• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 401 53.8%
  • Hesalit

    Röster: 345 46.2%

  • Totala väljare
    746
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
 
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
Helt ärligt så tror jag de - om någon - har helt rätt folk och maskiner för att göra ordentlig polering.
Hade en AT inne och kanterna är lika skarpa som innan den skickades in, visserligen bara "finputs" som gjordes men ändå.
 
Helt ärligt så tror jag de - om någon - har helt rätt folk och maskiner för att göra ordentlig polering.
Hade en AT inne och kanterna är lika skarpa som innan den skickades in, visserligen bara "finputs" som gjordes men ändå.
Tack! Tycker också det är rimligt att anta att de har rätt maskiner och kunnande, men jag har inte kunnat söka mig till någon specifik information heller. Såg en YT-video där någon lämnat in för service och polering på ett omegacenter i USA, och det såg rätt kasst ut. Rundade kanter och en ding som polerats så hårt att formen på bandhornet gått förlorad. Men det var ju bara ett random servicecenter och inte Swatch Group själva. Dina erfarenheter låter lovande. Bra att veta.
 
Usch vad dålig jag varit på att posta bilder på sistone!
Inte missat en ST men inte postat och bara lurkat...
Kastar mig in i AT-diskussionen från Gdansk!
1000052441.jpg

Jag gör skillnad på Beater och Daily driver, men många tycker det är samma sak.
Haft ett gäng Seikos som beaters men kör nu G-shock som @Sennelier
Det verkar att det blev lite diskussion om min beater åsikt 😄 för mig beater är klocka som man kan ha hela tiden . Passar till allt och kan sköta allt men såklart ska inte testa tåligheten med att kanska klockan på golvet 😅 vi kanske kan byta beater till allrounder
 
Tack! Tycker också det är rimligt att anta att de har rätt maskiner och kunnande, men jag har inte kunnat söka mig till någon specifik information heller. Såg en YT-video där någon lämnat in för service och polering på ett omegacenter i USA, och det såg rätt kasst ut. Rundade kanter och en ding som polerats så hårt att formen på bandhornet gått förlorad. Men det var ju bara ett random servicecenter och inte Swatch Group själva. Dina erfarenheter låter lovande. Bra att veta.
Förstår din oro och hade samma så jag dubbelkollade med dem per mail om poleringen också, men de lugnade mig med att de aldrig gör något "invasivt" som potentiellt ändrar skicket och stämmer också alltid av i sådana fall.
 
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
De brukar lätt putsa klockor . Inget heavy polering . Vilken klocka tänkte du serva ?
 
Det är en SMP jag har span på. Funderar också på en 300 Heritage men den är i kanonskick och behöver inte ses över. Måste fundera lite mer...
Det har slagit mig när jag funderat över samma sak egentligen, att den borstade ytan på Seamsterboetten inte är lik borstningen på länken.
Länken är typiskt långdragen skulle jag säga, alltså långa drag med någon form av slipverktyg som ger långa repor.
Boetten däremot tror jag är slipad med en hård roterande skiva. Det är min gissning. Men gissningen skulle jag säga, är inte alldeles ogrundad. Anledningen är erfarenhet från jobbet där produktion slipat härdade synkdetaljer till växellådor. Där får man typiskt den matta, kort-repiga ytan som boetten uppvisar. Tittar man på den nära, så ser man att ljuset bryts så att ytan blir nästan lite fläckig. Det är korta mörka fläckar som övergår i korta repor, innan nästa mörka fläck dyker upp. Den ytan får man typiskt av slipning med en roterande stenskiva.
Därför tror jag att det är den process Omega kör med. Med det sagt; tror du att du får samma yta som original från SGN? Jag tror inte det. Jag tror du kommer att få en långdragen yta. Jag tror inte de har produktionsmaskiner hos SGN. Därmed inte sagt att det inte kan bli bra, men originalutseende tror jag inte på.
 
Senast ändrad:
Det har slagit mig när jag funderat över samma sak egentligen, att den borstade ytan på Seamsterboetten inte är lik borstningen på länken.
Länken är typiskt långdragen skulle jag säga, alltså långa drag med någon form av slipverktyg som ger långa repor.
Boetten däremot tror jag är slipad med en hård roterande skiva. Det är min gissning. Men gissningen skulle jag säga, är inte alldeles ogrundad. Anledningen är erfarenhet från jobbet där produktion slipat härdade synkdetaljer till växellådor. Där får man typiskt den matta, kort-repiga ytan som boetten uppvisar. Tittar man på den nära, så ser man att ljuset bryts så att ytan blir nästan lite fläckig. Det är korta mörka fläckar som övergår i korta repor, innan nästa mörka fläck dyker upp. Den ytan får man typiskt av slipning med en roterande stenskiva.
Därför tror jag att det är den process Omega kör med. Med det sagt; tror du att du får samma yta som original från SGN? Jag tror inte det. Jag tror du kommer att få en långdragen yta. Jag tror inte de har produktionsmaskiner hos SGN. Därmed inte sagt att det inte kan bli bra, men originalutseende tror jag inte på.
Bra poäng. Vet exakt vad du menar. Svårt att förklara i ord men jag har tänkt på samma sak.

Jag hade en Longines HC som uppvisade samma fenomen. Boettens borstning var liksom "korthårig", som från en liten och hård rondell, medan länkens borstning var lång och svepande.

Boetterna görs kanske i en fabrik och länkarna i en annan? Omegas länkar görs numer i Kina har jag läst.

Så frågan är om SGN lyckas få till denna skillnad i borstning. Det kanske inte är jätteviktigt på en småhärjad SMP som tjänstgjort som daily driver i 20 år, men på en nyare och mer exklusiv modell, säg senaste Seamaster eller Globemaster, hade det spelat roll åtminstone för mig.
 
Senast ändrad:
Bra poäng. Vet exakt vad du menar. Svårt att förklara i ord men jag har tänkt på samma sak.

Jag hade en Longines HC som uppvisade samma fenomen. Boettens borstning var liksom "korthårig", som från en liten och hård rondell, medan länkens borstning var lång och svepande.

Boetterna görs kanske i en fabrik och länkarna i en annan? Omegas länkar görs numer i Kina har jag läst.

Så frågan är om SGN lyckas få till denna skillnad i borstning. Det kanske inte är jätteviktigt på en småhärjad SMP som tjänstgjort som daily driver i 20 år, men på en nyare och mer exklusiv modell, säg senaste Seamaster eller Globemaster, hade det spelat roll åtminstone för mig.
Håller helt med.
En boett lär vara mycket tacksam att bearbeta i en CNC-maskin. Den har förhållandevis långa ofta släta men krökta ytor. En länk däremot blir svårare, med mycket mindre delar. Av den anledningen tror jag att processen skiljer sig åt. Kom ihåg att det sannolikt är maskinell serietillverkning vi talar om.
Så även om allt hade tillverkats i Schweiz är det inte säkert att processtegen hade varit de samma för boett och länk.
Och hårda runda slipskivor är sannolikt något vi ser i serietillverkning långt oftare än hos ett servicecenter. Där är det inte samma krav på hastighet och det finns utrymme för hantverk på ett helt annat sätt än vid masstillverkning.
 
Tillbaka
Topp