Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min första Omega var en sådan, ingen ghost förstås. Från -01 med länk av bondtyp fast med dold clasp och litet guldemblem. Partisk så sett men tycker ändå lite underskattad jämfört med Bond-arna och 2254.50. Omega bemödade sig att göra om cal 1120 till true GMT cal 1128.Testar min Seamaster 50th Anniversary GMT med en Forstner Ladder länk. Det är alltså en kopia eller homage av Gay Freres länk från 70talet som ofta satt på Zenith. Funkar helt ok!
Med jumping hour hand inte minst!Min första Omega var en sådan, ingen ghost förstås. Från -01 med länk av bondtyp fast med dold clasp och litet guldemblem. Partisk så sett men tycker ändå lite underskattad jämfört med Bond-arna och 2254.50. Omega bemödade sig att göra om cal 1120 till true GMT cal 1128.
Ja, kanske skulle ha förtydligat begreppet ”true GMT”. Modeller i lägre prisklasser är inte true GMT, nya Longines Zulu Time är väl bland dom allra billigaste idag?Med jumping hour hand inte minst!
Ja, kanske skulle ha förtydligat begreppet ”true GMT”. Modeller i lägre prisklasser är inte true GMT, nya Longines Zulu Time är väl bland dom allra billigaste idag?
Edit: läs mer t ex här
What Is a 'True' GMT?
Find out the difference between a true GMT and the alternatives.oracleoftime.com
Var och provade den blåa, tycker att dom är ruskigt fina och väcker ett intresse och visst sug.Jodå, riktigt bra men personligen så föll jag för denna. Plottrig på bild men IRL så funkar det.
Ja, men man får ändå titta lite djupare på/i vad man får ...tycker jag. Urverksmässigt är True GMT klart mer komplicerat, billigare urverk har helt enkelt saknats för dom som inte klarat att modifiera det inhouse. Sen är jag van vid det efter år med Omega och numera Tudor, har provat en office GMT kort men det kändes bara helt "fel".Så sannt, och det borde jag ju ha förstått! Men vill ändå nämna lite extra att jumping hours är en jäkligt fin och kul funktion, speciellt med tanke på att GMT handed står stilla och datumet hänger med. Det är en sannerligen praktisk egenskap för resande folk. Jag ska faktiskt över tidszonen nu ett par timmar senare i Augusti för första gången sedan innan Covid så då vet jag vad jag ska ha på handleden!
Bra artikel förresten, verkligen bra läsning. Office GMT konceptet är mycket mindre tilltalande, just för att det blir ett jäkla meckande när man byter tidszon - som vissa kan tycka är charmigt men det är imponerande när klockan kan sköta allt dedär själv
Nu kommer vi lite in på triple date vs perpetual calendar debatten men där har man ju bara problem (ett mycket litet sådant) ett par gånger om året.
Man kanske kan säga att omega faktiskt varit väldigt duktiga på urverk sidan under åren, det kan flera av mina 60 talister vittna om som troget och pålitligt jobbar än idag.Ja, men man får ändå titta lite djupare på/i vad man får ...tycker jag. Urverksmässigt är True GMT klart mer komplicerat, billigare urverk har helt enkelt saknats för dom som inte klarat att modifiera det inhouse. Sen är jag van vid det efter år med Omega och numera Tudor, har provat en office GMT kort men det kändes bara helt "fel".
Sen har jag iofs inte lämnat CET sedan 2018
Sorry, lite OT i en Omega-tråd kanske?
Vilken skildnad!Vad ska man säga?
Jag gillar AR iaf.
Sjukt hur mycket det gör. Borde va standard!Vad ska man säga?
Jag gillar AR iaf.
AT är en så otroligt fin klocka! Mångsidig är känslan att den också är?Vad ska man säga?
Jag gillar AR iaf.
Kan säga att det är jättelätt att ta en bild som sågar en Rolex.Vad ska man säga?
Jag gillar AR iaf.
Ansträngde mig inte direkt, noterade det bara när jag la dem på bordet.Kan säga att det är jättelätt att ta en bild som sågar en Rolex.
OT här men har du kollat på nya 36mm? AR på insidan, det gör klar skillnad (och repas inte)Ansträngde mig inte direkt, noterade det bara när jag la dem på bordet.
Men man slipper ju risk för repor i AR iaf, och det är ju bra.
Inte kikat på den, men bra att de tagit det steget nu.OT här men har du kollat på nya 36mm? AR på insidan, det gör klar skillnad (och repas inte)
Kul med en till här på forumet! Köpte min nyligen också. Har letat info om dem och det finns ganska lite där ute...Är glad över min "nya" Omega som jag tror är ref. 3511.80.00. Speedmaster Date. Vet nån mer som man kanske vill känna till om denna klocka?
Den är förjävla bra den där, bra köp! Det är en matt urtavla va?Nytt in igår. Har under alla år aldrig velat ha en orange… tills nu. Fullset 2011.
Tackar Jo, mattare än efterföljaren med 8500. I nivå med min Tudor GMT skulle jag säga.Den är förjävla bra den där, bra köp! Det är en matt urtavla va?
Mycket fint, matt är bra skit på tool-klockorTackar Jo, mattare än efterföljaren med 8500. I nivå med min Tudor GMT skulle jag säga.
Det här är en riktigt bra tavla! Men sen vill jag inte generalisera utan bedöma från fall till fall, PO 43,5 är ruskigt bra den med men var för tung.Mycket fint, matt är bra skit på tool-klockor
Fin duoVad ska man säga?
Jag gillar AR iaf
Rollen en polares dessvärre.Fin duo