt en ny speedmaster idag (vilket jag är väldigt sugen på) så hade jag tagit det alla dagar i veckan. Lite bilder:
27F8C6C4-65A4-4F2E-99C5-7FBC0E3019C4.jpeg
1A72BCFF-C1FC-4F8B-BF01-60AED47EE1CF.jpeg
3D2B52B4-407F-42FB-A4B0-5A69972FECB7.jpeg
47861E95-A596-4D9B-A126-AF66A81AA091.jpeg
 

Chilbert

Breitling
Hej!

Behöver byta batteri på min Omega Seamaster. Rekommenderas det att gå till en auktoriserad återförsäljare för ett sådant ingrepp eller kan man gå till den lokala urhandlaren?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej!

Behöver byta batteri på min Omega Seamaster. Rekommenderas det att gå till en auktoriserad återförsäljare för ett sådant ingrepp eller kan man gå till den lokala urhandlaren?
Det är urmakare snarare än handlare/återförsäljare du skall gå till. Måste inte vara Omega-auktoriserad bara dom vet vad dom pysslar med, kan öppna den utan att ge spår, sätter i rätt batteri och kan utföra ett trycktest. Din klocka är antagligen lite till åren, har du inte historiken så kanske du vill kosta på en täthetsservice samtidigt? Ex batteridrivna SMP har stigit i värde och väl värda att kostas på lite tycker jag.
 

Tobiasnilbrink

Omega
2-Faktor
Jag är en av dom som @Stefan S nämner. Jag velade också mellan 005 och 006 men valde tillslut en 006a. Verket är riktigt tjusigt genom glasbaksidan och jag tänkte att jag inte kommer bry mig om den ”vita ringen” som uppstår runt tavlan på safirversionen. Det tog dock inte lång tid innan jag började störa mig på den och även alla reflektioner i safirglaset, tavlan ser dessutom mer gråaktig än svart ut. Jag hade den nog i drygt ett år innan jag gav upp och sålde den. Hesalitglas blir repigt och det är tråkigt att inte se verket men hade jag köpt en ny speedmaster idag (vilket jag är väldigt sugen på) så hade jag tagit det alla dagar i veckan. Lite bilder:
27F8C6C4-65A4-4F2E-99C5-7FBC0E3019C4.jpeg
1A72BCFF-C1FC-4F8B-BF01-60AED47EE1CF.jpeg
3D2B52B4-407F-42FB-A4B0-5A69972FECB7.jpeg
47861E95-A596-4D9B-A126-AF66A81AA091.jpeg
Tack! Jag kommet köra på hesalit, är helt bestämd nu 😊
 

Chilbert

Breitling
Det är urmakare snarare än handlare/återförsäljare du skall gå till. Måste inte vara Omega-auktoriserad bara dom vet vad dom pysslar med, kan öppna den utan att ge spår, sätter i rätt batteri och kan utföra ett trycktest. Din klocka är antagligen lite till åren, har du inte historiken så kanske du vill kosta på en täthetsservice samtidigt? Ex batteridrivna SMP har stigit i värde och väl värda att kostas på lite tycker jag.
Okej då är jag med. Servade den för ett par år sedan och tänker fortsätta vårda den med regelbundna service. Tack för svaret!
 

Rekylen

Omega
Om någon sitter på en 2255.80 electric blue så är jag mer än villig att köpa. Plockar ut examen i sommar och vill köpa mig en sådan i present. :)
 

MrSpez

Omega
Stort tack till Bergströms i Göteborg som kortade länken. Blonda kvinnan får 10/10 i betyg. Bästa bemötande och servicen var superb.

Var inne på Jarl Sandin och de ville ha 500 spänn för att korta 😂
 

Bilagor

  • 19D2178B-4F30-47A0-96A4-103718C3D96F.jpeg
    19D2178B-4F30-47A0-96A4-103718C3D96F.jpeg
    317.9 KB · Visningar: 9
  • 8BECA74C-AD96-44D7-850A-129F7287FADB.jpeg
    8BECA74C-AD96-44D7-850A-129F7287FADB.jpeg
    882.3 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Freddzon

Omega
Är det bara jag eller är det nåt som ser underligt ut med denna Connie? :$. Nån som vet vad denna variant har för ref?
 

Bilagor

  • Screenshot_20220225-211201.jpg
    Screenshot_20220225-211201.jpg
    47 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_20220225-211156.jpg
    Screenshot_20220225-211156.jpg
    100.5 KB · Visningar: 7
Glasbaksida i all ära, men inte är det ofta jag beundrar den
20220220_213446.jpg

Roligare med ett manuellt verk, men tror inte det hade påverkat gluttfrekvensen.
Jag tittar in i de ibland, och de är fint dekorerade förvisso, men jag skulle hellre se hur mekanismerna rör sig. Det är väl bara original-speedmastern som har såna verk. Jag har en ny speedmaster månfas (368 delar, om jag inte minns fel), men man ser bara in i vissa uppskurna hål. Det blir väl en kraftigare konstruktion, antar jag.
 
Topp