• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Testar min Seamaster 50th Anniversary GMT med en Forstner Ladder länk. Det är alltså en kopia eller homage av Gay Freres länk från 70talet som ofta satt på Zenith. Funkar helt ok!
C08E90F9-D253-40FA-AA08-9B5AF3ABC780.jpeg

Testar min Seamaster 50th Anniversary GMT med en Forstner Ladder länk. Det är alltså en kopia eller homage av Gay Freres länk från 70talet som ofta satt på Zenith. Funkar helt ok!
C08E90F9-D253-40FA-AA08-9B5AF3ABC780.jpeg
Min första Omega var en sådan, ingen ghost förstås. Från -01 med länk av bondtyp fast med dold clasp och litet guldemblem. Partisk så sett men tycker ändå lite underskattad jämfört med Bond-arna och 2254.50. Omega bemödade sig att göra om cal 1120 till true GMT cal 1128.

Ja, kanske skulle ha förtydligat begreppet ”true GMT”. Modeller i lägre prisklasser är inte true GMT, nya Longines Zulu Time är väl bland dom allra billigaste idag?
Edit: läs mer t ex här

Så sannt, och det borde jag ju ha förstått! Men vill ändå nämna lite extra att jumping hours är en jäkligt fin och kul funktion, speciellt med tanke på att GMT handed står stilla och datumet hänger med. Det är en sannerligen praktisk egenskap för resande folk. Jag ska faktiskt över tidszonen nu ett par timmar senare i Augusti för första gången sedan innan Covid så då vet jag vad jag ska ha på handleden!

Bra artikel förresten, verkligen bra läsning. Office GMT konceptet är mycket mindre tilltalande, just för att det blir ett jäkla meckande när man byter tidszon - som vissa kan tycka är charmigt men det är imponerande när klockan kan sköta allt dedär själv :)

Nu kommer vi lite in på triple date vs perpetual calendar debatten men där har man ju bara problem (ett mycket litet sådant) ett par gånger om året.

Så sannt, och det borde jag ju ha förstått! Men vill ändå nämna lite extra att jumping hours är en jäkligt fin och kul funktion, speciellt med tanke på att GMT handed står stilla och datumet hänger med. Det är en sannerligen praktisk egenskap för resande folk. Jag ska faktiskt över tidszonen nu ett par timmar senare i Augusti för första gången sedan innan Covid så då vet jag vad jag ska ha på handleden!

Bra artikel förresten, verkligen bra läsning. Office GMT konceptet är mycket mindre tilltalande, just för att det blir ett jäkla meckande när man byter tidszon - som vissa kan tycka är charmigt men det är imponerande när klockan kan sköta allt dedär själv :)

Nu kommer vi lite in på triple date vs perpetual calendar debatten men där har man ju bara problem (ett mycket litet sådant) ett par gånger om året.
Ja, men man får ändå titta lite djupare på/i vad man får ...tycker jag. Urverksmässigt är True GMT klart mer komplicerat, billigare urverk har helt enkelt saknats för dom som inte klarat att modifiera det inhouse. Sen är jag van vid det efter år med Omega och numera Tudor, har provat en office GMT kort men det kändes bara helt "fel".
Sen har jag iofs inte lämnat CET sedan 2018 🤔

Sorry, lite OT i en Omega-tråd kanske?

Ja, men man får ändå titta lite djupare på/i vad man får ...tycker jag. Urverksmässigt är True GMT klart mer komplicerat, billigare urverk har helt enkelt saknats för dom som inte klarat att modifiera det inhouse. Sen är jag van vid det efter år med Omega och numera Tudor, har provat en office GMT kort men det kändes bara helt "fel".
Sen har jag iofs inte lämnat CET sedan 2018 🤔

Sorry, lite OT i en Omega-tråd kanske?
Man kanske kan säga att omega faktiskt varit väldigt duktiga på urverk sidan under åren, det kan flera av mina 60 talister vittna om som troget och pålitligt jobbar än idag.

Är glad över min "nya" Omega som jag tror är ref. 3511.80.00. Speedmaster Date. Vet nån mer som man kanske vill känna till om denna klocka?
IMG_5602.jpeg
Kul med en till här på forumet! Köpte min nyligen också. Har letat info om dem och det finns ganska lite där ute...

Men de släpptes endast på den japanska marknaden vet jag. Samt har de en mindre storlek på endast 39 mm i diameter. Samt en "lug to lug" på 44.6 mm vilket gör att den bär sig väldigt bra på smalare handleder! Andra speedmaster modeller brukar oftast ha en längre "lug to lug" vilket kan bli jobbigt om man har mindre handleder.

Innuti körs omega cal 1155 som är baserat på ett ETA 7750. Så man slipper ett modulverk för kronografen som det är i speedmaster reduced. Detta verk ska även vara stabilt och lättare att serva jämfört med de urverk som är i speedmaster reduced om jag förstått det rätt. 😊

Grym tavla är det på dem! Hoppas du postar många bilder på klockan!
IMG20220716114129.jpg

Tillbaka
Topp