• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för bra svar! Har landat i att jag ska försöka prova en vid tillfälle, jag lutar åt att jag nog har något smala handleder för klockan iom att luggarna ser rätt mastiga ut. Men hoppas att så inte är fallet, för satan vad fin den är.
Absolut bör du försöka prova. Du har ett färgval också, efter prov sorterade jag bort den blå och den svarta kvarstod (verkar inte ha kvar någon bild på den blå).

EDIT: Den undre är väl ändå blå? Skillnaden på index beror väl på olika ljus, lampor på första och fönster på andra?

Jag har som synes inte så små handleder men tänker att från länkens utformning och smalare clasp så bärs den ganska likt nya Speedy 3861 dvs funkar ändå fint på mindre handleder (16-16,5). En klar skillnad mot Speedy med 005-länk eller föregångaren SM300s länk.

EDIT 2: Vad jag också lite saknar från föregångaren är den icke-koniska kronan och lite kronskydd (samma med senaste AT). Diggar verkligen detta insert, "fauxtina" ihop med keramisk liquidmetal var ändå lite knepigt på föregångaren. Grym klocka som helhet det här när jag tänker efter :)

CEFEDA14-1F4C-479D-B598-69700E525B55.jpeg
10171133-A841-4A59-8B97-97491729B7FE.jpeg
 
Senast ändrad:

flaskburk

Omega
Absolut bör du försöka prova. Du har ett färgval också, efter prov sorterade jag bort den blå och den svarta kvarstod (verkar inte ha kvar någon bild på den blå).

EDIT: Den undre är väl ändå blå? Skillnaden på index beror väl på olika ljus, lampor på första och fönster på andra?

Jag har som synes inte så små handleder men tänker att från länkens utformning och smalare clasp så bärs den ganska likt nya Speedy 3861 dvs funkar ändå fint på mindre handleder (16-16,5). En klar skillnad mot Speedy med 005-länk eller föregångaren SM300s länk.

EDIT 2: Vad jag också lite saknar från föregångaren är den icke-koniska kronan och lite kronskydd (samma med senaste AT). Diggar verkligen detta insert, "fauxtina" ihop med keramisk liquidmetal var ändå lite knepigt på föregångaren. Grym klocka som helhet det här när jag tänker efter :)

CEFEDA14-1F4C-479D-B598-69700E525B55.jpeg
10171133-A841-4A59-8B97-97491729B7FE.jpeg
Den är verkligen farligt snygg! Bärs den likt den nya speedyn tror jag att jag skulle känna mig mer bekväm med den, har provat safirsmackan som satt fint. Har i nuläget mest på mig en santos midsize vilket ger mig lite kroppsdysmorfi. :D

Kan förhoppningsvis återkomma med bilder snart! Kikade faktiskt på klockan i Bergströms skyltfönster under gårdagen (Gbg). :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ahaaa. Intressant, oavsett så trist att det försvinner och även att Krons inte heller kommer att behålla dem. Känns som att det håller på att bli som The Hour Glass i APAC där man får leta med ljus och lykta efter lokala AD's. Hade varit roligare om de kört likt Rolex/Tudor fast med Omega corner.
Det är väl just det där att Omega antagligen kräver bättre skyltning/eget hörn vilket naturligtvis är svårt att ordna i de flesta butiker.
Har fortfarande svårt att förstå märkenas (Breitling, Omega) vinst när de använder WofS som mellanhand. Då blir väl de som vilken AD som helst med krav på omsättning och vinst, som hamnar hos WoS isf hos tillverkaren. Och hur mycket får de sälja (av hyllvärmarna) om de inte erbjuder rabatter. Men WoS har kanske garantier om återköp när klockorna inte säljs??
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det är väl just det där att Omega antagligen kräver bättre skyltning/eget hörn vilket naturligtvis är svårt att ordna i de flesta butiker.
Har fortfarande svårt att förstå märkenas (Breitling, Omega) vinst när de använder WofS som mellanhand. Då blir väl de som vilken AD som helst med krav på omsättning och vinst, som hamnar hos WoS isf hos tillverkaren. Och hur mycket får de sälja (av hyllvärmarna) om de inte erbjuder rabatter. Men WoS har kanske garantier om återköp när klockorna inte säljs??
Instämmer, tycker även att det är ett rätt trist att behandla små AD’s som genom sitt slit skapat dem till vad det är idag. Specifikt Breitling (även om jag själv aldrig ägt någon).
 

fc2

Rolex
Postat någonstans tidigare, minns intr var. Men... jag lägger denna här.


Letade för många år sedan upp samlaren på nätet och han var(är) en holländsk arkitekt, som förutom dessa klockor hade en hel radda andra Omega, bland annat flera DeVille med exotiska glas.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Det är väl just det där att Omega antagligen kräver bättre skyltning/eget hörn vilket naturligtvis är svårt att ordna i de flesta butiker.
Har fortfarande svårt att förstå märkenas (Breitling, Omega) vinst när de använder WofS som mellanhand. Då blir väl de som vilken AD som helst med krav på omsättning och vinst, som hamnar hos WoS isf hos tillverkaren. Och hur mycket får de sälja (av hyllvärmarna) om de inte erbjuder rabatter. Men WoS har kanske garantier om återköp när klockorna inte säljs??

Fick en ganska djuplodande genomgång av detta en gång på en GTG där Omega närvarande. Minns inte allt exakt i detalj men yta i butik, upptagningsområde, volymer etc..

AD måste troligtvis vara beredd på större risker o ekonomiska satsningar för att få fortsätta sälja märket. Säkert likadant för flera andra märken.
 
Senast ändrad:

JeJej

Omega
2-Faktor
Det är väl just det där att Omega antagligen kräver bättre skyltning/eget hörn vilket naturligtvis är svårt att ordna i de flesta butiker.
Har fortfarande svårt att förstå märkenas (Breitling, Omega) vinst när de använder WofS som mellanhand. Då blir väl de som vilken AD som helst med krav på omsättning och vinst, som hamnar hos WoS isf hos tillverkaren. Och hur mycket får de sälja (av hyllvärmarna) om de inte erbjuder rabatter. Men WoS har kanske garantier om återköp när klockorna inte säljs??
Gissar på att vinsten är väl att någon annan tar risken, är nog inte gratis att smacka upp en butik som bara säljer ett märke
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor

25% rea
Screenshot_20220731-100323.png
 
Vet inte om frågan har ställts tidigare. Jag undrar om man kan överföra Omegas viklås från en Planet Ocean 8500 45.5mm på gummiband till gummibandet på en Seamaster Diver. Någon som vet?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vet inte om frågan har ställts tidigare. Jag undrar om man kan överföra Omegas viklås från en Planet Ocean 8500 45.5mm på gummiband till gummibandet på en Seamaster Diver. Någon som vet?
"Hållaren" jag ringat in med blått är fast, finns titan innanför gummit. Den varken kan eller vill man försöka ta bort. Denna band funkar inte med något viklås. Men Omega säljer ett gummi löst som är gjort för viklås, har inte info men borde väl vara 18mm bredd vid claspen? Svart iaf, blått = ingen aning.
1659368056166.png
 
"Hållaren" jag ringat in med blått är fast, finns titan innanför gummit. Den varken kan eller vill man försöka ta bort. Denna band funkar inte med något viklås. Men Omega säljer ett gummi löst som är gjort för viklås, har inte info men borde väl vara 18mm bredd vid claspen? Svart iaf, blått = ingen aning.
1659368056166.png
Åh, tack för bra svar! Gillar verkligen det lilla klicket på Omegas viklås, så det är nästan avgörande för mig om jag ska skaffa Divern eller inte. Är inte jätteförtjust i stållänken heller men är kär i modellen annars. Får höra efter i butik.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Åh, tack för bra svar! Gillar verkligen det lilla klicket på Omegas viklås, så det är nästan avgörande för mig om jag ska skaffa Divern eller inte. Är inte jätteförtjust i stållänken heller men är kär i modellen annars. Får höra efter i butik.
Klart att trådskaparen får svar :) Gummit är superbra tycker jag, saknade viklås initialt men kom rätt snabbt över det. Klockan som sådan levereras ju bara på detta gummi eller standardlänken enl deras hemsida. Finns annars ett stålmesh som listar samma som den vanliga länken att köpa och som sagt ett gummi för viklås. Om man få något av detta i nyköp i stället?
 
Klart att trådskaparen får svar :) Gummit är superbra tycker jag, saknade viklås initialt men kom rätt snabbt över det. Klockan som sådan levereras ju bara på detta gummi eller standardlänken enl deras hemsida. Finns annars ett stålmesh som listar samma som den vanliga länken att köpa och som sagt ett gummi för viklås. Om man få något av detta i nyköp i stället?
Jag minns att du besitter en massa kunskap, kul att du är kvar här! 😀 Jag testade den idag och tyckte nästan att det var "besvärligt" att låsa med den standarden. Kanske för att jag är van vid viklåset på PO:n och låset på AT:n. Men om du kom över det snabbt så kanske jag också kan göra det. Annars får jag helt enkelt köpa den blåa på gummi och sen köpa det andra gummit löst om det finns i blått.
 
Ahaaa. Intressant, oavsett så trist att det försvinner och även att Krons inte heller kommer att behålla dem. Känns som att det håller på att bli som The Hour Glass i APAC där man får leta med ljus och lykta efter lokala AD's. Hade varit roligare om de kört likt Rolex/Tudor fast med Omega corner.
Så Krons ska sluta med Omega också? Är det bekräftat? Trist isf, de är alltid bra att ha o göra med. Antar att när man blir hänvisad till Omegas egna butik så finns inte samma prutmån på vissa lagerklockor som hos en vanlig AD?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Klämde lite på denna Speedy 57 idag. Känslan är att denna är bra och en bra kronograf med bra proportioner. 40.5 mm samt en höjd som den vanliga speedyn.
Bra länk samt säkerligen en ”killer” på läder.

Kommer även med blå samt grön tavla
A816D6DF-5A9E-42AB-9527-6F7913DEB4EE.jpeg
 
Så Krons ska sluta med Omega också? Är det bekräftat? Trist isf, de är alltid bra att ha o göra med. Antar att när man blir hänvisad till Omegas egna butik så finns inte samma prutmån på vissa lagerklockor som hos en vanlig AD?
Prutmån? Detta kanske är en självklarhet men prutar ni alltså hos AD? Har lite svårt att se hur jag skulle gå in på Nymans och raskt övertala de att dra av 8K på en speedmaster typ?
 
Prutmån? Detta kanske är en självklarhet men prutar ni alltså hos AD? Har lite svårt att se hur jag skulle gå in på Nymans och raskt övertala de att dra av 8K på en speedmaster typ?
Absolut finns det prutmån. Bara att fråga. Har köpt 3 nya klockor hos AD i Sthlm de senaste åren och två har jag fått mellan 10-16% direkt utan att ens behöva diskutera.. Klockan jag inte fick rabatt på var en beställd klocka som jag fick vänta ca 8 månader på. Allt som finns att köpa rakt över disk skulle jag rekommendera att försöka pruta på.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så Krons ska sluta med Omega också? Är det bekräftat? Trist isf, de är alltid bra att ha o göra med. Antar att när man blir hänvisad till Omegas egna butik så finns inte samma prutmån på vissa lagerklockor som hos en vanlig AD?
Nej, verkligen inget bekräftat. Inte BB heller f ö. Tror inte att det blir rensopat pga att Omega öppnar ”eget”, så har inte skett utomlands. Killgissningar här IMO.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jodå. Båda ska sluta sälja Omega.
Ja, vi får se… jag kan givetvis inte säga emot men du vet ju också att rykten florerar och killgissningar förekommer här. Men visst, jag har reagerat på BB’s agerande och känt att det kommer att hända saker här. Trist utveckling, minns ett trevligt Kalmar-besök förra året. Vi kom igång och snackade Omega så han glömde alla kunder som stod och väntade. En sann entusiast och mycket kunnig.
 
Topp