• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har dem höjt priserna igen? Minns att denna låg på ca 104..
1710770844406.png
Ja, någon skrev det någonstans. Allt med guld smyghöjdes 1/3 tydligen. Men bara dom.

Nöjd med din? Går den inom Metas-spec, 0 till +5 s/dygn alltså? Jag är väldigt nöjd, förutom en mindre sak: Tycker min tappar 1-2 s/dygn. Skulle du, eller nån annan här, ta den till AD för justering? Garanti finns än så länge. Om man lämnar den på service, aktuellt först om fler år, tar de extra för att justera så den går enl spec då? Till saken hör också att jag nog har ca 13 mil till min AD. En bild:
IMG_0522.jpeg
Bra fråga! Är i samma sits med lite samma avvikelse på 8800. I augusti blir den 5 år. Vi får se... Tänker... vad gäller certifiering så certifieras klockor/urverk när dom är nya, antingen COSC eller METAS. Är ett urverk servat dvs isärtaget och ihopsatt så kan väl den certifieringen liksom inte gälla längre? Urmakare kan väl bara rucka/regulera efter bästa förmåga oavsett certifiering efter att verket är ihopsatt? Det är en bra fråga men jag vet inte, killgissar...

Edit: som @ajvar skrev, man kan runda AD och skicka till Swatch Group i Sthlm. Kan t o m vara så att en AD vill ha betalt för hanteringen om man (som i mitt fall) har ett cert stämplat utomlands.
 
Senast ändrad:

ajvar

Rolex
2-Faktor
Ja, någon skrev det någonstans. Allt med guld smyghöjdes 1/3 tydligen.


Bra fråga! Är i samma sits med lite samma avvikelse på 8800. I augusti blir den 5 år. Vi får se... Tänker... vad gäller certifiering så certifieras klockor/urverk när dom är nya, antingen COSC eller METAS. Är ett urverk servat dvs isärtaget och ihopsatt så kan väl den certifieringen liksom inte gälla längre? Urmakare kan väl bara rucka/regulera efter bästa förmåga oavsett certifiering efter att verket är ihopsatt? Det är en bra fråga men jag vet inte, killgissar...

Edit: som @ajvar skrev, man kan runda AD och skicka till Swatch Group i Sthlm. Kan t o m vara så att en AD vill ha betalt för hanteringen om man (som i mitt fall) har ett cert stämplat utomlands.
Då är jag med, trodde först det pratades bara om helguldare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Då är jag med, trodde först det pratades bara om helguldare.
Så var det, ja. Exemplet var en helguld Speedmaster på länk men erfarenhet sen förr att även våra med den lilla mängden ädelmetall också följer med i Omegas ”guld-höjningar” så jag kollade faktiskt. Sen om man har olika procent höjning beroende på procenten guld i klockan har jag inte koll på.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Bra fråga! Är i samma sits med lite samma avvikelse på 8800. I augusti blir den 5 år. Vi får se... Tänker... vad gäller certifiering så certifieras klockor/urverk när dom är nya, antingen COSC eller METAS. Är ett urverk servat dvs isärtaget och ihopsatt så kan väl den certifieringen liksom inte gälla längre? Urmakare kan väl bara rucka/regulera efter bästa förmåga oavsett certifiering efter att verket är ihopsatt? Det är en bra fråga men jag vet inte, killgissar...
Jag har erfarenhet av två klockor med METAS-certifiering som efter några år går någon sekund för sakta, och därmed utanför toleransen.

Personligen tycker jag inte det är värt att skicka in dem på garantiservice för att få tillbaka dem inom den garanterade toleransen. Noggrannheten är fortfarande bättre än allt annat mekaniskt (förutom Spring drive).

I samband med en vanlig service utanför garantitiden så förväntar jag mig att de ska justeras till att hamna inom toleransen. Sedan förväntar jag mig att de ska hålla sig inom toleransen under garantitiden för servicen, det vill säga två år för Omegas officiella serviceorganisation. Se länk nedan.

Observera också att den garanterade toleransen enligt METAS gäller under exakt de förhållanden som används vid METAS-certifieringen, avseende temperatur, lägen och grad av uppdragning. METAS tolerans noll till plus fem sekunder per dygn är ett medelvärde under just dessa förhållanden. Maximal variation mellan 33 procent och 100 procent uppdragen får vara åtta sekunder, och mellan olika lägen tolv sekunder.

Dessa testförhållanden är säkert valda för att motsvara verklig användning, men verklig användning på armen för en viss person kan naturligtvis innebära helt andra förhållanden än i METAS labb.

Så om man använder klockan i extrema temperaturer (skidbacke?), med liten uppdragning (soffliggare?), eller mestadels i ett visst läge (skrivbordsarbete?) kan man mycket väl hamna utanför toleransen, även om ett helt färskt METAS-test skulle visa att klockan går inom toleransen.

Se nedanstående skärmklipp från testresultatet för en av mina klockor:

1710971798240.png


 
Senast ändrad:

Prefab

Cartier
Är Erikson Urhandel inte längre AD för Omega? Noterade att Omega försvunnit från ”våra varumärken” på hemsidan och att Omega inte heller listar dem längre. Trist i så fall!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag har erfarenhet av två klockor med METAS-certifiering som efter några år går någon sekund för sakta, och därmed utanför toleransen.

Personligen tycker jag inte det är värt att skicka in dem på garantiservice för att få tillbaka dem inom den garanterade toleransen. Noggrannheten är fortfarande bättre än allt annat mekaniskt (förutom Spring drive).

I samband med en vanlig service utanför garantitiden så förväntar jag mig att de ska justeras till att hamna inom toleransen. Sedan förväntar jag mig att de ska hålla sig inom toleransen under garantitiden för servicen, det vill säga två år för Omegas officiella serviceorganisation. Se länk nedan.

Observera också att den garanterade toleransen enligt METAS gäller under exakt de förhållanden som används vid METAS-certifieringen, avseende temperatur, lägen och grad av uppdragning. METAS tolerans noll till plus fem sekunder per dygn är ett medelvärde under just dessa förhållanden. Maximal variation mellan 33 procent och 100 procent uppdragen får vara åtta sekunder, och mellan olika lägen tolv sekunder.

Dessa testförhållanden är säkert valda för att motsvara verklig användning, men verklig användning på armen för en viss person kan naturligtvis innebära helt andra förhållanden än i METAS labb.

Så om man använder klockan i extrema temperaturer (skidbacke?), med liten uppdragning (soffliggare?), eller mestadels i ett visst läge (skrivbordsarbete?) kan man mycket väl hamna utanför toleransen, även om ett helt färskt METAS-test skulle visa att klockan går inom toleransen.

Se nedanstående skärmklipp från testresultatet för en av mina klockor:

1710971798240.png


Min erfarenhet av Metas är att tavla upp är ett måste varje natt för att ligga på + sidan. Skicka in på service hjälper nog föga då verket är optimerat till dess fulla potential redan från fabrik. Dial up boys!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet av Metas är att tavla upp är ett måste varje natt för att ligga på + sidan. Skicka in på service hjälper nog föga då verket är optimerat till dess fulla potential redan från fabrik. Dial up boys!
Nu har jag förvisso inte haft någon Metas, men generellt gäller ju att om något ändras i klockan, t ex att oljningen av juvelerna ändras bara det lilla av tid eller användning, kommer friktionen att ändras en aning. När friktionen ändras en aning kommer gången att påverkas en smula. Där har du din tappade sekund, eller sekunder. Något som går att kompensera för.
En av de fina sakerna med dessa ur är ju att balansen är extremt väl injusterad, vilket gör att skillnaden mellan lägen för klockan är liten. Deltat blir därför litet. Då hänger det ihop med fjäderns aktiva längd för att få den att gå lagom fort. Det är något de kan justera in. Eller, om det är en fri balans, tröghetsmomentet hos balanshjulet.
Däremot, blir kraften för låg p g a en stillasittande person, då är det en annan sak. Det kan kan inte urmakaren göra så mycket åt.

Men en enkel justering kan de göra. Sen om man bryr sig om denna futtiga sekund eller inte, det är upp till var och en.
 
Senast ändrad:
Ja, någon skrev det någonstans. Allt med guld smyghöjdes 1/3 tydligen. Men bara dom.


Bra fråga! Är i samma sits med lite samma avvikelse på 8800. I augusti blir den 5 år. Vi får se... Tänker... vad gäller certifiering så certifieras klockor/urverk när dom är nya, antingen COSC eller METAS. Är ett urverk servat dvs isärtaget och ihopsatt så kan väl den certifieringen liksom inte gälla längre? Urmakare kan väl bara rucka/regulera efter bästa förmåga oavsett certifiering efter att verket är ihopsatt? Det är en bra fråga men jag vet inte, killgissar...

Edit: som @ajvar skrev, man kan runda AD och skicka till Swatch Group i Sthlm. Kan t o m vara så att en AD vill ha betalt för hanteringen om man (som i mitt fall) har ett cert stämplat utomlands.
Det går ju att höra med AD. Jag lämnade in en Omega som hamnat utanför COSC för c:a 20 år sen. Det var inga problem under garantitiden. Det var inte så att de skulle testa verket enligt COSC före för att kolla om det stämde. Jag bifogade hur klockan gick på min handled. Det känns som att man skulle skrämma i väg potentiella kunder om man nekar till sånt.
Det är ingen stor operation heller. Jag skickade i väg en Rolex (som har samma typ av balanshjul) som gick 5-6 s/d sakta (den hade fått en smäll och skadat glaset under tidigare ägare). Garantin hade gått ut, men det gick på 250 kr. inkl. frakt till en urmakare i Piteå. Hamnade på +0/+1 s/d sen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det går ju att höra med AD. Jag lämnade in en Omega som hamnat utanför COSC för c:a 20 år sen. Det var inga problem under garantitiden. Det var inte så att de skulle testa verket enligt COSC före för att kolla om det stämde. Jag bifogade hur klockan gick på min handled. Det känns som att man skulle skrämma i väg potentiella kunder om man nekar till sånt.
Det är ingen stor operation heller. Jag skickade i väg en Rolex (som har samma typ av balanshjul) som gick 5-6 s/d sakta (den hade fått en smäll och skadat glaset under tidigare ägare). Garantin hade gått ut, men det gick på 250 kr. inkl. frakt till en urmakare i Piteå. Hamnade på +0/+1 s/d sen.
Absolut, det är bara att lämna in så länge garantin gäller och det skall inte att kosta något. Det är borta en månad eller så och det "värsta" som kan hända är att urmakaren sätter den i sin timegrapher, bedömer den gå inom spec och den kommer tillbaka utan åtgärd.

Tror @ironcastle har rätt. METAS är väl egentligen bara att det testas till en strängare spec än COSC. Tror också på att det är helt normalt att gången ändrar sig något med åren och dina förklaringar till det. Det är också min erfarenhet av klockor jag haft länge, den jag har haft längst fick jag in för drygt fem år sedan och har på den tiden ändrat sig från (som jag minns det) superba +0,5 spd till kanske +2-2,5 spd. Omegan har jag haft närmare 4,5 år och lite samma förändring på runt 2 spd men tyvärr åt "fel" håll. Har läst att Omega har två skruvar på balansen (heter det väl på svenska?) på sina co-axial vare sig det gäller 2500 eller 8500 (fyrkantiga skruvar som kräver ett specialverktyg). Där justerar man gången. Den konstruktionen lär rimligen bestå i METAS-verken.
 
Min bekant hittade denna i sina gömmor. Han hade för sig att han köpt den hos svensk AD för ca 25 år sedan. Lär ha en box med papper någonstans. Jag hittar dock ingen riktigt liknande ref. Någon som vet vilken det är?
 

Bilagor

  • IMG_8609.jpeg
    IMG_8609.jpeg
    426.9 KB · Visningar: 8

Adam2021

Omega
Min bekant hittade denna i sina gömmor. Han hade för sig att han köpt den hos svensk AD för ca 25 år sedan. Lär ha en box med papper någonstans. Jag hittar dock ingen riktigt liknande ref. Någon som vet vilken det är?
Det ser som en billigare kopia.. när jag kollar på länken, bezeln och urtavlan, proportionellt de stämmer inte och print på urtavlan är i dåligt kvalitet. Har du flera bilder?
 
Det ser som en billigare kopia.. när jag kollar på länken, bezeln och urtavlan, proportionellt de stämmer inte och print på urtavlan är i dåligt kvalitet. Har du flera bilder?
Jag tycker också den ser ut som en kopia, men tänkte kanske att det var en ref jag inte sett. Det som förbryllar mig är att han säger att han köpt den i butik. Jag får kika på den IRL helt enkelt. Tack!
 
Topp