• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

Zelot

Omega
Tjena. Fick höra ett rykte som jag tänkte verifiera med er kunniga människor; att en standardservice på en Omega från 60-talet kostar över 7000kr? Stämmer det att kostnaderna gått upp så pass mkt de senaste åren?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tjena. Fick höra ett rykte som jag tänkte verifiera med er kunniga människor; att en standardservice på en Omega från 60-talet kostar över 7000kr? Stämmer det att kostnaderna gått upp så pass mkt de senaste åren?
Betalade ca 7k för min Geneve från ’68 2018, men då fick den flyga ned och byta ut lite fjädrar och annat.
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Tjena. Fick höra ett rykte som jag tänkte verifiera med er kunniga människor; att en standardservice på en Omega från 60-talet kostar över 7000kr? Stämmer det att kostnaderna gått upp så pass mkt de senaste åren?
Hej!
Jag betalade 5000kr för service på en Geneve med cal 601 från 1968. Detta var för drygt ett halvår sedan.
 

Zelot

Omega
Hej!
Jag betalade 5000kr för service på en Geneve med cal 601 från 1968. Detta var för drygt ett halvår sedan.
Vad skulle denna stora skillnad kunna bero på? Var det en vanlig service eller någon light variant?

Är det skillnad på om man är auktoriserad eller ej? Om det är omega-”original” delar som används eller konkurrerande substitut?
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Vad skulle denna stora skillnad kunna bero på? Var det en vanlig service eller någon light variant?

Är det skillnad på om man är auktoriserad eller ej? Om det är omega-”original” delar som används eller konkurrerande substitut?
Komplett service av verket (utbytta delar original krona, två hjul och tapp) genom Klockmaster Frölunda som alltid är super-serviceminded. De gör inte jobbet själva, men är väldigt kunniga och har bra nätverk.
Jag fick säkert en del rabatt, då jag alltid brukar gå dit.
 

Zelot

Omega
Komplett service av verket (utbytta delar original krona, två hjul och tapp) genom Klockmaster Frölunda som alltid är super-serviceminded. De gör inte jobbet själva, men är väldigt kunniga och har bra nätverk.
Jag fick säkert en del rabatt, då jag alltid brukar gå dit.
Fint! Där ser man! Det är skillnad på person och person😉 Man får väl jobba upp lite goodwill på något utvalt ställe!
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Var och provade denna igår som egentligen är för stor på alla håll och kanter för mina nätta 15,5 cm handleder, men jag kan inte låta bli att älska den ändå.
1CE2FBD0-7C57-47A6-B102-41F34FD6AF95.jpeg
 

JCasablanca

Breitling
2-Faktor
Jag är sugen på att köpa en originallänk till min Planet Ocean 2109.50.00. Köpte den enbart med krokodilläder från början vilken jag ångrar😒 Ny ligger länken på 10 000 kr. Någon här som har en begagnad över som är sugen på att sälja eller förslag på vart jag kan hitta en till ett lägre pris.
Skulle även behöva serva den och fått prisförslag från Eriksson ur i Sundbyberg på 8 000 kr. Har ni någon ni kan rekommendera som kan göra det för ett lägre pris så vore det uppskattat.

Tack på förhand och tack för ett bra forum!
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Jag är sugen på att köpa en originallänk till min Planet Ocean 2109.50.00. Köpte den enbart med krokodilläder från början vilken jag ångrar😒 Ny ligger länken på 10 000 kr. Någon här som har en begagnad över som är sugen på att sälja eller förslag på vart jag kan hitta en till ett lägre pris.
Skulle även behöva serva den och fått prisförslag från Eriksson ur i Sundbyberg på 8 000 kr. Har ni någon ni kan rekommendera som kan göra det för ett lägre pris så vore det uppskattat.

Tack på förhand och tack för ett bra forum!
Klockmaster Fältöversten/Globen brukat ligga bra i pris
 

Bilagor

  • Screenshot_20220810-133824_Chrome.jpg
    Screenshot_20220810-133824_Chrome.jpg
    96.4 KB · Visningar: 20

BenD

Cartier
2-Faktor
Den där är ju inte för stor. Sitter bra !

Den sitter ju bra, kör på säger jag!

Inga problem, tycker jag. Funkar fint!
Jag gillar uppmuntran men det är en optisk illusion. Kolla hur länken (som var relativt styv) sticker ut från handleden nedtill och lämnar ett mellanrum mellan länk och handled. Vet inte om den kortare versionen som finns av länken skulle lösa det.
23AD11F9-FA4F-477A-96BE-8EB5E60100FC.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag gillar uppmuntran men det är en optisk illusion. Kolla hur länken (som var relativt styv) sticker ut från handleden nedtill och lämnar ett mellanrum mellan länk och handled. Vet inte om den kortare versionen som finns av länken skulle lösa det.
23AD11F9-FA4F-477A-96BE-8EB5E60100FC.jpeg
Är ju så den ska sitta…meshet blir inte helt tight såvida du inte spänner åt det för hårt.
Vanesak samt tycke såklart hur man gillar känslan. Satt det plast på länken vilket det brukar göra hos AD så blir länken ännu mindre följsam
 

Zelot

Omega
Var och provade denna igår som egentligen är för stor på alla håll och kanter för mina nätta 15,5 cm handleder, men jag kan inte låta bli att älska den ändå.
1CE2FBD0-7C57-47A6-B102-41F34FD6AF95.jpeg
Aaaa jag sitter också på ett lika respektingivande handlesomfång, så jag förstår dina utmaningar när det kommer till klocka! Men jag måste bara säga ”tjena!” den där divern satt mycket bättre än jag trodde! 👍😍
Men jag förstår din känsla. Själv får jag spunk när inte klockan sitter bra på mina sparv-handleder. Jag har läst om flera som stört sig på det där armbandet, även folk med feta handleder men du kan inte tänka dig ett annat armband då? Nato eller svart gummi??
 
Senast ändrad:

BenD

Cartier
2-Faktor
Aaaa jag sitter också på ett lika respektingivande handlesomfång, så jag förstår dina utmaningar när det kommer till klocka! Men jag måste bara säga ”tjena!” den där divern satt mycket bättre än jag trodde! 👍😍
Men jag förstår din känsla. Själv får jag spunk när inte klockan sitter bra på mina sparv-handleder. Jag har läst om flera som stört sig på det där armbandet, även folk med feta handleder men du kan inte tänka dig ett annat armband då? Nato eller svart gummi??
Haha ja men den satt faktiskt bättre än jag kunnat förvänta mig. 39-40mm max brukar jag tänka men helst 36-38.

Jag gillar den med meshband och använder oftast och helst någon typ av metallänk före ett nato eller liknande. Men så såg jag denna bild från @jeep99dad på Insta med klockan på ett USAF canvas strap som jag tycker ser fantastiskt ut. Så, ja kanske?

3E04876E-4A27-401F-BE9E-0A5E58B68FC3.jpeg
 

Matte96

Omega
2-Faktor
Var och provade denna igår som egentligen är för stor på alla håll och kanter för mina nätta 15,5 cm handleder, men jag kan inte låta bli att älska den ändå.
1CE2FBD0-7C57-47A6-B102-41F34FD6AF95.jpeg
Jag har också riktigt smala handleder och har problem ibland med min seamaster också. Även om min seamaster på stållänk (standardlänk) sitter riktigt bra på handleden så kör jag bara mer och mer nato nu för tiden. Tycker det är riktigt skönt och anpassar klocka på ett helt annat vis till handleden. Så min rekommendation är att du går och testar klockan igen fast med nato.
Ha en fortsatt bra kväll!
 

Zelot

Omega
Haha ja men den satt faktiskt bättre än jag kunnat förvänta mig. 39-40mm max brukar jag tänka men helst 36-38.

Jag gillar den med meshband och använder oftast och helst någon typ av metallänk före ett nato eller liknande. Men så såg jag denna bild från @jeep99dad på Insta med klockan på ett USAF canvas strap som jag tycker ser fantastiskt ut. Så, ja kanske?

3E04876E-4A27-401F-BE9E-0A5E58B68FC3.jpeg
Aaa samma här, 38 brukar jag se som Max men jag är lite förälskad i Diver 300m…så jag drömmer på. Men jag är tacksam för att AT finns i 38!!
Jag bara antar att gummi, Nato eller canvas upplevs mer nätt än andra alternativ?! Men bandhornen får ju inte spräcka siluetten av handleden, då blir det knas!
Jag måste säga att din bild var riktigt bra! Den råa känslan i klockan fångas upp av armbandet!!👍💪
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Haha ja men den satt faktiskt bättre än jag kunnat förvänta mig. 39-40mm max brukar jag tänka men helst 36-38.

Jag gillar den med meshband och använder oftast och helst någon typ av metallänk före ett nato eller liknande. Men så såg jag denna bild från @jeep99dad på Insta med klockan på ett USAF canvas strap som jag tycker ser fantastiskt ut. Så, ja kanske?

3E04876E-4A27-401F-BE9E-0A5E58B68FC3.jpeg
Dom må speca samma 42mm som dom vanliga men slogs av att den upplevdes bäras rätt påtagligt mindre. Hade min egen 42mm på gummi på mig vid provningstillfället. NTTD ligger riktigt högt på min vill-ha-lista men behöver prova igen om meshet funkar på mig till belåtenhet.
 
Topp