Efter att ha varit på Eventet hos Mårtenssons Ur & Guld i torsdags den 10:e nov där jag verkligen fick förklarat för mig i detalj vad den
kombinerade COSC- och METAS-certifieringen innebär i gångprecision. Jag kan nämna att hela denna certifiering tar minst två till tre veckor att genomföra! Se nedan:
The Master Chronometer certification established by METAS and Omega marks a new standard of quality, going well beyond the Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres (COSC) certification by which watches are usually measured. Although COSC-testing remains an integral part of the new defined process, Omega is doubling its certification with a new METAS approved standard, proving levels of precision, performance and anti-magnetic resistance like never before.
Vidare fick jag även förklarat för mig vad alla symboler står som finns på klockan av Omegas representant (Claes från Swatch group). Jag blir lyrisk när jag tittar på baksidan av min egen klocka caliber 9900. Den blir nästan som ett konstverk. Lägg särskilt märke till symbolen på det högre övre bandhornet som föreställer observatoriumet i Geneva. Anledningen till detta kan ni läsa nedan:
The symbol was to be the Cupola of the Geneva Observatory, where Omega had just reset its own record for precision in 1951, surrounded by eight stars representing its greatest chronometric achievements at the world’s observatories including the 1931 “clean sweep” at the Observatory of Geneva where Omega broke the record for precision in every category.....
@Undersköterskan kan säkert mycket mer om detta.